Gunilla T
Har privatiseringen och individualiseringen gått för långt?

Om de flesta beslut skall fattas vid köksbordet och det idépolitiska innehållet reducerats till "sänkt skatt" kan man väl fråga sig var var visionerna finns?

Har politiken abdikerat från sitt ansvar?

Läs vad Ulf Bjereld och Marie Demker - professorer i statsvetenskap skriver. Tänkvärt!

http://www.dn.se/debatt/svensk-politik-far...till-koksborden
Piccante
visioner! kan inte marknaden ta hand om det? tongue.gif
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 10-04-2011, 18:06) *
visioner! kan inte marknaden ta hand om det? tongue.gif

*fniss*...
Vippan
Oj oj vilken vänsterpropaganda,,individualism är otroligt viktigt för att människan ska må bra vem vill bli toppstyrd.
Bjereld f.d medlem i kommunist marxistiskt parti.
Cacki
MYCKET tänkvärt....
Aqvakul
Varför är vänsteråsikter = "vänsterpropaganda"? g.gif
Törnsångare
Väligt bra och tänkvärd artikel...tack.
Gita
Jag kan inte hitta något nytt i artikeln i fråga. Författaren förespråkar den starka staten, dvs den politiska elitens bestämmanderätt över medborgarna. Detta har väl prövats i olika regimer från kommunistiska sovjetstater till nazityskland, alltid med samma förfärliga resultat.
För min del tror jag att ett bra samhälle bygger på fria, starka individer.
Gita
Red Top
Ett mycket bra debattinlägg. Klart och koncist sätter de fingret på det nutida svenska samhällets ömma punkt.

Ett samhälle fullt av individualister, som sitter vid köksbordet och jublar över tusen kronor mer i plånboken att förslösa i den vansinniga konsumtionshysteri, som råder.

Helt blinda för att samhället är i förfall. Vårt skolväsende och vår gemensamma sjuk/äldrevård, utarmas alltmer genom utförsäljning till privata företag, oftast utländska. Vårt väl fungerande apotekssystem är ett minne blott, eftersom apoteksverksamheten nu är beroende av utländska riskkapitalbolag. Ingen av dessa utländska ägare kan ställas till svars om verksamheten havererar eller inte uppfyller kraven.

Utöver detta håller hela vår infrastruktur på att upplösas. Regeringen säljer ut såväl tågtrafiken, som telefonin och postväsendet, samtidigt som våra vägar förfaller till oigenkännlighet och våra sociala trygghetsförsäkringar utarmas.

Eller som författarna av debattartikeln uttrycker det:

"Ett samhälle utan politik är ett samhälle utan medborgarskap och utan organisering. Den stora frågan är i stället vilken politik som bör föras. Men den debatten kan bara föras i en gemensam medborgerlig offentlighet – alltså i ett möte mellan politikens institutioner och det politiska livets uttrycksformer på gräsrotsnivå."


Politikerna avhänder sig allt ansvar och tycker, att det viktigaste här i världen är, att få resa fram och tillbaka till EU-metropolen och frottera sig med andra insiktslösa, aningslösa politiker.

För att slippa kritik på hemmaplan, öser de ut skatteåterbäring till dem som inte behöver det.

Detta är frihet och individualism. Halleluja.



Och till Vippan, som har så djupa kunskaper i samhällsfrågor och politik, att dina kommentarer inskränker sig till skvallertidningsnivå. Läs Expressen.

Jo, men visst, Ulf Bjereld var medlem i (KPML®), liksom många av hans journalistkolleger på den tiden. Han var i 20-årsåldern; då..........., för trettio år sedan. Han återvände snabbt till socialdemokratin. Numera är han bl a ledamot av Sveriges kristna socialdemokraters förbund. Utöver allt annat han är engagerad i.

Hans hustru, Marie Demker har inte några uttalade politiska engagemang bakom sig. Däremot erfarenhet från sina förtroendeuppdrag i många olika verksamheter.

Båda har förresten en gång i tiden arbetat inom vården. En stabil grund att stå på, när man ägnar sig åt statsvetenskap och samhällsdebatt.

[attachment=59638:slider_hi5.gif]



Huggorm
Det är min åsikt att staten skall vara så liten som möjligt och lägga sig i folks liv så lite som möjligt. Låt folk leva sina liv som de vill, jag är övertygad om att de vet bästa själv vad de mår bra av. Individualism är bra grejer.
MissLeia
Allt detta är ju en definitionsfråga. Vad är egentligen tanken med vad farbror staten ska syssla med?

Frågan är, kan de vara så att politiken brett ut sig för mycket överallt och att det blivit en form av detaljstyrning från födsel till grav? Kan det vara det som återspeglar hur det ser ut idag? Farbror staten ska kanske helt enkelt koncentrera sig på de stora frågorna och göra ett bra jobb där istället för att ha ett finger med i leken i allt och inget med ett slutresultat med halvmediokert på alla plan?

Jag vågar inte uttala mig allt för mycket om detta, bara funderingar som poppade upp.
Aqvakul
Vi behöver ett samhälle som bygger lika mycket på grupper och solidaritet som egoistisk individulism. Balansen där emellan är svårfunnen, men tyvärr tror jag att vi har hamnat i ett läge där individualism och konsumism fått lite för stort utrymme. Ett sådant sahmälle kan upplevas som väldigt fritt, men riskerar faktiskt att krackelera.
Gita
CITAT (Red Top @ 10-04-2011, 20:43) *
Och till Vippan, som har så djupa kunskaper i samhällsfrågor och politik, att dina kommentarer inskränker sig till skvallertidningsnivå. Läs Expressen.

[attachment=59638:slider_hi5.gif]

Och du själv har naturligtvis så djupa kunskaper i samhällsfrågor och politik att det räcker för att helt avfärda dem som inte delar dina "insikter"? Jag tvivlar.
Angående artikeln, vad är nytt? Är inte teorierna prövade med känt resultat?
Gita
Huggorm
CITAT (MissLeia @ 10-04-2011, 20:55) *
Allt detta är ju en definitionsfråga. Vad är egentligen tanken med vad farbror staten ska syssla med?

Frågan är, kan de vara så att politiken brett ut sig för mycket överallt och att det blivit en form av detaljstyrning från födsel till grav? Kan det vara det som återspeglar hur det ser ut idag? Farbror staten ska kanske helt enkelt koncentrera sig på de stora frågorna och göra ett bra jobb där istället för att ha ett finger med i leken i allt och inget med ett slutresultat med halvmediokert på alla plan?

Jag vågar inte uttala mig allt för mycket om detta, bara funderingar som poppade upp.

Fortsätt fundera, du är helt klart rätt ute tummenupp.gif
Aqvakul
En stark stat ska hålla banker och storföretag i örat, men ge utrymme för den lilla människan...
Blomstertanten
CITAT (MissLeia @ 10-04-2011, 20:55) *
Allt detta är ju en definitionsfråga. Vad är egentligen tanken med vad farbror staten ska syssla med?

Frågan är, kan de vara så att politiken brett ut sig för mycket överallt och att det blivit en form av detaljstyrning från födsel till grav? Kan det vara det som återspeglar hur det ser ut idag? Farbror staten ska kanske helt enkelt koncentrera sig på de stora frågorna och göra ett bra jobb där istället för att ha ett finger med i leken i allt och inget med ett slutresultat med halvmediokert på alla plan?

Jag vågar inte uttala mig allt för mycket om detta, bara funderingar som poppade upp.

Vem eller vilka är "farbror staten"? Staten är ju vi alla! Det är det som är demokrati, att vi alla får vara med och bestämma!
Det är faktiskt vi som väljer våra politiker och vi kan alla välja att bli politiker!
Piccante
jag har aldrig satt likhetstecken solidaritet= stat unsure.gif

Solidaritet för mig är att vi har ett gemensamt finansierat socialt skyddsnät så ingen tillåts falla igenom o leva i fattigdom eller stå utan vård och skola. Sen kan man inom ett gemensamt finansierat system ha personlig frihet att själv välja utförare men hälsa o utbildning ska inte bli en inkomstfråga.
Lokan
CITAT (Blomstertanten @ 10-04-2011, 21:24) *
Vem eller vilka är "farbror staten"? Staten är ju vi alla! Det är det som är demokrati, att vi alla får vara med och bestämma!
Det är faktiskt vi som väljer våra politiker och vi kan alla välja att bli politiker!


tummenupp.gif Och politikerna ska lyssna på oss, annars vill vi inte ha dom! angry.gif
Anma
CITAT (Markus_H @ 10-04-2011, 21:29) *
jag har aldrig satt likhetstecken solidaritet= stat unsure.gif

Solidaritet för mig är att vi har ett gemensamt finansierat socialt skyddsnät så ingen tillåts falla igenom o leva i fattigdom eller stå utan vård och skola. Sen kan man inom ett gemensamt finansierat system ha personlig frihet att själv välja utförare men hälsa o utbildning ska inte bli en inkomstfråga.

Precis så tänker jag också.
Jag ser inga motsättningar med ett starkt skyddsnät och fri vilja.
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 10-04-2011, 21:24) *
Vem eller vilka är "farbror staten"? Staten är ju vi alla! Det är det som är demokrati, att vi alla får vara med och bestämma!
Det är faktiskt vi som väljer våra politiker och vi kan alla välja att bli politiker!

I teorin är det så. I verkligheten känner nog många att politiken är något som utförs långt över våra huvuden. Och mycket styrs ju inte ens av våra svenska politiker längre, utan av EU. Och att bli politiker går väll bra, men för att kunna åstadkomma något måste man ha väljare och då är det kört för många. Att ha en vettig åsikt räcker inte, man måste kunna framföra den också, och man måste ha rätt utstrålning, rätt bakgrund osv. I praktiken har man väldigt lite att säga till om, och därför föredrar jag ett samhälle där så lite som möjligt styrs av politiker, och så mycket som möjligt av individerna själva.
gnon49
Jag upplever tyvärr artikel som ännu en avgrundsvision om alliansen får fortsätta regera. Sverige sticker knappast ut mot andra länder när det gäller förd politik., förutom att den går bättre än dom flesta andra länders. Visst finns en hel del att rätta till i samhället men vår välfärd är stark o stabil och kommer så att förbli. Att nämna sj eller telia eller vattenfall som varnande exempel är ju att kritisera förra regeringen, inte den nuvarande. Solidaritet tycker jag om, bara inte farbror staten bestämmer vad det är. Privata alternativ är sällan av ondo bara lagar o regler är tydliga o följs. Pengar har inga gränser idag. Dom flödar både in o ut ur landet beroende på företag, verksamhet mm. Vattnet i ankdammen är borta sedan länge. Nu kommer världen till oss och vi etablerar oss ute i världen. Som sagt, välfärden förblir stabil. Ingen politiker vågar tumma på det i en demokrati om makten är h*n kär.
Överbölingen
Borde hålla klaffen men det går ju int.

Sistlidna natt hade vi en djuplodande debatt om miljön, natur och förhållningssätt.

Mycket orättvist måste jag säga för vi var tre mot en. Och han var duktig. Mycket till och med.
Son och sonhustrun skötte debatten medan jag slängde in provocerande uttalanden för höjning av nivån.
Sagda rödrosa kämpe är kollega till sonen och tog över när jag föll för åldersstrecket. Han är miljöiskt lagd om jag får kalla det så. Hans uppgift i Överböle var att hjälpa Jesper (gubben är för gammal) att fälla och köra hem nästa års vinterbehov av björkved. Detta på egen begäran. Vi har alltså väldigt kul tillsammans. Hans skoterteknik når inte upp till min nivå ens.Men han får köra motorsågen. Det är jag förbjuden att göra. (Psst, jag har en eldriven för gårdsbruk men det har inte sonen fattat).
Denna rödgrönskäre 40-åring säger sig stödja de gröna men är rödare än en röd gris. Fru Vetterstrand är ju så snygg!
Han vill inte bo i en småstad. Gränsen går vid ca 50 000 innevånare. Kollektivtrafiken hägrar. Strutssyndrom? Hur i h-e skall en liten tätort kunna upprätthålla en kollektivtrafik?
Han tror att samerna får ersättning för rovdjurstagen ren. Jo men visst. Portokostnaden. 1 500 för ett djur som normalt inbringar 3500 pistoler. Är det därtill en ung vaja så är hon värd ca 6 gånger mer eftersom hon producerar kalvar varje år som är slaktfärdiga efter ett eller två år. Mattematik och enkel multiplikation ingår inte i myndighetens baskunskaper. Frågan dök upp om Jennys (banbarn) vajakalv som togs av örnen.
Mitt inlägg : Skjut den jäveln! Protestanten: Nej det kan man ju inte göra!!!
Naturligtvis inte. Det skulle inte ens jag göra trots att jag är jägarpsykopat. Men hur skall folk skydda sig mot övergrepp.
Tänk er effekten av att en tuff tjej som blir utsatt för våldtäckt och biter av ståndaren eller ännu bättre sliter loss påsen med bihang. Vem skulle fällas i den rättegången. Det är en annan sak kanske ni tycker. Men i verkligheten är det precis samma grej. Ett våldförande. Himmel vilken debatt vi förde.

Om nu någon efter dessa och ytterligare vindlingar på tyckandets altare tror att vi bidde gramse på varandra så är det fel. Vi har nämligen (kanske norrländskt syndrom trots att kompisen är från Blekinge) lärt oss att respektera vad andra människor tycker.

Här säger vi att han har en sund inställning som han tror på . Det är OK. För dens skull behöver vi inte ändra uppfattning och inte han heller. Däremot har han fått lite motargument till hjärnan som kanske ger effekt med tiden. Och det har vi också.
JP-dunken tog slut fram mot gryningen så lullet lämnar jag därhän.,
Red Top
CITAT (Gita @ 10-04-2011, 20:56) *
Och du själv har naturligtvis så djupa kunskaper i samhällsfrågor och politik att det räcker för att helt avfärda dem som inte delar dina "insikter"? Jag tvivlar.
Angående artikeln, vad är nytt? Är inte teorierna prövade med känt resultat?
Gita

Heter du Vippan nu?
kerstin z5-6
HIHI bengt:)
Gita



CITAT (Red Top @ 10-04-2011, 23:23) *
Heter du Vippan nu?

Nej, självklart heter jag inte Vippan. Lika självklart blir jag ganska fundersam när jag läser kommentarer som den jag citerade ur ditt inlägg. Har jag inte rätt till det?
Gita
Red Top
CITAT (Gita @ 11-04-2011, 00:08) *
Nej, självklart heter jag inte Vippan. Lika självklart blir jag ganska fundersam när jag läser kommentarer som den jag citerade ur ditt inlägg. Har jag inte rätt till det?
Gita


Om du hade läst Vippans inlägg, det jag reagerade på är fetmarkerat, hade du kanske inte behövt bli så fundersam. Det handlade inte om några åsikter, utan om ett fånigt (skvallerpressnivå) påpekande om en av artikelförfattarna.



CITAT (Vippan @ 10-04-2011, 18:24) *
Oj oj vilken vänsterpropaganda,,individualism är otroligt viktigt för att människan ska må bra vem vill bli toppstyrd.
Bjereld f.d medlem i kommunist marxistiskt parti.

MissLeia
CITAT (Blomstertanten @ 10-04-2011, 21:24) *
Vem eller vilka är "farbror staten"? Staten är ju vi alla! Det är det som är demokrati, att vi alla får vara med och bestämma!
Det är faktiskt vi som väljer våra politiker och vi kan alla välja att bli politiker!


Men hoppsan... Jaja, får utveckla. Vi väljer, vi gör våra röster hörda. Men vi väljare kan ju ej styra på detaljnivå. Våra politiker har alla goda intentioner och vill påverka, oavsett färg, när de kommer till makten. Men ingenting bantas in utan allt utvecklas, för att saker sällan blir som man tänkt sig i praktiken. Tillslut så spårar allt ut i en byråkratisk jättemaskin där allt ska arbetas igenom. Hur många departement och politiker är det egentligen i slutändan som försöker göra sina röster hörda och påverka? Jag känner att egentligen skulle den stora fokusen ligga på grunderna i trygghetssystemet/trafik/skola. Men istället käbblas det runt, pengarna rinner iväg i en ström åt alla håll och kanter. Jag känner att det borde vara en självklarhet att i första hand se till att grunden i trygghet ska fungera. Men att allt egentligent växt över huvudet, tanken är ju alltid god, alla vill göra samhället bättre. Men grunderna fungerar inte och ser man till helheten så kanske det inte är så konstigt, faktiskt.
Gita
CITAT (Red Top @ 11-04-2011, 00:58) *
Om du hade läst Vippans inlägg, det jag reagerade på är fetmarkerat, hade du kanske inte behövt bli så fundersam. Det handlade inte om några åsikter, utan om ett fånigt (skvallerpressnivå) påpekande om en av artikelförfattarna.

Det kan väl knappast kallas skvaller att påpeka artikelförfattarens reella bakgrund, snarare är det väl något man bör ha i åtanke när man läser texten.
Sen tycker jag ju att det är lite "lustigt" att så snart något mindre fördelaktigt ur vänsterdebattörer/politikers förflutna tas upp så är det genast skvaller, samma företeelse när det gäller den andra sidan kallar ni "kritisk granskning"
Gita
herkules
jag gillar professorer, jag gillar statsvetare, jag gillar folk som talar sanning, bra artikel!
tummenupp.gif
Red Top
CITAT (Gita @ 11-04-2011, 06:54) *
Det kan väl knappast kallas skvaller att påpeka artikelförfattarens reella bakgrund, snarare är det väl något man bör ha i åtanke när man läser texten.
Sen tycker jag ju att det är lite "lustigt" att så snart något mindre fördelaktigt ur vänsterdebattörer/politikers förflutna tas upp så är det genast skvaller, samma företeelse när det gäller den andra sidan ]kallar ni "kritisk granskning"
Gita

Du får gärna säga du till mig.

För övrigt dyker ofta ett gammalt talesätt upp i minnet, när jag läser dina inlägg.

"Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus." smile.gif
Piccante
CITAT (Gita @ 11-04-2011, 06:54) *
Det kan väl knappast kallas skvaller att påpeka artikelförfattarens reella bakgrund, snarare är det väl något man bör ha i åtanke när man läser texten.
Sen tycker jag ju att det är lite "lustigt" att så snart något mindre fördelaktigt ur vänsterdebattörer/politikers förflutna tas upp så är det genast skvaller, samma företeelse när det gäller den andra sidan kallar ni "kritisk granskning"
Gita

Jag vet inte om det har någon större betydelse att någon var med i en organisation för 30 år sedan som han sedan lämnat ganska omgående? Ser man till deras relativa litenhet i svensk politik så hade KPML® ovanligt många mer eller mindre kända fd medlemmar bla en stor del av 68-vågen o 70-talets artistelit (ja inte ABBA då). Men man kan nog inte beskylla de kristna socialdemokraterna för att vara särdeles revolutionära idag...

Har du själv aldrig varit med i någon radikal organisation i din ungdom?
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 11-04-2011, 12:20) *
Har du själv aldrig varit med i någon radikal organisation i din ungdom?

Det där är lite intressant. Jag hade inte minsta intresse av att vara med i politiska organisationer i min ungdom, då ville jag spela TV-spel och köra moped. Jag tror inte jag känner en enda person som varit politikintresserad i ungdomen, alla har liksom jag blivit det när man var väl över tjugo
andersen
CITAT (Huggorm @ 11-04-2011, 13:51) *
Det där är lite intressant. Jag hade inte minsta intresse av att vara med i politiska organisationer i min ungdom, då ville jag spela TV-spel och köra moped. Jag tror inte jag känner en enda person som varit politikintresserad i ungdomen, alla har liksom jag blivit det när man var väl över tjugo


För mej var det tvärtom,och nästan alla tonårskamraterna var med i något parti,och det är väl helt naturligt att som ung vilja förändra världen,så var det för mej, och det har min dotter åxå ärvt, åka moppe han man med åxå, det är ju inte så att man väljer bort saker som hör ungdomen till bara för att man är politisk inresserad.
gnon49
Politisk ställning tog jag ganska sent här i livet. I stort sett alla, om inte alla, i min omgivning röstade s eller v. Något annat vore rena majestätbrottet. Idag har ju den politiska kartan ritats om rejält och dominansen inom politiken är historia. Det tror jag gynnar demokratin på sikt. Partierna måste var mer lyhörda för väljarna och inte se dom som ett säkert väljarkort. Tror det finns mycket få säkra väljare som ett parti kan lita på i dag.
Gunilla T
Jaha ja...kul med respons på en intressant artikel smile.gif

Men en del inlägg gör mig fundersam...propaganda???? Vari ligger falsariet? ...och att förminska budskapet genom att misstänkliggöra författarna lyckas sällan - alla har vi en bakgrund och många framträdande personer idag har faktiskt en bakgrund i vänsterradikala grupper. Kanske säger något om den intellektuella miljön på den tiden det begav sig...

Det handlar om makt förstås - och förflyttning av makt från den politiska arenan till den enskilda individen. Det låter ju bra förstås - men har verkligen gemene man fått mer makt över sitt liv när politikerna minskat sin makt i en rad frågor och sålt ut den gemensamma egendomen? Det är bara att ställa sig frågan; hur mycket makt har jag över mitt arbete?...över min arbetsmiljö?..över mina inkomster om jag har en anställning..hur kan jag påverka barngruppens storlek på barnens dagis.....????? Vilken makt är det vi medborgare har fått som skall avhandlas och tas ställning till vid köksbordet?

Vilken makt har jag som individ inför klimatkrisen vi står inför?....och det rusande oljepriset....och energiproblemet...och arbetslösheten...vad kan jag göra mera än att känna skuld för det är vad som händer när problemen individualiseras men möjligheterna att påverka är minimala.

Javisst, vi har ju konsumentmakten där vi kan göra etiska val mellan tjugotalet olika tvättmedel... har vår makt reducerats till att vara konsumenter för att hålla igång den falska förhoppningen om evig tillväxt?
Vi betalar våra politiker för att de skall utöva makt - om politiken avsäger sig makten varför skall vi då rösta? Ingen lägger väl sin röst på "lame duck" eller...?

Politiker bör ha visioner om hur det goda samhället ser ut och besluten som tas bör rimligen leda i den riktningen. Just nu ökar klyftorna i Sverige som ett resultat av den förda politiken. Förut pratade man om tvåtredjedelssamhället och vi befinner oss troligen där...ökad ojämlikhet skapar konflikter och otrygghet...alla får inte plats.

Oavsett vad som påstås om ökad frihet och individualism så inser nog varje människa att alla inte får plats på parketten. Det blir som stadionliknelsen - alla reser sig upp för att se bättre med den påföljd att alla ser lika dåligt som förut och frustrationen kvarstår.
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 11-04-2011, 18:52) *
Politiker bör ha visioner om hur det goda samhället ser ut och besluten som tas bör rimligen leda i den riktningen. Just nu ökar klyftorna i Sverige som ett resultat av den förda politiken. Förut pratade man om tvåtredjedelssamhället och vi befinner oss troligen där...ökad ojämlikhet skapar konflikter och otrygghet...alla får inte plats.


Har kortat ner ditt inlägg Gunilla. Håller med om i stort sett allt, men klyftorna ökade som jag ser det redan under Göran Perssons tid. Och då fanns inte heller någon hållbar miljöpolitik.

Får vi inte en "ny" socialdemokrati, ja vad händer då? Den sittande regeringen måste ha en stark motpart. Miljöpartiet kan i och för sig vinna mark. Också V. Men det är inte realistiskt att tro att dessa, i alla fall inte V, kan s.a.s. bli stora nog.
herkules
CITAT (Huggorm @ 11-04-2011, 13:51) *
Det där är lite intressant. Jag hade inte minsta intresse av att vara med i politiska organisationer i min ungdom, då ville jag spela TV-spel och köra moped. Jag tror inte jag känner en enda person som varit politikintresserad i ungdomen, alla har liksom jag blivit det när man var väl över tjugo


jag var politiskt aktiv redan som tonåring, det gick utmärkt att kombinera med mopeder, kläder och annat smile.gif
Aqvakul
CITAT (herkules @ 12-04-2011, 08:03) *
jag var politiskt aktiv redan som tonåring, det gick utmärkt att kombinera med mopeder, kläder och annat smile.gif

Samma här!
Huggorm
Jag kommer ihåg en person på gymnasiet, jag tror han gick naturvetenskaplig. Det viskades att han var ungdomspolitiker, moderat också. Lite den nivån var det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon