Full version: Plant-propagator ?
gammelnalle
Som total amatör i trädgården måste jag tyvärr blottlägga mina okunskaper...
Hittade en byggbeskrivning i en gammal (30år) elektroniktiding på en konstantvärmehållare (?? eller vad det kan heta)
Den såg så enkel ut så jag totade ihop en sån, bara för att testa ....
Jodå..,. det går att få reglering på mindre än 1grad....

Men har jag någon "nytta" av den till mina nyiköpta fröer???
Tänkte odla tomater och bli ketchupfabrikör !!! laugh.gif rolleyes.gif

Var kan man läsa mera om detta
Och vad kallas den på svenska? Såningslådetermostat?

"Min" enhet består av en ca 40x20 cm miniväxtehus. I botter ligger en värmeslinga samt en känselkropp.
Elektroniken består av 4 transistorer , 4 motstånd, 1 potentiometer ("Volymkontroll") för inställning av rätt temp. 1 Kondensator samt ett spänningsaggregat: En batteriladdare.
kerstin z5-6
propagator -brukar det beskrivas som tror jag
Utmärkt för värmekrävande sådder -tomaterna lär åka raket upp ur jorden .smile.gifsmile.gif
Bra med jämn och god fuktighet med
är ingen tomatexpert men de flesta värmegroende gillar + 20 i grostadiet sedan lite svalare ..
Hoppas nån tomatexpert hör av sig smile.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (gammelnalle @ 16-02-2004, 18:14)
"Min" enhet består av en ca 40x20 cm miniväxtehus. I botter ligger en värmeslinga samt en känselkropp.
Elektroniken består av 4 transistorer , 4 motstånd, 1 potentiometer ("Volymkontroll") för inställning av rätt temp. 1 Kondensator samt ett spänningsaggregat: En batteriladdare.

Men det går ju att tota ihop själv fast man kan göra det på annat sätt med.

Tillverka en sandbädd - alltså typ modell större kattsandslåda och tänk på att sand är TUNGT och göm en värmekabel i den. Voila!
En helt enkelt ljuvlig propahgator!
Att sänka ner frökrukor i en sandbädd ger mkt bra temperaturer och mkt bra när man vattnar då en sandbädd hålle rmkt jämn fuktighet.

Annars har Willab en mkt bra undervärmesdyna :-) tänk på vid hembygge att grejerna måste va klassade för våtrum bara.

Ett miniväxthus som Du beskriver finns ju redan å köpa färdigt ;-) a typ 270 kr - problemet ärju att man itne har tempeaturstyrning, men vi löste det genom att sätta timer på lådan istället då den ofta tenderar att bli lite för varm. Lådor med tempstyrning kostar ju några hundralappar till :-)


Om Du skall bygga eget föreslår jag sandbäddamodellen. Den kan man ju bygga in å sätta lysrör i taket så har Du Din egen totala propagator!

Hälsar Ingrid
Ewa L
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 17-02-2004, 07:30)
Ett miniväxthus som Du beskriver finns ju redan å köpa färdigt ;-) a typ 270 kr - problemet ärju att man itne har tempeaturstyrning, men vi löste det genom att sätta timer på lådan istället då den ofta tenderar att bli lite för varm. Lådor med tempstyrning kostar ju några hundralappar till :-)

Jag köpte ett så'nt däringa och var orolig just att det skulle bli för varmt, men eftersom jag har 10--13°C i rummet pga de sådder som är i nästa station så orkar inte termostaten (?) att få till det så väldans varmt. Det går definitivt inte över 20°C.
Catten
Har du nån byggbeskrivning på värmaren?(Kopplingsschema samt komponentlista)
Kunde vara nått att ha i mitt akvarie som jag anväder att driva upp sticklingar i.
Har annars fått tipset att man kan köpa en värmematta i zoo-affären som används för att värma terarier med. Har dock inte kollat upp vad de kostar.
(Tänkte att vi kunde få användning för något i låderna som jag brukar märka med m-s blandade elektronikskräp.)
/Catten
gammelnalle
CITAT (Catten @ 17-02-2004, 11:44)
Har du nån byggbeskrivning på värmaren?(Kopplingsschema samt komponentlista)
Kunde vara nått att ha i mitt akvarie som jag anväder att driva upp sticklingar i.
Har annars fått tipset att man kan köpa en värmematta i zoo-affären som används för att värma terarier med. Har dock inte kollat upp vad de kostar.
(Tänkte att vi kunde få användning för något i låderna som jag brukar märka med m-s blandade elektronikskräp.)
/Catten

Om jag visste hur man "ritade" i datorn hade det varit en baggis att rita schemat....
och någon scanner har jag inte..... och vet f.ö. inte hur man lägger upp bilder...

om inte OM fanns....

men visst om du kan skicka mig ett FRANKERAT Adresserat kuvert...

Här är vad som behövs:
Ett nätaggregat 12V minst 1A (alternativt en trafo 12V minst 1 A en likriktare och en el-lytkonding 1000uF/25V)

2 NPN transistorer..... precis vad som helst.... (schemat specar 2N 2926 orange men jag har använt 2scXXX BC 108, BC109 osv , har nog byggt 5 st)
1 PNP transistor samma sak där..... kvittar !!
1 NPN effekttransistor > 2A 40W ..... vad som finns i lådan....

1 NTC-motstånd (jag använde ett på 15kohm för sån´na har jag i massor) men jag har anvämd 4,7K och någon omärkt åså---) det handlar mer om att trimma in den...

5,6K
680 ohm 2st
10K

en potentiometer 1k-47K beroende på vad man har för NTC... Ungefärligt samma värde... för at få något så vettig "skala".

samt en kantaltråd som ger resistansen ca 12 ohm..... (Motståndstråd... kan man ta ur ett trasigt element eller strykjärn...)

OBS att detta är för en LITEN planteringslåda.... detta blir ca 12W

mvh
björn
Unn
CITAT (Catten @ 17-02-2004, 11:44)
Har annars fått tipset att man kan köpa en värmematta i zoo-affären som används för att värma terarier med. Har dock inte kollat upp vad de kostar.

Jag tänkte den tanken och kollade det. Skulle bli tokdyrt om man ville ha varmt om fosingarna för fler krukor än typ två st....!
Tror det var Ingrid som tipsade mig om värmekabeln på Willab - hitintills är det den minst kostsamma lösningen jag kommit på. (Är ju tyvärr ingen sån där hobbyelektriker själv smile.gif )
Unn
gammelnalle
Fördelen med den varianten som jag har bökat med är att man inte behöver vara elektriker (?) för den jobbar med 12 eller 24 volt.... så ur farlighet är den bra för både djur och män-i-skor och kvinnor-utan-skor. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Och man kan själv anpassa till storlek och effektbehov....
gammelnalle
Förlåt att jag öppnar en nästan 1 år (saknas bara någon dag...) gammal tråd... men med mitt namnprefix så......


haver hittat hur man scannar bilder.... och jag prövar nu överföra











inga grejer är speciellt svåra att få tag på "trots åldern" och jag lovar att den funkar...


björn
kerstin z5-6
Jisses -smile.gif Nu kan du verkligen lägga in bilder nalle smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Såg ju bra ut den där manicken ..
TeliaNet
det finns ju färdiga gretski-bryggor att köpa, annars.

upp till 12 erfordrar ingen behörighet.
gammelnalle
gretski-bryggor
??????

jag vet inte ens vad det är.... och inte vet google det heller!!!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif


och jag tillhör de som föredrar att INTE köpa färdigt...

speciellt inte enklare-elektronikprojekt eller TOMATER!!!
laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif
TeliaNet
CITAT (gammelnalle @ 10-02-2005, 17:11)
gretski-bryggor
??????

jag vet inte ens vad det är.... och inte vet google det heller!!!!

gretski brygga är en likriktare.
den du har på bild 2.
den har 4 dioder och 1 konding.
gammelnalle
Min käre Claes.....

Roligt att behöva rätta dig för en gångs skull!!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

men det heter Graetz-brygga och innehåller ingen diod...

http://www.dsv.su.se/~matsw/faktabanken/dioder.htm

om du inte tror mig.....


men alla människor har väl 4st likriktardioder slängda lite överallt......

jag har det ialla fall.... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
TeliaNet
våran elektroniklärare sa alltid graetski-brygga.
Virgo
Av en del av dina inlägg att döma så säger din elektroniklärare en massa konstigheter! wink.gif

CITAT
upp till 12 erfordrar ingen behörighet.


vaddå 12 ? styck, kilo, meter, hinkar, anställda? unsure.gif
TeliaNet
volt
fjodor
Upp till 12volt????

Var har du fått detta ifrån.....

Det beror väl på om det är en STARKSTRÖMSANLÄGGNING eller inte...

och det har inget med spänningen att göra!!!!!

CITAT
En starkströmsanläggning är en elektrisk anläggning eller elek-
trisk anordning som har spänning, strömstyrka eller frekvens som kan.......

http://www.svbf.se/AA1_Privpers/Bilder/223...nlaggningar.pdf


ett 1,5V batteri KAN vara en starkströmsanläggning om den appliceras i t.ex ett explosionsfarligt utrymme!!!!!!


kanske blandar du ihop det med
KLENSPÄNNING som är AC upp till 50V och DC upp till 120V ?????

Det vore bra om du inte bara "påstår" saker utan även hänvisar till något...

Fortsätt gärna att UPPLYSA oss men använd fakta.


mvh
fjodor
TeliaNet
jag menade få koppla själv utan AB/BB.

man får göra fast installation själv upp till 12V.
Virgo
CITAT
jag menade få koppla själv utan AB/BB.


Jag har AB körkort och kopplar själv, och dom som inte har körkort ännu får oxå koppla själv om det inte är automatlåda!
Betty
CITAT (Virgo @ 11-02-2005, 11:26)
Jag har AB körkort och kopplar själv, och dom som inte har körkort ännu får oxå koppla själv om det inte är automatlåda!

laugh.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon