Full version: Sommar däcken på
Carl

Nu är sommardäcken på. Härligt nu är det äntligen vår!
Huggorm
Jag funderar också på att byta. Det sliter ju på dubben att köra på torr och ren asfalt. Samtidigt har jag is och snö på vägen ut till stugan, och jag senast igår stora problem att ta mig uppför en backe, visserligen med släpkärra efter. Samtidigt vet man ju inte om det kommer något eftersläntrande snöväder, det är ju fortfarande mars
Vippan
Inästa vecka ska mina sommardäck på det får en verkstad sköta om,,,tur det finns händiga killar coolgleam.gif visst är det härligt med våren
gnon49
Väntar till början av april. Har varit med om snöoväder runt 1:a april så jag chansar inte.
malcolm
Väntar också med sommarhjulen, fortfarande mycket snö kvar men inte på de större vägarna dock.
Gossen Ruda
Har odubbade friktionsdäck, de får sitta på ett tag till.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2011, 12:27) *
Har odubbade friktionsdäck, de får sitta på ett tag till.


samma här...
Carl

Ser det mer som ett offer för att blidka vårguden.
Huggorm
Så, nu har jag varit ute och bytt i alla fall. Övergången från utmärkta dubbdäck till nästan blankslitna sommardäck blev brutal, jag hade stora problem att ta mig ut från stugan på min isiga väg rolleyes.gif
Meriona
Jag undrar hur länge det dröjer innan vi får höra att Huggorms bil ligger i diket? wink.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 22-03-2011, 14:57) *
Jag undrar hur länge det dröjer innan vi får höra att Huggorms bil ligger i diket? wink.gif

Det gjorde jag i höstas, det var vad som övertalade mig att köpa nya fina dubbdäck rolleyes.gif
Meriona
Ändå lärde du dig inte? laugh.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 22-03-2011, 15:33) *
Ändå lärde du dig inte? laugh.gif

Jo men det var ju nästan ett halvår sedan så det är sedan länge glömt igen rolleyes.gif
theseraphim
Väntar tills nästa vecka eftersom jag ändå köpt ny bil och jag känner inte för att köpa helt nya vinterdäck just nu.
malarmaster
allrounddäck,byter aldrig. ulf
Huggorm
Just nu känns däcksbytet en aning överilat
Meriona
CITAT (Huggorm @ 27-03-2011, 21:13) *
Just nu känns däcksbytet en aning överilat

Tänker inte säga "vad var det jag sa?" crazy.gif

Grannen stod och bytte däck MITT I värsta snöfallet, det gav ett ännu mer korkat intryck måste jag säga....
Huggorm
CITAT (Meriona @ 27-03-2011, 21:20) *
Tänker inte säga "vad var det jag sa?" crazy.gif

Grannen stod och bytte däck MITT I värsta snöfallet, det gav ett ännu mer korkat intryck måste jag säga....

Det kanske var vinterdäcken som åkte tillbaka på?
Wilmer
giggle.gif

Jag har inte vågat byta än..
Christa
CITAT (malarmaster @ 22-03-2011, 19:51) *
allrounddäck,byter aldrig. ulf


Det hade vi på en av tjänstebilarna. Samtidigt hade jag dubbdäck på min bil som däckverkstaden dömde ut fullständigt för att det var så gamla. De påstår ju att gummit åldras så att man bör byta även om dubbar och mönster är ok.

Mina gamla däck var mångdubbels bättre än allvädersdäcken på tjänstebilen! Körde till jobbet i min bil och höll nästan på att hamna i diket när jag hade bytt till tjänsebilen och den inte alls hade samma väggrepp trots ny bil och nya däck i jämförelse med min gamla Volvo 340 och dubbdäck sedan hedenhös.

Jag vet ju inte om alla allvädersdäck är så dåliga men dom där var hemska!

CITAT (Huggorm @ 27-03-2011, 21:13) *
Just nu känns däcksbytet en aning överilat


Ha, ha ja varje år byter en massa optimister alldeles för tidigt. Jag var lite orolig när sambon skulle köra till jobbet idag och sa "se upp för folk med sommardäck". Vip-lash är ju det som kostar försäkringsbolagen mest så det måste vara ganska vanligt.
malcolm
Här har snöat inatt så hade jag bytt till sommarhjul skulle det vara körförbud på bilen idag.
Berith
Jag trodde det var lag på att däcken måste sitta på till 31 mars?
Aqvakul
CITAT (Berith @ 28-03-2011, 08:04) *
Jag trodde det var lag på att däcken måste sitta på till 31 mars?

Nej, men då måste man ha vinterdäck när man kör, om det är vinterväglag...
tomas99
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2011, 07:09) *
Nej, men då måste man ha vinterdäck när man kör, om det är vinterväglag...


Och det är viktigt, Polisen avgör på plats om det är vinterväglag.
Berith
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2011, 08:09) *
Nej, men då måste man ha vinterdäck när man kör, om det är vinterväglag...

Ok, jag trodde det var ändrat.
Christa
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2011, 08:09) *
Nej, men då måste man ha vinterdäck när man kör, om det är vinterväglag...


Dessutom står det så här

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april.

Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.

Alla regler finns här
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fo...ack/Vinterdack/

För mycket ändringar hit och dit ställer till det för folk.
Förr var det tillåtet att ha dubbdäck april ut och då visste de flesta vad som gällde. Olika datum för vad man måste ha och för vad som är tillåtet och så undantag om det är vinterväglag. Hur många kan hålla reda på det confused.gif
Huggorm
Hur som helst tror jag polisen brukar vara snäll i bedömningen om man nu skulle vara lite sen med att ta av dubbdäcken.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 28-03-2011, 10:55) *
Hur som helst tror jag polisen brukar vara snäll i bedömningen om man nu skulle vara lite sen med att ta av dubbdäcken.

Undrar om försäkringsbolagen också är det om det skulle gå åt skogen...
Huggorm
CITAT (malcolm @ 28-03-2011, 11:09) *
Undrar om försäkringsbolagen också är det om det skulle gå åt skogen...

Att köra med dubbdäck på sommaren är inte optimalt, men inte direkt någon stor riskfaktor heller.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 28-03-2011, 11:12) *
Att köra med dubbdäck på sommaren är inte optimalt, men inte direkt någon stor riskfaktor heller.

Nej det är det inte fast jag anser nog att det är värre att köra med sommardäck på isgator, jag väntar i åtminstone en vecka till innan jag byter.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 28-03-2011, 11:16) *
Nej det är det inte fast jag anser nog att det är värre att köra med sommardäck på isgator, jag väntar i åtminstone en vecka till innan jag byter.

Ja, sommardäck på snö och is är inget vidare, och där tror jag heller inte att polisen är lika förlåtande.
Eva i Skåne
Nu har jag iaf beställt tid till nästa vecka så då åker mina sommardäck på.
Aqvakul
Om hustrun fått som hon velat så hade det varit bytt för länge sen, men jag avvaktar gärna särskilt som vi kör dubbfritt...
andersen
CITAT (malcolm @ 28-03-2011, 07:58) *
Här har snöat inatt så hade jag bytt till sommarhjul skulle det vara körförbud på bilen idag.


Men det stämmer väl inte? påföljden är väl böter? eller?
Huggorm
CITAT (andersen @ 28-03-2011, 16:16) *
Men det stämmer väl inte? påföljden är väl böter? eller?

Jo, man får böter eftersom det är förbjudet att köra med bilen
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 28-03-2011, 17:11) *
Jo, man får böter eftersom det är förbjudet att köra med bilen

yes.gif
andersen
CITAT (Huggorm @ 28-03-2011, 17:11) *
Jo, man får böter eftersom det är förbjudet att köra med bilen


Nja jag tänkte mera så här...Enligt vägverket får ett fordon med körförbud bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation.

Och då borde det ju inte bli körförbud utan "bara" böter rakt av eller?
Huggorm
CITAT (andersen @ 28-03-2011, 17:30) *
Nja jag tänkte mera så här...Enligt vägverket får ett fordon med körförbud bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation.

Och då borde det ju inte bli körförbud utan "bara" böter rakt av eller?

Men körförbud innebär ju bara att det är förbjudet att köra med bilen. Sedan kan det bero på att den inte är besiktad eller något annat. Är det vinterväglag i mars, så är det förbjudet att köra med bilen, alltså körförbud. Vilket dock inte hindrade mig idag ninja.gif
Meriona
Idag åker mina sommardäck på! smile.gif
Aqvakul
Tid beställd till den 15:e...
Eva i Skåne
Torsdag har jag bokat tid för byte.
Då hoppas jag dom lämpligt fått plats för förvaring också, så jag slipper dra hem vinterdäcken. Står i kö.
Cacki

Maken ute och byter däck på våra bilar just nu.
andersen
CITAT (Cacki @ 03-04-2011, 11:15) *
Maken ute och byter däck på våra bilar just nu.


Ja det är alltid så,dvs ingen jämställdhet där. flirting.gif
Cacki
CITAT (andersen @ 03-04-2011, 13:55) *
Ja det är alltid så,dvs ingen jämställdhet där. flirting.gif


Men han får strukna skjortor i gengäld. Hos oss idkar vi byteshandel vad det gäller tjänster. yes.gif
anne-li i olofstorp
Tisdag skall jag byta, så om det nu snöar på onsdag är det mitt fel!!!!
whistling.gif blush.gif
gnon49
Till veckan blir det av. Hoppas solen skiner och det torkar upp. Bilen skriker efter en tvättning och när sommardäcken kommer på så är det dags.
malcolm
Jag skall byta om solen tittar fram någon dag framöver men just nu är det bara grått och regnigt
Uggi
CITAT (malcolm @ 03-04-2011, 18:17) *
Jag skall byta om solen tittar fram någon dag framöver men just nu är det bara grått och regnigt

Samma här.
ninnisky
Nu är det bytt på båda våra bilar. Ingen mer snö, tack!
gnon49
Japp, nu är det gjort. I regnet dessutom. Inga trilskande muttrar tack o lov. Får kolla lufttrycket imorgon. Nu är jag liksom trött på det hela.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon