Annicka O
Hejsan

Jag har en stor oval flätad korg som jag tänkte odla i. Men hur gör man, ska man fodra insidan med plast och i såfall hela och göra hål i botten? Eller har man plast på sidorna och lämnar botten bar för dränering?

Hälsningar Annicka
Eva i Skåne
Jag hade plast i sidorna och tidningar i botten. Tidningar för att inte gräset skulle växa igenom och för att överflödigt vatten ska kunna rinna ut. Detta funkade bra för mig, men Hannele är vår "odla-i-korg-expert" så jag hoppas hon ger dig ett bra svar.
Hannele
Snåla jag klipper upp dessa 50 liters kogödselsäckar och klär korgarna med.
Ofta har plastsäckarna svart baksida - fast det syns ändå inte.
Botten lämnar jag utan plast - fast tidning är smart, som Eva säger.
kryddan
eftersom jag har mina korgar på balkongen har jag plast även i botten - Jag gör som Hannele: använder mig av tomma jordpåsar eller en vanlig svart plastsäck. Eftersom vattet m.a.o inte kan rinna ut har jag ett rejält lager leca/lerkross i botten. De korgar som jag har på balkongen utan tak täcker jag även på ytan med plast (och lägger lite leca/barkmull e.dyl över) för att kunna styra vattningen själv - och undvika drunkningsdöden för växterna vid eventuella långvariga skyfall smile.gif
Annicka O
Hejsan

Tack för tipsen!

Hälsningar Annicka
Hannele
Penséer klarar -7° C.
*Felix matte*
Tror jag ska hämta ner korgarna från vindsförrådet och ha penséplantor i
Jag vet att de klarar snö och några minusgrader efter det vi hade i balkonglådor och det kom ett par dm snö som täckte blommorna.
Sedan kom plusgrader igen och penséerna fortsatte blomma hur vackert som helst. wub.gif

Men.. jag får vänta till 10 -15 juni innan plantförsäljningen kommer igång här.
Ewa smålänska höglandet
På Smålänska höglandet klarar penséer ner till -12 grader smile.gif
Köper alltid till Påsk eller rättare sagt sista helgen i mars. Satte ut 40 stycken för två veckor sedan och här har varit många kalla nätter, styva i "nacken" men vid plus "ruskar" de på sig igen biggrin.gif biggrin.gif
Hannele
Planterat min första fläatde korg med penséer i dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon