Christa
Jag är passiv medlem i Greenpeace sedan många år. Är det någon mer här som är medlem?

En grupp experter från Greenpeace har idag börjat kartlägga platser runt evakueringszonen som omger det krisdrabbade kärnkraftverket Fukushima/Daiichi , för att göra en uppskattning av riskerna för lokalbefolkningen.
http://www.greenpeace.org/sweden/se/nyhete...team-fukushima/

Läste i deras senaste utskick att floderna i Kina är fulla av tungmetaller och kemikalier från klädtillverkningen. Man kan ju undra om det finns kvar i kläderna också?
Meriona
Jag VAR medlem för många år sen, men jag gick ur sedan det avslöjades att grundaren vad han nu heter (var han Kanadick?) tjänade multimiljoner på organisationen.

Hur det är nuförtiden har jag ingen aning om. Men det är otäckt med alla länder som bara fortsätter att spy ut skit.
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 26-03-2011, 17:26) *
Jag VAR medlem för många år sen, men jag gick ur sedan det avslöjades att grundaren vad han nu heter (var han Kanadick?) tjänade multimiljoner på organisationen.

Hur det är nuförtiden har jag ingen aning om. Men det är otäckt med alla länder som bara fortsätter att spy ut skit.



Samma här.
Christa
CITAT (Meriona @ 26-03-2011, 17:26) *
Jag VAR medlem för många år sen, men jag gick ur sedan det avslöjades att grundaren vad han nu heter (var han Kanadick?) tjänade multimiljoner på organisationen.

Hur det är nuförtiden har jag ingen aning om. Men det är otäckt med alla länder som bara fortsätter att spy ut skit.


Det visste jag inte. Vilken organisation eller vem avslöjade det? Skulle ju vara intressant att få veta om det fortfarande är så.
Monica M zon 4
Jag är medlem sen 30 år. Jag har aldrig hört talas om att Greenpeaces grundare skott sig på föreningen. Trist om det är sant. Men tyvärr förekommer det giriga människor överallt så man kan inte vara med i en enda förening om man vill undvika sånt.
Cacki
Har också varit medlem i "Gröna Ärtor" en gång i tiden men gick ur när min natur- och miljömupp till bror berättade om vad som hände bakom kulisserna i organisationen. Några detaljer kommer jag tyvärr inte ihåg, men visst blir man besviken när man får reda på något sådant.
Fast visst finns det giriga och samvetslösa människor även i de mest behjärtansvärda organisationer. Röda Korset var väl också på tapeten för något år sedan. Man borde väl ha blivit luttrad vid det här laget, men lite lurad känner man sej trots allt...

Meriona
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 19:29) *
Det visste jag inte. Vilken organisation eller vem avslöjade det? Skulle ju vara intressant att få veta om det fortfarande är så.


Det var i varenda tidning och varenda nyhetssändning under en tid. Vem som var först att avslöja det kommer jag inte ihåg, någon tidning som fått tips och sedan nystat kanske?
Nånstans mellan 15-20 år sen tror jag.
ängsvädd
Jag är inte medlem men funderar på att bli. Greenpeace gör mycket som är bra. I alla välgörenhetsorganisationer dit människor skänker pengar finns det bedragare, men greenpeace är iaf aktiva och gör mycket bra insatser för miljöns skull.
Piccante
Inte medlem. Greenpeace är ingen folkrörelse utan en ren aktivistgrupp med passiva stödmedlemmar. Jag tycker det är tråkigt att bara ge ett ekonomiskt bidrag och inte erbjudas mer eller ha möjlighet att arbeta i en lokalgrupp.

Naturskyddsföreningen och Miljöförbundet- jorden vänner är gräsrotsorganisationer vilka tilltalar mig mer.
Piccante
Intressant artikel om Greenpeace
http://www.seashepherd.org/news-and-media/...l-061220-1.html
officinalis
CITAT (Meriona @ 26-03-2011, 18:26) *
Jag VAR medlem för många år sen, men jag gick ur sedan det avslöjades att grundaren vad han nu heter (var han Kanadick?) tjänade multimiljoner på organisationen.

Hur det är nuförtiden har jag ingen aning om. Men det är otäckt med alla länder som bara fortsätter att spy ut skit.

Märk väl att det är våra produkter de producerar. Sverige anses av många vara ett miljövänligt land, men enligt mig beror det mångt och mycket på att vi outsourcat industrin.
netha
Skulle aldrig falla mig in att betala medlemsavgift till förening som består av aktivister som håvar in tiotals miljoner varje år och där jag själv inte hade någon talan!
Christa
CITAT (officinalis @ 27-03-2011, 20:21) *
Märk väl att det är våra produkter de producerar. Sverige anses av många vara ett miljövänligt land, men enligt mig beror det mångt och mycket på att vi outsourcat industrin.


Exakt! Reinfelt stod i TV för ett tag sedan och skröt över hur mycket vår industri minskat sina utsläpp MEN som du säger, tillverkningen har till stor del lagts ut i andra länder.

Många varumärkeskedjor i Sverige har tillverkningen lagd i t ex Kina.
Gossen Ruda
På huvudfrågan, svar nej. Jag betraktar GP som en populistisk terrororganisation som bara vill skapa rubriker med spektakulära metoder. Dessutom är demokratin inom rörelsen obefintlig, allt är toppstyrt.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 28-03-2011, 08:11) *
På huvudfrågan, svar nej. Jag betraktar GP som en populistisk terrororganisation som bara vill skapa rubriker med spektakulära metoder. Dessutom är demokratin inom rörelsen obefintlig, allt är toppstyrt.


Vilken organisation stöttar du då för att hjälpa till att bevara vår livsmiljö eller åker du till amazonas djungler och försöker stoppa avverkningen av regnskogarna? tongue.gif

*Stintan*
Varför måste man vara med i en organisation för att värna om vår livsmiljö?
herkules
självklart är jag medlem.
ängsvädd
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2011, 08:46) *
Varför måste man vara med i en organisation för att värna om vår livsmiljö?

Om man går ihop flera så är det större chans att kunna påverka politikerna så att de fattar beslut som värnar om miljön. Om föreningen har över ett visst antal medlemmar så tas hänsyn till deras åsikter vid exvis planerade vägbyggen. Kan inte förklara, men tillsammans är vi starka är väl ett motto som stämmer in bra på natur- och miljöföreningar.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 28-03-2011, 08:34) *
Vilken organisation stöttar du då för att hjälpa till att bevara vår livsmiljö eller åker du till amazonas djungler och försöker stoppa avverkningen av regnskogarna? tongue.gif

Ingen. Jag är fullt upptagen med att skövla skogen vid sommarstugan och utefter järnvägen i närheten.

CITAT (ängsvädd @ 28-03-2011, 09:54) *
Om man går ihop flera så är det större chans att kunna påverka politikerna så att de fattar beslut som värnar om miljön. Om föreningen har över ett visst antal medlemmar så tas hänsyn till deras åsikter vid exvis planerade vägbyggen. Kan inte förklara, men tillsammans är vi starka är väl ett motto som stämmer in bra på natur- och miljöföreningar.

De flesta beslutsfattare uppfattar nog GP som en högljuud minoritet och handlar därefter.
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 28-03-2011, 09:54) *
Om man går ihop flera så är det större chans att kunna påverka politikerna så att de fattar beslut som värnar om miljön. Om föreningen har över ett visst antal medlemmar så tas hänsyn till deras åsikter vid exvis planerade vägbyggen. Kan inte förklara, men tillsammans är vi starka är väl ett motto som stämmer in bra på natur- och miljöföreningar.


Jag har bara lite svårt att förstå mig på aktivistorganisationer där man utsätter både sig själva och andra levande varelser för livsfara genom att leka "hjältar" och där man har noll insyn i vad dom gör av alla miljoner dom tigger till sig.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2011, 10:24) *
Jag har bara lite svårt att förstå mig på aktivistorganisationer där man utsätter både sig själva och andra levande varelser för livsfara genom att leka "hjältar" och där man har noll insyn i vad dom gör av alla miljoner dom tigger till sig.


Var dom inte lika mycket aktivister när du var medlem?
*Stintan*
Nej från början var ju visionen en grön och fredlig värld och mest att man var emot och ville stoppa kärnvapentest. Det var ju lätt att sympatisera med. Det var för mig ungefär som "Atomkraft - Nej tack" -märket på min jacka.
ängsvädd
CITAT (Gossen Ruda @ 28-03-2011, 10:00) *
Ingen. Jag är fullt upptagen med att skövla skogen vid sommarstugan och utefter järnvägen i närheten.
De flesta beslutsfattare uppfattar nog GP som en högljuud minoritet och handlar därefter.

Jag vet inte hur de flesta beslutsfattare uppfattar Greenpeace, men jag tror att Greenpeace gjort mycket nytta för miljön. Kanske har de också påverkat offentliggörandet av uppgifter från kärnkraftsolyckorna i Japan. Efter att Greenpeace sagt att de tänker börja göra egna mätningar av radioaktiviteten så kom det uppgifter från Japan att halterna radioaktivitet stigit till över miljoner gånger över normala värden. Men det är bara en tanke jag fick.
silos
Har varit det.
Gossen Ruda
CITAT (ängsvädd @ 28-03-2011, 15:24) *
Jag vet inte hur de flesta beslutsfattare uppfattar Greenpeace, men jag tror att Greenpeace gjort mycket nytta för miljön. Kanske har de också påverkat offentliggörandet av uppgifter från kärnkraftsolyckorna i Japan. Efter att Greenpeace sagt att de tänker börja göra egna mätningar av radioaktiviteten så kom det uppgifter från Japan att halterna radioaktivitet stigit till över miljoner gånger över normala värden. Men det är bara en tanke jag fick.

Tänk inte, det bara förvillar. Beträffande de rekordhöga mätvärdena så medgav man senare att det förmodligen var en felavläsning.
malcolm
I början av 80-talet var Green Peace väldigt i ropet och jag var beredd att gå med men sedan började jag tycka att de var lite väl militanta och satte liv på spel, både sina egna och andras så det fick vara. Gillar inte militanta organisationer och ser rött när man försöker ta över genom att tvinga på sig andra sina åsikter hur behjärtansvärda de än må vara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon