Zanna
Jag träffade en äldre dam som tipsade om en snabbväxande klätter-/klängväxt som jag tror hon kallade Arkitektens räddning, är det någon som känner till vad det är för någon växt? Vi pratade om växter som man t ex kunde ha på spaljé eller staket och som skulle bli täckande väldigt fort, jag tror det var en ettårig växt.
Ewa L
Det brukar vara Bokharabinda som benämns så, men den är inte 1-årig.
perenner
CITAT (Zanna @ 12-02-2004, 12:20)
Jag träffade en äldre dam som tipsade om en snabbväxande klätter-/klängväxt som jag tror hon kallade Arkitektens räddning, är det någon som känner till vad det är för någon växt? Vi pratade om växter som man t ex kunde ha på spaljé eller staket och som skulle bli täckande väldigt fort, jag tror det var en ettårig växt.

Arkitektens tröst kallas Murgrönan för. Även Vildvin kallas ibland för Arkitektens tröst. Tro mig, jag vet då jag är skissnisse själv till yrket. laugh.gif
Louise i Göteborg
Även om bockharabindan inte är ettårig växer den väldigt mycket redan första året och kan altså användas som ettåring om man måste.

Bockarabinda har jag hört kallas Arkitektens tröst men även "deckarklängisen" då den spelar en avgörande roll i en gammal Christie-bok. Inte lika känd som "deckarrosen" dock.
vickeva
Jag har också hört bokharabindan kallas "arkitektens tröst"
perenner
CITAT (vickeva @ 12-02-2004, 12:56)
Jag har också hört bokharabindan kallas "arkitektens tröst"

Då har man förlett mig under de år jag fick min arkitektutbildning i Lund. Någon Bokharabinda var det aldrig tal om. Varför den är min yrkeskårs tröst är därför att den döljer våra misstag, vilket kan behövas ibland då en del missar som bekant gjorts uner årens lopp. huh.gif
KURT
Det handlar bara om hur mycket tröst man behöver, bokharabindan är mera trösterik än murgrönan eftersom bokharabindan växter fortare och döljer effektivare.
Nutten
Bokharabinda heter arkitektens tröst på danska (saknar ett sånt där "o" med streck tvärsigenom)
vickeva
CITAT (perenner @ 12-02-2004, 13:00)
CITAT (vickeva @ 12-02-2004, 12:56)
Jag har också hört bokharabindan kallas "arkitektens tröst"

Då har man förlett mig under de år jag fick min arkitektutbildning i Lund. Någon Bokharabinda var det aldrig tal om. Varför den är min yrkeskårs tröst är därför att den döljer våra misstag, vilket kan behövas ibland då en del missar som bekant gjorts uner årens lopp. huh.gif

Märkligt, eftersom jag lärt det av min pappa, som har varit lärare just där... skumt sammanträffande... blink.gif
Zanna
Tack för alla svar - då förstår jag varför hon inte gav det riktiga namnet när så många kände till växten.

Jag antar att hon syftade på bockharabindan eftersom jag skulle ha kommit ihåg vildvin och murgröna. Kan man köpa frön och plantera eller måste man köpa färdiga plantor?

Det låter härligt med så snabbväxande planta - jag vill att min trädgård ska bli lummig på en gång - inget 10-års projekt här inte... men jag måste nog skynda långsamt och planera lite ändå... suck.

Vi får väl kanske börja kalla den deckarklängisen så inte arkitekterna tar illa vid sig ;-)
perenner
CITAT (Zanna @ 12-02-2004, 16:21)
Tack för alla svar - då förstår jag varför hon inte gav det riktiga namnet när så många kände till växten.

Jag antar att hon syftade på bockharabindan eftersom jag skulle ha kommit ihåg vildvin och murgröna. Kan man köpa frön och plantera eller måste man köpa färdiga plantor?

Det låter härligt med så snabbväxande planta - jag vill att min trädgård ska bli lummig på en gång - inget 10-års projekt här inte... men jag måste nog skynda långsamt och planera lite ändå... suck.

Vi får väl kanske börja kalla den deckarklängisen så inte arkitekterna tar illa vid sig ;-)

De e lugnt! laugh.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Louise
Jag satte en bokharabinda (liten planta) för att bilda en portal och tak till uteplatsen vid vår kolonistuga i Malmö för snart tre år sedan. Visserligen är det ett mycket bra växtklimat här, men aldrig hade jag trott att den skulle växa SÅ bra.

Redan första sommaren växte den några meter och förra sommaren växte den så intensivt att det nästan var skrämmande. Med ett par veckors mellanrum fick jag klippa den för att komma fram till dörren och det känns som om jag tappat kontrollen över denna växt, som nu väller över taket och in mot grannen på andra sidan vår kolonistuga....jag funderar faktiskt på att ta bort den, men behålla de förvedade grenarna som stöd för någon mer skir klematis istället.

Det gäller att veta vad man gör när man sätter en bokharabinda har jag upptäckt. Men som ettåring är den säkert jättebra!

Louise i Malmö
Lena N
När bokharabindan bröt sig in mellan karm och fönsterbåge på andra våningen och sedan trasslade in sig under takpannorna så fick jag nog. wacko.gif

Den växer inte bara SNABBT utan också MYCKET!! laugh.gif
Zanna
Låter som man ska hålla den långt från huset och vara beredd att ansa den rejält. Jag ska nog testa att göra ett staket av den.

Hittade en bild av bokharabinda i Visby: http://www.gotlandska.com/Album/Kina%20And...aandreasson.htm

Hittade också tips på utformning av pergola: http://www.trainformation.se/pub/Tragardsb...gge/pergola.pdf
samt bilder från en fin trädgård på Öland: http://lenn.cention.se/gallery/Andrews_vag/MVC_521F
Evin
Den senare bilden åkte dirket ner i min "vill-ha-trädgård fack"
Zanna
CITAT (Evin @ 13-02-2004, 13:20)
Den senare bilden åkte dirket ner i min "vill-ha-trädgård fack"

Ja, visst var den härlig. Jag tycker om hur de beskriver sitt hus; "Andrews väg 1 = Paradiset ".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon