Full version: Fettskräck
Sidor: 1, 2, 3, 4
Anma
Så blev fett falrigt och nyttigt igen
Det började med en bluff


Personligen mår jag mycket bättre av att låta bli spannmål, men ner i vikt har jag inte gått nämnvärt. Kanske för att jag inte äter så mycket fett som jag kanske borde.
gnon49
Jadu, vad skall man tro. Är själv förtjust i fet mat och än har jag inte mått dåligt eller fått några men vad jag vet. Men lagom är väl bäst även när det gäller fett.
Anma
CITAT (gnon49 @ 22-03-2011, 12:22) *
Jadu, vad skall man tro. Är själv förtjust i fet mat och än har jag inte mått dåligt eller fått några men vad jag vet. Men lagom är väl bäst även när det gäller fett.

Jag har min egen lilla teori, det är mycket snabba kolhydrater (socker) i samband med fett som är boven till välfärdssjukdomarna.
Vippan
Jag äter en blandad kost och motionerar mycket det funkar bra för min kropp har aldrig haft övervikt,boven till all övervikt är att vi inte rör på oss tillräckligt.
Iren
CITAT (Anma @ 22-03-2011, 12:28) *
Jag har min egen lilla teori, det är mycket snabba kolhydrater (socker) i samband med fett som är boven till välfärdssjukdomarna.



Ja det kan jag tro med, kolhydrater är ju socker så.... Med en diabetiker i familjen så får man en annan syn på det hela...
Anma
CITAT (irdalen @ 22-03-2011, 12:38) *
Ja det kan jag tro med, kolhydrater är ju socker så.... Med en diabetiker i familjen så får man en annan syn på det hela...

Precis.
Gubben fick ny medicin som gjorde att hans sockervärden gick upp till runt 20. Fast han slutade med medicinen gick värdena inte ner. Efter en månads kämpande med motion och regelbundna mattider sa vi att nu är det stenhårt bort med kolhydrater för hans del ett tag. På en vecka gick värdena ner till 7-8, efter två veckor låg han under 6 en till två timmar efter måltid!
Nu äter han inte lika strikt, men bara långsamma kolhydrater och värdena ligger lågt ännu.

Som bonus mår jag mycket bättre i magen.

CITAT (Vippan @ 22-03-2011, 12:38) *
Jag äter en blandad kost och motionerar mycket det funkar bra för min kropp har aldrig haft övervikt,boven till all övervikt är att vi inte rör på oss tillräckligt.

Säger inte att det är så i ditt fall, men man kan ha höga kolestrolvärden även om man är smal.
Dessutom låter det som att du inte ärter mängder med snabba kolhydrater.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 22-03-2011, 12:28) *
Jag har min egen lilla teori, det är mycket snabba kolhydrater (socker) i samband med fett som är boven till välfärdssjukdomarna.


Vi är många som har den teorin flirting.gif
Iren
Det var intressant Anma! Ja det finns nog en del (läs mycket) att göra på det området med kolhydrater!
Carl

Jag är en enkel man och tror enkla samband. Stoppar man i sig mer energi än vad som man gör av med så går man upp. Enkel mattematik !
Farbror Blå
CITAT (Carl @ 22-03-2011, 13:22) *
Jag är en enkel man och tror enkla samband. Stoppar man i sig mer energi än vad som man gör av med så går man upp. Enkel mattematik !


Jag gillar din enkla matematik, Carl, jag tror vi tenderar att krångla till saker alldeles för mycket!
Anma
CITAT (Carl @ 22-03-2011, 13:22) *
Jag är en enkel man och tror enkla samband. Stoppar man i sig mer energi än vad som man gör av med så går man upp. Enkel mattematik !

Det handlar inte bara om vikt! Det handlar om hur kroppen mår. En smal kropp kan också må dåligt på grund av fel mat.

Jag lovar dig att man mår skitdåligt av att endast äta 1500 kalorier socker. Men det är trots allt bara 1500 kalorier.
Farbror Blå
CITAT (Anma @ 22-03-2011, 13:25) *
Det handlar inte bara om vikt! Det handlar om hur kroppen mår. En smal kropp kan också må dåligt på grund av fel mat.

Jag lovar dig att man mår skitdåligt av att endast äta 1500 kalorier socker. Men det är trots allt bara 1500 kalorier.


Det tror jag Carl tog för givet också, att fet totala energiinnehållet inte bara består av vingummi eller nåt sånt.
Tror annars han har rätt, om man förutsätter att vi i allmänhet har en varierad kost.
Anma
CITAT (Farbror Blå @ 22-03-2011, 13:45) *
Det tror jag Carl tog för givet också, att fet totala energiinnehållet inte bara består av vingummi eller nåt sånt.
Tror annars han har rätt, om man förutsätter att vi i allmänhet har en varierad kost.

Jag har en väldigt varierad kost utan socker och spannmål. smile.gif
gnon49
CITAT (Anma @ 22-03-2011, 12:28) *
Jag har min egen lilla teori, det är mycket snabba kolhydrater (socker) i samband med fett som är boven till välfärdssjukdomarna.

Att socker är boven till mycket tror jag också. Vi får nog i oss mer än vad som är hälsosamt när det gäller socker. Tror inte fet mat är någon hälsorisk så länge man ser till att förbruka den. Och att det inte är skräpmat man skyfflar i munnen.
Carl

Om man ska få sig för mycket socker så är det faktorer som spelar in. Det första är sockerhalten. Det andra är mängden. Är säker på att alla vet vilka födoämnen som innehåller mycket Typ flingor godis bakverk krämer läsk glass osv. Dessa livsmedel har hög sockerhalt och tenderas att ätas i större kvantiteter. Mycket lätt att undvika om man vill. Sen att det finns produkter med lägre sockerhalt men dom äts ofta i mindre kvantiteter. Pålägg mjölk osv

Men jag antar att ni övriga på forumet är samma idiot som jag. Vem faan längtar efter en ramlösa och salladsblad inte jag i alla fall, Jag längtar efter en öl en korvbit eller ostbit kanske en bit godis. Se är det upp till alla att skylla på att inte vet. Nu går jag och tar mig en ost bit
Anki på Öland
CITAT (Anma @ 22-03-2011, 13:52) *
Jag har en väldigt varierad kost utan socker och spannmål. smile.gif

tummenupp.gif
Fjortispower
Jag tycker att sådana artiklar är dåliga eftersom den inte riktar sig inte till någon. Självklart handlar det också om hur man förbränner fettet - stillasittare eller fysiskt tränande behöver äta olika mycket fett.
Red Top
Det handlar ju inte om att bara sluta äta socker.

Spannmål omvandlas ju till socker, efter att man ätit det. Därför bör man undvika bröd. Istället för att ta en ostmacka med bröd, smör och ost, så tar man en ostskiva med smör.

Detsamma gäller för andra kolhydratstinna produkter.

Jag håller med Anma, Stintan och Anki på Öland. Det är kombinationen kolhydrater och fett som är boven i dramat. Värsta tänkbara måltid, som jag kommer på just nu, är väl hamburgare med svampigt vitt bröd och död potatis friterad i olja, som sköljs ned med ett stort glas läsk.

Började själv utesluta kolhydrater i möjligaste mån för ngr år sedan. Den gamla vanliga sanningen med att äta mindre och röra sig mer fungerade inte längre, eftersom jag inte längre är särskilt rörlig, pga div åkommor.

Det fungerar. Jag är lättare, men framförallt har mitt allmäntillstånd förbättrats. (Dock inte åkommorna smile.gif )

Har tjatat på min gube, som har diabetes typ 2, i flera år att lägga om kosten, men det har varit som att hälla vatten på en gås. Han har varit fast i dietisternas råd, att man måste äta kolhydrater för att kroppen och knoppen ska fungera.

Häromveckan skedde ett under. Han träffade en trevlig dam, som också har diabetes, på sjukgymnastiken. Hon lever enligt LCHF-metoden sedan några månader tillbaka och hon lånade honom boken Fettskrämd, av Lars-Erik Litsfeldt. ................



Nu utesluter vi kolhydrater i möjligaste mån båda två. Vi får väl se om det får bukt med hans diabetes.

Men en sak är säker; det är rätt skönt att leva enligt pricipen: Ät allt som tidigare var förbjudet. Bearnaissås, massor med bacon och ägg, och smör och grädde. [attachment=59109:sabber_2.gif]
Anma
CITAT (Carl @ 22-03-2011, 16:55) *
Om man ska få sig för mycket socker så är det faktorer som spelar in. Det första är sockerhalten. Det andra är mängden. Är säker på att alla vet vilka födoämnen som innehåller mycket Typ flingor godis bakverk krämer läsk glass osv. Dessa livsmedel har hög sockerhalt och tenderas att ätas i större kvantiteter. Mycket lätt att undvika om man vill. Sen att det finns produkter med lägre sockerhalt men dom äts ofta i mindre kvantiteter. Pålägg mjölk osv

Men jag antar att ni övriga på forumet är samma idiot som jag. Vem faan längtar efter en ramlösa och salladsblad inte jag i alla fall, Jag längtar efter en öl en korvbit eller ostbit kanske en bit godis. Se är det upp till alla att skylla på att inte vet. Nu går jag och tar mig en ost bit

Ost är jättebra! Jag äter massor med ost. maken med sin diabetes också. smile.gif



Vi vill inte vara helt utan bröd så vi tar några skivor finncrisp var om dagen med massa god ost och korv. Mycket kolhydrater per 100g, men väldans lite per skiva. Tur att vi gillar dem också. smile.gif

CITAT (Fjortispower @ 22-03-2011, 18:19) *
Jag tycker att sådana artiklar är dåliga eftersom den inte riktar sig inte till någon. Självklart handlar det också om hur man förbränner fettet - stillasittare eller fysiskt tränande behöver äta olika mycket fett.

De riktar sig till alla, precis som de fettfria dieterna och livsmedelverkets råd alltid gjort. smile.gif
Christa
Jag tror också att snabba kolhydrater och fett är den sämsta kombinationen.

Frågan är då om någon provat att äta kost utan både snabba kolhydrater och fett?
Anma
CITAT (Christa @ 22-03-2011, 19:07) *
Jag tror också att snabba kolhydrater och fett är den sämsta kombinationen.

Frågan är då om någon provat att äta kost utan både snabba kolhydrater och fett?

Du menar typ det här? Proteindieten
Christa
CITAT (Anma @ 22-03-2011, 19:12) *
Du menar typ det här? Proteindieten


Nej, jag menar vanlig mat fast minimalt med fett. Det finns ju många maträtter som inte innehåller fett i någon nämnvärd omfattning.

gnon49
Fet fisk är väl bra mat vad jag läst. Minns fiskleveroljan man fick ta under uppväxten. Blää
Anki på Öland
CITAT (Red Top @ 22-03-2011, 18:48) *
.............Men en sak är säker; det är rätt skönt att leva enligt pricipen: Ät allt som tidigare var förbjudet. Bearnaissås, massor med bacon och ägg, och smör och grädde. [attachment=59109:sabber_2.gif]

Det skriver jag definitivt under på! tummenupp.gif
MissLeia
Nyss trillat in på forumet och insåg visst att jag hade 2 intresseområden som dök upp här, både sommarens vassentillvaro och trädgårdstillvaro. ;-)

Jag har sällat mig till gänget som jagar kolhydrater efter ett liv med inställningen om kalorier ut/in. Samt den ena galnare dieten eller kuren efter den andra. Jag trodde detta var ren galenskap men sen när jag insåg vad man egentligen äter så insåg jag att det inte är en galen extremdiet utan en härlig livsstil.

Vissa är ju helt enkelt mer kolhydratkänsliga än andra. När man äter kolhydrater så åker blodsockret upp och vid nedgång blir det hunger/sug och som sagt så reagerar alla olika. Jag har levt plikttroget efter de vanliga kostråden med det enda resultatet av hunger/sug/ångest när man försöker reducera kaloriintaget för viktnedgång.

För det fina i kråksången är ju att äter man inte kolhydrater så flyger inte blodsockret i luften med hungern som resultat när den dimper. Fett mättar ordentligt medan lättprodukter snarare triggar hunger.

Så vips sitter man här mättare och nöjdare än någonsin med ett helt klart reducerat kaloriintag. Underbart! biggrin.gif

*Stintan*
Välkommen till Odla MissLeia!
MissLeia
CITAT (*Stintan* @ 22-03-2011, 22:53) *
Välkommen till Odla MissLeia!



Tackar! smile.gif Verkar vara ett riktigt trevligt ställe!
Christa
Jag är inte emot LCHF men jag mår inte bra av fett och jag älskar frukt och rotsaker. Jag upplever att debatten ofta är polariserad men varför då?

Gillar man fet mat så kanske man väljer LCHF och gillar man frukt, rotsaker och baljväxter så kanske man väljer en sådan kost.

Varför denna motsättning?
Anma
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 09:53) *
Jag är inte emot LCHF men jag mår inte bra av fett och jag älskar frukt och rotsaker. Jag upplever att debatten ofta är polariserad men varför då?

Gillar man fet mat så kanske man väljer LCHF och gillar man frukt, rotsaker och baljväxter så kanske man väljer en sådan kost.

Varför denna motsättning?

Finns ingen motsättning i min värld i alla fall. Vad jag i första hand vill lyfta fram är att fett inte är farligt, så som vi trott i minst 30 år. Hela grejen är ju baserad på en lögn.

Jag äter inte alls så som lchf förespråkar egentligen. Det jag gör är att jag utesluter snabba kolhydrater. Jag har inte tillsatt någon extra fett i min mat, förutom att vi använder riktig smör och riktig grädde. Men saken är den att jag heller inte går ner i vikt nämnvärt av min kost. Väger 74 ca, när vi började med detta vägde jag 75,6 om jag minns rätt. Vet inte om viktminskningen skulle komma om jag valde att ösa på mer fett. Kanske ska jag testa när jag är på det humöret.
Maken, som faktiskt tappat ca 10 kilo på samma tid använder mycket mer fett, visserligen har han alltid gjort det. Vi äter ju finncrisp, han har ett tjockt bregottlager på först sedan pålägg, jag har bara pålägg. Dessutom har han nästan alltid stora klickar smör på sin tallrik.
Red Top
Christa!

Jag tror inte att det handlar om en motsättning. Det är väl helt enkelt så, att var och en blir salig på sin tro.

Det här handlar ju inte om några bantningskurer, utan om en ny livsstil.

Jag t ex, som lider av kronisk järnbrist, bör ju äta animalier, eftersom kroppen lättare tar till sig järn ur animalisk föda.

Det handlar ju inte heller om att vräka i sig fett. Man äter tills man är mätt och sen står man sig väldigt länge på det man ätit. Man drabbas inte av en massa sug, som MissLeia, så riktigt påpekade.

Äter man bara frukt och grönsaker/rotsaker, får man äta mer och oftare. Eftersom kroppen så snabbt tar hand om vegetabilier; framförallt rotsaker som ganska snabbt omvandlas till socker och ger snabb, men kortvarig energi.

LCHF är ju inte bara fett utan rådet är att om man äter grönsaker, ska man välja sådant som växer ovan jord, inte under. Just med tanke på kolhydratinnehållet. Själv äter jag t ex ganska mycket avokado. En grönsak som det varnats mkt för eftersom den har så hög fetthalt.

Upp och nervända världen, men ack så trevlig. [attachment=59122:2e5nrqf.gif]
*Stintan*
Antagligen för att det inte är någon bra kombination med mycket kolhydrater och mycket fett . Sen håller man väl på det man har erfarenhet av är bra. Ändå tycker jag det har svängt lite på senare tid hos sk sakkunniga. Fett är inte längre farligt, vi bör dra ner på kolhydrater m.m. Skönt förresten att transfetter ska förbjudas nu.
MissLeia
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 09:53) *
Jag är inte emot LCHF men jag mår inte bra av fett och jag älskar frukt och rotsaker. Jag upplever att debatten ofta är polariserad men varför då?

Gillar man fet mat så kanske man väljer LCHF och gillar man frukt, rotsaker och baljväxter så kanske man väljer en sådan kost.

Varför denna motsättning?



Jag tror att det handlar om mycket ilska. Man får hela tiden nedkört i halsen om att detta är farligt och galet. Jag älskar frukt och rotsaker och jag hoppas att jag kan introducera lite mer i kosten i framtiden. Men i dagsläget för min del så ligger fokus på att komma i form.

För att återgå till detta med ilska så kan jag personligen konstatera att jag är frustrerad och besviken på de kostråden som gäller. Jag har alltid trott att jag har någon form av ätstörning eller är vrickad i skallen, karaktären är det inte fel på för jag har slitigt som ett djur genom åren. Men någonting har varit fel för jag lyckats aldrig förbli kvar nere på fina siffror på vågen.

Jag har följt kostråden, jag har ätit mina frukter, jag har räknat kalorier och fört matdagbok och jag har framförallt varit hungrig.

Så såg jag vad en meny med LCHF innebär och det är ju en hel del grönsaker, man satt ju inte och tuggade bacon/ägg/smör hela dagarna som jag trodde innan. Gick över till detta och vips så är jag aldrig hungrig, jag äter ytterst lite, magen är i trim och kilona rasar. Med andra ord så kan jag konstatera att jag dels inte har någon ätstörning, jag har ätit fel trots att jag ätit "rätt" tidigare. Jag överäter av de vanliga kostråden för frukten triggar igång hungern.

Jag kan erkänna att jag gafflat och munhuggits med LCHF:are i ett år om vilken galenskap de sysslar med. Detta skakar fram heta känslor, många känner sig lurade och att då bemötas med förträffligheten med de vanliga kostråden känns som ett hån.

Ska bli spännande och se vad som händer på kostrådsfronten! biggrin.gif Jag tror att matproducenterna av lätt/lightprodukter har all anledning att skaka av skräck framöver.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men alla läkare, och det är många, som varnar för så mycket fet mat, har dom fel?

Jag varken tål fet mat eller gillar det.
Chamomille
Ät allt som tidigare var förbjudet. Bearnaissås, massor med bacon och ägg, och smör och grädde.

tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-03-2011, 10:19) *
Men alla läkare, och det är många, som varnar för så mycket fet mat, har dom fel?

Jag varken tål fet mat eller gillar det.


Det är ju för att folk äter fel. Man vräker i sig kolhydrater(läs socker) och samtidigt en massa fet mat. Kroppen använder då kolhydterna som energi medan fettet stannar kvar. Vänjer man kroppen att istället använda fettet som energi så förbrukas det ju. Det är ju inte fråga om att man ska vräka i sig fett utan även i LCHF-kost bör det finnas en viss balans. Nu finns det ju som tur är en hel del läkare som förstått detta. Dom andra har fastnat i det gamla tänket helt enkelt.
MissLeia
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-03-2011, 10:19) *
Men alla läkare, och det är många, som varnar för så mycket fet mat, har dom fel?

Jag varken tål fet mat eller gillar det.



Där har vi ett jätteproblem i dagsläget. För det är en etablerad "sanning" om det farliga mättade fettet. Men egentligen, när man tänker logiskt, hur i hela friden kan den födan som mänskligheten levde av väldigt väldigt länge vara farlig? Och lägg därtill att studien som drog igång denna hysterin om det farliga fettet var totaljusterad för forskaren hade uteslutit ca 50% av testresultaten för att bevisa sin hypotes. Dessutom visste man inte samma saker om kolestrol då som man vet i dagsläget. Och därtill alla studier som haft som grund att det just är farligt, vad blir slutsatserna då?

Vi har intressanta år framför oss, onekligen. Vi har en mängd forskare/läkare som haft hela karriärer som byggt på dessa slutsatser.



Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-03-2011, 10:19) *
Men alla läkare, och det är många, som varnar för så mycket fet mat, har dom fel?

Jag varken tål fet mat eller gillar det.

De lever i den tron ännu ja, läs länkarna i början av tråden. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tittade in i länkarna men läste inte allt.

Atkins? Du vet väl hur han dog? Fet och sjuk (hjärtsjuk och mycket övervikt )

Annika D botar ju också svininfluensa med sin diät och så lite andra sjukdomar.

Om jag skulle behöva äta bacon på morgonen då skulle jag säkert avstå från frukosten.

Helt ärligt talat så skulle jag nog inte veta vad jag skulle göra till köttet och fisken eftersom jag mycket inte tål.

Elisabeth
sqrulan
confused.gif Men VA!!! Kan vi inte äta som förr? Vad har hänt?
Min son som bor utomlands förespråkar att man ska äta ALLT som är fett men inge kalorier/vitt bröd ..!? Han tränar o fixar kroppen!?
Men om jag 53 år ung flirting.gif skulle smälla i mej enbart fett då dör jag väl antagligen av en fettpropp nånstans?
Vad tror ni?
Jag har ju fotfarande några kilo förmycke! Jag vill bli kvitt dom!?
Chamomille
CITAT (sqrulan @ 23-03-2011, 11:14) *
confused.gif Men VA!!! Kan vi inte äta som förr? Vad har hänt?
Min son som bor utomlands förespråkar att man ska äta ALLT som är fett men inge kalorier/vitt bröd ..!? Han tränar o fixar kroppen!?
Men om jag 53 år ung flirting.gif skulle smälla i mej enbart fett då dör jag väl antagligen av en fettpropp nånstans?
Vad tror ni?
Jag har ju fotfarande några kilo förmycke! Jag vill bli kvitt dom!?

Enkelt. Ät fett. Ät inte kolhydrater smile.gif
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-03-2011, 11:08) *
Jag tittade in i länkarna men läste inte allt.

Atkins? Du vet väl hur han dog? Fet och sjuk (hjärtsjuk och mycket övervikt )

Annika D botar ju också svininfluensa med sin diät och så lite andra sjukdomar.

Om jag skulle behöva äta bacon på morgonen då skulle jag säkert avstå från frukosten.

Helt ärligt talat så skulle jag nog inte veta vad jag skulle göra till köttet och fisken eftersom jag mycket inte tål.

Elisabeth

Som sagt, var och en blir salig i sin tro.

För mig är beviset på makens sockervärden nog, beskriver vad jag menar länge upp i tråden. En diabetiker ska undvika kolhydrater. Och jag mår också mycket bättre.


Vad vi äter:
Grönsaker (även underjordiska någon gång i veckan, men i mindre mängd)
Kött (även falukorv)
Fisk (sällan för jag tycker inte om fisk)
Skaldjur
Såser på grädde utan förtjockningsmedel.
Korvpålägg, skinka och ost, men ingen kaviar, messmör och annat sockerrikt.
Mejeriprodukter utom de med tillsatt socker ( yoghurt med smak med mera)
Ägg
En till två gånger i veckan gör vi egen glass med ägg, grädde, turkisk yoghurt och lite sötningsmedel och vaniljstång eller frysta bär.


Vad jag undviker helt
Sötsaker, fikabröd (förutom någon liten hos farmor en till två gånger i veckan), spannmålsprodukter (utom finnchrisp) potatis (tar en när vi äter hos farmor), ris, pasta.

Några vanliga måltider hos oss som är goda och enkla.
Köttfärssås med mycket köttfärs och sås sås äts med grönsallad. Vi brukar ha isbergssallad istället för pasta. Gott!
Någon köttbit med sås och grönsaker
Fisk med sås och grönsaker. Gärna gröna ärter och morötter.

Eller köttfärslimpa med kokta grönskaker

Frukost äter jag några finnchrisp med massa pålägg, ibland gör jag en omelett, men det är inte ofta.
MissLeia
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-03-2011, 11:08) *
Jag tittade in i länkarna men läste inte allt.

Atkins? Du vet väl hur han dog? Fet och sjuk (hjärtsjuk och mycket övervikt )

Annika D botar ju också svininfluensa med sin diät och så lite andra sjukdomar.

Om jag skulle behöva äta bacon på morgonen då skulle jag säkert avstå från frukosten.

Helt ärligt talat så skulle jag nog inte veta vad jag skulle göra till köttet och fisken eftersom jag mycket inte tål.

Elisabeth


Beträffande Atkins så dog han 72 år gammal när han halkade på en isfläck med hjärnblödning som följd.

Annika D kläcker ur sig både det ena och det andra, hade inte hon varit med i bilden så hade jag antagligen anslutit mig tidigare.

Min frukost består av en hemmagjord knäckemacka med ost och smör. Jag hade inte heller kunna käka bacon till frukost.

Annars är det exakt lika mycket kött/fisk, till så har jag blomkål/broccoli/sallad och en extra klick sås. Inget extremt med andra ord.
Christa
CITAT (MissLeia @ 23-03-2011, 10:19) *
Jag tror att det handlar om mycket ilska. Man får hela tiden nedkört i halsen om att detta är farligt och galet. Jag älskar frukt och rotsaker och jag hoppas att jag kan introducera lite mer i kosten i framtiden. Men i dagsläget för min del så ligger fokus på att komma i form.

För att återgå till detta med ilska så kan jag personligen konstatera att jag är frustrerad och besviken på de kostråden som gäller. Jag har alltid trott att jag har någon form av ätstörning eller är vrickad i skallen, karaktären är det inte fel på för jag har slitigt som ett djur genom åren. Men någonting har varit fel för jag lyckats aldrig förbli kvar nere på fina siffror på vågen.

Jag har följt kostråden, jag har ätit mina frukter, jag har räknat kalorier och fört matdagbok och jag har framförallt varit hungrig.

Så såg jag vad en meny med LCHF innebär och det är ju en hel del grönsaker, man satt ju inte och tuggade bacon/ägg/smör hela dagarna som jag trodde innan. Gick över till detta och vips så är jag aldrig hungrig, jag äter ytterst lite, magen är i trim och kilona rasar. Med andra ord så kan jag konstatera att jag dels inte har någon ätstörning, jag har ätit fel trots att jag ätit "rätt" tidigare. Jag överäter av de vanliga kostråden för frukten triggar igång hungern.

Jag kan erkänna att jag gafflat och munhuggits med LCHF:are i ett år om vilken galenskap de sysslar med. Detta skakar fram heta känslor, många känner sig lurade och att då bemötas med förträffligheten med de vanliga kostråden känns som ett hån.

Ska bli spännande och se vad som händer på kostrådsfronten! biggrin.gif Jag tror att matproducenterna av lätt/lightprodukter har all anledning att skaka av skräck framöver.


Just det där med ilskan och känslan av att ha blivit lurade har jag sett i många forum för lchf. Frågan är bara om någon av dom som känner sig besvikna verkligen har följt de kost och motionsråd som samhället ger. Inte ens jag som har varit intresserad och lyhörd för råden sedan 1971 har följt dom.

Sedan har dom väl i och för sig inte gett fettälskarna något alternativ heller.

MissLeia
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 13:24) *
Just det där med ilskan och känslan av att ha blivit lurade har jag sett i många forum för lchf. Frågan är bara om någon av dom som känner sig besvikna verkligen har följt de kost och motionsråd som samhället ger. Inte ens jag som har varit intresserad och lyhörd för råden sedan 1971 har följt dom.

Sedan har dom väl i och för sig inte gett fettälskarna något alternativ heller.



Jag vågar nästan påstå att jag själv har ganska bra koll. Har gått en kost- och näringslära kurs utifrån livsmedelsverket rekommendationer, tillbringade en period med att väga och registrera matintag därefter.

Och här är ju själva poängen med detta, när jag utgick utifrån deras upplägg så hängde mycket på karaktären och att stå emot frestelser. Alla är vi olika känsliga för hur vi reagerar på mat, därav överätning för många. För vem vill leva ett liv med restriktioner? Med det utbudet vi har så blir det tämligen jobbigt.

Utesluter man då kolhydrater så får man varken överätning eller sug, skippar man blodsockersvängningar så behöver man inte ha karaktär hela tiden, att behöva stå emot sug/hunger.

Nu äter man när man är hungrig och äter tills man är mätt, jag äter så mycket mindre numera utan att behöva hänga upp livet på karaktär och viljestyrka att stå emot. Det känns inte som förbud att utesluta dessa nu, eftersom suget inte finns.

Christa
CITAT (MissLeia @ 23-03-2011, 13:45) *
Jag vågar nästan påstå att jag själv har ganska bra koll. Har gått en kost- och näringslära kurs utifrån livsmedelsverket rekommendationer, tillbringade en period med att väga och registrera matintag därefter.

Och här är ju själva poängen med detta, när jag utgick utifrån deras upplägg så hängde mycket på karaktären och att stå emot frestelser. Alla är vi olika känsliga för hur vi reagerar på mat, därav överätning för många. För vem vill leva ett liv med restriktioner? Med det utbudet vi har så blir det tämligen jobbigt.

Utesluter man då kolhydrater så får man varken överätning eller sug, skippar man blodsockersvängningar så behöver man inte ha karaktär hela tiden, att behöva stå emot sug/hunger.

Nu äter man när man är hungrig och äter tills man är mätt, jag äter så mycket mindre numera utan att behöva hänga upp livet på karaktär och viljestyrka att stå emot. Det känns inte som förbud att utesluta dessa nu, eftersom suget inte finns.


Det är nog lättare att gå ner i vikt utan att vara hungrig när man äter LCHF men sedan när du inte vill gå ner i vikt mer så behöver du ju äta mer fett. När det gäller rekommendationerna så gäller ju dom tillsammans med motion och inte för bantning.

Om man skulle äta mer än man förbrukar med LCHF så är nog risken för hälsoproblem stor precis som när man äter mer än man förbrukar med den mat som slv rekommmenderar.

Speciellt om man samtidigt är otränad och/ eller rör sig för lite.

På vilket sätt tycker du att kostråden luras?
Anma
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 15:02) *
Det är nog lättare att gå ner i vikt utan att vara hungrig när man äter LCHF men sedan när du inte vill gå ner i vikt mer så behöver du ju äta mer fett. När det gäller rekommendationerna så gäller ju dom tillsammans med motion och inte för bantning.

Om man skulle äta mer än man förbrukar med LCHF så är nog risken för hälsoproblem stor precis som när man äter mer än man förbrukar med den mat som slv rekommmenderar.

Speciellt om man samtidigt är otränad och/ eller rör sig för lite.

På vilket sätt tycker du att kostråden luras?

Min fetmarkering. Nu har du nog fattat allt fel! Man äter mer fett hela tiden med LCHF.
Christa
CITAT (Anma @ 23-03-2011, 15:04) *
Min fetmarkering. Nu har du nog fattat allt fel! Man äter mer fett hela tiden med LCHF.


Jag menar mer fett än hon gör nu.
merlin68
CITAT (Chamomille @ 23-03-2011, 11:17) *
Enkelt. Ät fett. Ät inte kolhydrater smile.gif



Ännu enklare: ät lagom portioner med mycket grönt och frukt samt mycket mindre fett och få kolhydrater. Någon god efterrätt och lite gott till helgen. Äter du så tillvardags kan du äta allt du vill utan att behöva hänfalla åt dessa fanatiska dieter. Att man rör på sig tycker jag är basic om man är någorlunda frisk.
Det skadar väl inte att vara lite hungrig då och då? Själv tycker jag faktiskt att känslan att se fram emot mat är trevlig men jag överäter inte och har inga problem med att känna mig hungrig heller för det är ju naturligt. Jag väger 54kg och är 163cm lång.
Anma
CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 15:30) *
Ännu enklare: ät lagom portioner med mycket grönt och frukt samt mycket mindre fett och få kolhydrater. Någon god efterrätt och lite gott till helgen. Äter du så tillvardags kan du äta allt du vill utan att behöva hänfalla åt dessa fanatiska dieter. Att man rör på sig tycker jag är basic om man är någorlunda frisk.
Det skadar väl inte att vara lite hungrig då och då? Själv tycker jag faktiskt att känslan att se fram emot mat är trevlig men jag överäter inte och har inga problem med att känna mig hungrig heller för det är ju naturligt. Jag väger 54kg och är 163cm lång.

Artiklarna handlar inte om fanatiska dieter och det var heller inte syftet att den här tråden skulle göra det.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 15:26) *
Jag menar mer fett än hon gör nu.


Nej det behöver hon inte alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon