Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Gita
Enl. den SIFO-mätning som publicerades idag innebar nomineringen av Juholt till ny partiledare att partiets väljarsympatier ökade med ynka 0,3 procentenheter.
Visseligen backade moderaterna enl. samma mätning men är fortfarande det största partiet på 30,9 % mot sossarnas 30,5 %
*Stintan*
Så bra att du fick något att glädjas över då. wink.gif
gnon49
Vi får se vad effekten blir när han blir grillad i media. Nu dominerar ju viktigare nyheter. Sedan tar det ju ett tag innan han byggt sitt lag och förpassat oönskade ut i kylan. Nu kom ju både en vänster o en högersosse in i VU så någon större kursändring blir det nog inte. Tror inte Ohly kan hoppas på förnyat samarbete. Verkligheten är ju väljarna ute i landet, inte partihögkvarteret. Stödet kommer säkert att öka men inte till fornstora dar. Som statsbärande parti är partiets tid över. Visst har politiken blivit intressantare när inget parti är dominerande i politiken.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2011, 20:50) *
Så bra att du fick något att glädjas över då. wink.gif

Visst, fast mera intressant än vad som gläder mig är kanske att Mikael Damberg tycks få en framskjuten position i verkställande utskottet/ledningsgruppen. Damberg är ju en intressant och modern politiker som ju vill föra en politik anpassad till dagens samhälle betydligt mer åt mittenhållet än traditionell socialdemokrati. Han kommer säkert att vitalisera debatten rejält.
Gita
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 20-03-2011, 21:12) *
Visst, fast mera intressant än vad som gläder mig är kanske att Mikael Damberg tycks få en framskjuten position i verkställande utskottet/ledningsgruppen. Damberg är ju en intressant och modern politiker som ju vill föra en politik anpassad till dagens samhälle betydligt mer åt mittenhållet än traditionell socialdemokrati. Han kommer säkert att vitalisera debatten rejält.
Gita

Han kommer nog mest att vara upptagen med att gnabbas med Veronica Palm.biggrin.gif
Bengalow
Jösses så snabba,raka svar ni har på framtida frågor, Ruda och Gita...har ni kristallkulor? Ni låter som spåkärringar i vilket fall...kan ni inte lägga ett Tarotspel om mig och mitt öde?
Vippan
Det kan bli en splittring i partiet med dom som vill modernisera och betongsossarna,har svårt tro att sossarna kommer med något förnyande blir väl typ att alla ska med på bidragståget.
pejori
Tror det är bäst att, han får placera sin bak i stolen, innan man ser någon effekt.
Lite tidigt enl. mitt tycke att göra en poll. nu.
Aqvakul
CITAT (pejori @ 20-03-2011, 21:52) *
Tror det är bäst att, han får placera sin bak i stolen, innan man ser någon effekt.
Lite tidigt enl. mitt tycke att göra en poll. nu.


Jo, karln är ju inte ens vald än...
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2011, 21:55) *
Jo, karln är ju inte ens vald än...


Precis!
Vippan
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2011, 21:55) *
Jo, karln är ju inte ens vald än...


Här kör vi med träffsäkra analyser smile.gif
Gossen Ruda
Jo, Gita försöker ta ut segern i förskott. Noterbart är fö att KD och C sladdar omkring betänkligt nära 4 %-spärren. Det kan bli ensamt på högerkanten om den utvecklingen fortsätter.
smuleborg
Det krävs mer än byte av partiledare. Ut med Östros, Baylan och Ylva Johansson, som det meddelats, är som jag ser det ett steg i rätt riktning (framför allt de två sistnämnda). In med Paggan, ja! Och en modernisering av "det politiska innehållet" utan att den socialdemokratiska politikens själ går förlorad. Inte ett nytt mittenparti, tack. Inte heller en socialdemokrati som ånyo kan betecknas som mörkblå. Var vi än står politiskt här, tror jag att vi kan vara överens om att det behövs en stark "motpart" till alliansen. För demokratin och den samhälliga och politiska utvecklingen.
pejori
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2011, 21:55) *
Jo, karln är ju inte ens vald än...



Precis.
Det vore bra om han fick visa vad han går för och vad han står politiskt, innan han sågas jäms med fotknölarna. tummenupp.gif

CITAT (smuleborg @ 20-03-2011, 22:01) *
Det krävs mer än byte av partiledare. Ut med Östros, Baylan och Ylva Johansson, som det meddelats, är som jag ser det ett steg i rätt riktning (framför allt de två sistnämnda). In med Paggan, ja! Och en modernisering av "det politiska innehållet" utan att den socialdemokratiska politikens själ går förlorad. Inte ett nytt mittenparti, tack. Inte heller en socialdemokrati som ånyo kan betecknas som mörkblå. Var vi än står politiskt här, tror jag att vi kan vara överens om att det behövs en stark "motpart" till alliansen. För demokratin och den samhälliga och politiska utvecklingen.


Då blir det säkert bra ja. tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (smuleborg @ 20-03-2011, 22:01) *
Det krävs mer än byte av partiledare. Ut med Östros, Baylan och Ylva Johansson, som det meddelats, är som jag ser det ett steg i rätt riktning (framför allt de två sistnämnda). In med Paggan, ja! Och en modernisering av "det politiska innehållet" utan att den socialdemokratiska politikens själ går förlorad. Inte ett nytt mittenparti, tack. Inte heller en socialdemokrati som ånyo kan betecknas som mörkblå. Var vi än står politiskt här, tror jag att vi kan vara överens om att det behövs en stark "motpart" till alliansen. För demokratin och den samhälliga och politiska utvecklingen.

tummenupp.gif Bra talat!
Piccante
En mätning är ingen sanning inom politiken. Dessutom har S ökat mer i mätningar som gjordes dagarna innan Juholt offentliggjordes som kandidat.
smuleborg
P.g.a. förväntningar (såsom börsen) måhända?
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2011, 22:00) *
Jo, Gita försöker ta ut segern i förskott. Noterbart är fö att KD och C sladdar omkring betänkligt nära 4 %-spärren. Det kan bli ensamt på högerkanten om den utvecklingen fortsätter.

Jävligt jobbigt läge om de får 3,9% var i nästa val. Men det är ändå något slags investering inför framtiden, det är för mycket med fyra partier på högerflanken. Två vore mer lagom, ett liberalt och ett konservativt.

CITAT (Bengalow @ 20-03-2011, 21:47) *
Jösses så snabba,raka svar ni har på framtida frågor, Ruda och Gita...har ni kristallkulor? Ni låter som spåkärringar i vilket fall...kan ni inte lägga ett Tarotspel om mig och mitt öde?

Jag kan komma med en spådom annars. Du kommer fortsätta utvecklas mot den bittra, vresiga gubben som sitter i din lägenhet och ogillar allt och alla. Samtidigt som utvecklingen springer ifrån dig allt mer, utan att du ens lyckas begripa vad det är som sker.
theseraphim
Inte så förvånande för så här långt ifrån ett val så är det verkligen bara trotjänarna som verkligen bryr sig och Juholt var ingen första hands val hos många så många kan nog vara lite skeptiska innan man kan skaffa sig en bättre helhetsbild. S har fortfarande lång väg kvar och Juholt var bara en liten pusseldel.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2011, 22:00) *
Jo, Gita försöker ta ut segern i förskott. Noterbart är fö att KD och C sladdar omkring betänkligt nära 4 %-spärren. Det kan bli ensamt på högerkanten om den utvecklingen fortsätter.

Seger i förskott? Snarare ett konstaterande att den vanliga effekten av en ny partiledare uteblev. Oftast brukar ju ett partiledarbyte medföra ett rejält skutt uppåt för partiet i fråga och detta beror nog mer på förväntningar än på förd politik (Jmf. Sahlin, när hon tillträdde var förväntningarna så stora att sossarna nästan var uppe och nosade på på 45 % av väljarsympatierna, sen levde hon ju inte upp till förväntningarna vilket ledde till ett historiskt ras). Den slutsats man väl kan dra av SIFO-mätningen är att förväntningarna på Juholt inte är särskilt stora
Vet inte om det faktum att han är en stark kärnkraftsanhängare och händelserna i Japan har någon inverkan, oturligt för honom i alla fall.
Gita
*Stintan*
Skulle snarare tro att det beror på att han är relativt okänd för de flesta till skillnad mot vad Mona var.
AndersKbg
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2011, 21:55) *
Jo, karln är ju inte ens vald än...

Förvisso.
Men iom att han redan är klar för partiledarposten och han redan har blivit hyllad som sådan, så gör det att smekmånaden redan är över när han blir vald på riktigt. Han har en brant uppförsbacke framför sig och gratisprocenten som han "borde" fått i början uteblev.

Intressant läge inför nästa val.
AndersKbg
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2011, 07:00) *
Skulle snarare tro att det beror på att han är relativt okänd för de flesta till skillnad mot vad Mona var.

Mona vem? rolleyes.gif

Hon som fick sossarna att tro att "halveringstid" var tiden mellan valen?
*Stintan*
CITAT (AndersKbg @ 21-03-2011, 07:12) *
Mona vem? rolleyes.gif

Hon som fick sossarna att tro att "halveringstid" var tiden mellan valen?


Gå o lägg dig och sov en stund till vettja d010.gif
Gossen Ruda
Det är 3,5 år kvar till nästa val så han har gott om tid att profilera sig och ev få upp S ur bottenhålet. Vi får se. Att hålla på med skadeglada kommentarer som den sura överklassaren Gita presterar är ganska lågt.
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2011, 07:45) *
Det är 3,5 år kvar till nästa val så han har gott om tid att profilera sig och ev få upp S ur bottenhålet. Vi får se. Att hålla på med skadeglada kommentarer som den sura överklassaren Gita presterar är ganska lågt.

bravo.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tycker man skall låta honom bli varm i kläderna först innan man bedömmer honom
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2011, 07:45) *
Det är 3,5 år kvar till nästa val så han har gott om tid att profilera sig och ev få upp S ur bottenhålet. Vi får se. Att hålla på med skadeglada kommentarer som den sura överklassaren Gita presterar är ganska lågt.

På tal om lågt och högt, du verkar ju rejält sur över reell fakta. Det blev ingen Juholteffekt, ett konstaterande av fakta bara. Det är du som lägger in värderingarna.
Gita
Ps. Du har ju med hjälp av lite applåder från några andra lyckats mobba ut en och annan från forumet, men när det gäller mig kommer du inte att lyckas helt enkelt för att någon som i sin argumentation använder sig av så enkla tillmälen som "sur överklassare" m.m. kan jag inte ta på något större allvar.
Skjut dig inte i foten!
Gita
*Stintan*
Gita, man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken. Det står också i Svd att när det är oro i världen så stärks alltid den sittande regeringen. Konstigt då att moderaterna backat 2,5 procentenheter sedan februarimätningen.
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2011, 13:47) *
Gita, man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken. Det står också i Svd att när det är oro i världen så stärks alltid den sittande regeringen. Konstigt då att moderaterna backat 2,5 procentenheter sedan februarimätningen.


Sen är det också så att den automatiskt inte hade inneburit om det hade varit val att de fått 2.5% mindre, undersökningarna görs slumpmässigt och ibland kan 700 utav tusen frågade vara S vänliga medans nästa gång så kan det vara 100 utav tusen som är S vänliga. Sist är det ju ganska vanliga att siffror sjunker lite efter valet när den inhemska storpolitiken inte är en vardagsfråga som den är runt ett val.
*Stintan*
Kände du att du måste ta moderaterna i försvar, jisses giggle.gif

Nu var ju skillanden mellan februari- och marsmätningarna så det har väl knappast så värst mycket med fjolårets val att göra.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2011, 13:47) *
Gita, man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken. Det står också i Svd att när det är oro i världen så stärks alltid den sittande regeringen. Konstigt då att moderaterna backat 2,5 procentenheter sedan februarimätningen.

Vilken oro i världen är det dy syftar på, det som händer i Japan eller det som händer Libyen? Angående radioaktiviteten i Japan så borde den inte stärka regeringen eftersom samtliga alliansparter numera är för kärnkraft. Och det som händer Libyen tror jag inte påverkar väljarsiffrorna i Sverige, det påverkar oss helt enkelt inte tillräckligt mycket. Hade det varit i Europa och helst västeuropa hade det varit en annan sak. Däremot kan man räkna finanskrisen som oro i världen som påverkar oss, och sedan den slog till har regeringen faktiskt stärkts en aning.

Jag är förvånad över att sossarna inte ökade mer. Kanske det kommer i nästa opinionsundersökning? Jag är i alla fall nästan säker på att de kommer öka i nästa val.
*Stintan*
Nu var det ju inte jag som påstod det utan sakkunnig Svd tillfrågat. Kanske dom som hålller på med sånt vet bätre än du hur det brukar se ut. Finanskrisen är väl knappast något som varit på tapeten sista månaden så den kan du nog glömma i det här fallet. Självklart menas både Japan och arabvärlden när det talas om oro i det här fallet.
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 21-03-2011, 13:07) *
På tal om lågt och högt, du verkar ju rejält sur över reell fakta. Det blev ingen Juholteffekt, ett konstaterande av fakta bara. Det är du som lägger in värderingarna.
Gita
Ps. Du har ju med hjälp av lite applåder från några andra lyckats mobba ut en och annan från forumet, men när det gäller mig kommer du inte att lyckas helt enkelt för att någon som i sin argumentation använder sig av så enkla tillmälen som "sur överklassare" m.m. kan jag inte ta på något större allvar.
Skjut dig inte i foten!
Gita

laugh.gif Nåja, som du själv brukar skriva i tid och otid, man skall inte bry sig om vad som skrivs på nätet. rolleyes.gif Jag bara testade om du lever som du lär men du behöver nog plugga lite i din egen lärobok lite till, för jag anar en viss irritation. biggrin.gif
gnon49
Pensionärerna måtte bäva. Juholt vill ta bort rutavdraget. Ja inte lockar det tillbaka pensionärerna till partiet.
*Stintan*
Vad menar du? På vilket sätt skulle rutavdraget gagna mig?
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2011, 14:09) *
Nu var det ju inte jag som påstod det utan sakkunnig Svd tillfrågat. Kanske dom som hålller på med sånt vet bätre än du hur det brukar se ut. Finanskrisen är väl knappast något som varit på tapeten sista månaden så den kan du nog glömma i det här fallet. Självklart menas både Japan och arabvärlden när det talas om oro i det här fallet.


Oftast brukar det vara oro som direkt berör ens hemland som stärker en sittande regering tex terroristdåd(George W Bush stöd fick raket fart från halvkasst till messiahs efter 9-11) eller en direkt finanskris som verkligen drabbar landet(sverige har klarat sig riktigt bra globalt sett och detta gynnade givetvis Moderaterna för då fick de ett facit i hand att visa upp för väljarna vilket S inte kunde göra)osv. Libyen trissar mest upp oljepriserna och där kan varken M, S, MP eller något annat parti göra något konkret och Japan påverkar inte så mycket överhuvudtaget i dagsläget.
*Stintan*
Nu skrev jag bara vad som stod i Svd och där står det oro i omvärlden vilket knappast betyder vårt hemland.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2011, 15:19) *
Vad menar du? På vilket sätt skulle rutavdraget gagna mig?

Pensionärerna är ju den enskilt största grupp som använder sig av rutavdraget. Att slippa anlita en seg kommunal hemtjänst och själv välja vad man vill ha gjort, är ju inte fel.
Blomstertanten
CITAT (gnon49 @ 21-03-2011, 16:12) *
Pensionärerna är ju den enskilt största grupp som använder sig av rutavdraget. Att slippa anlita en seg kommunal hemtjänst och själv välja vad man vill ha gjort, är ju inte fel.

Är du säker på att det verkligen är pensionärer som är största gruppen? Och i så fall: Är det verkligen de mest behövande och de fattiga pensionärerna som har nytta av rut-avdraget? unsure.gif
Rut-avdraget
*Stintan*
Det är inte en fråga om att slippa kommunal hemtjänst utan en fråga om att hemtjänsten inte utför sånt som pensionärer behöver hjälp med t.ex. städning och fönsterputsning sånt som förr ingick i hemtjänst. Ändå är det en mycket begränsad andel pensionärer som utnyttjar avdraget.
Gossen Ruda
Vad hjälper det om man får göra skatteavdrag om pensionen knappt räcker till det nödvändigaste? Inte fasen har en normalpensionär råd att anlita en städgumma. Det är nog mest egenföretagare som tycker det är viktigare att tjäna pengar än att städa huset.
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 21-03-2011, 16:23) *
Är du säker på att det verkligen är pensionärer som är största gruppen? Och i så fall: Är det verkligen de mest behövande och de fattiga pensionärerna som har nytta av rut-avdraget? unsure.gif
Rut-avdraget

Yes, pensionärer , de flesta över 85 års ålder och heltidsarbetande småbarnsföräldrar ( en grupp som väl verkligen behöver avlastning) är de grupper som som mest utnyttjar RUT-avdraget.
Gita

CITAT (*Stintan* @ 21-03-2011, 13:47) *
Gita, man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken. Det står också i Svd att när det är oro i världen så stärks alltid den sittande regeringen. Konstigt då att moderaterna backat 2,5 procentenheter sedan februarimätningen.

Vem har ropat hej? Jag bara konstaterade fakta, en avvikelse från vad som vanligvis händer vid byte av partiledare.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 21-03-2011, 16:45) *
Yes, pensionärer , de flesta över 85 års ålder och heltidsarbetande småbarnsföräldrar ( en grupp som väl verkligen behöver avlastning) är de grupper som som mest utnyttjar RUT-avdraget.
Gita


Vem har ropat hej? Jag bara konstaterade fakta, en avvikelse från vad som vanligvis händer vid byte av partiledare.
Gita


Säkert gamla rika östermalmskärringar som hade hjälp med hushållsnära tjänster redan innan rutavdragets tillkomst.
Red Top
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2011, 16:51) *
Säkert gamla rika östermalmskärringar som hade hjälp med hushållsnära tjänster redan innan rutavdragets tillkomst.

Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2011, 14:11) *
laugh.gif Nåja, som du själv brukar skriva i tid och otid, man skall inte bry sig om vad som skrivs på nätet. rolleyes.gif Jag bara testade om du lever som du lär men du behöver nog plugga lite i din egen lärobok lite till, för jag anar en viss irritation. biggrin.gif

Än en gång, jag bara konstaterade fakta, en intressant avvikelse från vad som brukar hända vid partiledarbyten. Jag förstår faktiskt inte ditt behov att genast gå i försvar och klistra dina etiketter på mig istället för att som de flesta andra i den här tråden diskutera saken på ett sakligt och balanserat sätt.
Jag är inte ett dugg irriterad, tycker bara att du agerar/reagerar märkligt, och sluggerretorik brukar sällan vara särskilt framgångsrik, åtminstone inte ute i verkligheten.
Gita

CITAT (*Stintan* @ 21-03-2011, 16:51) *
Säkert gamla rika östermalmskärringar som hade hjälp med hushållsnära tjänster redan innan rutavdragets tillkomst.

Fast dom är också människor, dom som råkar bo på Östermalm menar jag, och har väl knappast gjort sig förtjänta av föraktfulla tillmälen.
Gita
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2011, 16:51) *
Säkert gamla rika östermalmskärringar som hade hjälp med hushållsnära tjänster redan innan rutavdragets tillkomst.


Nja det är faktiskt inte riktigt sant utan det är faktiskt helt vanliga 80+ som bor i hela landet som inte orkar tex tvätta rutorna eller städa trappan hemma, V vill gärna skapa en bild av att det är bara överklassen som använder sig av RUT men så är faktiskt inte fallet. De som är rika bryr sig nog inte om RUT eller icke RUT ändå, det är ju som med ROT avdraget dvs att helt plötsligt hade mer råd att nyttja dessa tjänster. VAr det inte Mona S som tyckte att man skulle ha Butlers istället:-)
Blomstertanten
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2011, 16:51) *
Säkert gamla rika östermalmskärringar som hade hjälp med hushållsnära tjänster redan innan rutavdragets tillkomst.

Fast då betalade de nog svart! flirting.gif
Så nu belönas de med skatteavdrag som vi "fattiga" får vara med och betala! sleep.gif


"Rut-avdraget används främst av höginkomsthushåll.
Detta enligt en undersökning från SCB - som går mot vad tjänsteföretagens branschorganisation Almega påstod tidigare i år.

En rapport från tjänsteföretagens branschorganisation Almega fick mycket uppmärksamhet eftersom den påstods visa att det var ungefär lika många låg- som höginkomsttagare som använde avdraget.

Fel i undersökning
Nu har Agenda i SVT låtit undersöka detta närmare med hjälp av Statistiska centralbyrån.
Det visar att det bara sex promille av låginkomsttagarna som använder rut-avdraget.
Bland medelinkomsttagarna är det bara en procent.
Majoriteten som drar av för bland annat skottning och städning är i stället höginkomsthushåll, enligt Agenda." Expressen Måndag 21 mars 2011

Piccante
Jag tror inte vi kan förvänta oss en Juholt-effekt än. förra veckan presenterades några mätningar som var baserade på intervjuer före han offentliggjordes. Det tar ju ett par dagar att sammanställa svaren och analysera med. Det är väl i stort sett bara GP/Sifo som har mätt efter att Juholt blev kandidat och det är nog inte ånga dagar efter valberednings besked som de mätte.

Effekten (om det blir någon) kommer efter sossarnas extrakongress. Först ska Juholt bli vad, sedan ska han hålla tal på kongressen. Förmodligen tacka har för visat förtroende och visar åt vilket håll han vill driva politiken. Sen får vi se hur man hanterar schismer inom partiet. Vissa har renstas ut redan. Men han kanske går in för att samla partiet och det framstår nog som trovärdigare än att påbörja ett inbördes krig.

Effekten kommer nog i aprilmätningarna. Sen kommer regionvalet i Västra Götaland ta tempen på opinionen. Flera borgerliga partier backade rejält i förra valet. Speciellt Centern lever farligt på västgötaslätten när de öppnat för uranbrytning tongue.gif
Blomstertanten
CITAT (Markus_H @ 21-03-2011, 17:04) *
Jag tror inte vi kan förvänta oss en Juholt-effekt än. förra veckan presenterades några mätningar som var baserade på intervjuer före han offentliggjordes. Det tar ju ett par dagar att sammanställa svaren och analysera med. Det är väl i stort sett bara GP/Sifo som har mätt efter att Juholt blev kandidat och det är nog inte ånga dagar efter valberednings besked som de mätte.

Effekten (om det blir någon) kommer efter sossarnas extrakongress. Först ska Juholt bli vad, sedan ska han hålla tal på kongressen. Förmodligen tacka har för visat förtroende och visar åt vilket håll han vill driva politiken. Sen får vi se hur man hanterar schismer inom partiet. Vissa har renstas ut redan. Men han kanske går in för att samla partiet och det framstår nog som trovärdigare än att påbörja ett inbördes krig.

Effekten kommer nog i aprilmätningarna. Sen kommer regionvalet i Västra Götaland ta tempen på opinionen. Flera borgerliga partier backade rejält i förra valet. Speciellt Centern lever farligt på västgötaslätten när de öppnat för uranbrytning tongue.gif

Även omvalet i Örebro 15 maj lär visa åt vilket håll vinden blåser. Här backar koalitionen (M,FP,C,MP) när det gäller skattesänkningar och utförsäljning av allmännyttan, troligen för att de är oroliga att de förlorar annars.
Men det är ju långt kvar till nästa rikstäckande val så mycket hinner ju hända!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon