Digitalkamerornas förbannelse är ju att man får så många jämra bilder som man dräller runt på olika datorer och hårddiskar. Jag har nu bestämt mig för att bringa reda i kaoset och måste därför ha ett bra program. Funderar på Picasa, F-spot, Iphoto, och allt vad di heter. Det spelar egentligen ingen roll om programmet är för Windows, OSX eller Linux eftersom jag har dessa operativsystem på min dator, ett plus om programmet är gratis men det är inget krav.

Har tagit hem Picasa, men det verkar lite, öh, krångligt, samt gör en massa saker automatiskt. Skulle flytta över 1 bild och så tog den in alla filer i hela mappen, osv. Men kanske ska ge det tid.

Vad använder ni andra för program? Här är ju många fotografer smile.gif

Önskemål:

1. Ska kunna visa kartor med var bilderna är tagna. Antar att Picasa och Iphoto klarar detta. Ett stort plus är om man även kan lägga till eller ta bort platser (för foton tagna utan GPS, eller med felaktig GPS-angivelse).

2. Bör kunna importera bilder genom att man enkelt släpper en mapp på programikonen eller i programmet. Picasa verkar vid en snabb titt inte importera bilderna, utan bara länkar till dem. Men jag vill att om man släpper en bild från hårddisk X: på programmet så ska det importera det till "Mina bilder". I Picasa verkar jag som sagt få välja "import" och sedan därifrån leta upp mappar och bilder, mycket enklare om man kan släppa dem direkt på programmet.

3. Stort plus om man enkelt kan exportera ett helt bibliotek av bilder, exv "Norgeresan 2008" till en annan dator, inklusive kommentarer osv.

4. Vara på svenska.

5. Gärna kunna använda externa redigeringsprogram - även om jag nog oftast klarar mig med de interna möjligheterna. Men om programmet klarar att visa EXIF, men inte att redigera EXIF-data, så kan det ju vara bra om man enkelt kan fixa det på annat sätt.

Jag har säkert missat massa viktiga funktioner. Men vad använder ni andra för program?