Full version: Tandtråd
Christa
Jag har hört att man kan betala en årsavgift för tandvård. Vet inte vad det kallas eller hur det funkar. Är det någon som vet mer om det?

Är det knutet till en speciell tandläkare eller vem är huvudman för detta?
*Stintan*
Är det Frisktandvårdsavtal du menar?

http://privatekonomi.ifokus.se/articles/4d...3-frisktandvard
Eva i Skåne
När gratistandvården för ungdomar upphör vid 19år finns möjlighet att teckna avtal med folktandvården och betala en fast årsavgift, men nåt annat har jag inte hört talas om.

Gunilla T
Ja, det är en form av tandvårdsförsäkring. Du betalar en avgift varje månad och då kostar dina besök ingenting...med undantag förstås vilket informeras om när du tar försäkringen. Både privata tandläkare och Folktandvården kan erbjuda sina patienter detta men jag tror det är ett fritt val av varje tandläkare att gå med.

Beroende på tandstatus och ålder sätts månadsavgiften.

Negativa effekter av detta är förstås att när besöket inte debiteras så blir det det billigaste alternativet som gäller....
Rebecca
CITAT (Eva i Skåne @ 31-03-2011, 13:34) *
När gratistandvården för ungdomar upphör vid 19år finns möjlighet att teckna avtal med folktandvården och betala en fast årsavgift, men nåt annat har jag inte hört talas om.


Tänk på att 19 år inte gäller överallt, i Västra Götaland är den siffran 21...
Christa
CITAT (*Stintan* @ 31-03-2011, 13:32) *


Ja det är det jag menar och det verkar vara samma som alla i tråden menar fast jag visste inte vad det hette. Tack så mycket!

Är det någon som vet vad det kan röra sig om för avgift?

De skriver att man skriver om det var tredje år och avgiften beror på hur bra man skött sina tänder. Spelar det inte roll hur mycket man behövt laga? Jag kollar för en annan person som har porslinslagningar som ibland bara går sönder och de är förbaskat dyra.

Fast man har väl någon slags högkostnadsskydd utan avtal men de har ändrat det så många gånger så det har jag inte heller koll på.
Motti
Har också hört om det och vad jag förstår är det en slags Tandvårdsförsäkring vilket kan vara bra när man kommer upp i 40-50 årsåldern och behöver sätta in stiftänder eller kronor ,sist jag satte in en krona gick det till 3 500 vilket blir mycket på en gång att betala.Jag ska absolut ta och kolla upp den försäkringen tror det kan vara bra att ha en även för yngre som råkar ut för tandolyckor .
*Stintan*
CITAT (Christa @ 31-03-2011, 21:46) *
Ja det är det jag menar och det verkar vara samma som alla i tråden menar fast jag visste inte vad det hette. Tack så mycket!

Är det någon som vet vad det kan röra sig om för avgift?

De skriver att man skriver om det var tredje år och avgiften beror på hur bra man skött sina tänder. Spelar det inte roll hur mycket man behövt laga? Jag kollar för en annan person som har porslinslagningar som ibland bara går sönder och de är förbaskat dyra.

Fast man har väl någon slags högkostnadsskydd utan avtal men de har ändrat det så många gånger så det har jag inte heller koll på.


Det är ju respektive tandläkare som gör bedömningen efter kontroll av tandstatusen. Man måste ju vara hel i munnen innan det kan bli ett avtal.
Förmodligen är summan betydligt lägre för unga människor med god tandhälsa än för gamla där tänderna börjar rasa. Det är nog inte ens säkert att alla kan få ett avtal. Allt ingår ju inte heller.
EsterM
Jag har haft detta i många år och betalade 1020 kr på senaste räkningen. Jag har många gamla lagningar och vid ett par tillfällen har de gått sönder och har fått det lagat utan någon extra kostnad.
Nu är det dags igen, halva tanden ramlade ut så nästa vecka blir det ett extra besök hos folktandvården. Skönt att inte behöva oroa sig för räkningen, det är hemskt nog ändå. Jag är väldigt nöjd med min tandläkare, men gillar inte när man borrar inne i mitt huvud.
Christa
CITAT (EsterM @ 31-03-2011, 23:32) *
Jag har haft detta i många år och betalade 1020 kr på senaste räkningen. Jag har många gamla lagningar och vid ett par tillfällen har de gått sönder och har fått det lagat utan någon extra kostnad.
Nu är det dags igen, halva tanden ramlade ut så nästa vecka blir det ett extra besök hos folktandvården. Skönt att inte behöva oroa sig för räkningen, det är hemskt nog ändå. Jag är väldigt nöjd med min tandläkare, men gillar inte när man borrar inne i mitt huvud.


1020 kr skriver du. Hur lång tid täcker avgiften?
*Stintan*
Varför ringer du inte folktandvården på orten och frågar vad som gäller där?
netha
CITAT (Christa @ 01-04-2011, 17:48) *
1020 kr skriver du. Hur lång tid täcker avgiften?

Om du läser länken som Stintan gav så hittar du all info där.
Motti
När jag såg "Tandtråd" så tänkt direkt på "Flossing" att regöra tänderna med tandtråd vilket är väldigt viktigt!att annvända tandtråd kan rädda dig från hjärtsjukdommar ,de bakterier du har i tänderna kan vandra till hjärtat och orsaka hjärtsjukdom !visste du det ?Vetenskapligt bevisat .
netha
CITAT (Motti @ 01-04-2011, 23:26) *
När jag såg "Tandtråd" så tänkt direkt på "Flossing" att regöra tänderna med tandtråd vilket är väldigt viktigt!att annvända tandtråd kan rädda dig från hjärtsjukdommar ,de bakterier du har i tänderna kan vandra till hjärtat och orsaka hjärtsjukdom !visste du det ?Vetenskapligt bevisat .

tummenupp.gif
Motti
smiley_small_hug.gif
EsterM
CITAT (Christa @ 01-04-2011, 17:48) *
1020 kr skriver du. Hur lång tid täcker avgiften?


Ett år. Det förhandlas om vartannat år, då görs en bedömning av tandstatusen.
Ju bättre tänderna är desto lägre avgift. Jag minns inte när jag hade ett hål senast, men jag har väldigt många lagningar sedan skoltandvårdens tid. De problem jag har haft på senare år är att tänderna går sönder pga att det är så lite emalj kvar kring de gamla lagningarna.
Christa
CITAT (EsterM @ 02-04-2011, 09:22) *
Ett år. Det förhandlas om vartannat år, då görs en bedömning av tandstatusen.
Ju bättre tänderna är desto lägre avgift. Jag minns inte när jag hade ett hål senast, men jag har väldigt många lagningar sedan skoltandvårdens tid. De problem jag har haft på senare år är att tänderna går sönder pga att det är så lite emalj kvar kring de gamla lagningarna.


Tack för svar! Någon skrev att man betalade en avgift per månad men jag tänkte väl att det här var per år. Dock låter det ju inte så dyrt med tanke på hur mycket det kostar att fixa en enda tand.

CITAT (Motti @ 01-04-2011, 23:26) *
När jag såg "Tandtråd" så tänkt direkt på "Flossing" att regöra tänderna med tandtråd vilket är väldigt viktigt!att annvända tandtråd kan rädda dig från hjärtsjukdommar ,de bakterier du har i tänderna kan vandra till hjärtat och orsaka hjärtsjukdom !visste du det ?Vetenskapligt bevisat .


Jag skrev lite dubbeltydigt eftersom tanken var att tråden kunde handla om allt kring tänder. När det gäller tandtråd har jag en fråga. Vi har köpt sådana där med ett plastskaft och en liten tunn tråd. Dom vi hittat på Apoteket under senare år har varit sämre än tidigare. De repar liksom upp sig i massor av tunna trådar och är ganska kass.

Är det någon som vet var man kan få tag i bra sådana?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon