Suz
Hej!

Jag har en granne vars tomt nu förfallit totalt!
Det är en barnfamilj som bor där (de har även två oregerliga stora hundar) och under dessa 4-5 år som vi har bott här har alla bara ställt ut saker men ingen plockar in.
Det ser för bedrövligt ut rent ut sagt!
Där hänger en massa gamla kläder i träden sen flera år tillbaka, några täcken på backen, sopsäckar, leksaker, trasiga grejjer, pantburkar, kartonger...ja allt!
Som en rivningstomt där man knappt längre ser huset för allt skräp och definitivt inte gräset någonstans.
Man kan tro att det är en soptipp och jag skojar verkligen inte!!
Jag har bara noterat och tyckt att det är eländigt att man får göra så här men nu börjar allt skräp att flyga runt på vår och övriga grannars tomter och då blir jag irriterad.
Att prata med dem leder ingen vart vad jag förstått av en annan granne då pappan är missbrukare tydligen (jag vet inte, jag har bara sett barnen då och då och mamman endast en gång under alla år men aldrig talat med dem trots att de bor på andra sidan gatan)
Barnen sprang ute i pyjamas ofta i ur och skur för ett par år sedan och ungdomarna i huset poppar musik med alla fönster öppna oavsett 20 minusgrader.
Jag låter som en gnälltant, det är jag verkligen inte, jag kan tolerera massor men det är verkligen en katastrof på deras tomt.
Önskar jag fick lägga ut kort så ni fick se!
Och jag undrar hur barnen har det...hur ser det ut inne??

Min fråga är...kan jag göra någonting?
FÅR man ha det så där på en tomt i ett villaområde?
andersen
Nej det får man inte, hör med kommunen, men i första hand varför går du inte över och pratar med din granne? det borde väl vara det första att göra.
Suz
CITAT (andersen @ 17-04-2011, 13:34) *
Nej det får man inte, hör med kommunen, men i första hand varför går du inte över och pratar med din granne? det borde väl vara det första att göra.



Ja varför pratar jag inte med dem?
För att göra en lång historia kort hade vi ett helsike med grannarna på förra stället vi bodde.
De tyckte våra träd skuggade deras tomt och sågade helt sonika ner dem en dag då vi inte var hemma.
Sen polisanmälde de oss för att vi inte hjälpte dem att ta rätt på träden som de skulle ha som brasved.
Då började en lång och jobbig tid av grannosämja som jag med alla medel försökte få ett slut på.
Jag gick så långt att jag, efter deras önskemål, bekostade och satte upp en häck mellan oss, där mina träd tidigare stått.
Men det hjälpte inte!
De hade helt enkelt bestämt sig för att vi som var deras närmaste grannar skulle det bråkas med.

Enligt andra grannar som talat med just dessa grannar där vi bor nu har det resulterat i tjafs och bråk.
Jag vill ogärna hamna i nåt sånt igen så jag antar att jag helt enkelt är för feg!
malarmaster
känner igen situationen med grannosämja.har likadan granne som flyttade in för 2 år sedan o började bråka med alla omkringliggande om än det ena o det andra. resulterade att vi gick över en dag o gav honom prygel.sedan blev det bättre.
avseende skräpiga tomter så är det kommunen som handlägger sånt men processen är lång med vite o föreläggande.finns ett lika fall i min kommun där ärendet gick så långt att kommunen skickade dit en rensningspatrull o 3 containrar fylldes.allt på fastighetsägarens bekostnad,men processen tog två år .Ulf
Huggorm
Även i min kommun finns det en liknande historia som har pågått länge med vitesföreläggande och grejer. Det är som tidigare skrivits genom kommunen man måste gå. Och är det då missbrukare så kanske kommunen inte är så pigg på att göra något åt saken, eftersom det är de själva som i slutändan får betala och ta hand om alltihop...
mojan
Jag tänkte i första hand på barnen. Vet kommunen om deras ev problem i ett missbrukshem?
Det går att göra en anmälan till kommunen som förhoppningsvis gör hembesök. Man kan vara anonym.
Anna-Karin Lundberg
Jag har likande problem med ful granntomt. Jag har planterat en häggmispelhäck som jag hoppas ska bli tät och hög. Jag vattnar och gödslar så mycket jag kan. Funderade på cypress som är vintergrön, men grannens hundar kissar på mitt staket, och det tål inte cypresser. De kan man annars köpa ganska höga.

I ditt fall bör du kanske hinta kommunen vad som händer där så har du det gjort, om inte annat för barnens skull om du tror de far illa.

Om min granne kom till mig och sa att min tomt var stökig så skulle jag nog inte hyra en container och städa bara för att göra grannen glad. Om kommunen bestämmer att så måste ske vore det en annan sak förstås.

Ett galet förslag, sånt som händer på film, vore att alla grannar samlar pengar till en container, tillsammans röjer hela tomten och så levde alla lyckliga efter det.
malarmaster
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 17-04-2011, 18:19) *
Jag har likande problem med ful granntomt. Jag har planterat en häggmispelhäck som jag hoppas ska bli tät och hög. Jag vattnar och gödslar så mycket jag kan. Funderade på cypress som är vintergrön, men grannens hundar kissar på mitt staket, och det tål inte cypresser. De kan man annars köpa ganska höga.

I ditt fall bör du kanske hinta kommunen vad som händer där så har du det gjort, om inte annat för barnens skull om du tror de far illa.

Om min granne kom till mig och sa att min tomt var stökig så skulle jag nog inte hyra en container och städa bara för att göra grannen glad. Om kommunen bestämmer att så måste ske vore det en annan sak förstås.

Ett galet förslag, sånt som händer på film, vore att alla grannar samlar pengar till en container, tillsammans röjer hela tomten och så levde alla lyckliga efter det.

....och 6 månader senare ser det ut som från början. Ulf
merlin68
Skräpet å tomten är nog bara toppen av ett isberg...Vi hade såna grannar där vi bodde för många år sedan, tyvärr tror jag det blir svårt att göra någonting om inte kommunen hjälper till. Misstänker starkt att det nog ser värre ut inomhus än på tomten -fear-.gif hoppas att barnen har det bra iaf?
ryss_борис
Skräpet på tomten är väl det minsta att oroa sig över. För de här människorna verkar uppenbarligen inte ha det så bra.. Som sagt tipsa kommunen kanske, men inte för skärpets skull, utan ungarnas/fruns osv.. (då jag antar det är gubben som e missbrukare)
pejori
Som Morgan Alling sa i "det blir bättre" vi hörde er skrika, men vad kunde vi göra" Tror du att barnen far illa, anmäl till sociala myndigheter (går bra att anmäla annonymt) och när det gäller skräpet, ta kontakt med miljö och hälsoskyddskontoret i komunen du bor.
MissB
Är inne på samma spår som de andra, tycker att du ska göra en anonym orosanmälan till socialtjänsten i din kommun för barnens skull så det kan göras en utredning. (Gissningsvis är de redan aktuella inom socialtjänsten, men utifall att de inte är det...)
herkules
skit i tomten, se till att någon kollar upp ungarna!
tomten får väl för jösse namn vara ett senare problem.
jag kan inte förstå människor som reagerar på en skräpig tomt men inte på att barn springer runt vind för våg och har en missbrukande förälder.
Suz
Tack för alla svar!
Jag bryr mig om barnen så det är fel av er att tolka det annorlunda.
Barnen mår bra, förutom att de inte kollades när de var yngre och fick springa vind för våg.
Jag känner en av barnens lärare, visserligen har h*n tystnadsplikt men jag berättade om mina funderingar tidigare och fick höra att barnen är okey, så även mamman. H*n kände inte till något om missbruk och som sagt det var bara ett rykte jag hört.
Jag ska i alla fall göra som ni tipsat om, hellre en gång för mycket än för lite!
Stort tack!
Huggorm
Missbruksryktet kan ju ha uppkommit på grund av den stökiga tomten, det är inte säkert att det stämmer. Vissa har helt enkelt ett väldigt svagt ordningssinne.
Motti
Bor man i ett samhälle i ett villa kvarter så n nog inte låta det förfalla hur som helst,tycker du ska ringa Miljö och hällso och be dom kolla upp,på landet där vi bor tolerarar man mer men inte vad som helst.Det du beskriver låter inte särskillt trevligt för er grannar,ta och ring Miljö .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon