chariez
[B][COLOR=blue]I ett stort stenhus ( Typ villa.)har jag bygt in en gård som tidigare var helt öppen,där vill jag anlägga en plantering med växter som inte är så beroende av soljus,kanske inte bara gröna växter utan lite färg vore trevligt,något som klänger uppåt stenväggen.
Den som svarar kan få en bild på platsen för att se hur det ser ut.
Louise i Göteborg
Är det mycket mörkt får du nog finna dig i att så värst färggrant kan det inte bli.
Det finns ett linjärt samband mellan kraftig färg och ljusmägnd.

På en halvskuggig gård kan ändå en hel del blomma. Bleka rosa/vita rosor och kaprifol klarar en hel del skugga.
Tänk skog! Buskar och örter som normalt växer i skog eller skogsbryn behöver inte så mycket ljus.
Ingo
Kläng och färg och skugga...det finns en Clematis som heter 'Romantica' som tål skugga rätt bra. Jag har en sån som står så att den inte får någon direktsol alls. Den har rikligt med halvstora blommor, mycket mörkt lila med gula ståndare.
Helen i Piteå Zon 5
Du har många färgvarianter på Hostor, sen finns det ju Plymspirea, Bergenia, Rams, Sommarvivor, Höstanemon, Julros, Trillium, Ormbunkar, Penningblad, Skuggröna, Spetsmössa, Gullgröna, Myskmadra, vissa Nävor, Hasselört, sen kan du ju fylla på med färg av sommarplantor som tex. Flitiga Lisor, Tagetes, bygga någon ställning på höjd och ställa Fuchsior på. m.m. Hoppas du får någon ide! / Helen
Cilla
Piprankan Aristolochia Macrophylla klarar att slingra långt, 5-10 m, i mörka lägen och har stora formmässigt dekorativa blad.

Om det finns ljus men ej sol kan kanske den vita klängrosen Polstjärnan ändå ge några rosor (fråga Kerstin zon 5-6 här, hon kan detta med rosor).

I Helens förslag fanns många bra sorter som kan bli färggranna; brokbladig hosta lyser upp också när de inte blommar, bergenians rosa blommor är stora och granna bland annat. En riktig vinterblom i skuggat läge kan du få med julrosen Helleborus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon