CurlySue
ranting.gif
mellan 7-10 maj stals 8 st krukor Easy2grow med 2 st 20l behållare, till ett värde av 1000 kr
[attachment=60512:Bild_39356.jpg]

Blir så ledsen...har ju inte råd att ersätta dem.
Om någon har tips så är det hittelön på dem.
merlin68
Stackars stackars dig trostar.gif Det är så lågt, hoppas någon har sett någonting så tjuven/tjuvarna åker dit ranting.gif Polisanmäl hur som helst!
Har själv drabbats av stölder för några år sedan då jag var dum nog att ställa krukor med samlarpelargoner lite för synlig, en natt hade de försvunnit crying.gif Har även drabbats av tjuvar som har rivit upp plantor från tomten nattetid....att folk inte skäms!!!! En stickling här och där är väl inte mycket att beklaga sig över men att som du drabbas av riktiga stölder är så lågt man kan komma!!! Hoppas de inte har någon som helst glädje av sitt stöldgods och må de drabbas av odlar-otur, mördarsniglar och bladlöss i hundra år giggle.gif
Aqvakul
Så lågt! trostar.gif

Önskar förövarna allt ont! ranting.gif
Tikka
Nämen det är ju inte sant!!! Jag har ingen trädgård bara en balkong o inte kunde jag föreställa mig att man tar plantor o annat från någon annans trädgård ranting.gif Inte klokt!!!

Håll utkik på blocket ifall de föröker sälja grejorna de stal. Du kanske har nåt kännetecken som du kan känna igen.
Fast jag vet ju inte hur man hävdar att det är ens eget som ev säljs...

Kram trostar.gif
malcolm
FY vad trist, må tjuvarna drunkna i gödselvatten! ranting.gif
*Stintan*
Usch va tråkigt! De e ju självaste fan att man inte kan få ha sina grejer ifred.
mamamaggan
Fy vad tråkigt !!!!

Att man inte kan låta andras grejer var ifred. Ingen idé att hoppas på att du får tillbaks dem eller att polisen hittar dem men jag vill hoppas ändå att det ordnar sig på något sätt för dig.

Monica M zon 4
Fy farao vad trist. Jäkla tjyvar! ranting.gif Må tjyvarna drabbas av bladlöss, mördarsniglar, sork, rådjur och vildsvin i sin trädgård.

Var (ungefär) bor du nånstans? Stockholmstrakten? Du får kolla på Blocket och liknande. Fast det är ju inte lätt att bevisa att de är dina, om du inte hade märkt dem.
malarmaster
allt som kan omvandlas till pengar på blocket/tradera stjäls idag,ingen går säker.Växter,särskilt ovanliga,är eftertraktade av vissa tjuvar=kunniga odlare.En period i mitt liv då jag pendlade mycket o var borta i veckorna försvann en del växter från trädgården,framförallt rhododendron.Då hade jag trädgårdsvisningar o var med i diverse guider,så det var inte så svårt att hitta hit.Numera släpper jag bara in folk som jag känner o vill inte vara med i tidningar/guider.Jag är inte ensam,detta är ett stort växande problem.trädgårdstillbehör,krukor,verktyg,trädgårdsmöbler m.m är eftertraktat.kan tänka mig att detta är ännu mer problematiskt i storstadsområden med koloniområden m.m. Tråkigt med den utvecklingen men den stora hälerimarknaden är just nätet,lätt att sälja o nästan omöjligt att spåra godset. Ulf
Eva i Skåne
Usch, så taskigt, -cry-.gif men jag upphör aldrig att förvåna mig.
Det lägsta i den vägen jag vet är att det ständigt stjäls blommor på mina farföräldrars grav, både nedgrävda, lösa och kransar. Ibland kan en fin växt vara utbytt mot nåt halvdött elände. Så har det varit i trettio år!
Skruttis
Fy vad taskigt!
Hoppas att du får tillbaka dem igen.

Har själv märkt av stölderna från gravar. En egengjord krans och en vas har försvunnit.
Jäkla sumpråttor är vad det är. ranting.gif
gnon49
ja tyvärr har vi kommit dithän att en del brott faktiskt lönar sig. Buset kan härja relativt säkert och orsaka stor skada. Inbrott är ju inte bara inbrott utan ett intrång i det privata. Någon har rotat i mina saker. J-vla ligister.
malcolm
Jag fattar inte hur någon kan njuta och ha glädje av något som är stulet.. Ta tex. barncyklar, inte skulle jag kunna se någon av mina småttinger cykla omkring på en stulen cykel, inte skulle jag vilja rulla omkring min bebis i en stulen barnvagn heller men de flesta omsätter väl det stulna i pengar (till knark..) och struntar i om någon blir lidande.
Myosotis
trostar.gif
Christa
Att någon vill använda stulna saker är obegripligt men för att förhindra att något skall gå att sälja till folk som inte känner till att det är stöldgods så kanske det lönar sig att märka upp prylarna.

Är det prylar för odling som man inte har till prydnad så kan man ju rista in sitt namn fullt synligt eller märka upp på något anna sätt.

Undrar om man kan sätta upp en webbkamera i trädgården som visar om någon är där eller visar dom bara realtid?
Peztis
CITAT (malcolm @ 11-05-2011, 22:06) *
FY vad trist, må tjuvarna drunkna i gödselvatten! ranting.gif


Nässelvatten! sick.gif
Myosotis
CITAT (Christa @ 13-05-2011, 19:31) *
Undrar om man kan sätta upp en webbkamera i trädgården som visar om någon är där eller visar dom bara realtid?

Det går. Min sommarstugegranne har just satt upp en som sänder bilder till honom när något rör sig utanför, det är redan en bil som har fastnat på bild mitt i natten tummenupp.gif Snart ska vi ta inbrottstjuvarna och avliva dem. Eller kanske bara tortera dem och sen lämna över till polisen? devil.gif
Huggorm
Efter senaste inbrottet i min stuga har jag börjat namnmärka allt jag har som är av värde. Men det är inte alltid så kul att göra åverkan på sina egna grejer heller, och märker man där det inte genast syns så kommer ju grejerna stjälas i alla fall och kanske kasseras senare när märkningen uppdagas. En sån där kamera kanske vore något att satsa på, vad man sedan gör med tjuvarna kan man ju fundera på när det blir aktuellt...
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 14-05-2011, 11:32) *
...En sån där kamera kanske vore något att satsa på, vad man sedan gör med tjuvarna kan man ju fundera på när det blir aktuellt...

Jag vill också skaffa en sån. I och för sig är det alltid någon hemma, men om det skulle stanna några skummisar på natten skulle det vara bra att fånga dem på bild.
Jag behöver inte fundera på vad jag ska göra med dem, det har jag fantiserat om i många år. Jag kan bara inte bestämma mig om jag ska drämma till dem med den stora tunga brödkaveln eller med kruskavel, vilket är bäst tror ni? Sen ska jag bl.a. sparka dem på väl valda ställen, bakbinda dem och sätta munkavle på dem, men frågan är vad man ska göra sen. Ska man ringa polisen, ska man prygla dem nästan ihjäl eller ska man slå ihjäl dem direkt? Var ska man gräva ner dem i så fall? Är det synd om deras föräldrar? För här verkar det just nu vara småpojkar på mopeder: [attachment=60621:Schnuller.gif]
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 14-05-2011, 11:56) *
Jag vill också skaffa en sån. I och för sig är det alltid någon hemma, men om det skulle stanna några skummisar på natten skulle det vara bra att fånga dem på bild.
Jag behöver inte fundera på vad jag ska göra med dem, det har jag fantiserat om i många år. Jag kan bara inte bestämma mig om jag ska drämma till dem med den stora tunga brödkaveln eller med kruskavel, vilket är bäst tror ni? Sen ska jag bl.a. sparka dem på väl valda ställen, bakbinda dem och sätta munkavle på dem, men frågan är vad man ska göra sen. Ska man ringa polisen, ska man prygla dem nästan ihjäl eller ska man slå ihjäl dem direkt? Var ska man gräva ner dem i så fall? Är det synd om deras föräldrar? För här verkar det just nu vara småpojkar på mopeder: [attachment=60621:Schnuller.gif]


Ta kruskaveln, det blir så snyggt mönster av den! devil.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 14-05-2011, 11:56) *
Jag vill också skaffa en sån. I och för sig är det alltid någon hemma, men om det skulle stanna några skummisar på natten skulle det vara bra att fånga dem på bild.
Jag behöver inte fundera på vad jag ska göra med dem, det har jag fantiserat om i många år. Jag kan bara inte bestämma mig om jag ska drämma till dem med den stora tunga brödkaveln eller med kruskavel, vilket är bäst tror ni? Sen ska jag bl.a. sparka dem på väl valda ställen, bakbinda dem och sätta munkavle på dem, men frågan är vad man ska göra sen. Ska man ringa polisen, ska man prygla dem nästan ihjäl eller ska man slå ihjäl dem direkt? Var ska man gräva ner dem i så fall? Är det synd om deras föräldrar? För här verkar det just nu vara småpojkar på mopeder: [attachment=60621:Schnuller.gif]

Man bör nog välja, antingen hämnas man själv eller också låter man polisen ta hand om det. Att ge dom ett kok stryk och sedan låta polisen ta dom är dumt, för då åker man dit för misshandel.

Frågan är om det inte är bäst att låta polisen ta hand om det - många inbrottstjuvar är narkomaner och fängelsevistelse utan narkotika svider nog mer än smisk.
CurlySue
ska köpa en skylt "Kamera övervakning", sen kan man ju antingen köpa kameraattrapper som rör sig, men även rigga en webkamera som får stå på.
ryss_борис
sad.gif tråkigt.

Sen, va fan är det för idioter till tjuvar som är så korkade att man gör inbrott i ett växthus, och tar krukor? slap.gif

Trösta dig med att dessa förmodligen är så pass dumma i huvudet att de troligen åker fast rätt snart.

malcolm
CITAT (CurlySue @ 16-05-2011, 09:33) *
ska köpa en skylt "Kamera övervakning", sen kan man ju antingen köpa kameraattrapper som rör sig, men även rigga en webkamera som får stå på.

Risken är att det också blir stulet.
Christa
CITAT (CurlySue @ 16-05-2011, 09:33) *
ska köpa en skylt "Kamera övervakning", sen kan man ju antingen köpa kameraattrapper som rör sig, men även rigga en webkamera som får stå på.


Jag skulle välja enbart kamera. Det skulle ju inte bara skrämma bort dom utan också sätta dit dom så att även andra slipper att bli av med sina prylar.

En bekant till mig såg en bil som hon tyckte verkade lite mystisk utanför sitt sommarställe i Ungern. Hon skrev upp vad som stod på registreringsskylten.

Minst ett halvår senare hade deras granne haft inbrott och polisen hade inga spår. Då gav hon dom numret och det visade sig vara kända tjuvar och polisen hittade stöldgods hos dom så att de kunde bindas vid brottet. Om vi alla hjälps åt så kan vi troligen minska stölder och inbrott.

Om man skall gå ännu längre så tycker jag det är skrot att samhället inte avsätter resurser för att stämma i bäcken och göra något när barn börjar hamna på glid. Det börjar ju ofta tidigt.

En återgång till bättre gränskontroll vore också önskvärt. Hörde på TV att en väldigt hög andel av dom som sitter i Svenska fängelser är utländska medborgare. Alltså ej bosatta här.
Aqvakul
CITAT (Christa @ 18-05-2011, 10:20) *
En återgång till bättre gränskontroll vore också önskvärt. Hörde på TV att en väldigt hög andel av dom som sitter i Svenska fängelser är utländska medborgare. Alltså ej bosatta här.

Nu gör du väl ett tankefel i alla fall. Det faktum att de ej är svenska medborgare säger inte ett dugg om var de bor. (Det är för övrigt en mycket lite del av brotten som begås här som utförs av människor som inte bor här.)
Christa
CITAT (Aqvakul @ 18-05-2011, 10:53) *
Nu gör du väl ett tankefel i alla fall. Det faktum att de ej är svenska medborgare säger inte ett dugg om var de bor. (Det är för övrigt en mycket lite del av brotten som begås här som utförs av människor som inte bor här.)


Det finns en hel del tjuvar från andra länder som åker hit bara för att göra stöldräder. Inslaget handlade om att det beslutats i EU att de i fortsättningen skall avtjäna fängelsestraffet i sina hemländer.
Aqvakul
CITAT (Christa @ 18-05-2011, 22:17) *
Det finns en hel del tjuvar från andra länder som åker hit bara för att göra stöldräder. Inslaget handlade om att det beslutats i EU att de i fortsättningen skall avtjäna fängelsestraffet i sina hemländer.


Dom är fortfarande bara en mindre del av alla som lagförs.

Det jag reagerade mot var att du satte likhetstecken mellan utländska medborghare och tillfälliga besökande, vilket naturligtvis inte alls är sant. Det stora flertalet utländska medborgare som sitter i svenska fängelser är bosatta i Sverige.
Wilmer
CITAT (Huggorm @ 14-05-2011, 14:37) *
Man bör nog välja, antingen hämnas man själv eller också låter man polisen ta hand om det. Att ge dom ett kok stryk och sedan låta polisen ta dom är dumt, för då åker man dit för misshandel.

Frågan är om det inte är bäst att låta polisen ta hand om det - många inbrottstjuvar är narkomaner och fängelsevistelse utan narkotika svider nog mer än smisk.

Utan narkotika är nog lite naivt... Men kanske begränsad tillgång?
Christa
CITAT (Aqvakul @ 18-05-2011, 22:23) *
Dom är fortfarande bara en mindre del av alla som lagförs.

Det jag reagerade mot var att du satte likhetstecken mellan utländska medborghare och tillfälliga besökande, vilket naturligtvis inte alls är sant. Det stora flertalet utländska medborgare som sitter i svenska fängelser är bosatta i Sverige.


Det var den här nyheten jag syftade på

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4423798

Där sa de att 28 % av dom som sitter i Svenska fängelser är utländska medborgare som regeringen nu vill skall avtjäna sina straff i hemlandet.

När jag läser det nu så undrar jag dock hur stor del av av dessa som faktiskt är bosatta inom EU och om de har räknat in dom som bor i Sverige och inte är svenska medborgare.
Gunilla T
CITAT (Christa @ 18-05-2011, 10:20) *
Jag skulle välja enbart kamera. Det skulle ju inte bara skrämma bort dom utan också sätta dit dom så att även andra slipper att bli av med sina prylar.

Om man skall gå ännu längre så tycker jag det är skrot att samhället inte avsätter resurser för att stämma i bäcken och göra något när barn börjar hamna på glid. Det börjar ju ofta tidigt.


Hur vet du att det är så? ....och detdär "något" vad skulle det vara?
Christa
CITAT (Gunilla T @ 19-05-2011, 13:27) *
Hur vet du att det är så? ....och detdär "något" vad skulle det vara?


Släktingar och vänner som arbetar inom barnomsorg och skola har berättat det.

Dessutom är det ju ofta så att barn under 15 år som genomför brott är kända av polisen men är de inte straffmyndiga så händer inte så mycket.

Mycker kriminalitet beror på drogmissbruk och där tror jag det skulle gå att göra mer förebyggande.

När det gäller skolan så är den uppbygd så att många misslyckas och känner sig uppgivna ganska tidigt. Det skulle inte behöva vara så om skolan var uppbygd på ett annat sätt men det är omfattande historia.

I vissa områden jobbar närpoliser aktivt med ungdomar men där skulle nog kunna göras mer.

Aqvakul
CITAT (Christa @ 19-05-2011, 12:53) *
Det var den här nyheten jag syftade på

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4423798

Där sa de att 28 % av dom som sitter i Svenska fängelser är utländska medborgare som regeringen nu vill skall avtjäna sina straff i hemlandet.

När jag läser det nu så undrar jag dock hur stor del av av dessa som faktiskt är bosatta inom EU och om de har räknat in dom som bor i Sverige och inte är svenska medborgare.


Nästan alla är bosatta i Sverige...
Gunilla T
CITAT (Christa @ 19-05-2011, 13:34) *
Släktingar och vänner som arbetar inom barnomsorg och skola har berättat det.

Dessutom är det ju ofta så att barn under 15 år som genomför brott är kända av polisen men är de inte straffmyndiga så händer inte så mycket.

Mycker kriminalitet beror på drogmissbruk och där tror jag det skulle gå att göra mer förebyggande.

När det gäller skolan så är den uppbygd så att många misslyckas och känner sig uppgivna ganska tidigt. Det skulle inte behöva vara så om skolan var uppbygd på ett annat sätt men det är omfattande historia.

I vissa områden jobbar närpoliser aktivt med ungdomar men där skulle nog kunna göras mer.


Ja, skolan tycker att socialtjänsten och polisen skall göra "något" och socialtjänsten tycker att skolan skall göra "något" eftersom ungdomarna är tillgängliga där och polisen tycker att socialtjänsten skall göra "något"....

Ingen talar om vad detta "något" i så fall skulle vara...

Det satsas oerhörda summor på förebyggande arbete i Sverige eftersom de flesta ändå är överens om att det är ungdomar man bör satsa på. Ett stort problem när det gäller förebyggande arbete är att det är så oerhört svårt att kvalitetssäkra.

Medling för unga brottsoffer och förövare finns väl iaf i alla stora kommuner numera. Räddningstjänsten brukar varje år åka runt i skolorna och visa på vad som händer när man tänder eld och vilka påföljder det blir.

Det finns massor av olika samverkansprojekt mellan polis/skola/ socialtjänst för att tidigt uppmärksamma ungdomar som börjar visa asocialt beteende.

Drogförebyggande arbete finns i de flesta skolor liksom åtgärdsprogram vid mobbning. Drogtester tas vid en del skolor men problemet är inte att man får bevisat att den unge använt droger utan problemet är snarare vad göra nu?...det går inte att kontrollera någon 24 timmar i dygnet...

Kvinnojourerna jobbar hårt med barnen som brottsoffer

Socialtjänsten gör massor av hembesök hos unga som snattat eller gjort något annat otillåtet - syftet är att engagera föräldrarna för utan deras medverkan fungerar det inte.

Nattvandringar brukar organiseras av socialtjänsten där föräldrar och idrottsklubbar medverkar...och mycket mer..

Idrottsklubbarna gör en enorm insats - så även fritdsgårdarna med dess personal (de som finns kvar)
...och farbror polisen brukar åka runt i skolorna och berätta vad som händer när man inte sköter sig. Här i kommunen har det gått åt en hel årstjänst till detta.



Vad tycker du detta "något" är som borde göras då?
gnon49
Så länge vi har en skola i utförsbacke så är det nog svårt att motivera en del ungdomar att gå den smala vägen. Svenska ungdomar får allt sämre betyg tack vare att den blev en kommunal angelägenhet misstänker jag. Dåligt utbildade vikarier är ju billigare för kommunen. Borde vara straffbart att behandla eleverna på det viset. Inte undra på att skolan blir allt mer segregerad.
Christa
CITAT (Gunilla T @ 19-05-2011, 18:04) *
Ja, skolan tycker att socialtjänsten och polisen skall göra "något" och socialtjänsten tycker att skolan skall göra "något" eftersom ungdomarna är tillgängliga där och polisen tycker att socialtjänsten skall göra "något"....

Ingen talar om vad detta "något" i så fall skulle vara...

Det satsas oerhörda summor på förebyggande arbete i Sverige eftersom de flesta ändå är överens om att det är ungdomar man bör satsa på. Ett stort problem när det gäller förebyggande arbete är att det är så oerhört svårt att kvalitetssäkra.

Medling för unga brottsoffer och förövare finns väl iaf i alla stora kommuner numera. Räddningstjänsten brukar varje år åka runt i skolorna och visa på vad som händer när man tänder eld och vilka påföljder det blir.

Det finns massor av olika samverkansprojekt mellan polis/skola/ socialtjänst för att tidigt uppmärksamma ungdomar som börjar visa asocialt beteende.

Drogförebyggande arbete finns i de flesta skolor liksom åtgärdsprogram vid mobbning. Drogtester tas vid en del skolor men problemet är inte att man får bevisat att den unge använt droger utan problemet är snarare vad göra nu?...det går inte att kontrollera någon 24 timmar i dygnet...

Kvinnojourerna jobbar hårt med barnen som brottsoffer

Socialtjänsten gör massor av hembesök hos unga som snattat eller gjort något annat otillåtet - syftet är att engagera föräldrarna för utan deras medverkan fungerar det inte.

Nattvandringar brukar organiseras av socialtjänsten där föräldrar och idrottsklubbar medverkar...och mycket mer..

Idrottsklubbarna gör en enorm insats - så även fritdsgårdarna med dess personal (de som finns kvar)
...och farbror polisen brukar åka runt i skolorna och berätta vad som händer när man inte sköter sig. Här i kommunen har det gått åt en hel årstjänst till detta.
Vad tycker du detta "något" är som borde göras då?


Skulle ju vara intressant att se jämförelser mellan kommuner där det gör väldigt mycket och kommuner där de jobbar mycket mindre förebyggande.

Hur sker det drogförebyggande arbetet i de fall som du känner till?

På vilket sätt försöker man hjälpa trassliga familjer?
Gunilla T
CITAT (Christa @ 20-05-2011, 07:58) *
Skulle ju vara intressant att se jämförelser mellan kommuner där det gör väldigt mycket och kommuner där de jobbar mycket mindre förebyggande.

Hur sker det drogförebyggande arbetet i de fall som du känner till?

På vilket sätt försöker man hjälpa trassliga familjer?


Oj, svaret på det skulle kräva en mindre uppsats så jag avstår...

Det jag reagerade på var just att ingen gör "något" och att de som klagar inte alltid känner till vad som görs. Skolan, som har anmälningsplikt till socialtjänsten om de misstänker att barn far illa blir ofta väldigt frustrerade när de inte får veta vad som görs i det enskilda fallet. Det är sekretess om inte den enskilde själv ger tillåtelse men och det har en del svårt att acceptera.

Jag säger inte att det görs tillräckligt eller att allt som görs är det rätta men det görs mycket i förebyggande syfte, tyvärr svårt att utvärdera. Att polisen plötsligt gör fler narkotikabeslag brukar snabbt tolkas som ökat missbruk men det beror oftast på att polisen intensifierat jakten på narkotika under en period.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon