CurlySue
Hej
tonårssonen tror sig gjort tradera-klipp och köpt på sig ett antal silver(?) halsband alla med stämpel 925 på sig.
Är det silver rätt igenom då? eller vad betyder stämpeln?

Gossen Ruda
Det betyder att det är 92,5 % silver, dvs Sterling silver.
*Stintan*
925 betyder att det är en legering 925/1000 resten är mestadels koppar. Kallas även Sterlingsilver.
Silversmycken tillverkade i Sverige har ju oftast en kattfotsstämpel vilket är en garanti för äktheten. Hur tillförlitlig 925-märkningen är på importsmycken kan jag inte uttala mig om. Att man använder Sterlingsilver till smycketillverkning beror på att rent silver är för mjukt och därmed ömtåligt. Det är samma med guld där man använder 18k som är hårdare än 24k.
Anma
De är rätt igenom silver, alltså inte pläterat. Men silver i sig har ingen egentlig värde. Jag sålde mitt skräpguld och fick 2400:- för det. Ungefär lika mycket silver gav 60:- ...

Silver har ett pris på 8,05 kr/gram just nu.
Guldpriset ligger på 293.63 kr/gram

Men silver blir självklart lite mer värt när det är ett smycke.
Eva i Skåne
Sterlingsilver, dvs 925, är lite bättre än vanligt smyckesilver som är 835.
Bee
CITAT (Eva i Skåne @ 08-04-2011, 14:34) *
Sterlingsilver, dvs 925, är lite bättre än vanligt smyckesilver som är 835.


Om 835 är vanligt vet jag inte men jag vet att jag inte kan ha det pga min nickelallergi. Det kanske är därför jag inte klarar av silver köpt hos tex Guldfynd. Jag mår betydligt bättre (dvs perfekt) av silver från Indien, Pakistan eller liknande. Dom har 925.

Pengavärdet har jag ingen uppfattning om men en känsla är att silver är betydligt "hottare" idag än guld. Guld känns gammalmodigt (om än värdefullare i pengar mätt).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon