Full version: Fettfläckar
Klint
Ja så har jag tvättat shortsen jag spillde grillolja på och det är några mörka fläckar kvar.Det där rosa pulvret gillar jag inte det bubblade över i min maskin Några bra tips?
Eva i Skåne
Jag brukar ta Yes på fettfläckar och låta lgga en stund innan jag stoppar i maskinen. Det tycker jag funkar bra.
Yes löddrar ju också, men jag har aldrig upplevt att det löddrat över.

Hoppas du får bort fläckarna!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag använder alltid galltvål och dom flesta fläckor går bort.

Man man skall gnida in plagget innan första tvätten
Klint
Jag har ju både galltvål och yes hemma slap.gif skulle väl tänkt innan jag tvättade jag får prova att tvätta om iallafall!!
Anki på Öland
CITAT (Eva i Skåne @ 29-04-2011, 12:19) *
..............men jag har aldrig upplevt att det löddrat över.............!

Haha, det har jag..... oj vad skum det blev smile.gif glömde alldeles bort att jag hade lagt in en jumper som jag hällt Yes på på flera ställen för jag hade spillt mycket (minns inte vad...) så jag hällde vanligt tvättmedel på också..... whistling.gif
Margith
Det jag tycker är bäst på fettfläckar är Medicinsk bensin. Jag köper den på apoteket, men den finns i mataffären också.
MEN, vill du vara säker på resultatet måste du blöta ner fläcken med bensinen INNAN du tvättar plagget/duken eller vad det nu är.
Har du tvättat plagget och fläcken inte gått bort är det alltid mycket svårare att få bort fläcken.

Jag blöter ner fettfläcken med bensinen så fort som möjligt och sen springer jag runt i huset och hämtar mer tvätt (så att maskinen blir full) och sen sätter jag på maskinen. Fettfläckar är inget bekymmer hemma hos mig.

Och faktiskt måste jag säga att jag lyckats ta bort gamla fettfläckar också med medicinsk bensin, men det är inget jag rekommenderar... "Går det så går det" biggrin.gif
Motti
Vanish !finns i alla affärer jättebra att ta bort fläckar med även Super 10 !har prövat själv fungerar till 100%
mamamaggan
Har alltid såpa på fettfläckar direkt innan jag tvättar , löddrara inte heller.
Blomstertanten
Om jag märker att jag får fett på kläderna direkt har jag på potatismjöl, det suger upp det mesta. Sen borstar jag av och så på på med några droppar Yes. Sen är det bara att tvätta som vanligt.
mamamaggan
Det var ett bra tips , tack !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon