Full version: Scoop
Vippan
Ab scoop kvinna blev allergisk mot jobbet,det är ett riktigt scoop för AB.Nu förstår jag varför det är så många som är arbetslösa dom lider av allergiska besvär.



http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/aller...icle12874585.ab
Huggorm
Hon simulerar nog för att få ta del av Sveriges generösa sjukförsäkringar. Hon kanske rent av hoppas på att få en gammaldags förtidspensionering för sin oförmåga att arbeta. Sådant lockar.
Aqvakul
CITAT (Vippan @ 14-04-2011, 23:06) *
Ab scoop kvinna blev allergisk mot jobbet,det är ett riktigt scoop för AB.Nu förstår jag varför det är så många som är arbetslösa dom lider av allergiska besvär.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/aller...icle12874585.ab



CITAT (Huggorm @ 14-04-2011, 23:23) *
Hon simulerar nog för att få ta del av Sveriges generösa sjukförsäkringar. Hon kanske rent av hoppas på att få en gammaldags förtidspensionering för sin oförmåga att arbeta. Sådant lockar.



Ni gör er bara löjliga när ni skämtar om en människa som faktiskt är sjuk. Hade ni själva varit i samma situation, så hade ni nog lätt kunnat hålla er för skratt.

Vippan
Men hon kan ju faktisk vara allergisk mot nånting på jobbet,fast om det är så är det väl bara att kliva på ett nytt ekorrhjul och testa nåt nytt.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 14-04-2011, 23:32) *
Ni gör er bara löjliga när ni skämtar om en människa som faktiskt är sjuk. Hade ni själva varit i samma situation, så hade ni nog lätt kunnat hålla er för skratt.

Hade jag varit i den situationen hade jag faktiskt skrattat åt det, sådan är jag.

Mitt tips till denna kvinna är att hon söker jobb på något annat sjukhus, eller åtminstone ber att få jobba på en annan avdelning. Min lekmannamässiga teori är att det inte är arbetet hon är allergisk mot, utan något ämne som finns någonstans på arbetsplatsen. Kanske något rengöringsmedel, arbetskläderna, redskap eller annat. Men med tanke på att det är aftonbladet som rapporterar antar jag att många viktiga detaljer försvunnit i reportaget, och att allt i grunden är en missuppfattning.
Vippan
Ja jag hade sett mig om efter ett annat jobb varför ska man hålla sig kvar på en arbplats om man är allergisk.Nyhetstorka på Ab verkar det vara.
Huggorm
Jag jobbade ihop med en kille som var allergisk mot något på sin arbetsplats, troligtvis något av de ämnen som kabel är gjorda av. Huden torkade, flagade, sprack och ramlade av händerna på honom. Det såg bedrövligt ut, som när man får torra händer fast hundra gånger värre. Så fort han åkte hem efter sin arbetsvecka började det läka, och var han ledig någon vecka så försvann det helt. Sedan var det tillbaka igen efter första arbetsdagen.
andersen
CITAT (Vippan @ 14-04-2011, 23:32) *
Men hon kan ju faktisk vara allergisk mot nånting på jobbet,fast om det är så är det väl bara att kliva på ett nytt ekorrhjul och testa nåt nytt.


Varför det? är det inte bättre att det undersöks vad som är orsaken? så att andra ev slipper att få samma problem, det kan ju vara tex mögelproblem eller flytspakell sådana problem är ju inte ovanliga.
Vippan
Självklart Andersen är det bra att veta vilket ämne som har orsakat allergin,bara att hoppas att arbetsgivaren tar reda på vad som orsakar allergin, om inte så får man söka sig därifrån.
Huggorm
CITAT (andersen @ 14-04-2011, 23:51) *
Varför det? är det inte bättre att det undersöks vad som är orsaken? så att andra ev slipper att få samma problem, det kan ju vara tex mögelproblem eller flytspakell sådana problem är ju inte ovanliga.

Flytspackel? Det används ju på golv och ovanpå lägger man klinkers eller annan golvbeläggning. Kan något sådant verkligen locka fram allergiska reaktioner förutom under själva läggningen? Det är ju ganska väll avskärmat när bygget är klart.
Vippan
Jag tror att om inte flytspacklet har torkat och golvbeläggningen läggs på för tidigt då kan det bildas mögel under som orsakar allergi.
Anma
CITAT (Huggorm @ 14-04-2011, 23:23) *
Hon simulerar nog för att få ta del av Sveriges generösa sjukförsäkringar. Hon kanske rent av hoppas på att få en gammaldags förtidspensionering för sin oförmåga att arbeta. Sådant lockar.

Det är svårt att simulera eksem och svullnader, men du kanske kan?
Huggorm
CITAT (Anma @ 15-04-2011, 00:37) *
Det är svårt att simulera eksem och svullnader, men du kanske kan?

Inte genom att simulera, men kanske genom att förfalska wink.gif
Överbölingen
Att nedvärdera alergiska problemär ovärdigt. Jag har alldeles för många gånger fått åka till akuten med elever som fått akuta anfall. Även en av sönerna har haft problem och hustrun tål inte nöttrer och vissa pollen och den andra sonen gråter sig genom våren. Själv har jag sluppit allergier fast vissa saker funderar jag ju över.

En allvarlig allergi plågar hela livet. Och kan leda till dödsfall.
andersen
CITAT (Huggorm @ 14-04-2011, 23:57) *
Flytspackel? Det används ju på golv och ovanpå lägger man klinkers eller annan golvbeläggning. Kan något sådant verkligen locka fram allergiska reaktioner förutom under själva läggningen? Det är ju ganska väll avskärmat när bygget är klart.


Ja det är ett stort problem, ta och googla på... Flytspackel och allergi skarpnäck, eller enskededalen, det har kostat enorma summor för bygg företagen, som har sanerat bostäder mm.
Blomstertanten
Här ser man klart och tydligt vilken hemsk människosyn och vilken brist på empati somliga har!!!!
Både Vippan och Huggorm borde skämmas! ranting.gif
Cacki
Att det blivit en artikel om det förmodar jag beror på att hennes arbetsplats är en ganska offentlig miljö som förväntas vara riskfri för allergiker. Ni kan ju bara tänka er vilken rubrik och vilket rabalder det hade blivit på allmänheten om det hade varit patienter som fått en allvarlig allergisk reaktion av det här slaget av okänd anledning. (jo, utslag i ansiktet är en reaktion som man ska ta på allvar)
Ta bara en sådan sak som vinterkräksjuka som man ändå mycket väl vet vad det handlar om. Egentligen ganska ofarligt för individen men ändå vidtar man försiktighetsåtgärder direkt. Drabbas en personal av det så stängs denne av från arbete i 48 timmar efter att man blivit symtomfri och bryter det ut bland patienterna själva så stängs avdelningar...bara för patienternas skull.
Allergier som man vet härrör sej till direkt arbetsrelaterade orsaker som endast personalen exponeras för hade nog inte uppmärksammats på samma vis.
Aqvakul
Nyhetstorkan på AB överträffades tyvärr med råge av omdömet hos trådskaparen..

Jag blir både ledsen och förbannad när man skämtar om sjuka och utsatta människor...
Monica M zon 4
Att det finns människor som gärna skämtar om sjuka och utsatta här på forumet är väl inte så förvånande? Våra politiker misstror ju sjuka och gör allt för att alla, även svårt sjuka, ska jobba. Så förakt för sjuka och svaga människor finns överallt, bland alla grupper, så självklart är det bland forumisterna också. Jag blir så ledsen över omänsklighet och brist på empati.
Inga från Närke
CITAT (Vippan @ 14-04-2011, 23:42) *
Ja jag hade sett mig om efter ett annat jobb varför ska man hålla sig kvar på en arbplats om man är allergisk.Nyhetstorka på Ab verkar det vara.

Idag finns det ju mycket jobb att söka eller hur?
Bra om hon stannar och anmäler som arbetsskada så att det som sagt undersöks så inte flera blir allergiska.
Det finns tillräckligt med allergiska personer som lider i tysthet och ni som inte är allergiker vet inte vad ni talar om. allt syns inte utanpå och ibland beklagar jag det så personer blir mera toleranta mot dem.
Har eksem på min mors sida och hon,jag, min dotter och hennes dotter har fått vår beskärda del men som tur är har det växt bort till stor del. Vet bara när min dotter gick i skolan där det började så blev hon ratad av sina klasskamrater för att hon så så hemsk ut och det pågick i flera år trots information av lärare m.m.
Tänkt på det innan ni pratar för mycket om dessa saker.
Huggorm
Allergier är väll något som har ökat enormt sedan vi flyttade in till städerna? I stället för att utsätta oss för organiskt smuts som bygger upp vårt immunförsvar utsätter vi oss för civilisationens syntetiska smuts som avgaser och kemikalier. Tänk på det när ni uppfostrar era barn.

Edit: Och nu menar jag rent generellt
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2011, 07:51) *
Nyhetstorkan på AB överträffades tyvärr med råge av omdömet hos trådskaparen..

Jag blir både ledsen och förbannad när man skämtar om sjuka och utsatta människor...


tummenupp.gif För jävligt men det är väl helt i linje med hur TS, Huggorm och ett par till brukar bete sig så man blir ju inte förvånad.
gnon49
Kan tänka mig det finns mycket på ett sjukhus som kan framkalla allergier hos dom anställda och som inte drabbar intagna. Miljön skall ju vara så ren som möjligt och man handskas med många olika substanser. Är det inte ett miljöproblem i sig, och inga fler drabbas, så hjälper tyvärr bara att byta arbete. Riskera hälsan skall man ju inte göra.
Cacki
CITAT (gnon49 @ 15-04-2011, 12:02) *
Kan tänka mig det finns mycket på ett sjukhus som kan framkalla allergier hos dom anställda och som inte drabbar intagna. Miljön skall ju vara så ren som möjligt och man handskas med många olika substanser. Är det inte ett miljöproblem i sig, och inga fler drabbas, så hjälper tyvärr bara att byta arbete. Riskera hälsan skall man ju inte göra.


Så klart inte. Men om inte arbetsmiljölagen ändrats så är det arbetsgivarens plikt att i första hand se över om arbetsmiljön kan anpassas efter individen och inte individen efter miljön. Går det att göra något med små medel gör man självklart det, men då gäller det ju att reda ut vad som orsakar problemet först. I andra hand ska man se över om en omplacering är möjlig och först i 3:e hand blir det frågan om att omskola sej eller byta yrke.
Allt detta tar tid och man får väl förmoda att artikeln skrevs ganska snart efter det att symtomen hade kommit?
Det finns trots allt vissa rättigheter även för anställda (till somligas förtret....)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon