Full version: Tulpanfrossa!
gmasterb
Har allt mer och mer blivit "kär" i tulpaner. Har annars tidigare bara tyckt att dem är tråkiga och kortlivade. Men ack vad fel man kan ha.
Särskilt när man jobbar med snittade tulpaner så hinner man se en så massa sorter som man bara inte trodde fanns..

Någon annan som vill byta några ord?
//Stefan
Fialotta
Tulpaner "det är mitt liv de se"
bara ett måste nu när det är en bit till våren rolleyes.gif smile.gif
ariana
Å ja de behövs verligen nu när vi är så fattiga på blommor
men förra veckan kom en kompis en solig dag med just tulpaner
estet


Här kommer det meera tulpaneer! wub.gif
Kakaduan
Förutom att JAG gillar dem, gillar områdets rådjur dem åsså, så jag har gett upp.

Charlotte
sad.gif
nilla
Älskar också tulpaner - speciellt den gnissliga känslan!

... och numera också doften, svag men fin.

Gunilla
Zanna
Jag älskar också tulpaner och när jag bodde i Stockholm köpte jag tulpaner varje vecka, ibland 50 stycken (på Norrmalmstorg). Där jag bor nu är det inte lika lätt att köpa tulpaner för jag passerar inget växthus eller torghandel så det har ännu inte blivit några. Visst finns det på ICA och Konsum men det känns inte så kul att handla dem där. Fånigt?

Det blir spännande att se hur mycket tulpaner som kommer upp i min rabatt nu till våren. Hösten 2002 planterade jag ca 250 lökar, jag höll på flera timmar med att dela upp rabatten i smårutor där jag skulle plantera olika sorter beroende på när de blommar, färg och hur höga de skulle bli. Cirka 10 kom upp sad.gif Vet inte vad jag gjorde för fel, rådjuren tog dem nog inte i varje fall.
Sylvia
Vi här i Gbg har ett ställe där man kan köpa tulpaner på lök!! Kul om man vill ha dom ute i en kruka t.ex. så är det bara att välja passande knoppiga och så plantera dom hemma!! Dekorerar gör man men mossa eller murgröna e.d. på "fötterna". Voilá!
Tingstäde


Här ytterligare ett fång granna godingar. wub.gif wub.gif

Ska idag upp i8 luften över norra ön. Bliur det några trevliga kort återkommer jag i ärendet.
tongue.gif biggrin.gif smile.gif
Tingstäde
estet


Måste få visa ett arragemang som min mamma hade gjort. Vilka stora tulpaner!
Betty
Mycket vackert, estet! wub.gif
estet
CITAT (Sylvia @ 20-02-2004, 17:56)
Vi här i Gbg har ett ställe där man kan köpa tulpaner på lök!! Kul om man vill ha dom ute i en kruka t.ex. så är det bara att välja passande knoppiga och så plantera dom hemma!! Dekorerar gör man men mossa eller murgröna e.d. på "fötterna". Voilá!

De där stora tulpanerna jag visade här sist var på lök. smile.gif
Sylvia
Jättefin grupp! Så då kan hon gräva ner dem i trädgården sedan och hoppas de kommer igen... Pärlhyacinterna brukar göra det, med tulpaner är det mer osäkert.
Men nu menar jag inte sådana här som säljs i kruka med några lökar utan hela hav av tulpaner som växer i ett växthus och där man kan välja sina tulpaner bland tusentals andra. De lyfter hela löken om du så vill och så kan du plantera dom i en utekruka när du har varmt nog eller så ställer du ut dom bara under dagen och tar in frostfritt under natten ett tag.
Här är en sådan, en enkel plantering tidigt på våren.
Hannele
gmasterb
Många läckra färger och former. Luktade på en tulpan häromdagen som luktade precis som en jordviva. Synd bara att det är så kallt ute när tulpanerna blommar, annars hade man kunnat sitta ute på kvällarna och känna den ljuva doft som kommer emot en.
//Stefan
Sylvia
Den tulpanen som doftade som gulviva var kanske 'Monte Carlo', om den också var "gulvivefärgad" och dubbel?? Jag har sådana i trädgården, blommar i början på april.
gmasterb
Monte carlo är ju en ganska vanlig sort.
Men det var nog inte den.
Ska försöka att beskriva den lite.
Enkla blomma, rödrosa blomma som är lite ljusare i underkanten av "knoppen". Väldigt lysande färg som är bastantare än andra, en riktig utstickare.
Ska prata med våran odlare Alverbäcks och se vilken sort det var.
//Stefan
Hannele
Snö & slask ute, sol inne! sleep.gif

*Felix matte*
Jag har gett upp sad.gif
Årets tulpaner är av sååå dålig kvalitet mad.gif
Jag är inte beredd att betala 80 kr för 14 -20 tulpaner som håller i max tre dagar.
Hannele
CITAT (Felix matte @ 13-03-2004, 19:00)
Jag är inte beredd att betala 80 kr för 14 -20 tulpaner som håller i max tre dagar.


Mina 29 kronors tulpaner står ofta över en vecka. sleep.gif
Hannele
CITAT (gmasterb @ 25-02-2004, 18:35)
Synd bara att det är så kallt ute när tulpanerna blommar, annars hade man kunnat
sitta ute på kvällarna och känna den ljuva doft som kommer emot en.
//Stefan
Jag plockar alltid in en bukett att ha på köksbordet. wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 13-03-2004, 19:47)
CITAT (Felix matte @ 13-03-2004, 19:00)
Jag är inte beredd att betala 80 kr för 14 -20 tulpaner som håller i max tre dagar.


Mina 29 kronors tulpaner står ofta över en vecka. sleep.gif

Hade mina för 80kr varit så fina efter 2 dagar biggrin.gif ... Ja då hade jag fortsatt köpa.
Maria i Helsingborg
Tulpaner är ett måste på våren! wub.gif
Jag ber alltid om ett par kvistar brudslöja i buketten - det är så vackert! Men visst är kvalitén varierande. Det lönar sig allt som oftast att lägga ett par tior extra, tycker jag.

Det där med att det finns dofttulpaner har gått mig totalt förbi! ohmy.gif
Betty
Den här 30-kronorsbuketten stod i åtta dagar. Har ingen aning om vad sorten heter men de doftade underbart och det kom ytterligare tre - fyra småblommor på varje stjälk.

Hannele
Vad dessa kostade, vet jag inte - fick av maken wub.gif

Sylvia
CITAT (Betty @ 14-03-2004, 20:19)
Har ingen aning om vad sorten heter men de doftade underbart och det kom ytterligare tre - fyra småblommor på varje stjälk.

Sorten heter 'Monsella'.
Betty
Tack Sylvia! wub.gif
estet

Kan det vara samma? Jo, de är ju identiska.
Det "plingade till" när du Betty sa att det kom ytterligare småblommor.
smile.gif
Sylvia
Jamenvisst, den är samma!! Monsella.
Hannele
wub.gif I väntan på egna...
azofia
Jag tycker mycket om tulpaner.
För ca 2 år sedan satte jag Lilje-blommande tulpaner, de luktade underbart, särskilt de i blandningen som var vita. Tyvärr kom de inte upp igen året efter så nu letar jag efter likandana, någon som har tips på vad de kan heta?
Fenja
Appropå tulpanfrossa ja, så är det exakt vad rådjuren ägnat sig åt i natt... utom vildarterna. Någon som vet om rådjur inte äter sådana eller om de bara missade dem?
Mvh
Fenja
azofia
Jag har upptäckt att rådjuren som brukar gå på mina odlingar inte gärna böjer sig ner för långt när de ska äta... latmaskar biggrin.gif , alltså går de höga tulpanerna åt först, sen vildtulpanerna.....wacko.gif
Om du har gula vildtulpaner så äter rådjuren inte dem eftersom de är just gula.
gmasterb
Men hur vet rådjuren att tulpanerna är gula innan dem slagit ut. Det har alltid fashinerat mig.
//stefan
vickeva
Förutom alla vackra tulpisar i denna tråd har jag totalt förälskat mig i Hanneles tillbringare och så tycker jag att Tingstädes bord har en vacker yta...
Hannele
CITAT (vickeva @ 01-04-2004, 20:32)
Förutom alla vackra tulpisar i denna tråd har jag totalt förälskat mig i Hanneles tillbringare och så tycker jag att Tingstädes bord har en vacker yta...

Roligt att du gillade dem.
Jag är en riktig vasoman - och krukoman. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon