Full version: Sandpappers-händer
Sidor: 1, 2
merlin68
Nu har jag gjort det igen. Hållit på med jord och omplanteringar utan handskar....Resultat är sandpappers-händer crying.gif Det har jag mest hela våren, sommaren till längt in på hösten...Vet att det är dumt att arbeta utan handskar men jag har liksom ingen känsel i händerna oavsett vilka handskar jag använder. Nu efterlyser jag odlaiternas bästa tips för fina "trädgårdshänder" hela sommaren:sos:
malcolm
Helosansalva, används ofta av bönder.
pejori
Vanligt smör använder jag till mina. tummenupp.gif
Skruttis
Det fenomenet känner jag igen. Kan hyvla plank med bara händerna, mycket praktiskt! flirting.gif
Fenuril funkar bäst för mig.
Anma
Cocosfett. Använder det till allt, läppar, hår, nagelband, fötter. Sjunker in snabbt och lämnar ingen fet hinna. Dessutom 100% naturlig.
Peztis
Ringblommesalva ska vara perfekt för trädgårdshänder!
Finns nog att köpa, annars är det enkelt att göra själv. blomkronan har en tråd där hon berättar och illustrerar hur hon gjorde sin.
Peztis
Här!
merlin68
CITAT (Peztis @ 27-03-2011, 16:25) *
Ringblommesalva ska vara perfekt för trädgårdshänder!
Finns nog att köpa, annars är det enkelt att göra själv. blomkronan har en tråd där hon berättar och illustrerar hur hon gjorde sin.



Javisst jag kokade ju ringblomssalva till hundens tassar i höstas!!! Ska ta fram burken.....men den är hemskt kladdig så det får bli salvan på inatt. Tack för tipset Peztis tummenupp.gif
Peztis
Så lite så!
smuleborg
CITAT (malcolm @ 27-03-2011, 15:32) *
Helosansalva, används ofta av bönder.



Ska testa. Är överkänslig mot en hel del (använder därför oftast handskar, men inte alltid; funkar inte för finlir).




Ska testa ringblommesalvan också, när sommaren kommer. Sambon gillar ringblommor.
MissB
A-creme använder jag till torra trädgårdshänder, och även till fötterna. Jättebra och går in i huden bra också tycker jag, vissa feta salvor, typ helosan är annars hopplösa. http://www.a-creme.com/
pejori
Skönt att veta att, man inte är ensam om detta problem. Tyvärr är jag "sandpapper" över hela kroppen.
En riktig torris med andra ord.
Har lagt ner en mindre förmögenhet, men hittar inte något som hjälper, långsiktigt. crying.gif
Alexander-VG-zon3
jag har också torra händer och även handeksem, olivolja hjälper ibland om jag inte har så mycket eksem.

numera tycker jag Atrix Intensive Protection Cream Aloe Vera och Vaselin är det ända som hjälper för min torrhet, varvat i perioder med eksem med en mild hydrokortison salva.

andra salvor och krämer och andra metoder att stryka på kliar så mycket att jag river sönder händerna. idominsalva och
helosansalva funkar om jag inte har eksem, annars blir det värsta ''riva av huden scenariot''.

cocosfett har jag inte provat det ska jag göra.
Lokan
Pejori, har du prövat olivolja?
netha
CITAT (pejori @ 27-03-2011, 22:19) *
Skönt att veta att, man inte är ensam om detta problem. Tyvärr är jag "sandpapper" över hela kroppen.
En riktig torris med andra ord.
Har lagt ner en mindre förmögenhet, men hittar inte något som hjälper, långsiktigt. crying.gif

Samma här ... Apoteket föreslår och föreslår och vi har satsat tusenlapp och mer på olika pumpflaskor och dyra tuber ... det som funkar bäst är simpel Barnolja som smörjes in efter dusch.

Torra spruckna händer ... kortisonkräm 1% en gång/vecka plus varannandagsbehandling med rapsolja + plasthandskar i en tim ... badda av överskott med hushållspapper.
pejori
CITAT (netha @ 27-03-2011, 23:44) *
Samma här ... Apoteket föreslår och föreslår och vi har satsat tusenlapp och mer på olika pumpflaskor och dyra tuber ... det som funkar bäst är simpel Barnolja som smörjes in efter dusch.

Torra spruckna händer ... kortisonkräm 1% en gång/vecka plus varannandagsbehandling med rapsolja + plasthandskar i en tim ... badda av överskott med hushållspapper.



Natusan barnolja häller jag över kroppen, efter varje dusch, funkar jättebra. tummenupp.gif
Men jag hittar inget bra för händer, fötter och ansikte. thumbdown.gif
Kortisonsalvor tunnar ju ut skinnet, så det används i nödfall.

Trött på att vara en torris med nariga händer, fötter och ansikte. thumbdown.gif
netha
CITAT (pejori @ 27-03-2011, 23:54) *
Natusan barnolja häller jag över kroppen, efter varje dusch, funkar jättebra. tummenupp.gif
Men jag hittar inget bra för händer, fötter och ansikte. thumbdown.gif
Kortisonsalvor tunnar ju ut skinnet, så det används i nödfall.

Trött på att vara en torris med nariga händer, fötter och ansikte. thumbdown.gif

Kortisoncreme 1% ska vara ofarligt att anv då o då ... barnbarnen får ansikten mm insmort med det varje dag i perioder.
pejori
CITAT (Lokan @ 27-03-2011, 23:41) *
Pejori, har du prövat olivolja?


Ja, men jag kan inte använda det på händer och ansikte, då jag läser i sängen när jag ska sova, och har mina fällande hundar i sängen.
All lös päls fastnar i oljan, och jag blir hysterisk. thumbdown.gif

Behöver något som huden suger upp, utan att det ger fettfläckar på allt jag rör vid.
(kör med hederliga badkulor som funkar bäst, med undantag för mina torra fötter)
Biggan_
CITAT (pejori @ 28-03-2011, 00:00) *
All lös päls fastnar i oljan, och jag blir hysterisk. thumbdown.gif


rotfl.gif Så himla praktiskt! Då behöver du ingen extrafilt när det är kallt! tummenupp.gif
pejori
CITAT (netha @ 27-03-2011, 23:57) *
Kortisoncreme 1% ska vara ofarligt att anv då o då ... barnbarnen får ansikten mm insmort med det varje dag i perioder.



Här är bepanthen det som jag fått bäst effekt på "kottarnas" blöjutslag och frostbitna kinder. tummenupp.gif
Kanske skulle jag testa den på mig själv också. (fötterna främst) tummenupp.gif

CITAT (Biggan_ @ 28-03-2011, 00:03) *
rotfl.gif Så himla praktiskt! Då behöver du ingen extrafilt när det är kallt! tummenupp.gif



Nähädå, men hatar att få hår i ansiktet, så jyckarna ligger illa till. tummenupp.gif
(får vi inte sova i mattes säng, Så krafsar vi på dörren, tills hon ger sig)
Jag ger alltid upp. crying.gif
Alexander-VG-zon3
jag har 1% som jag använder när det är som värst med eksemen/torrhet, men efter ett tag om jag använt det länge så blir mina händer värre. så jag måste varva med annat.
Christa
Här finns ju tips om lite olika saker att smörja in sig med. Skulle vara intressant att få veta vilka av dom som går in i skinnet relativt snabbt. Jag brukar smörja mig när jag går och lägger mig men man vill ju inte kleta ner lakanen med salva.

Det är likadant på dagen om händerna är så torra att de bara måste smörjas och jag skall gå ut. Vem vill stoppa ett par fetklibbiga händer i vantarna?

Jag har tidigare använt Stokolan som snabbt absorberades men nu har det bara funnit Stokolan med druvkärneolja och en annan sort som klibbar och inte den gamla vanliga.

Köpte en i hälsokosten som vara baserad på rapsolja men det var ett kladdigt elände. Annars kan man ju önska sig att det skulle finnas någon med ingredienser som inte är skadliga på något sätt eftersom ämnen som absorberas av huden också ganska snart finns inne i blodet.

En arbetskamrat på 80-talet rekommenderade fårtalg men det har jag aldrig provat. Vet inte var man får tag i det heller eller hur kladdigt det är efter en stund.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag använder fenuril, har alltid problem med torr hud och kliandet.

Bra för sandpapperhänder är detta fett som bönderna använder för kons spenar.

Funderar sedan igår men kommer inte på namnet. Kan det heta mjölkfett? Tror lantmännen har det, i alla fall vissa butiker.

Elisabeth
herkules
den HÄR funkar utmärkt mot torra händer tycker jag.
när jag får eksem kombinerar jag med den HÄR istället för äcklig kortisonsalva.
malcolm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-03-2011, 07:06) *
Jag använder fenuril, har alltid problem med torr hud och kliandet.

Bra för sandpapperhänder är detta fett som bönderna använder för kons spenar.

Funderar sedan igår men kommer inte på namnet. Kan det heta mjölkfett? Tror lantmännen har det, i alla fall vissa butiker.

Elisabeth

Jag rekommendreade Helosan just för att jag vet att bönder använder den som spensalva, min forna fästmös föräldrar köpte jättetuber som de hade till sina kossor (och till sig själva).
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christa @ 28-03-2011, 07:00) *
Skulle vara intressant att få veta vilka av dom som går in i skinnet relativt snabbt.


dom jag använder försvinner snabbt i huden.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Malcolm Helosan hos Bönder känner jag inte till.

Det jag menar heter i tyskland "Melkfett" och säjls även här under detta namnet. Hittade t.o.m. en sol säljer det på tradera.

Google översätter det till Bag Balm, men hur Google översätter vet vi ju......

Detta melkfett används inte bara av böner utan av många till många olika områden. T.o.m. har dom kommit på det att man snabbt blir brun om man smörjar in sig med detta. Men då måste man vara försiktig så att man inte bränner sig.

Elisabeth
Huggorm
CITAT (flaxss @ 27-03-2011, 23:27) *
jag har också torra händer och även handeksem, olivolja hjälper ibland om jag inte har så mycket eksem.

numera tycker jag Atrix Intensive Protection Cream Aloe Vera och Vaselin är det ända som hjälper för min torrhet, varvat i perioder med eksem med en mild hydrokortison salva.

andra salvor och krämer och andra metoder att stryka på kliar så mycket att jag river sönder händerna. idominsalva och
helosansalva funkar om jag inte har eksem, annars blir det värsta ''riva av huden scenariot''.

cocosfett har jag inte provat det ska jag göra.

Jag använder också Atrix intensive protection cream, men utan aloa vera, det är en prästkrage på tuben i stället. Köpt billigt på ica, och fungerar perfekt. Jag använder det speciellt när jag jobbar på ställen med mycket gips och betongdamm, för det torkar ut huden något extremt
Överbölingen
Under min bildlärartid så lärde jag mig aldrig att inte lägga keramiken på anna tidpunkt än januari — februari. Resultatet blev uttorkade händer och självsprickor av drejning och ältning. En läkare rådde mig att fråga efter fårtalg hos min charkkille. Fick några hg och tro mig. Dagen efter var allt återställt.
Monaxe
Använder Bodyshops "Hemp Hand Protector", är alltså bla gkord på hampa. Helt suverän till torra händer. Finns även i cerat och för fötter samt body butter.
malcolm
Jag har den stora nåden att aldrig drabbas av torra händer och inga andra hudproblem heller för den delen, kan tillbringa timmar i solen utan besvär och har bara bränt mig två gånger. En gång i Nice på Riviäran och en gång på Öland. Öland var värst.
smuleborg
CITAT (MissB @ 27-03-2011, 22:04) *
A-creme använder jag till torra trädgårdshänder, och även till fötterna. Jättebra och går in i huden bra också tycker jag, vissa feta salvor, typ helosan är annars hopplösa. http://www.a-creme.com/



Tack för tipset, har beställt ett gratisprov. Får se hur jag reagerar.
netha
CITAT (herkules @ 28-03-2011, 09:06) *
den HÄR funkar utmärkt mot torra händer tycker jag.
när jag får eksem kombinerar jag med den HÄR istället för äcklig kortisonsalva.

Skickar maken till Apoteket imorron ... hoppas Ceridal är så bra som de och du lovar. smile.gif
smuleborg
CITAT (herkules @ 28-03-2011, 09:06) *
den HÄR funkar utmärkt mot torra händer tycker jag.
när jag får eksem kombinerar jag med den HÄR istället för äcklig kortisonsalva.


Funkar det här för mig får du en puss på pannan flirting.gif. Tack.
herkules
jag har haft sådana fruktansvärda eksem nu i 2 månader, hela insidan av händerna har varit som öppna sår, fyllda små blåsor som kliat så jag blivit tokig (tokigare?), lillfingernaglarna har lossnat mm, har varit hos doktorn och fått den ena kortisonsalvan efter den andra (grad 4, näst starkaste?) ätit medicin mot svamp (naglarna), inte ett skit har hjälp!
kört järnet med dexem och ceridal, hela tiden dygnet runt - eksemen nästan helt borta!!!
dyra salvor men ack så bra, dexem stillar dessutom klådan, bara en sån sak!

hoppas att de hjälper er!

juste ... nä, jag jobbar inte åt något läkemedelsföretag smile.gif
AnkiB
När mina händer är som värst brukar jag ta lite strösocker i handflatan och sen hälla på lite olivolja. Rör i hop till en "smet" och massera in i händerna. Skölj sedan bort sockret och överskottet av oljan med ljummet vatten. Det torra och fnasiga slipas bort av sockeret och oljan återfuktar. Använder också röran till att skrubba armar och ben, man blir sidenmjuk i flera dagar.
Anma
Cocosfett åker in väldigt fort. Jag brukar smälta lite i handen, smörja och sedan torka bort överflödet med papper, om det blir någon kvar vilket det oftast inte blir.
Alexander-VG-zon3
CITAT (herkules @ 28-03-2011, 21:09) *
jag har haft sådana fruktansvärda eksem nu i 2 månader, hela insidan av händerna har varit som öppna sår, fyllda små blåsor som kliat så jag blivit tokig (tokigare?), lillfingernaglarna har lossnat mm, har varit hos doktorn och fått den ena kortisonsalvan efter den andra (grad 4, näst starkaste?) ätit medicin mot svamp (naglarna), inte ett skit har hjälp!
kört järnet med dexem och ceridal, hela tiden dygnet runt - eksemen nästan helt borta!!!
dyra salvor men ack så bra, dexem stillar dessutom klådan, bara en sån sak!

hoppas att de hjälper er!

juste ... nä, jag jobbar inte åt något läkemedelsföretag smile.gif


har exakt samma och har haft länge, fast naglarna är kvar men annars lika dant, har fått det på 3fingarar, nu har det inte blossat upp så extremt på ett tag. men när jag får en miljon blåser så har det ända hjälpt att ta sprit, därefter har huden flagnat av och det har blivit sår och sprickor. sedan är man i vatten eller tar någon olämplig salva och allt börjar om igen.

jag ska testa det också som du tipsade om. just nu är mina händer ganska bra emot vad det varit. men just handeksem är svårt att bli av med och huden är känsling under långtid.
smuleborg
Endel växter (och en hel del annat) kan vara allergiframkallande (eller vad det heter), ja det vet vi ju. Försöker använda handskar, med ibland slarvar jag och så funkar det inte för finliret. Å andra sidan kan handskens material ge allergiska reaktioner...
pejori
CITAT (smuleborg @ 28-03-2011, 23:11) *
Endel växter (och en hel del annat) kan vara allergiframkallande (eller vad det heter), ja det vet vi ju. Försöker använda handskar, med ibland slarvar jag och så funkar det inte för finliret. Å andra sidan kan handskens material ge allergiska reaktioner...



Precis. Här backar jag för allt, som innehåller aloe vera och silikon.
Får rejäla reaktioner på båda två.

CITAT (AnkiB @ 28-03-2011, 22:04) *
När mina händer är som värst brukar jag ta lite strösocker i handflatan och sen hälla på lite olivolja. Rör i hop till en "smet" och massera in i händerna. Skölj sedan bort sockret och överskottet av oljan med ljummet vatten. Det torra och fnasiga slipas bort av sockeret och oljan återfuktar. Använder också röran till att skrubba armar och ben, man blir sidenmjuk i flera dagar.



Den här har jag testat just nu, och mina händer är helt OK. Nu bytte jag oljan till smör(margarin) men händerna känns helt ok.
Fnaset är borta.
Får se hur dom är i morgon, sedan blir det Herkules tips.
Alexander-VG-zon3
eukalyptus som är i en del krämer/salvor får jag väldiga utslag och kliande av (förvärrar handeksemen), däremot funkar det bra med aloe vera konstigt nog.
netha
Helosan tål mina fötter men om jag smörjer händerna då får jag svår klåda.
pejori
CITAT (netha @ 29-03-2011, 00:27) *
Helosan tål mina fötter men om jag smörjer händerna då får jag svår klåda.



Håller med där.
Fötterna är ok. Men händrna blir inte bra med Helosan..(kletigt om man läser böcker i sängen)
pejori
spam.gif
Christa
I mitt inlägg hade jag en fråga

"Här finns ju tips om lite olika saker att smörja in sig med. Skulle vara intressant att få veta vilka av dom som går in i skinnet relativt snabbt. Jag brukar smörja mig när jag går och lägger mig men man vill ju inte kleta ner lakanen med salva."

Skrev lite mer men frågan är alltså vad man kan smörja inte sig med som inte kletar mer än en kort stund?

Det är bra också om man kan skölja händerna i vatten utan att salvan löser upp sig och blir klibbig igen.

herkules
CITAT (flaxss @ 28-03-2011, 22:41) *
har exakt samma och har haft länge, fast naglarna är kvar men annars lika dant, har fått det på 3fingarar, nu har det inte blossat upp så extremt på ett tag. men när jag får en miljon blåser så har det ända hjälpt att ta sprit, därefter har huden flagnat av och det har blivit sår och sprickor. sedan är man i vatten eller tar någon olämplig salva och allt börjar om igen.

jag ska testa det också som du tipsade om. just nu är mina händer ganska bra emot vad det varit. men just handeksem är svårt att bli av med och huden är känsling under långtid.


hoppas att de hjälper dig med, eksem är så himla jobbigt!

det finns många salvor och krämer som läkare skrivit ut åt mig som gjort klådan mycket värre, det måste ju vara något i salvbasen som man inte tål då.

nu när mina händer varit så illa däran har jag så klart försökt undvika disk, skala potatis, såna saker. eller kört engångsgummihandskar så kort stund som möjligt.

CITAT (Christa @ 29-03-2011, 07:26) *
I mitt inlägg hade jag en fråga

"Här finns ju tips om lite olika saker att smörja in sig med. Skulle vara intressant att få veta vilka av dom som går in i skinnet relativt snabbt. Jag brukar smörja mig när jag går och lägger mig men man vill ju inte kleta ner lakanen med salva."

Skrev lite mer men frågan är alltså vad man kan smörja inte sig med som inte kletar mer än en kort stund?

Det är bra också om man kan skölja händerna i vatten utan att salvan löser upp sig och blir klibbig igen.


ceridal går in i min hud fort men det kanske beror på hur pass torr hud man har?
jag har ingen känsla av att det löser upp sig och blir klibbig igen när jag varit med händerna i vatten.
Skruttis
Fenuril går snabbt in i huden och kletar inte.
Är man riktigt torr så kan det svida/bränna en liten stund men det går snabbt över.
netha
CITAT (Skruttis @ 29-03-2011, 08:33) *
Fenuril går snabbt in i huden och kletar inte.
Är man riktigt torr så kan det svida/bränna en liten stund men det går snabbt över.

Personligen tycker jag att Fenuril kletar ganska länge innan det torkar in. Bättre då med Propyless som i mitt falla sugs in nästan direkt och inte lämnar fettfläckar.

Förstår att det är olika ... det som passar en ... passar kanske inte den andra. smile.gif
smuleborg
CITAT (herkules @ 28-03-2011, 21:09) *
kört järnet med dexem och ceridal, hela tiden dygnet runt - eksemen nästan helt borta!!!
dyra salvor men ack så bra, dexem stillar dessutom klådan, bara en sån sak!

hoppas att de hjälper er!

juste ... nä, jag jobbar inte åt något läkemedelsföretag smile.gif


Var ute på lunchen idag och köpte Ceridal. Jag kan konstatera att jag tål den; ger inte klåda, utslag o.s.v. Och den funkar bra, kletar inte särskilt. Jag måste så klart testa en längre period, men nu känns den bra.

Tack, herkules tummenupp.gif .
Motti
Smörj in händerna i olivolja och sätt dig plast eller gummihandskar med vantar utanpå och sov med det över natten,man kan göra samma med fötterna fast då är plastpåsar och sockar att föredra flirting.gif man blir len som en barnrumpa kan jag lova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon