Full version: Beskowklubben
Farbror Blå
Hej alla beskowianer=)
Eva i Skåne
Det finns många trevliga figurer i Elsa Beskows sagor.
Jag som trott att "vår" farbror Blå är polis och inte sagofarbror giggle.gif
Farbror Blå
Jamen, kära fru, ni ser mig ju i egen hög person här jämte.
Visserligen lekte jag ´med barnen,men ändå..
Motti
Jag läste alla Elsa Beskows böcker som barn Tant grön Tant blå Tant Greddelin och Farbror Blå.Själv är jag döpt efter Bibeln och heter Maria;)Vem av dom var det föresten som hade en svart Pudel ?
omk
CITAT (Motti @ 25-04-2011, 00:16) *
Vem av dom var det föresten som hade en svart Pudel ?


Och vad hette den ? g.gif Putte ???
Fanns där inte en ljusgrå katt med nånstans också ??
Piccante
jag är inte döpt efter någon Beskowkaraktär men funderar på att bosätta mig i en hattstuga...
RibesRubusVitis
Tanterna hade hunden Prick.
Motti
Ribes Rubus Tack visst var det Prick eller Pricken kom ihåg att alla de här figurerna var väldigt stilistiska rena bakrunder osv inte mycket tjaffs till bakgrund,de var typ som utklippta figurer på ett papper.Nja vi har väl alla olika minnen av Elsa Beskow:)Precis som av Pippi Långstrump smiley_small_hug.gif
omk
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-04-2011, 00:31) *
Tanterna hade hunden Prick.


SÅÅÅ var det !!! yes.gif



Edit; jag är inte heller döpt efter nån av figurerna, men jag har flera gånger hört mammor (som är knappt 10 år yngre än jag själv) tala med sina barn OM mig. "Akta nu tantens cykel !" rolleyes.gif
Motti
Farbror Blå var väldigt strikt i Höghatt käpp och frack,kom ihåg att han alltid var svart ?kanske beror på vilka böcker man hade som barn !det gjordes ju nya böcker med tiden.Mina var alltid i siluett väldigt sterilistiska för tiden.
Aqvakul
Katten hette Esmeralda..
*Stintan*
CITAT (Motti @ 25-04-2011, 01:15) *
Farbror Blå var väldigt strikt i Höghatt käpp och frack,kom ihåg att han alltid var svart ?kanske beror på vilka böcker man hade som barn !det gjordes ju nya böcker med tiden.Mina var alltid i siluett väldigt sterilistiska för tiden.


Han hade då blå rock, rutiga byxor, käpp och hög hatt i böckerna på 40-talet iallafall. Bilderna har ju Elsa Beskow målat själv så dom har nog inte ändrats.
Farbror Blå
CITAT (*Stintan* @ 25-04-2011, 07:29) *
Han hade då blå rock, rutiga byxor, käpp och hög hatt i böckerna på 40-talet iallafall. Bilderna har ju Elsa Beskow målat själv så dom har nog inte ändrats.


Tack, kära frun, för att Ni korrigerade så att jag kommit till min rätt.!
Ingen mer beskowfigur som uppmärksammat tråden?

CITAT (Motti @ 25-04-2011, 00:16) *
Jag läste alla Elsa Beskows böcker som barn Tant grön Tant blå Tant Greddelin och Farbror Blå.Själv är jag döpt efter Bibeln och heter Maria;)Vem av dom var det föresten som hade en svart Pudel ?


Ganska påläst på bibeln, jag, där fanns minsann ingen svart pudel..wink.gif

[attachment=60019:images.jpg]
Här ser man minsann alla samlade=)
hattstugan

Att det blev Hattstugan är för att huset jag bor i liknade Beskows teckning i boken med samma namn!
Mina barn hade nyss läst boken när huset uppfördes!

Markus! Det kanske blir lite trångt i Hattstugan! Men du är välkommen att hälsa på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon