Anma
Dömer ut förslaget


"Även försäkringskassans personal dömer ut regeringens nya förslag till riktlinjer.
- De gör ett utspel och hoppas att ingen ska genomskåda att det inte kommer att lösa några problem, säger Siv Norlin.

Hon är ordförande i fackförbundet ST på försäkringskassan och har talat med fackmedlemmar efter att förslaget presenterades i måndags.

- Regeringen har visat att de inser att det finns problem i systemet, men deras eftergifter är makalöst små. Det här är inte vad vi eftersökte. Man lägger nya bekymmer i handläggarnas knän och de tvingas till att göra svåra bedömningar. Risken är stor att det blir subjektiva bedömningar och med de föreslagna reglerna kan en praxis endast växa fram genom att de drabbade överklagar tagna beslut.

Siv Norlin anser att regeringens nya förslag är ett nytt sätt att sätta kosmetika på ett stort problem.

- Några fler får vara kvar i systemet, men långt ifrån alla som behöver det. Människor behöver känna en ekonomisk trygghet för att få tillbaka sin arbetsförmåga. I sina försök att övertyga försäkringskassan om att man inte ska utförsäkras tvingas man att betona sin sjukdomsbild istället för att bli bättre. Hela upplägget motverkar rehabiliteringen och risken är att våra handläggare får stå till svars för vansinnet, säger Siv Norlin"

Inget annat än en Skenmanöver

"Regeringens försök att införa vissa lättnader i regelverket för sjukförsäkringen får skarp kritik.
- Det är inget annat än en skenmanöver för att få tyst på kritikerna. Men vi kommer inte att ge upp kampen mot utförsäkringarna.

Gertie Gladnikoff anser att det nya förslaget i sjukförsäkringen bara är en skenmanöver för att få tyst på kritikerna.

Det säger Gertie Gladnikoff som är frontfigur i aktionsgruppen för de sjukförsäkrades rätt.

- Det här är ett växande socialt problem. I vårt samhälle finns cirka 100 000 utförsäkrade som far fruktansvärt illa. Även deras familjer drabbas och det sätter spår i hela samhället.

Gertie Gladnikoff skräder inte orden då hon talar om regeringsreformen.

- De har inkompetensförklarat de som står för medicinsk vetenskap. Människor som upprepade gånger förklarats arbetsoförmögna av sina läkare friskförklaras per automatik av regeringen då ett visst antal dagar gått. Det är obegripligt att delar av befolkningen gått på de här manövrarna.

Hon anser vidare att den föreslagna förändringen är väldigt marginell och berör få människor.

- Runt 1 000 personer kommer att omfattas av lättnaden. Men det är 100 000 utförsäkrade som står kvar i samma förfärliga situation. Sjukförsäkringen är inhuman och tar inget ansvar för de som är sjuka.

Aktionsgruppen för de sjukförsäkrades rätt står fast vid sitt krav på att utförsäkringarna ska stoppas.

- Härnäst kommer påskuppropet då vi går ut och protesterar och debatterar i hela landet. Aktiviteten är inplanerad på annandag påsk, säger Gertie Gladnikoff."


----------------------------------

Precis så, de nya förslagen är inget annat än lite plåster på en öppen reva och kommer inte att lösa de stora problemen i sjukförsäkringen.
Glöm inte Påskuppropet.
herkules
det ska pratas om ändringarna i debatt i kväll.

det regeringen håller på med är rena rama löjan, är du sjuk ska du inget ha, hur svårt kan det vara att säga precis så som det är?
sänk skatten, sänk lönerna, håll käften.
jävla tramsfolk.
Huggorm
CITAT (herkules @ 14-04-2011, 13:11) *
det ska pratas om ändringarna i debatt i kväll.

det regeringen håller på med är rena rama löjan, är du sjuk ska du inget ha, hur svårt kan det vara att säga precis så som det är?
sänk skatten, sänk lönerna, håll käften.
jävla tramsfolk.

Anpassning till verkligheten är vad det är.
gnon49
100.000 utförsäkrade? Kan det vara möjligt? Eller är det statistik?
ryss_борис
Regeringen är dumma i huvudet! Givetvis ska man låta sjuka och äldre gå i pension/vara sjukskrivna, och låta ungdomen komma ut på arbetsmarknaden. Speciellt när vi har den här jävla ungdomsarbetslösheten. Jävla hycklare!!!
merlin68
CITAT (ryss_бори @ 14-04-2011, 18:18) *
Regeringen är dumma i huvudet! Givetvis ska man låta sjuka och äldre gå i pension/vara sjukskrivna, och låta ungdomen komma ut på arbetsmarknaden. Speciellt när vi har den här jävla ungdomsarbetslösheten. Jävla hycklare!!!


tummenupp.gif
Anma
CITAT (gnon49 @ 14-04-2011, 18:08) *
100.000 utförsäkrade? Kan det vara möjligt? Eller är det statistik?

Hittills är det runt 40-50 tusen som blivit utförsäkrade. Många av dem är tillbaka i sjukförsäkringen. Ett flertal med en nollad SGI = noll kronor i pengar, fast de är lika sjuka nu som innan utförsäkringen.
Anma
Och nu skyller Ministern på FK.
Men tre år sedan varnade FK för just detta. Fk förutspådde och varnade för just dessa brister som nu Ulf Kristersson skyller på dem!

Minister kritiserar FK


"Socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M) kritiserar skillnader i bedömningar som Försäkringskassan gör om vilka som ska få förtidspension. S kräver att reglerna görs om och MP vill tillfälligt stoppa utförsäkringarna.
– Att människor ska bedömas likadant är en självklar rättssäkerhetsprincip. När det gäller sjukpenningfall har vi fått dramatiska förbättringar, men vi har inte sett samma förbättring för förtidspensionsärenden. Där är det en för stor skillnad, säger Kristersson sedan Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) kritiserat Försäkringskassan.
Kristersson att de stora skillnaderna i bedömningen av förtidspension hänger samman med att underlag är för dåliga, och att Försäkringskassan "fattar beslut på boliner som inte håller måttet".
ISF kritiserar bland annat att Försäkringskassans arbete inom flera delar av sjukförsäkringen präglas av ett myndighetsperspektiv snarare än av den försäkrades perspektiv. Den kritiserar även brister i tillämpningen av sjukskrivningsreglerna som påverkar rättssäkerheten i sjukförsäkringen.
Den röd-gröna oppositionen vill göra om reglerna, och Miljöpartiet kräver att utförsäkringar av sjuka ska stoppas omedelbart tills det finns nya regler.
– Det blir nu tydligt att hela sjukförsäkringsreformen har haft ett myndighetsperspektiv, där individerna glömts bort. Det blir otydligt och rättsosäkert, säger Socialdemokraternas Tomas Eneroth.
Partiet kräver därför att regelverket reformeras så att individen får tydliga rättigheter till stöd och rehabilitering.
– Anmärkningsvärt är att oskälighetsregeln, som infördes när kritiken kom förra gången för att Försäkringskassan skulle kunna göra undantag för cancersjuka och MS-sjuka, har använts vid ett enda tillfälle. Nu säger regeringen att den vill göra om det tricket en gång till. Detta visar att det i realiteten inte blir någon förändring och att svårt sjuka kommer att drabbas, säger Eneroth.
ISF kritiserar också att Försäkringskassan "alltför ofta" inte motiverar beslut om sjukersättning. Det leder till att den försäkrade inte kan förstå skälen till beslutet. ISF har också funnit att beslut om avslag ibland fattas på ofullständiga underlag.
Försäkringsdirektör Svante Borg anser att stora delar av den kritik som riktats mot Försäkringskassan "är obegriplig" och "känns främmande". Det gäller bland annat uppgifterna att det finns brister i rättssäkerheten, att personer som får avslag inte informeras om att de kan få rätt till halv ersättning och att underlagen är svåra att förstå eftersom de speglar ett myndighetsperspektiv.
TT har tidigare berättat om Pia Hertonsson i Malmö som 2002 fick en pisksnärtskada i en trafikolycka och lider av värk och fibromyalgi. Hon har ett jobb på halvtid som passar hennes skada. Jobbar hon mer än halvtid blir värken värre.
Andra halvan är hon sjukskriven. Men Försäkringskassan har efter årsskiftet nekat henne sjukpenning för den tiden. A-kasseersättning blir det inte heller eftersom hon är sjukskriven. Och Arbetsförmedlingen har inget passande jobb att erbjuda.
– Så jag hamnar någonstans mitt i mellan. Jag har min halvtidslön och sedan får jag leva på min sambo, berättar hon för TT.
Kritiken mot Försäkringskassan förvånar henne inte alls.
– Jag har försökt få Försäkringskassan att vara mer konkret om vad det är för heltidsarbete jag skulle kunna ha, så att jag kan bemöta det.
– Jag ska överklaga beslutet igen, men det är svårt att överklaga någonting när man inte har något konkret att bemöta. Allting är jätteluddigt, det är som ett standardsvar man får, säger Pia Hertonsson.
Hennes läkare har förgäves försökt få kontakt med Försäkringskassan.
– Det känns lite hopplöst, för jag tycker ändå att jag har ett bra sjukintyg. Det borde resultera i sjukpenning med de formuleringar som finns i intyget."
Red Top
"Miljöpartiet vill se ett omedelbart stopp, moratorium, för nya utförsäkringar."

Det finns i alla fall ett parti, som talar klarspråk i sitt budgetförslag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon