Full version: Svenska trupper
Sidor: 1, 2
Carl

Nu ska svenskt flyg delta i Libyen.Är det värt det! Vad vill vi uppnå? För mig finns det inte en enda muslimsk tanke att slå vakt om. Varför ska vi rädda muslimer? Låt dom sköta sitt. Dom som flyr vill behålla sina eländiga religion. Ser ingen anledning att offra svenska liv för en muslim!
*Stintan*
thumbdown.gif Det var det vidrigaste inlägg jag sett på länge mad.gif

Inte för att jag tycker att vi ska skicka varken jas-plan eller soldater, men att man kan vara så fördomsfull är skrämmande.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 04-04-2011, 17:07) *
thumbdown.gif Det var det vidrigaste inlägg jag sett på länge mad.gif

Inte för att jag tycker att vi ska skicka varken jas-plan eller soldater, men att man kan vara så fördomsfull är skrämmande.


Kan bara instämma... -cry-.gif
Huggorm
Också ett sätt att avsluta sitt konto på odla
Farbror Blå
CITAT (Carl @ 04-04-2011, 16:38) *
Nu ska svenskt flyg delta i Libyen.Är det värt det! Vad vill vi uppnå? För mig finns det inte en enda muslimsk tanke att slå vakt om. Varför ska vi rädda muslimer? Låt dom sköta sitt. Dom som flyr vill behålla sina eländiga religion. Ser ingen anledning att offra svenska liv för en muslim!


Jag kan bara beklaga att inte alla ser att andra människor inte ska delas upp i muslimer, svarta, vita, kristna eller någon annan indelning.

Att dela in människor i sådana grupper, oavsett om det är hudfärg, religion eller andra kategorier anser jag vara rasism.

Jag vill hänvisa till USA:s självständighetsförklaring " All men are created equal.."

Vi är alla bara medmänniskor och har lika värde.
Vi försöker skydda cevilbefolkning ifrån en tyrann, på samma sätt som rättrådiga människor skulle ingripa när dom ser stora barn ge sej på mindre, försvarslösa.
Jag hoppas att även Carl skulle ingripa om han ser pojkar ge sej på en mindre pojke eller flicka, även om den pojken är mörkhyad eller om flickan bär slöja.
Inget annat finns att tillägga.
Punikt.
Eva-Helene
CITAT (Farbror Blå @ 04-04-2011, 17:15) *
Jag kan bara beklaga att inte alla ser att andra människor inte ska delas upp i muslimer, svarta, vita, kristna eller någon annan indelning.

Att dela in människor i sådana grupper, oavsett om det är hudfärg, religion eller andra kategorier anser jag vara rasism.


Kunde inte sagt det bättre själv! tummenupp.gif
Eva-Helene
CITAT (Carl @ 04-04-2011, 16:38) *
Nu ska svenskt flyg delta i Libyen.Är det värt det! Vad vill vi uppnå? För mig finns det inte en enda muslimsk tanke att slå vakt om. Varför ska vi rädda muslimer? Låt dom sköta sitt. Dom som flyr vill behålla sina eländiga religion. Ser ingen anledning att offra svenska liv för en muslim!


Vad som ska uppnås? Trygghet (så gott det nu går) för civilbefolkningen där!

Varför vi ska rädda muslimer? Varför ska vi rädda katoliker, pingstvänner, Jehovas Vittnen, baptister, scientologer, mormoner m.fl.?
gnon49
Nu är det ju en FN-ledd insats och inte något korståg. Libyen har en ypperlig chans att gå i demokratisk riktning tack vare FN o Nato-insatsen. Jag hoppas innerligt att det sker och att vi i Sverige har en liten del i det. Alla vinner på att demokrati införs och att det är rebellernas mål. Så visst skall vi dra vårt strå till stacken.
Huggorm
CITAT (Eva-Helene @ 04-04-2011, 17:48) *
Vad som ska uppnås? Trygghet (så gott det nu går) för civilbefolkningen där!

Frågan är om det verkligen blir vad som uppnås. I Afghanistan har det exempelvis inte lyckats speciellt bra. Vi vet ju fortfarande inte vem som eventuellt skulle ta över efter Khadaffi, rebellerna säger sig ju sakna ledare. Det kanske blir islamister och sharialagar?

För en gångs skull har SD det bästa förslaget. Låt bli att sända trupp, och sätt av pengar för humanitära insatser i stället, gärna i flyktinglägren i Tunisien.
Bee
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 18:03) *
Frågan är om det verkligen blir vad som uppnås. I Afghanistan har det exempelvis inte lyckats speciellt bra. Vi vet ju fortfarande inte vem som eventuellt skulle ta över efter Khadaffi, rebellerna säger sig ju sakna ledare. Det kanske blir islamister och sharialagar?

För en gångs skull har SD det bästa förslaget. Låt bli att sända trupp, och sätt av pengar för humanitära insatser i stället, gärna i flyktinglägren i Tunisien.


Så det är bättre att sända pengar så att folk från andra länder ev kan få sätta sina liv till? Tveksam inställning.
Dessutom är det en humanitär insats som skall göras med JAS-planen. De skall inte fälla bomber utan se till att andra - läs tunisiska - inte gör det. Därmed hoppas man kunna spara liv.
andersen
CITAT (Bee @ 04-04-2011, 18:10) *
Så det är bättre att sända pengar så att folk från andra länder ev kan få sätta sina liv till? Tveksam inställning.
Dessutom är det en humanitär insats som skall göras med JAS-planen. De skall inte fälla bomber utan se till att andra - läs tunisiska - inte gör det. Därmed hoppas man kunna spara liv.


Vad har tunisen, med kriget att göra? är dom inblandade på Kaddafis sida? och har du källa på det, har inte hört talas om det förut.

CITAT (gnon49 @ 04-04-2011, 18:01) *
Nu är det ju en FN-ledd insats och inte något korståg. Libyen har en ypperlig chans att gå i demokratisk riktning tack vare FN o Nato-insatsen. Jag hoppas innerligt att det sker och att vi i Sverige har en liten del i det. Alla vinner på att demokrati införs och att det är rebellernas mål. Så visst skall vi dra vårt strå till stacken.


Håller med, men frågan är är det rebellernas mål? är tveksam.
Huggorm
CITAT (andersen @ 04-04-2011, 18:17) *
Vad har tunisen, med kriget att göra? är dom inblandade på Kaddafis sida? och har du källa på det, har inte hört talas om det förut.

Hon menade naturligtvis libyska plan. Men hur som helst så finns det väll tillräckligt mycket plan i området nu utan att vi skall behöva skicka ner fler ända från Sverige?
andersen
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 18:22) *
Hon menade naturligtvis libyska plan. Men hur som helst så finns det väll tillräckligt mycket plan i området nu utan att vi skall behöva skicka ner fler ända från Sverige?


Jaha.. Svenska planen är nog där åxå för att ge pr vid ev försäljningar av JAS plan.
Huggorm
CITAT (andersen @ 04-04-2011, 18:24) *
Jaha.. Svenska planen är nog där åxå för att ge pr vid ev försäljningar av JAS plan.

Nu börjar vi närma oss pudelns kärna.
*Stintan*
Och för att närma oss ett medlemskap i NATO.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 04-04-2011, 18:32) *
Och för att närma oss ett medlemskap i NATO.


Nja har vi råd med det? det skulle betyda att vi måste höja vårt försvarskostnad kraftigt till ca 60 miljarder, för att uppnå NATOs Försvarsbudget på 2% av BNP.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 04-04-2011, 18:48) *
Nja har vi råd med det? det skulle betyda att vi måste höja vårt försvarskostnad kraftigt till ca 60 miljarder, för att uppnå NATOs Försvarsbudget på 2% av BNP.


Nej det hoppas jag verkligen att vi inte har men det finns ju krafter som vill det tyvärr.
gnon49
Att vi inte är med i Nato är en gåta för mig. Vi är ju ändå beroende av Usa för att vår krigsmakt skall fungera. Dessutom har vi alltid haft ett intimt samarbete med Nato när det gäller Ryssland och hotet därifrån.
Piccante
Jag gillar inte alls denna smyganpassning till NATO som borgarna bedriver. thumbdown.gif Hade hellre sett humanitär hjälp till Libyen.

herkules
CITAT (Markus_H @ 04-04-2011, 22:09) *
Jag gillar inte alls denna smyganpassning till NATO som borgarna bedriver. thumbdown.gif Hade hellre sett humanitär hjälp till Libyen.


tummenupp.gif
Huggorm
Många som är överens med sverigedemokraterna i denna fråga ohmy.gif
Aqvakul
jag tycker det är bra att vi ställer upp för libyerna. Vi kanske inte heller alltid kan nöja oss med humanitära insatser och låta andra göra grovjobbet...
Bengalow
Kanske det är tvärtom, Huggorm. Att SD är överens med flertalet svenskar i denna fråga...men inte med Alliansens yttervingar?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 04-04-2011, 22:43) *
Kanske det är tvärtom, Huggorm. Att SD är överens med flertalet svenskar i denna fråga...men inte med Alliansens yttervingar?

Är det inte så att samtliga riksdagspartier utom sd är för att sända ner flygplan, även vänsterpartiet? Däremot verkar skepsisen vara större bland vanligt folk, från höger till vänster
*Stintan*
Det finns delade meningar inom partierna om det vad jag har hört i intervjuer.
herkules
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 23:08) *
Är det inte så att samtliga riksdagspartier utom sd är för att sända ner flygplan, även vänsterpartiet? Däremot verkar skepsisen vara större bland vanligt folk, från höger till vänster

människor är inte blinda för de orättvisor som många utsätts för i vårt eget land och tycker kanske att pengarna ska gå dit först.
hade det gjorts en folkomröstning så tror jag att det inte hade skickats några plan från sverige.
theseraphim
CITAT (Carl @ 04-04-2011, 16:38) *
Nu ska svenskt flyg delta i Libyen.Är det värt det! Vad vill vi uppnå? För mig finns det inte en enda muslimsk tanke att slå vakt om. Varför ska vi rädda muslimer? Låt dom sköta sitt. Dom som flyr vill behålla sina eländiga religion. Ser ingen anledning att offra svenska liv för en muslim!


Vi skyddar människor inte religioner och det är vårat förbaskade ansvar att ställa upp där det behövs. Sverige är inget kristet land för den delen heller då vi separerat på den biten sedan många år.

CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 18:22) *
Hon menade naturligtvis libyska plan. Men hur som helst så finns det väll tillräckligt mycket plan i området nu utan att vi skall behöva skicka ner fler ända från Sverige?


Det är ett stort område att täcka och alla plan kan inte flyga hela tiden utan en större rotation är bättre för alla parter.

CITAT (Markus_H @ 04-04-2011, 22:09) *
Jag gillar inte alls denna smyganpassning till NATO som borgarna bedriver. thumbdown.gif Hade hellre sett humanitär hjälp till Libyen.


Vi har stött Nato i stort sedan Nato bildades så det är inget nytt men bara att sedan kalla kriget tog slut så behöver vi inte dölja det på samma sätt, Vi hade ju tom avtal att om sovjet anföll Sverige så skulle Nato gå till anfall via Norge, danmark o tyskland.
Farbror Blå
CITAT (herkules @ 05-04-2011, 08:45) *
människor är inte blinda för de orättvisor som många utsätts för i vårt eget land och tycker kanske att pengarna ska gå dit först.
hade det gjorts en folkomröstning så tror jag att det inte hade skickats några plan från sverige.


Strålande inlägg!! bravo.gif
Helt enkelt huvet på spiken!
Jag är beredd att hålla med!

Khadaffi skjuter ju bara sina egna invånare ifrån hustaken, bombar dom med sitt eget flyg och ställer barn att vara mänbskliga skäöldar framför strategiska mål.
det är ju INGENTING jämfört med de orättvisor vi möter i det svenska samhället!

Här får cheferna för hög lön, här kommer tågen försent, här kan slapptaskar knappt leva på sina arbetslöshetspengar, här får man ju knappt sprida rasism utan att folk klagar..


så komma å säga att vi som har det sååå svårt ska hjälpa oskyldiga skyttemål i ett annat land, där dom talar konstoga språk å inte ser ut som vi.. det är ju ba' föör mycket...


(Om du klarade att läsa ända hit, villl jag påpeka för alla över IQ fiskmås att jag är ironisk)

(slå upp ordet om du inte hajar)
(obs i kommer efter h i lexikon)
Lokan
bravo.gif
Piccante
CITAT (theseraphim @ 05-04-2011, 13:00) *
Vi har stött Nato i stort sedan Nato bildades så det är inget nytt men bara att sedan kalla kriget tog slut så behöver vi inte dölja det på samma sätt, Vi hade ju tom avtal att om sovjet anföll Sverige så skulle Nato gå till anfall via Norge, danmark o tyskland.

och det är fortfarande lika fel anser jag. Om någon ska ha våldsmonopol så är det FN och ingen annan grupp.
herkules
CITAT (Farbror Blå @ 05-04-2011, 13:39) *
Strålande inlägg!! bravo.gif
Helt enkelt huvet på spiken!
Jag är beredd att hålla med!
Khadaffi skjuter ju bara sina egna invånare ifrån hustaken, bombar dom med sitt eget flyg och ställer barn att vara mänbskliga skäöldar framför strategiska mål.
det är ju INGENTING jämfört med de orättvisor vi möter i det svenska samhället!
Här får cheferna för hög lön, här kommer tågen försent, här kan slapptaskar knappt leva på sina arbetslöshetspengar, här får man ju knappt sprida rasism utan att folk klagar..
så komma å säga att vi som har det sååå svårt ska hjälpa oskyldiga skyttemål i ett annat land, där dom talar konstoga språk å inte ser ut som vi.. det är ju ba' föör mycket...
(Om du klarade att läsa ända hit, villl jag påpeka för alla över IQ fiskmås att jag är ironisk)
(slå upp ordet om du inte hajar)
(obs i kommer efter h i lexikon)

det är bara att gå ut och fråga folk vad de tycker, svårare än så är det inte.
Aqvakul
Ibland är svenskarna både fega och snåla - klart att vi ska hjälpa till i Libyen...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 05-04-2011, 16:52) *
Ibland är svenskarna både fega och snåla - klart att vi ska hjälpa till i Libyen...

Tänk om det blir ett nytt Afghanistan? Vi kanske kretsar omkring där i våra jasplan fortfarande om tio år. Bättre att sända in några lönnmördare i hemlighet och likvidera Khadaffi en gång för alla
Huggorm
Eller tänk så här, om vi hjälper rebellerna i Libyen borde vi ju även hjälpa till i grannländerna. I Egypten klarade de väll sig själv, men hur är det med Syrien, Jordanien, Bahrain, Saudiarabien, Oman och så vidare. Det blir dyrt att hjälpa alla dessa. För att inte tala om Elfenbenskusten, där det också krigas just nu. Och då är vi inte ens klara i Afghanistan eller Irak trots många år av stridande.
Carl

Man kan inte gå ut och fråga vad folk tycker i varje fråga. Därför att folk gemen saknar kunskap i frågan. Liksom jag i många fall. i så fall så skulle man ha kunskaps tester innan man för rösta. Ingen dum ide!
Cacki
CITAT (Farbror Blå @ 05-04-2011, 13:39) *
Strålande inlägg!! bravo.gif
Helt enkelt huvet på spiken!
Jag är beredd att hålla med!

Khadaffi skjuter ju bara sina egna invånare ifrån hustaken, bombar dom med sitt eget flyg och ställer barn att vara mänbskliga skäöldar framför strategiska mål.
det är ju INGENTING jämfört med de orättvisor vi möter i det svenska samhället!

Här får cheferna för hög lön, här kommer tågen försent, här kan slapptaskar knappt leva på sina arbetslöshetspengar, här får man ju knappt sprida rasism utan att folk klagar..
så komma å säga att vi som har det sååå svårt ska hjälpa oskyldiga skyttemål i ett annat land, där dom talar konstoga språk å inte ser ut som vi.. det är ju ba' föör mycket...
(Om du klarade att läsa ända hit, villl jag påpeka för alla över IQ fiskmås att jag är ironisk)

(slå upp ordet om du inte hajar)
(obs i kommer efter h i lexikon)


Just nu, i denna stund, i mångas verklighet, i dagens Sverige, är ett sådant uttlande jäkligt onödigt. Föga tröstande för den som är drabbad utan att själv ha kunnat påverka sin situation. Att ställa krigsoffer mot våra offer i socialförsäkringsfiaskot är både riktigt lågt och splittrande.
Socialförsäkringsfrågan är en helt annan fråga men likt förbenat en väldigt primär och viktig fråga för många av oss.
Jag kan fortsätta i din anda med en följdfråga i så fall.
Är det ok för dej att slå, låta dina barn gå utan mat osv osv, bara för att det förekommer att barn som används som mänskliga sköldar i andra delar av världen?
Huggorm
Och jag som tyckte Farbror Blå var tråkigt övertydlig med sin ironiförklaring rolleyes.gif
Aqvakul
Ironi är svårt...
Cacki
CITAT (Huggorm @ 05-04-2011, 19:35) *
Och jag som tyckte Farbror Blå var tråkigt övertydlig med sin ironiförklaring rolleyes.gif


Eftersom jag inte har riktigt klart för mej vart Farbror Blå står i socialförsäkringsfrågan, så kan man tolka hans ironi olika helt utefter vilken åsikt han har om den. Gnugga geniknölarna så får du se! flirting.gif
Huggorm
CITAT (Cacki @ 05-04-2011, 19:46) *
Eftersom jag inte har riktigt klart för mej vart Farbror Blå står i socialförsäkringsfrågan, så kan man tolka hans ironi olika helt utefter vilken åsikt han har om den. Gnugga geniknölarna så får du se! flirting.gif

Med lite god vilja skulle tvetydigheten kunna uppfattas som medveten rolleyes.gif
Cacki
CITAT (Huggorm @ 05-04-2011, 19:53) *
Med lite god vilja skulle tvetydigheten kunna uppfattas som medveten rolleyes.gif


JA JA, JAG LÄGGER MEJ VÄL DÅ DÅ!! tongue.gif Är bara så satans upprörd över alla som försöker rättfärdiga våra egna orättvisor med att jämföra med hur hemskt man har det i andra länder. Ju mer man får höra av sådant dravel desto lättare går man i taket.
(Jäkla gubben Blå! wink.gif )
Lokan
giggle.gif
herkules
CITAT (Aqvakul @ 05-04-2011, 19:36) *
Ironi är svårt...

fast det där var inte ironi, ironisk är man med finess.
det finns något som kallas den ironiska generationen, jag vet inte vilken det är men min mamma som var född 1929 - hon kunde vara ironisk hon, ajajaj när hon öppnade munnen, det bet.
gubben blå är bara fjantig.
Huggorm
CITAT (herkules @ 05-04-2011, 20:37) *
fast det där var inte ironi, ironisk är man med finess.
det finns något som kallas den ironiska generationen, jag vet inte vilken det är men min mamma som var född 1929 - hon kunde vara ironisk hon, ajajaj när hon öppnade munnen, det bet.
gubben blå är bara fjantig.

Det var nog därför han så tydligt förklarade att det var ironi.
theseraphim
CITAT (Markus_H @ 05-04-2011, 15:06) *
och det är fortfarande lika fel anser jag. Om någon ska ha våldsmonopol så är det FN och ingen annan grupp.


FN använder NATO när de behöver ta till våld då militära operationer bör och ska skötas av militärer och inte byråkrater för då blir det som i tex Sarajevo.
Cacki
CITAT (herkules @ 05-04-2011, 20:37) *
fast det där var inte ironi, ironisk är man med finess.
det finns något som kallas den ironiska generationen, jag vet inte vilken det är men min mamma som var född 1929 - hon kunde vara ironisk hon, ajajaj när hon öppnade munnen, det bet.
gubben blå är bara fjantig.


Jag saknade också finessen och tyckte faktiskt mest att det var ganska plumpt...schhhhhhh! shy.gif
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 22:24) *
Många som är överens med sverigedemokraterna i denna fråga ohmy.gif


Sverigedemokraterna är ryggladslösa och saknar all moralisk empati för medmänniskor såvida de inte är ursprungssvenskar. De vill hjälpa Libyerna på plats i tex Tunisien, vilket vi gör också då vi även bidrar till sådana insatser men att bara stå och titta på när folk som blivit fördrivna från sitt eget land och inte göra något är kadaveraktigt.
Rihane
CITAT (Carl @ 04-04-2011, 16:38) *
Nu ska svenskt flyg delta i Libyen.Är det värt det! Vad vill vi uppnå? För mig finns det inte en enda muslimsk tanke att slå vakt om. Varför ska vi rädda muslimer? Låt dom sköta sitt. Dom som flyr vill behålla sina eländiga religion. Ser ingen anledning att offra svenska liv för en muslim!


Är du seriös eller vill du bara väcka debatt?
gnon49
Undrar varför det är mer politiskt rumsrent att skicka militär till Libyen men inte till Afghanistan. Undrar om t.ex herr Ohly har svar på den frågan.
Att hjälpa gryende demokratier oavsett var dom befinner sig i utvecklingen borde vara en självklarhet utan politiskt innebörd.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 07-04-2011, 21:26) *
Undrar varför det är mer politiskt rumsrent att skicka militär till Libyen men inte till Afghanistan. Undrar om t.ex herr Ohly har svar på den frågan.
Att hjälpa gryende demokratier oavsett var dom befinner sig i utvecklingen borde vara en självklarhet utan politiskt innebörd.

Afghanistan är inte moget för demokrati och frihet. Sådant måste komma inifrån, en tillräckligt stor del av befolkningen måste vara positiv och drivande. I Afghanistan verkar det vara alltför många som hellre vill backa utvecklingen och införa sharialagar och liknande. Det är ett misstag vi gör i västvärlden att tro att alla vill ha just samma levnadssätt som oss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon