Full version: Fiskar i damm
malcolm
Här på Odla månar de flesta om djur och natur men ingen verkar bry sig om alla de fiskar som dör vintertid i folks trädgårdsdammar. Skulle man låta tex. kaniner frysa ihjäl utomhus i dåliga burar skulle det dock bli ett ramaskri men fiskar verkar inte betraktas som levande varelser på något sätt. Jaha... får väl köpa nya då... verkar vara standardkommentarer. Jag säger inte att man inte skall få ha fiskar i egna dammar men då skall dammen/utrustningen vara så beskaffad att fiskarna har en rimlig chans att överleva. Alternativet är att ha akvarium inomhus så man kan ta in firrarna vintertid, vet att en del arter blir rätt stora som karpar tex. men det är ingen ursäkt för att låta dem dö i bottenfrusna dammar.
Gunilla T
CITAT (malcolm @ 28-03-2011, 10:37) *
Här på Odla månar de flesta om djur och natur men ingen verkar bry sig om alla de fiskar som dör vintertid i folks trädgårdsdammar. Skulle man låta tex. kaniner frysa ihjäl utomhus i dåliga burar skulle det dock bli ett ramaskri men fiskar verkar inte betraktas som levande varelser på något sätt. Jaha... får väl köpa nya då... verkar vara standardkommentarer. Jag säger inte att man inte skall få ha fiskar i egna dammar men då skall dammen/utrustningen vara så beskaffad att fiskarna har en rimlig chans att överleva. Alternativet är att ha akvarium inomhus så man kan ta in firrarna vintertid, vet att en del arter blir rätt stora som karpar tex. men det är ingen ursäkt för att låta dem dö i bottenfrusna dammar.


Tusen tack Malcolm för ditt inlägg kompiskram.gif

Jag har länge tänkt skriva om detta elände med dammfiskar men du hann före!

Dammfisk har blivit så populärt men det är tyvärr ingen fördel för fiskarna. Alla djur förtjänar att behandlas med respekt, även dammfiskar och de skall inte placeras i några små gjutna plastbaljor eller i dammar som mera liknar avloppsdiken. Tar man hand om djur är ett minimikrav att skaffa sig kunskap om djurens behov.

Fiskar lever i stim och skall aldrig vara ensamdjur!

Kunskapen är dålig även hos de som saluför fiskar. Mitt i solen kan dessa plastbaljor stå, utan skydd av växter och kunderna får själv håva upp fiskarna. Om man tittar på fiskarna är de fulla av skador från håven när okunniga människor försöker fånga dom. De som saluför fiskar skall ha genomgått utbildning och certifikatet skall vara väl synligt kunderna.

Vintern kommer även om den känns långt borta på våren. Det kostar en del att iordningsställa dammen för att fiskarna skall överleva. Att i oktober börja fundera över fiskarna är för sent. En bra damm, med riktig gummiduk som tål kyla och värme utan att spricka kostar rejält men skall man ha djur i dammen bör man köpa gummiduk. Pumpar för rening och för vintern bör ingå i kostnadskalkylen liksom energikostnaden. Visst går det att ta in fiskarna i akvarium till vintern men de är inte lättfångade och sannolikheten att någon blir kvar är stor. Dessutom övervintrar gärna små groddjur i dammen och utan syrepump dör dom.

Guldfiskar förökar sig rejält och så småningom kan man ha mycket fisk i dammen och fiskmaten är dyr numera.

Skaffa gärna dammfisk men var beredd på kostnader och arbete för att ge djuren den livsmiljö de har rätt till.
merlin68
Javisst är det hemskt vad fiskar får lida. Små dammar som hettas upp för mycket på sommaren och fryser igen vintertid. Klart att en fisk lider precis som alla andra varelser på denna jord. Djuraffärerna borde kanske vara förpliktade att ställa frågor och att kunna neka att sälja till uppenbarligen olämpliga personer. Men det lär väl förbli en illusion för pengarna styr tyvärr.
Själv tar jag in fiskarna över vintern trots att dammen jag byggde är 1,60 djup - var rädd att mina ögonstenar skulle frysa ihjäl. Har ju lyckats få koiarna och guldisarna att äta ur handen och känner mina fiskar "personligen"....I sommar ska det byggas inomhustank istället för akvariet de håller på att växa ur så ska jag fundera om de får vara ute i dammen nästa vinter eller ej.
Om fiskar kunde ge ljud ifrån sig t ex jämra sig eller skrika skulle folk nog tänka om kram2.gif
malcolm
Verkar inte vara många som bryr sig om detta ämne så jag hade färmodligen rätt, fiskar räknas inte eller.... confused.gif
Soie
CITAT (malcolm @ 01-04-2011, 00:03) *
Verkar inte vara många som bryr sig om detta ämne så jag hade färmodligen rätt, fiskar räknas inte eller.... confused.gif


Det är klart fiskar räknas, Jag tror dock det råder mycket okunskap kring skötsel osv.
biggrin.gif min stora dröm är att ha en riktig tropisk oas med växter och karpar (som i akvaria i stockholm) en vacker dag! När jag blir rik eller vunnit på lotto tongue.gif haha
Soie
CITAT (merlin68 @ 30-03-2011, 19:16) *
Om fiskar kunde ge ljud ifrån sig t ex jämra sig eller skrika skulle folk nog tänka om kram2.gif


Ja verkligen, tyvärr är det nog så vi människor känner medlidande. Men också om ett djur kurar ihop sig och vill vara ifred, fiskar blir ju mest slöa när de mår dåligt, eller får dålig aptit, det är svårt att se om de inte mår bra eller om de bara tar det lugnt. (så länge man inte är fiskexpert)
Monaxe
Jodå, jag bryr mig allt om hur mina fiskar mår, Det är många timmars arbete som läggs ner varje år på att hålla min damm i ett bra skick för i första hand fiskarnas skull, men naturligtvis också ur estetisk synpunkt.

De första åren fångade jag upp dammfiskarna och förvarade dem i ett 600 liters akvarium under vintern. Ett år hade jag dem i en stor tank som var ungefär en kubik stor, då förvarades de i garaget, kallt men isfritt.

Dessvärre var detta infångande ett fullständigt trauma för fiskarna, dammen är stor och fiskarna inte lätta att fånga. Dammen fick nästan tömmas helt innan fiskfångsten kunde börja. Varje höst som fisken skulle fångas in, slutade med att flera av fiskarna dog i sviterna efter flytten.

De senaste fyra åren har jag haft alla fiskar kvar i dammen, varit noga med syrepumpar och att alltid ha en öppen vak. Vattnet byts i mycket stor mängd innan vintern, samt när våren kommer.

Förra vintern som ju också var väldigt kall och isarna väldigt tjocka, överlevde alla fiskar i min damm. I år har dessvärre en Koi hittills dött, det kan vara mer men jag hoppas att det gått bra.

Vad jag vill säga med detta inlägget är, att när jag i flera dagar höll på att jaga för att fånga in fisk till övervintring, då dog fler fiskar än vad det hittills har gjort, på fyra år har jag hittills förlorat en fisk.

Det viktigaste är ju att man sköter dammen noga även över vintern för att det öht skall fungera.


edit: stavfel
Gunilla T
Tack Monaxe för kompletterande information om dammen . Tänk om alla skötte sin damm som du gör tummenupp.gif

Ytterligare en sak jag kom på...man bör inte hacka hål i isen vintertid. Fiskarna som ligger i någon sorts halvdvala blir chockade av det plötsliga oljudet samt att vassa isbitar som ramlar ner kan skada både fiskar och dammduk.

Att ha igång pumpen hela vintern gör att vattnet blir kallare än nödvändigt eftersom det kyls ner i den kalla luften. Värmen kommer ju nerifrån jorden. Syrekulor som drivs med en pump är det bästa alternativet.
Fyll gärna på om ni har goda tips och erfarenheter av dammar och fiskar.
Monaxe

Helt riktigt att fiskarna inte mår bra av att man bankar eller slår på isen, fiskarna befinner ju sig i dvala och kan få svåra skador av stötvågorna som går igenom vattnet när isen knäcks.
(Fiskarna ska inte heller hålla på att kämpa mot en pump som cirkulerar vattnet, det går åt för mycket energi för dem då. )

Detta har för mig varit det största bekymret denna vinter, trots massiva syrepumpar så har vattnet snabbt frusit till när det har varit mer än -10. Har fått öppna vaken 3-4 gånger varje dygn när det har varit som kallast och det går inte att undvika att det då blir stötar mot isen som resulterar i stötvågor i vattnet.
Det kanske är det som orsakat att jag för första gången har drabbats av fiskdöd efter vintern (forfarande bara en koi, men är beredd på mer)

Funderar nu på hur jag lättast skall få upp den enorma iskaka som flyter i dammen, den är ca ½ meter tjock på en del ställen forfarande.
Den har släppt från kanterna men det är massor av is kvar...
Gunilla T
CITAT (Monaxe @ 01-04-2011, 11:29) *
Helt riktigt att fiskarna inte mår bra av att man bankar eller slår på isen, fiskarna befinner ju sig i dvala och kan få svåra skador av stötvågorna som går igenom vattnet när isen knäcks.
(Fiskarna ska inte heller hålla på att kämpa mot en pump som cirkulerar vattnet, det går åt för mycket energi för dem då. )

Detta har för mig varit det största bekymret denna vinter, trots massiva syrepumpar så har vattnet snabbt frusit till när det har varit mer än -10. Har fått öppna vaken 3-4 gånger varje dygn när det har varit som kallast och det går inte att undvika att det då blir stötar mot isen som resulterar i stötvågor i vattnet.
Det kanske är det som orsakat att jag för första gången har drabbats av fiskdöd efter vintern (forfarande bara en koi, men är beredd på mer)

Funderar nu på hur jag lättast skall få upp den enorma iskaka som flyter i dammen, den är ca ½ meter tjock på en del ställen forfarande.
Den har släppt från kanterna men det är massor av is kvar...


Jag har en stor och tjock frigolitskiva flytande ovanför syrekulorna. I den har jag satt ett plaströr som är tänkt att släppa ut metangaserna som bildas. Det hålls öppet under frigoliten och hittills har det fungerat iaf.

Jag tror din stora isklump smälter snabbt - nu skall det bli varmare i luften och vattnet runt isklumpen är ju plusgradigt så det tär på isen hela tiden..
lavendelgården
Det är klart att man har känslor för sina fiskar. Det är härligt att se hur dom växer och förökar sig. Mina kommer, när man pratar med dom - då är det ju mat p.g. Denna vinter tog jag ut sorgen efter fiskarna för en månad sedan. Det har varit duktigt kallt och helt plötsligt märkte jag att syrepumpen inte längre fungerade. Vi misstänkte genast att den varit sönder ett tag , då hålet den höll isfritt isat igen. Bye, bye little fishes. Hällde hett vatten på isen - fick upp ett hål, men det blevså kallt att det isade igen på nolltid. Gav upp med sorg i hjärtat.
Men nu har isen smällt och under min tjocka bubbelplast levde och frodades alla fiskarna. Yoho!!! Man blir så glad att man hoppar.....
Jag har också haft fiskarna inne något år, då dog två , förmodligen p.g.a.flytten. Den gången tog jag in dom för att vi hade en häger här, som tyckte sig ha hittat ett perfekt matställe!
Men tjock bubbelplast över större delen av dammen kan jag rekommendera + syrepump för säkerhets skull. Funkar utmärkt.
Åsa
Monaxe
Bubbelplast låter intressant! Hur gör du då? Tar upp hål för syret men sen då? Lägger sig isen under eller över bubbelplasten?

Jag är öppen för alla förslag, hitills har vi tagit upp 6 fiskar, varav den ena var en ca 25 cm Koi, då blir man lessen...
VackraFia
Det är ju klart att man blir ledsen när fiskarna dör.
Sambons pappa har aldrig för haft problem med i år var alla Koi döda.
guldfiskarna hade dock klarat sig.
Han har en väldigt djup damm som är gjort enbart för att fiskarna ska trivas i den.
Orkidétjuven
KAnske kunde undvika dyra koi och guldfiskar, varför kanske inte en ruda eller två? De klarar dessutom att gå ner i dvala och "frysa"


(Måste bara vara lokala inhemska arter:P Nej okay, nu skojar jag lte, men bara lite.) tongue.gif För er som känne rmig alltså.
VackraFia
kan tillägga att det inte vara var Koi som dog i sambons föräldrars damm Utan MASSOR av grodor också.
Dom tror att i princip allihopa strök med och dom är inte direkt något som dom frivilligt haft i dammen.
Monaxe
Nu kan jag summera den gångna vintern.

Slutresultatet blev 7 döda fiskar, varav 2 var Koi. Dessvärre en av de allra största koi jag hade.

Men dom är ju lite känsligare.

Fö har jag inte drabbats av någon fiskdöd, paddorna är tillbaka och lägger sin rom på samma ställe som de alltid lagt den.

Nu är det 11 grader i vattnet (har gjort ett större vattenbyte) har så smått börjat mata med energifoder. Bäcken är igångsatt och pumparna är på båda två. Nu kan kampen mot algerna börja! smile.gif
Gunilla T
CITAT (Monaxe @ 24-04-2011, 14:35) *
Bäcken är igångsatt och pumparna är på båda två. Nu kan kampen mot algerna börja! smile.gif


Har du testat med halm mot algerna?
Monaxe
CITAT (Gunilla T @ 24-04-2011, 18:42) *
Har du testat med halm mot algerna?


Ja faktiskt så har jag gjort det, halmen var inte purfärsk men lite "bett" borde det väl ändå varit i den?
Den hade ingen nämvärd effekt!

Får göra ett nytt försök i år.
Jag sänkte halmen under min "brygga" där det inte syntes så mycket, kanske bättre att lägga den i filtertunnan? Hur gör du?
Gunilla T
Jag lägger påsen i tunnan. Gjorde det på en gång nu när vi startade upp pumparna och nu börjar stenarna synas vid stranden. Effekten håller inte i sig hela sommaren så man bör byta halm en eller två ggr till under en säsong.

Bör vara ekologiskt odlad halm - dammlivet är jättekänsligt för bekämpningsmedel.

Lycka till!
Gunilla T
Kan rapportera att vattnet i dammen nu är kristallklart tack vare halmen i en av tunnorna!
Monaxe
CITAT (Gunilla T @ 05-05-2011, 12:34) *
Kan rapportera att vattnet i dammen nu är kristallklart tack vare halmen i en av tunnorna!

Jag skall genast flytta min halm, den hamnade under brygga precis som förra året, men nu skall den upp!

Vattnet i dammen är fortfarande grumligt, men fiskarna är pigga och alerta tack och lov.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon