Full version: Odling
Helena5
Tips?? Mina tomatplantor är för långa och smala efter en vecka och undrar vad jag har gjort för fel. Kan någon tipsa om vad ska jag göra.
*Stintan*
Skola om dom och sätt ner dom djupare i krukan än dom var förut och dom behöver massor med ljus.
Rebecca
Hur långa och smala är FÖR långa och smala? Jag har också satt tomat och den längsta är nu ca 10 cm. De står i ett östfönster... bättre att flytta till väst?
Cacki
Egentligen är det ingen fara om de är lite rangliga. Precis som Stintan skriver tillhör tomater de växter som bildar rötter längs stammen och är därför inte känsliga för rothalsröta. Blir dom alltför långa kan man t.o.m plocka bort blad nerifrån och plantera dem så djupt det går. Man kan t.o.m "ringla" ner stammen lite försiktigt. Plantan bildar då ett kraftigt rotsystem som gynnar produktionen av tomater. Tänk bara på att inga blad får täckas av jord och att hellre palntera om flera gånger än att ta en för stor kruka annars finns det risk att man övervattnar så att de ruttnar.
Lycka till!
Rebecca
Toppen! Då känner jag mig lugn. Nu har jag dom i en liten såndär pluggbox, hur länge kan de bo i en sån? Tanken är att jag ska plantera de i en tiolitershink (lite i minsta laget, jag vet men jag har inget bättre), men hur många gånger borde jag skola om dom innan dess?
*Stintan*
Ta du och skola om dom nu till en större kruka. Sen kanske det behövs ytterligare en gång innan du sätter den i den slutliga hinken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon