Sidor: 1, 2
Vippan
I dag är det internationella kvinnodagen, i dessa dagar när det händer så mycket i arabvärlden är det särskilt angeläget att uppmärksamma kvinnornas situation och hoppas på att levnadsvillkoren blir bättre.Finns mycket att uppmärksamma på hur förfärligt kvinnor i världen har det,könsstympning,fattigdom,tvångsäktenskap,mödradödlighet,tvångsäktenskap.Afton
bladet och Expressen har inte uppmärksammat den här dagen VARFÖR?
Huggorm
Det är också fettisdagen, och det måste ju firas yaay.gif
Vippan
CITAT (Huggorm @ 08-03-2011, 09:27) *
Det är också fettisdagen, och det måste ju firas yaay.gif



Självklart ska det bli en Semla i dag yaay.gif
Iren
Trevlig kombination! rolleyes.gif
Huggorm
Är det inte ojämlikt med en kvinnodag, när det inte finns någon mansdag? Det är något konkret för feministerna att ta tag i
theseraphim
CITAT (Vippan @ 08-03-2011, 09:26) *
I dag är det internationella kvinnodagen, i dessa dagar när det händer så mycket i arabvärlden är det särskilt angeläget att uppmärksamma kvinnornas situation och hoppas på att levnadsvillkoren blir bättre.Finns mycket att uppmärksamma på hur förfärligt kvinnor i världen har det,könsstympning,fattigdom,tvångsäktenskap,mödradödlighet,tvångsäktenskap.Afton
bladet och Expressen har inte uppmärksammat den här dagen VARFÖR?


På internet har de gjort det tex angående kvinnomord men sen är det väl så att även om det är int kvinnodagen så fortsätter det vanliga nyhetsflödet också och just nu händer det ju så mycket som berör så många tex Libyen, våldtäkterna i Örebro, S nya ledare osv.
Sen är det nog också så att alla i stort vet om hur dåligt kvinnor har det i många länder så nyhetsvärdet blir helt enkelt för dåligt då ingen vill betala för sådant man redan vet om.
Anma
CITAT (Huggorm @ 08-03-2011, 11:10) *
Är det inte ojämlikt med en kvinnodag, när det inte finns någon mansdag? Det är något konkret för feministerna att ta tag i

Det är mansdag 364 dagar om året. Räcker inte det?
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 08-03-2011, 11:26) *
På internet har de gjort det tex angående kvinnomord men sen är det väl så att även om det är int kvinnodagen så fortsätter det vanliga nyhetsflödet också och just nu händer det ju så mycket som berör så många tex Libyen, våldtäkterna i Örebro, S nya ledare osv.
Sen är det nog också så att alla i stort vet om hur dåligt kvinnor har det i många länder så nyhetsvärdet blir helt enkelt för dåligt då ingen vill betala för sådant man redan vet om.

Men har inte Libyen tappat mycket av sitt nyhetsvärde nu? Jag tycker nog att det kunde räcka med notiser nu, ungefär som när det gäller konflikten i Elfenbenskusten. Samma med våldtäktsmannen i Örebro, nu har vi hört att han blivit åtalad och erkänt en väldig massa våldtäkter, så nu är det väll inte så mycket mer att skriva om det förrän domen faller? S nya ledare kunde ju vara extra intressant just idag. Alla rimliga kandidater som förts fram i media är män. Blev man så avskräckt av Mona att man helt la ner tanken på kvinnliga S-ledare? Tag vår älskade centerledare som exempel, kvinnor kan! Men även i S-ledarfrågan tycker jag nog att det mest går på tomgång nu. Låt nu den frågan vila till något nytt av värde kommer upp.

Nog finns det plats i media om bara viljan funnes.

CITAT (Anma @ 08-03-2011, 11:45) *
Det är mansdag 364 dagar om året. Räcker inte det?

Kvinnorna tar allt större plats i samhället, så vi har inte 364 dagar längre. Förutom kvinnodagen har kvinnorna erövrat minst hundra dagar till.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 08-03-2011, 11:49) *
Kvinnorna tar allt större plats i samhället, så vi har inte 364 dagar längre. Förutom kvinnodagen har kvinnorna erövrat minst hundra dagar till.


Fast det borde ju vara hälften eller hur?
Anma
CITAT (Huggorm @ 08-03-2011, 11:49) *
Kvinnorna tar allt större plats i samhället, så vi har inte 364 dagar längre. Förutom kvinnodagen har kvinnorna erövrat minst hundra dagar till.

Ni har fortfarande 263 dagar kvar i så fall. Räcker inte det?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 08-03-2011, 11:52) *
Fast det borde ju vara hälften eller hur?

Hela påståendet är orimligt från början, män har inte 364 dagar om året. De har inte en enda dedikerad dag. Tvärtom räknas man som utsugare och tyrann om man är frisk, svensk, heterosexuell man, som om man vore en belastning för samhället.
theseraphim
CITAT (Anma @ 08-03-2011, 11:57) *
Ni har fortfarande 263 dagar kvar i så fall. Räcker inte det?


Vi har inte en enda dag faktiskt, ingen dag som specifikt uppmärksammar hur många män som mördas varje år eller som förföljs i sina hemländer på grund av åsikter eller tex sexuell läggning. Även prostatacancer skulle man kunna belysa på denna dag då det är den överlägset vanligaste cancerform som drabbar ca 9000 per år men som knappt talas om.
Om vi nu har 365 dagar per år och en dag är kvinnans, en mannens och en för barnen så blir det 362 dagar kvar som kan handla om alla tillsammans.
*Stintan*
CITAT (theseraphim @ 08-03-2011, 12:58) *
Vi har inte en enda dag faktiskt, ingen dag som specifikt uppmärksammar hur många män som mördas varje år eller som förföljs i sina hemländer på grund av åsikter eller tex sexuell läggning. Även prostatacancer skulle man kunna belysa på denna dag då det är den överlägset vanligaste cancerform som drabbar ca 9000 per år men som knappt talas om.
Om vi nu har 365 dagar per år och en dag är kvinnans, en mannens och en för barnen så blir det 362 dagar kvar som kan handla om alla tillsammans.


Du får väl jobba för en mansdag då för du kan väl inte mena att det är kvinnornas sak att fixa det.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 08-03-2011, 13:03) *
Du får väl jobba för en mansdag då för du kan väl inte mena att det är kvinnornas sak att fixa det.

Vore det inte ett uppdrag för jämställdhetsombudsmannen eller vad det heter nu för tiden? Hade det funnits en dag enbart för män, men ingen för kvinnor, så hade det blivit ett väldigt rabalder.
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 08-03-2011, 13:03) *
Du får väl jobba för en mansdag då för du kan väl inte mena att det är kvinnornas sak att fixa det.


Nej lika lite som det är männens sak att ordna med en kvinnodag utan sådant ska göras tillsammans. Ju mer man jobbar med att tex via lagar minska diskrimineringen genom kvotering desto större riskerar segregationen att bli då det förstärker vi och dom känslan, kvotering är den mest förfinade form av diskriminering och ibland dold rasism.
Anma
Faktiskt var mitt inlägg "Det är mansdag 364 dagar om året." ett citat av en man som jag läste på facebook i morse. Det var inget jag kom på själv. Citatet var ett svar på en kvinnas inlägg som sa att det också borde finnas en internationell mansdag. Det var lite ombytta roller där, om man säger så. smile.gif
Huggorm
CITAT (Anma @ 08-03-2011, 19:01) *
Faktiskt var mitt inlägg "Det är mansdag 364 dagar om året." ett citat av en man som jag läste på facebook i morse. Det var inget jag kom på själv. Citatet var ett svar på en kvinnas inlägg som sa att det också borde finnas en internationell mansdag. Det var lite ombytta roller där, om man säger så. smile.gif

Och det i sin tur var nog ett citat också, för det där med 364 mansdagar kommer upp varje år som svar på varför det inte finns någon särskild mansdag
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 08-03-2011, 13:11) *
Ju mer man jobbar med att tex via lagar minska diskrimineringen genom kvotering desto större riskerar segregationen att bli då det förstärker vi och dom känslan, kvotering är den mest förfinade form av diskriminering och ibland dold rasism.


Men vi har ju alltid haft kvotering biggrin.gif
Red Top
CITAT (Huggorm @ 08-03-2011, 11:49) *
Men har inte Libyen tappat mycket av sitt nyhetsvärde nu? Jag tycker nog att det kunde räcka med notiser nu, ungefär som när det gäller konflikten i Elfenbenskusten. Samma med våldtäktsmannen i Örebro, nu har vi hört att han blivit åtalad och erkänt en väldig massa våldtäkter, så nu är det väll inte så mycket mer att skriva om det förrän domen faller? S nya ledare kunde ju vara extra intressant just idag. Alla rimliga kandidater som förts fram i media är män. Blev man så avskräckt av Mona att man helt la ner tanken på kvinnliga S-ledare? Tag vår älskade centerledare som exempel, kvinnor kan! Men även i S-ledarfrågan tycker jag nog att det mest går på tomgång nu. Låt nu den frågan vila till något nytt av värde kommer upp.

Nog finns det plats i media om bara viljan funnes.
Kvinnorna tar allt större plats i samhället, så vi har inte 364 dagar längre. Förutom kvinnodagen har kvinnorna erövrat minst hundra dagar till.

Ursäkta om det här blir lite OT, men vilka är vi i den meningen. Inte jag i alla fall. Det finns många kvinnor som är strålande exempel på den ngt utslitna frasen "kvinnor kan", men hon tillhör definitivt ett exempel på motsatsen.
Klint
Tag vår älskade centerledare som exempel, kvinnor kan!
CITAT (Red Top @ 08-03-2011, 19:41) *
Ursäkta om det här blir lite OT, men vilka är vi i den meningen. Inte jag i alla fall. Det finns många kvinnor som är strålande exempel på den ngt utslitna frasen "kvinnor kan", men hon tillhör definitivt ett exempel på motsatsen.


Instämmer!
herkules
CITAT (Huggorm @ 08-03-2011, 11:49) *
/.../Tag vår älskade centerledare som exempel, kvinnor kan! /.../

har du inte genomskådat det där praktarslet ännu? smile.gif

personligen anser jag inte att det behövs någon speciell kvinnodag.
Blomstertanten
Den dag vi är verkligt jämställda så behövs inte den dagen!
Men dit har vi inte kommit ännu!
gnon49
Jämställdhet är bra men, det får ju inte bli något självändamål. Att bli påtvingad att anställa efter något sorts kvoteringssystem tror jag inte på.
Den som är bäst lämpad, oavsett kön, skall ha anställningen. Fler kvinnliga toppolitiker är inte fel men det lär nog dröja.
Men lika lön för lika arbete tycker jag borde vara en självklarhet. Att vissa yrken är mansdominerade resp. kvinnodominerade tror jag är svårt att ändra på.
Män o kvinnor är trots allt olika i mångt o mycket tack o lov.

Gunilla T
Men vi har ju haft kvotering i evigheter....alla mansdominerade styrelser, börsbolag, ledningsgrupper,fackliga organisationer, politiska maktcentrum, finansväldens alla institutioner,alla yrken som kvinnor varit utestängda från pga kön ....
kvotering av män har alltid funnits wink.gif
smuleborg
Jag håller med Gunilla T här.
Gunilla T
CITAT (smuleborg @ 08-03-2011, 21:15) *
Jag håller med Gunilla T här.


Tack du smile.gif jag tycker det är lite småroligt att höra alla deklarera att kvotering är fel utan att reflektera över att vi faktiskt alltid har haft ett kvoteringssystem
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 08-03-2011, 21:10) *
Men vi har ju haft kvotering i evigheter....alla mansdominerade styrelser, börsbolag, ledningsgrupper,fackliga organisationer, politiska maktcentrum, finansväldens alla institutioner,alla yrken som kvinnor varit utestängda från pga kön ....
kvotering av män har alltid funnits wink.gif

Det där med kvotering har jag funderat på. Varför är det bara chefsjobb det skall kvoteras in kvinnor till? Under mina år som elektriker har jag konstaterat att det är färre kvinnor som jobbar som elektriker än det är i bolagsstyrelser och liknande. Varför inte kvotera in dem på skitjobben också?
Gossen Ruda
Kvotering är nog ett system som kan slå tillbaka. Undrar hur många kvinnor som kommer att få höra att de bara kommit med i styrelsen pga kvoteringen? Rätt person på rätt plats skall det vara. Ni kommer väl förresten ihåg historien med högskolan som försökte kvotera in män på den kvinnodominerade veterinärutbildningen? De fick på tafsen, ingen diskriminering här. Är kvotering rätt bara när kvinnor gynnas?
gnon49
Ok, jag är dåligt påläst. Kvotering finns tydligen, så då är ju allt frid o fröjd i jämställdhetsdebatten.
Åsa, mälardalen zon 2
Kvotering är jag tveksam till överhuvudtaget.

Men Internationella kvinnodagen kan ju bara vara att man uppmärksammar de kvinnor man brukar möta i sin vardag det finns ju många som aldrig får uppskattning för något, är ensamma etc. (själv blev jag ju jätteglad idag då jag blev överraskad av en mycket oväntad matkasse i present med orden som student har du nog mer nytta av denna än en kvast blommor och detta från någon jag bara känt sedan i lördags)

Fast jag tycker nog även det samtidigt skulle finnas en Internationell mansdag det finns ju ensamma och ouppskattade män med.
*Stintan*
Känns lite fånigt att bara snöa in på svenska förhållanden. Det heter ju internationella kvinnodagen av en anledning.
Piccante
CITAT (herkules @ 08-03-2011, 20:27) *
har du inte genomskådat det där praktarslet ännu? smile.gif

personligen anser jag inte att det behövs någon speciell kvinnodag.

tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 08-03-2011, 22:10) *
Känns lite fånigt att bara snöa in på svenska förhållanden. Det heter ju internationella kvinnodagen av en anledning.

tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 08-03-2011, 22:10) *
Känns lite fånigt att bara snöa in på svenska förhållanden. Det heter ju internationella kvinnodagen av en anledning.

Var och en står sig själv närmast
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 08-03-2011, 21:22) *
Tack du smile.gif jag tycker det är lite småroligt att höra alla deklarera att kvotering är fel utan att reflektera över att vi faktiskt alltid har haft ett kvoteringssystem


Nä kvotering har vi inte haft innan dvs att tex en Styrelse enligt lag måste ha ex antal män däremot har män varit överrepresenterade inom den sektorn. Men om den form av kvotering som speciellt vissa inom V föreslår går igenom där företag tvingas ha en viss del kvinnor i tex styrelsen så börjar en ny form av diskriminering dvs då man får jobb inte beroende på att man kanske var den bäst lämpade utan bara för att man behövde en kvinna enligt lag.
I USA(Där man på många ställen har dessa krav och just då ang hudfärg) anser många svarta att detta är en av de gräsligaste formerna av rasism så den styrs utav staten.
malcolm
Fanns det inte något som hette barnens dag förut...?
Biggan_
CITAT (malcolm @ 08-03-2011, 23:07) *
Fanns det inte något som hette barnens dag förut...?

Menlösa barns dag finns. Annars är väl julafton barnens dag?
malcolm
CITAT (Biggan_ @ 08-03-2011, 23:12) *
Menlösa barns dag finns. Annars är väl julafton barnens dag?

Just det, dagen då många vuxna super sig fulla. w00t.gif
Huggorm
CITAT (Biggan_ @ 08-03-2011, 23:12) *
Menlösa barns dag finns. Annars är väl julafton barnens dag?

Fast den bytte de ju namn på till "Värnlösa barns dag" eftersom "menlös" bytt betydelse genom åren. Rätt intressant faktiskt, för den som är lingvistiskt intresserad.
Biggan_
CITAT (Huggorm @ 08-03-2011, 23:40) *
Fast den bytte de ju namn på till "Värnlösa barns dag" eftersom "menlös" bytt betydelse genom åren. Rätt intressant faktiskt, för den som är lingvistiskt intresserad.


Jaha! Det har jag missat! Man kan ju inte hålla reda på allt! smile.gif
Huggorm
CITAT (Biggan_ @ 08-03-2011, 23:52) *
Jaha! Det har jag missat! Man kan ju inte hålla reda på allt! smile.gif

Ingen fara, det var bara 11 år sedan flirting.gif
Biggan_
CITAT (Huggorm @ 09-03-2011, 00:09) *
Ingen fara, det var bara 11 år sedan flirting.gif


giggle.gif Du vet att när man kommit upp i min ålder så missar man ett och annat!
Då hjälper det inte att ha många år på sej, fast detta kommer jag nog ihåg! yes.gif
Överbölingen
Alla dessa ”DAGAR”
Mors dag, fars dag, tomtens dag, juldagen, nyårsdagen, trettondagen, fettisdagen, våffeldagen, påskdagen, pingstdagen, nationaldagen, kanelbullens dag, FN-dagen, blablabla…

För mig är det bröllopsdagen, hustruns födelsedag, barnen och barnbarnens födelsedagar som gäller. Och om jag blir påmind även namnsdagar. Även levande anhöriga i övrigt.

Av respekt accepterar jag de religiösa högtiderna, som gottegris fettisdagen och som svensk också nationaldagen (utan politisk hänsyftning. Precis som jag respekterar varje annan nations nationaldag oavsett styrelsesätt). Det är ju inte folkets fel om de har en galen ledning

Men struntar fullkomligt i alla andra dagar inom respektens ramar.
Gunilla T
Internationella kvinnodagen har inte varit särskilt betydelsefull här i Sverige som den är inom stora delar av den övriga världen. Tyvärr verkar det mer och mer degraderas till en kommersiell dag då man köper en blombukett till hustrun no.gif

I många länder i världen är det en nationell helgdag t.ex. i en del afrikanska länder, i Vietnam och i Ryssland.

Visst har vi kvotering även om det inte kallas så. Mansdominansen är stor när det gäller maktpositioner eller menar ni på fullt allvar att männen erhållit sina positioner pga en annan intellektuell kapacitet? Kvinnor som grupp i Sverige är idag högre utbildade än män som grupp men ändå tycks det finnas ett glastak som sätter stopp. Kvinnor i världen äger 1% av världens rikedomar. Är kvinnor lata, obegåvade eller oförmögna till ansvarstagande positioner eller varför ser det ut "på detta viset"? 70% av världens fattiga är kvinnor..

Nej Huggorm, det är inte bara maktpositioner som bör delas mellan män och kvinnor - om snedrekryteringen till olika arbeten skulle luckras upp är det en bra början till ökad jämställdhet. Mera kvinnliga elektriker och fler män i vård och omsorg är något att sträva efter. Tyvärr är könet en stark faktor när vi väljer yrke.

Jag vet inte om kvotering är den bästa lösningen. I Norge har man infört kvotering och Frankrike är på väg att lagstifta om det. Vad skall vi i så fall göra för att uppnå ökad jämställdhet?....utbildning tycks ju inte räcka...

Aqvakul
Jag tycker att det är bra med Internationella kvinnodagen - så att fokus åtminstone en dag om året är på behovet av en förändrad könsmaktsordning. Jag tycker att dagen är betydligt mindre "kommersiell" än många andra dagar..
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 09-03-2011, 10:39) *
Jag tycker att det är bra med Internationella kvinnodagen - så att fokus åtminstone en dag om året är på behovet av en förändrad könsmaktsordning. Jag tycker att dagen är betydligt mindre "kommersiell" än många andra dagar..


Ja, det tycker jag också ! Jag har tidigare alltid varit ute och hållit föredrag den 8 mars men nu är det ett tag sedan - håller nog på att tappa stinget på äldre dar sad.gif
gnon49
När det gäller ekonomin i tredje världen så är det oftast kvinnorna som är ryggraden i den. Läste eller hörde att 80% av matproduktionen står kvinnorna för.
Vad gör männen där egentligen. Där är det ju oftast de omvända. Kvinnorna skulle behöva arbeta mindre och vara i hemmet mer. Nu arbetar o sliter dom både i och utanför hemmet.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 09-03-2011, 12:02) *
När det gäller ekonomin i tredje världen så är det oftast kvinnorna som är ryggraden i den. Läste eller hörde att 80% av matproduktionen står kvinnorna för.
Vad gör männen där egentligen. Där är det ju oftast de omvända. Kvinnorna skulle behöva arbeta mindre och vara i hemmet mer. Nu arbetar o sliter dom både i och utanför hemmet.

Ja, vad männen gör har jag också undrat. Men i många av dessa länder är det ju oroligt, inbördeskrig, klanstrider, en massa bråk. Jag gissar att detta ofta är vad männen gör när kvinnorna försörjer familjen.
Vippan
Nu är 8 mars över och det finns en del som tycker dagen är ett spektakel.
I sverige har vi kvinnor det oerhört bra,frihet att fatta våra egna beslut och kvinnor och män samarbetar väldigt bra tillsammans både på hemmaplan och i arbetslivet.
Kan påminna om Plan "Flicka Fadder" om någon är intresserad.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon