Full version: Sköna lakan?
Sidor: 1, 2
VitaFingrar
Jag tror att jag har lyckats köpa universums sämsta bäddlakan, det är så tunt och trådarna liksom delar sig, det ser ut som att det skall falla i bitar vilken sekund som helst. Obekvämt att ligga på är det också. Nu behöver jag köpa nya och för att jag inte skall göra samma dåliga köp igen behöver jag lite tips.

Någon som kan rekommendera lakan som är lite mer robusta och sådär härligt sköna att krypa ner i? Vad ska man ha för material? Märke? Vart kan man köpa dem?

Anma
Jag har IKEAs lakan, de är inte de vanliga, utan sådana där som ska göra att man svettas mindre och att det är svalare i sängen. Bästa lakanen jag haft. Bonus är att det är dragpålakan. Ska kolla på hemsidan vilka jag menar.

IKEA 365+ SÖMNIG
heter den.
"Blandning av lyocell och bomull; mjuka sängkläder som absorberar och transporterar bort fukt; håller dig torr om natten."
VitaFingrar
CITAT (Anma @ 29-03-2011, 19:14) *
Jag har IKEAs lakan, de är inte de vanliga, utan sådana där som ska göra att man svettas mindre och att det är svalare i sängen. Bästa lakanen jag haft. Bonus är att det är dragpålakan. Ska kolla på hemsidan vilka jag menar.

IKEA 365+ SÖMNIG
heter den.
"Blandning av lyocell och bomull; mjuka sängkläder som absorberar och transporterar bort fukt; håller dig torr om natten."


Tack för tipset! Älskar att det är dra-på-lakan. Det är så smidigt att bädda då! smile.gif Synd att det är så långt till IKEA bara, men sa definitivt kolla in dem nästa gång jag åker dit! smile.gif
merlin68
Lidl brukar sälja billiga dra-på-lakan lite då och då. De håller mycket hög kvalitet, jag är jättenöjd med både deras bomullslakan och flanelllakan. Annars har jag köpt lakan på rusta, se är helt okej tycker jag.
VitaFingrar
Såg att Hemtex hade lakan i något som heter Percale(?). De låter ju jättemysiga på papperet. Någon som har testat dessa och har åsikter?
Red Top
Hemtex är ingen butikskedja jag litar på. Dålig kvalitet till högt pris, även om de alltid har rea eller utförsäljning. smile.gif
Anma
CITAT (merlin68 @ 29-03-2011, 19:47) *
Lidl brukar sälja billiga dra-på-lakan lite då och då. De håller mycket hög kvalitet, jag är jättenöjd med både deras bomullslakan och flanelllakan. Annars har jag köpt lakan på rusta, se är helt okej tycker jag.

Lidls lakan har jag fått i present. Min överkänsliga hy tycker att det är stickigt och oskönt. Men är man inte lika känslig som jag funkar de nog. Maken tycker att de är helt ok medan jag bara klagar med det lakanet i sängen.
Det är ett nödlakan att ta till när de två ikealakanen är i tvätten.
VitaFingrar
CITAT (Red Top @ 29-03-2011, 20:02) *
Hemtex är ingen butikskedja jag litar på. Dålig kvalitet till högt pris, även om de alltid har rea eller utförsäljning. smile.gif


Jaså? Har bara köpt handdukar där tidigare, och dem var det bra kvalitet på iallafall. Riktigt tjocka och härliga. Luddade fruktansvärt den första tiden bara, men i övrigt har jag inga klagomål. Vilka affärer föredrar du att köpa lakan och sånt från då, som har bättre kvalitet och lägre pris? smile.gif
netha
IKEAs drapålakan ... sköna att sova på och hållbara.
Efter 2 års daglig anv ser de nya ut. Tvättas och torktumlas.
Biggan_
Då lärde man sej något nytt idag! tummenupp.gif
Ikeas lakan med lyocell.


Förnyelsebart cellulosabaserat material från träråvara (lyocell).
smuleborg
Har några set från Borås Wäfveri (har typ 15 år på nacken, nyss slängde jag de två mest använda). Mellanpris, toppkvalitet (bomull, väv och slitstyrka). Förr fanns de att köpa på Hemtex (mina är köpta på Hemtex-rea, Hemtex rear alltid), nu finns de inte längre där. Kanske ännu ett företag som gått i KK?



VitaFingrar
CITAT (smuleborg @ 29-03-2011, 21:36) *
Har några set från Borås Wäfveri (har typ 15 år på nacken, nyss slängde jag de två mest använda). Mellanpris, toppkvalitet (bomull, väv och slitstyrka). Förr fanns de att köpa på Hemtex (mina är köpta på Hemtex-rea, Hemtex rear alltid), nu finns de inte längre där. Kanske ännu ett företag som gått i KK?


En snabb sökning på google och det verkar som att de skulle ha gått i konkurs under 2010.
Wilmer
Köper satinlakan på rea på hemtex, mjuka men täta. Har också köpt några rejälare sorter på IKEA som jag är jättenöjd med!
smuleborg
CITAT (VitaFingrar @ 29-03-2011, 21:40) *
En snabb sökning på google och det verkar som att de skulle ha gått i konkurs under 2010.


Kunde nästan tro det, för hög kvalitet i förhållande till pris.
VitaFingrar
CITAT (Wilmer @ 29-03-2011, 22:06) *
Köper satinlakan på rea på hemtex, mjuka men täta. Har också köpt några rejälare sorter på IKEA som jag är jättenöjd med!


Har funderat på dem också! Har påslakan i satin som är så himla mysigt! smile.gif

Ingen som har testat Percale?
Huggorm
Är det bara jag som tycker om grova, styva lakan? Jag tycker sängkläder är bäst allra första natten efter att man tar dom ur paketet, sträva och sköna biggrin.gif
VitaFingrar
CITAT (Huggorm @ 29-03-2011, 22:14) *
Är det bara jag som tycker om grova, styva lakan? Jag tycker sängkläder är bäst allra första natten efter att man tar dom ur paketet, sträva och sköna biggrin.gif


Min pappa hade alltid stenhårda, rispiga lakan. Lika Handdukar. Förstod aldrig hur han lyckades, var som att sova på sandpapper. OMYS! tongue.gif
smuleborg
Manglade linnelakan tycker jag i och för sig bäst om. Har några ärvda, men orkar inte mangla, därför är de liggande i linneskåpet.
Eva i Skåne
CITAT (Huggorm @ 29-03-2011, 22:14) *
Är det bara jag som tycker om grova, styva lakan? Jag tycker sängkläder är bäst allra första natten efter att man tar dom ur paketet, sträva och sköna biggrin.gif


Är det ditt allvar??? Jag hade nyligen nya lakan som kändes så lena att jag trodde det skulle gå bra att sova i dom utan att ha tvättat först. Den natten sov jag inte bra vill jag lova, strävt och kliigt var det och nästa dag åkte dom i tvätten. Tycker t o m att dom kan behöva tvättas flera gånger innan dom är mjuka och sköna att sova i.
Grova hemvävda lakan hade vi ibland när jag var barn. Dom var mjuka även om dom var lite grövre än köpelakan.
Bomullssatin är behagligt, men fy för satinlakan i syntet. Jag köpte det en gång, men dom blev snabbt "omvandlade" till stora dukar, svettiga att sova i.
Nu har jag också lärt mit nåt nytt. Ska kolla efter lyocell nästa gång jag behöver nya, vilket lär dröja...
Biggan_
Egentligen skall man tvätta allt nytt, lakan, handdukar och kläder innan man använder det.
Finns mängder av kemikalier i tygerna.
Eva i Skåne
Ja, visst är det så och har man känslig hy är det nästan ett måste
Huggorm
CITAT (Biggan_ @ 29-03-2011, 22:51) *
Egentligen skall man tvätta allt nytt, lakan, handdukar och kläder innan man använder det.
Finns mängder av kemikalier i tygerna.

Äsch, jämfört med allt annat vi utsätter oss för är det nog inte så farligt. Nya lakan brukar lukta kraftigt av ättika av någon anledning, och då sover man extra gott i ångorna rolleyes.gif

CITAT (Eva i Skåne @ 29-03-2011, 22:56) *
Ja, visst är det så och har man känslig hy är det nästan ett måste

Ingen fara, jag är ungefär lika känslig som ett kassaskåp. Eller en noshörning.
Wilmer
Ja, OBS, satinlakan i bomull.. Visste inte att de fanns i syntet, urk! Jag gillar bäst de gamla ärvda grova lakanen från "förr" men efter alla år börjar de tyvärr slitas ut de med. Har också linnelakan, manglar dem aldrig - de gamla är mjuka det nya kan jag inte säga är mjukt precis, men helt ok.
Biggan_
Det är inte bara vi som blir utsatta för gifterna i våra tyger!

Gifter
Huggorm
Jag köpte en gång sängkläder i 100% polyester, men det var det sämsta skräp jag haft
Wilmer
CITAT (Huggorm @ 29-03-2011, 23:05) *
Jag köpte en gång sängkläder i 100% polyester, men det var det sämsta skräp jag haft

Å fy....
omk
CITAT (Huggorm @ 29-03-2011, 22:14) *
Är det bara jag som tycker om grova, styva lakan? Jag tycker sängkläder är bäst allra första natten efter att man tar dom ur paketet, sträva och sköna biggrin.gif


Jag tror att jag förstår vad du menar, Huggorm ! Hellre "krispiga" än lena ! "Mangelkänsla".
Dvs liiiite grövre och styvare än vanliga lakan. Och dessutom SKA de vara torkade utomhus ! Vilken doft, vilken känsla ! yes.gif

Har nån slags bomull/lin-blandning i mina favvolakan, men de kommer från mormor så jag har ingen aning om var de är köpta / gjorda. dunno.gif

Har även lyocell-lakan (köpta på IKEA), de är helt okej, men jag vet inte om / hur fukt-transporten funkar egentligen ? g.gif

Föredrar mormors ... yes.gif
Wilmer
Mormors är bäst! Som påslakan har jag köpt bla. Alvine tror jag de heter på Ikea, de är "grova" och härliga.
Motti
Jag köper gärna lakan på Jysk och helst Höyers dom gillar vi superkvalite och håller i flera år. När jag var barn så höll lakanen i 20 år i dag är de så himmla tunna så de håller i stort set bara ett år,å andra sidan tvättar vi oftare nu sen alla fick tvättmaskin plus att vi kör lakanen i tummlare och det sliter mer.Textilhuset och Hemtex har också himmla bra lakan.
Chamomille
IKEA. Inget snack om saken. Har haft ett lakan därifrån i snart 15 år och det känns fortfarande som mormors...
VitaFingrar
Verkar som att IKEA ligger högt i kurs, kul! Billiga är de ju också! smile.gif Blev lite sugen på att åka dit, men dumt att åka så pass många mil för lakan. Får komma ihåg det tills jag behöver fler saker därifrån. smile.gif
Chamomille
CITAT (VitaFingrar @ 29-03-2011, 23:59) *
Verkar som att IKEA ligger högt i kurs, kul! Billiga är de ju också! smile.gif Blev lite sugen på att åka dit, men dumt att åka så pass många mil för lakan. Får komma ihåg det tills jag behöver fler saker därifrån. smile.gif

Och ofta behöver man väldigt mycket när man väl är där... biggrin.gif
VitaFingrar
CITAT (Chamomille @ 30-03-2011, 00:25) *
Och ofta behöver man väldigt mycket när man väl är där... biggrin.gif


"Behöver"... wink.gif
Chamomille
CITAT (VitaFingrar @ 30-03-2011, 00:27) *
"Behöver"... wink.gif

Japp... rolleyes.gif
Monica M zon 4
Mina gamla ärvda lakan är de absolut bästa. Tjock, tättvävd bomull som blir helt ljuvliga när de får torka ute i solen och sen manglade. Mmmmm.

Borås Väveris lakan är också kanonbra. Framförallt om man köper de lite dyrare. Men efter konkursen är de svåra att hitta.

Köpte ett drapålakan på Ikea för nåt år sedan och det är helt ok. Ganska tunt men kvalitén verkar vara ganska ok. Det som är jobbigt med lakanet är att det inte går att vika ihop snyggt och stuva in i linneskåpet. Och mangla funkar ju inte heller.
tomas99
CITAT (VitaFingrar @ 29-03-2011, 22:59) *
Verkar som att IKEA ligger högt i kurs, kul! Billiga är de ju också! smile.gif Blev lite sugen på att åka dit, men dumt att åka så pass många mil för lakan. Får komma ihåg det tills jag behöver fler saker därifrån. smile.gif



Är dom Fairtrade? vill inte handla lakan som barn har varit med att tillverka.
VitaFingrar
CITAT (tomas99 @ 30-03-2011, 06:32) *
Är dom Fairtrade? vill inte handla lakan som barn har varit med att tillverka.


Eh, vet inte. Mig veterligen säljer IKEA inga Fairtrade-produkter alls. Men är inte så insatt...
Chamomille
CITAT (tomas99 @ 30-03-2011, 06:32) *
Är dom Fairtrade? vill inte handla lakan som barn har varit med att tillverka.

Vad sover du själv på?
tomas99
CITAT (Chamomille @ 30-03-2011, 06:17) *
Vad sover du själv på?


På sängkläder ifrån Ekogarderoben.
herkules
CITAT (Huggorm @ 29-03-2011, 22:14) *
Är det bara jag som tycker om grova, styva lakan? Jag tycker sängkläder är bäst allra första natten efter att man tar dom ur paketet, sträva och sköna biggrin.gif


jag håller med dig förutom det där med att inte tvätta dem, så mycket skit som dom är impregnerade med vill jag inte ha direkt på kroppen. men lakan ska vara grova och manglade så man kan skära sig på vecken.
Carl

Huggorm!
Verkar som vi är ute efter samma typ av påslakan gjord av grov tät bomull. Tror att man får vad man betalar för 3 T shirt flör 120SEK så är dom gjorda av tunn bomull. Obrukbara. Vad man vill veta är fiber längd och gr/m2. Nu skrivs bara gjord av 100% bomull vilket säger inget. Man får nog idag betala minst 500- 600 hundra för ett BRA påslakan set.
Huggorm
CITAT (Carl @ 30-03-2011, 09:19) *
Huggorm!
Verkar som vi är ute efter samma typ av påslakan gjord av grov tät bomull. Tror att man får vad man betalar för 3 T shirt flör 120SEK så är dom gjorda av tunn bomull. Obrukbara. Vad man vill veta är fiber längd och gr/m2. Nu skrivs bara gjord av 100% bomull vilket säger inget. Man får nog idag betala minst 500- 600 hundra för ett BRA påslakan set.

En dag när jag blir rik skall jag investera de pengarna i riktiga grejer. Tills dess får jag fortsätta sova på de billiga sängkläder man brukar få i julklapp wink.gif

CITAT (tomas99 @ 30-03-2011, 06:32) *
Är dom Fairtrade? vill inte handla lakan som barn har varit med att tillverka.

Nej jag förstår det, barn har ingen känsla för kvalitet
*Stintan*
Det finns säckväv på metervara. biggrin.gif
malcolm
Coop Forum brukar ha lakan av bra kvalliét som inte kostar en förmögenhet, jag har även köpt lakan på Jysk som varit förvånansvärt bra men de skall tvättas innan användning för att inte fälla färg. Lakan från IKEA köper jag aldrig mer, urusel kvalitét.

Retar mig på att det så sällan går att köpa lösa örngott i samma färg/mönster som de i lakanseten. För det mesta ingår bara ett och jag vill ha två.
Chamomille
CITAT (malcolm @ 30-03-2011, 10:19) *
Coop Forum brukar ha lakan av bra kvalliét som inte kostar en förmögenhet, jag har även köpt lakan på Jysk som varit förvånansvärt bra men de skall tvättas innan användning för att inte fälla färg. Lakan från IKEA köper jag aldrig mer, urusel kvalitét.

Retar mig på att det så sällan går att köpa lösa örngott i samma färg/mönster som de i lakanseten. För det mesta ingår bara ett och jag vill ha två.

Var hittar du samma färg/mönster på örngott i för affär? Själva har vi 10 kuddar i sängen så det skulle vara kul att veta.
malcolm
CITAT (Chamomille @ 30-03-2011, 10:31) *
Var hittar du samma färg/mönster på örngott i för affär? Själva har vi 10 kuddar i sängen så det skulle vara kul att veta.

Jag hittar ju inte lösa örngott och det är det jag retar mig på, IKEA har lösa men jag gillar inte deras sängkläder då de bleks fort och blir tunna och sladdriga på nolltid.
Chamomille
CITAT (malcolm @ 30-03-2011, 10:34) *
Jag hittar ju inte lösa örngott och det är det jag retar mig på, IKEA har lösa men jag gillar inte deras sängkläder då de bleks fort och blir tunna och sladdriga på nolltid.

Men det var ju tråkigt. Själv har jag bara bra erfarenhet från ikea.
malcolm
CITAT (Chamomille @ 30-03-2011, 10:40) *
Men det var ju tråkigt. Själv har jag bara bra erfarenhet från ikea.

När det gäller andra saker från IKEA har jag i stort sett bara goda erfarenheter, min soffgrupp kommer tex. därifrån och jag köpte en begagnad tvåsitssoffa på Blocket av exakt likadan modell som jag har i mitt sovrum. Skall kanske tillägga att det var länge sedan jag köpte sängkläder där och de kan ju ha blivit bättre.
Anma
CITAT (malcolm @ 30-03-2011, 10:34) *
Jag hittar ju inte lösa örngott och det är det jag retar mig på, IKEA har lösa men jag gillar inte deras sängkläder då de bleks fort och blir tunna och sladdriga på nolltid.

Jag har inte samma erfarenhet av IKEAs sängkläder. Kanske har du haft de allra billigaste därifrån? De är i mycket sämre kvalitet än de lite dyrare, som också är billiga i jämförelse med andra ställen.
Chamomille
CITAT (Anma @ 30-03-2011, 11:00) *
Jag har inte samma erfarenhet av IKEAs sängkläder. Kanske har du haft de allra billigaste därifrån? De är i mycket sämre kvalitet än de lite dyrare, som också är billiga i jämförelse med andra ställen.

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon