Full version: språk
boxer2
Vad snackar man för språk i Älvdalen?
Har hittat en sida med älvdalska ord och för mig låter det som finska, men det kan det väl inte va???
Snälla, kan någon hjälpa mig??
malcolm
Saxat från Wikipedia:

ÄlvdalskaFrån Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Älvdalska
Övdalska
Talas i Sverige
Region Dalarna
Antal talare cirka 3000
Status utdöende
Klassificering indoeuropeiskt

germanskt
nordiskt


älvdalska
Officiell status
Språkmyndighet Råðdjärum, älvdalska språkrådet[1]


Målet talas i södra delen av Älvdalens kommun i DalarnaÄlvdalska (även: älvdalsmål; övdalsk på älvdalska) är ett språk som talas och används i Älvdalen i norra Dalarna. Det har länge ansetts som en dialekt, men har på senare tid accepterats som ett självständigt språk.[1]

Det finns cirka 3 000 personer som fortfarande talar älvdalska och numera finns böcker och tidningar tryckta på älvdalska. Älvdalskan har utvecklats ur det gemensamma nordiska språk, som för över 1 000-1 500 år sedan talades i hela norra Europa. Jämfört med svenska har älvdalska både bevarat gamla språkdrag som försvunnit och utvecklat många nya språkdrag som aldrig har funnits i svenska. Mycket talar för att älvdalska har utvecklats i relativ isolering i ungefär 800 år.

boxer2
CITAT (malcolm @ 16-03-2011, 13:43) *
Saxat från Wikipedia:

ÄlvdalskaFrån Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Älvdalska
Övdalska
Talas i Sverige
Region Dalarna
Antal talare cirka 3000
Status utdöende
Klassificering indoeuropeiskt

germanskt
nordiskt
älvdalska
Officiell status
Språkmyndighet Råðdjärum, älvdalska språkrådet[1]


Målet talas i södra delen av Älvdalens kommun i DalarnaÄlvdalska (även: älvdalsmål; övdalsk på älvdalska) är ett språk som talas och används i Älvdalen i norra Dalarna. Det har länge ansetts som en dialekt, men har på senare tid accepterats som ett självständigt språk.[1]

Det finns cirka 3 000 personer som fortfarande talar älvdalska och numera finns böcker och tidningar tryckta på älvdalska. Älvdalskan har utvecklats ur det gemensamma nordiska språk, som för över 1 000-1 500 år sedan talades i hela norra Europa. Jämfört med svenska har älvdalska både bevarat gamla språkdrag som försvunnit och utvecklat många nya språkdrag som aldrig har funnits i svenska. Mycket talar för att älvdalska har utvecklats i relativ isolering i ungefär 800 år.

jag tackar så mycket för hjälpen malcom. nu vet jag mer om det. jag trode dom pratade som vi, för Dalarna är ju sverige. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon