Blomstertanten
wub.gif Blev med en ny hoya i dag !!!

unsure.gif Bara ett problem : Varför står det bara hoya på namnlappen ?
huh.gif Jag vill ju veta vilka hoyor jag har ! mad.gif

Och inte är det lätt att hitta rätt namn på hoyasidor för oftast är det bara bilder på blommorna.
Och jag som bara har blad på dom hoyor jag inte vet namn på ! wink.gif

Förresten är det likadant med en del andra krukväxter.
Eller är det bara jag som är gnällig ? unsure.gif
Annki
Bra hoyasight: http://home.swipnet.se/mypos/hoyaindex.htm

Pierre och Marie har en jättesamling. Både av kunskap och fotografier. Hoppas du hittar din hoya! Jag samlar också hoyor. Men ännu i liten skala.
Tittiluringen
hejsan!

nää jag håller med om att det är svårt att få reda på vilken sorts blomma/växt man köper, visst det står Hibiskus el Pelargon... men det brukar ju inte vara problemet.

Någon som jobbar i branchen kanske vet? Är det för att jag går på blommornas snabbköp Blomsterriket och handlar... är det lättare kanske på en handelsträdgård, att även få reda på vilken sorts pelargon el vad det nu kan vara man har köpt?

Måste dock tillägga att jag har aldrig provat med att fråga personalen
huh.gif

Kram Tittiluringen
belle
Jag har också varit med om detta, flera gånger. Samlar på hoyor, så man vill ju gärna veta namnet på dem. Har frågat personalen (på Blomsterriket),men de har ej kunnat svara på frågan. Hon berättade att de köper in "osorterade" leveranser, (kommer ej ihåg hur hon uttryckte sig), och det finns inte några namn på dem. De köper in bl.a från Holland och Danmark. Jag håller med om att det är svårt att utifrån bilder på nätet bestämma vilken hoya man har. Har kollar på Pierre och Maries sida men det är ju rätt många som det inte finns någon bild på. Man får väl hoppas att det blir blommor på dem, då blir det väl lättare kanske............??
Blomstertanten
Jag har också provat med att fråga personalen , men dom verkar inte veta mycket överhuvudtaget !
Det verkar inte som om kunskapskraven är speciellt stora. Men visst förstår jag att de inte kan allt , men dom borde ju kunna ta reda på saker man frågar om.

Man kanske skulle ta kontakt med odlarna och kräva fullständiga namn på växterna. Men det förutsätter ju att man vet vem som är odlare och inte ens det framgår ju alltid!
Ewa L
Och även om man frågar så kan det bli som det blev för mig förra veckan på Blomsterlandet: Skulle köpa min första Hoya som alltså skulle ingå i min nya samling.
Tog en som såg fin ut, frågade vad just denna Hoya hette och skrev ner det. Sökte som en galning på nätet etc.
Fick till slut svar på detta underbara forum (var annars wub.gif ) och det var ingen Hoya jag köpt.
159,- åt h-e!! wacko.gif mad.gif sad.gif

Dischidia var tydligen "släkt" men betydligt mer svårskött. Framför allt behövde den värme och fukt. Precis tvärtemot vad jag har!! Vet inte om jag skall kasta den medan den fortfarande ser fin ut.
Fick en idé: Kanske den går att byta mot nå't??
Tittiluringen
eh? stod det Hoya någonstans el tog du för givet att det var en?
Annars kör ju butiken med falsk marknadsföring och det får man väl inte... eller?? huh.gif

Kram T-luringen
Ewa L
CITAT (Tittiluringen @ 12-02-2004, 15:02)
eh? stod det Hoya någonstans el tog du för givet att det var en?
Annars kör ju butiken med falsk marknadsföring och det får man väl inte... eller?? huh.gif

Kram T-luringen

Nej, det stod inte Hoya, men det var Hoya-/Orkidé-vecka, och den stod bland Hoyorna. Ser ju desssutom ut som en sådan. Heter också Asp...? i "förnamn", så släkt är de.

Kom på idén när jag skrev mitt förra inlägg att kanske försöka byta/sälja den, och slängde ut en trevare på det forumet. Den var ju dyr också (förhållandevis alltså). Älskar växter och har många, men inga man måste "balta" med. tongue.gif huh.gif wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon