Hannele
Lite roligt får man hitta på i detta väder även i trädgården.

Islyktor och roligt. Jag tyckte det var synd att slänga de vackra utslagna röda jultulpanerna...
Nu lyser de vackert i isyktorna i trädgården!!
En vanlig ute-ljusslinga under islykorna (massiv is), vilken prakt i mörker!

Så här fina islyktor med ROSOR gör en finsk kompis:

Aila
Hej Hannele!

Visst är dom fina dessa lyktor...min svägerska i Finland har sådana islyktor på gången mot huset på båda sidor. Inuti ett värmeljus en magnifik syn i kvällsmörkret. Hon fyller 10 liters vattenhinkar med vatten som får frysa så gott som helt. Sedan vänder hon dem upp och ner och ljuset inuti.

Det är ju så kallt så nu,så nu tänker jag göra det samma, det går ju fort med några hinkar.

Blomman inuti var väldigt fin ide!!
Inga från Närke
CITAT (Hannele @ 30-12-2002, 22:22)
En vanlig ute-ljusslinga under islykorna (massiv is), vilken prakt i mörker!

Väldigt vackert. ohmy.gif

Har en fråga ang. ljusslingorna. Hur skyddar du dem från vatten om det börjar smälta?
Är det någon ställning under eller fördjupning som slingorna ligger i?
Det är ju inte kanske SÅ bra att ha dem under. Visserligen sitter de ju ute och blir våta av snö eller regn men ändå.
En annan sak oxå. Eftersom du härstammar från Finland, du har möjligen inget recept på Kalakokko.
Vet inte om det stavas så men du kanske vet ändå.
Första gången jag smakade älskade jag det.
Gunvor Nilsson
Stiligt, Hannele! Jag gick tillbaka till gamla forum för att se hur man skulle göra islyktor efter din beskrivning. Det blir perfekt nu när det är många minusgrader! Gott Nytt EkoOdlingsår! tongue.gif
yla
jättesnyggt med blommor i
jo jag brukar göra islyktor också men har inte
kommit på att ha blommor i smart
o vackert
Cilla
Hej Gunvor och Hannele,
Finns det en beskrivning på hur man gör lyktorna? Gör man annat än häller vatten i en hink och sticker blommorna rätt ned?

Vore perfekt födelsedagspresent till mina anhöriga som alla fyller år nu på vintern!

Cilla
Helen i Skåne
Hej! Tror man måste frysa med en mindre spann i den stora så att det blir en vägg. När man har frusit så att det är lite sörjigt kan man lägga i växter. Annars flyter de upp till ytan. Man måste dock inte ha en mindre spann i men då blir det inget hål att ha lykta i... Har gjort mindre varianter till nubbeflaskorna på julbordet, då med kryddor i.
Aila
Fortsättning följer.......om man gör de stora får man knacka försiktigt ett hål på botten ,för att luften skall kunna komma in . Man skall vända den försiktigt så att vattnet inuti kan rinna ut. Sedan kan man sätta antingen värmeljus de små eller de man har på gravarna, som brinner i 5 dagar eller ljusslingorna det är ju så kallt så finns ingen risk att vattnet orsakar någon skada.

Man kan också använda till och med de stora runda bakformarna där finns ju redan ett hål i mitten smile.gif enklare kanske.


Också kan man ha en form i hinken så det blir ett färdigt hål och då kanske man slipper att misslyckas med det svåraste att göra hål i botten!!!

Någon kanske har en bättre beskrivning på detta ,bara ett snabbt försök.

Detta enligt min svägerska som har provat olika metoder,där är -35 grader nu. Kung bore håller sitt grepp. Nu jämnar det väl ut sig från sommarens hetta. biggrin.gif
Gunvor Nilsson
Hannele har ett inlägg i gamla forumet i oktober

http://www.odla.nu/forum/webbs_config.pl?read=16869
och i den tråden var du, Cilla, också deltagare! tongue.gif
(länken fungerar inte från min dator. Gå in på gamla forum och sök på snölyktor så hittar ni Hanneles inlägg med bild!)
Hannele
Ja. beskrivning finns också längst ner på min hemsida.
Många stannar och tittar på mina istulpaner nu.
Gör inte hål i spannen!! Hur ska man kunna fylla den med vatten då??
För att få loss spannen, vänd den upp och ner på rätt plats och häll lite vatten på, då lossnar isen.

ISLYKTOR
Jag är barnsligt förtjust i att leka med LJUS och IS i den mörka vinterträdgården. En billig – gratis – variant: Jag gör ISLYKTOR i olika storlekar; 10 l, mindre 5 liters spann. Jag fyller på med vatten lite olika; hel, en halv spann, 1/3 spann. Låter stå ute ca 1-2 dygn, inte för länge. Vattnet fryser till is först vid KANTERNA. När man häller ut vattnet i mitten, blir det en ihålighet i isen – som en LYKTA.Jag har en gammal jordad uteljusslinga där bara ca tio lampor fungerar – men den är perfekt till ändamålet! Jag ställer islyktan på marken OVANPÅ 1-2 små lampor – och det lilla ljuset lyser upp och reflekterar HELA islyktan. Väldigt effektfullt! Mycket vackert med FLERA lyktor i olika storlekar i trädgården. På berget. Billigt också… Använd din fantasi! Ett troll och en tomte:
Hannele
Jordade uteljusslingor tål Göteborgsregn och vatten!
Använd inget annat än uteljus!
Hål i lyktorna är inte nödvändigt. Massiv is - effektfullt med ljusslinga under - för is leder ljus!!

Jag kom på efter jul, att jag skulle köpt billiga plastblommor för ändamålet, men det mesta slut...
Aila
Aj aj,jag menade hål i botten av isklumpen naturligtvis, inte på hinken så klart laugh.gif
Hannele
När jag testade med utslagna röda tulpaner, fyllde ja bara lite vatten i botten på spannen.
Först när vattnet med blomma i har frysit till is, fyller jag hela spannen med vatten.
På det sättet stannar blomman på plats - och hamnar överst, när jag vänder på spannen.
Viola
JÄTTEFINT MED DEKORERADE ISLYKTOR!
Har redan testat - med plastblomster (röda julstjänor) - de väcker allmän beundran och förundran...
ohmy.gif ohmy.gif

Hälsn. Viola
biggrin.gif biggrin.gif
Hannele
Idag syns inte tulpanerna i isen...
Men gôrfint i mörker, när jag flyttade ljusslingan från granen till islyktorna!

Hannele
Stämningen syns nog bäst live...
Hannele
Som bamselampor i snön!

Ina
En del av stämningen har du allt lyckats förmedla!
Jag brukar passa på när det är kramsnö. Då gör jag, och övriga i familjen med, en lååååååång rad med snölyktor på altanen och på stubbarna som jag har krukor på när det är blomsäsong. Det är vackert! biggrin.gif
Hannele
Det är inte svårt heller - bra återanvändning av utslagna blommor!

Hannele
En ute-ljusslinga under den massiva isklumpen - det blir gôrmysigt i vintermörker!

Hannele
Har ni gjort islyktor dennan kalla vinter?
Bra sätt att återanvända gamla tulpaner. sleep.gif

sanna
Vad fint, Hannele!
Ska kolla tillbaka i länken och se hur man gör!
evelina
Jättefina islyktor.

Jag är också barnsligt förtjust i att göra islyktor.

Till midsommarafton gör jag mindre med prästkragar och blåklint i, köper sedan mini nubbar och lägger i,väldigt fint på sillbordet.

Flätar också servettringar av gräs och fäster någon fin blomma på.

Jag har som tradition att kvällen innan midsommar så går jag och hunden över ängarna och plockar blommor som jag sätter i hinkar,mannen hugger björk och björkris i vår skog.
På morgonen går jag upp vid fem tiden sätter mig och gör kransar till midsommar stången,dricker lite kaffe och lyssnar på fågelsången. Den stunden är så härlig.

Sedan klär vi stången gemensamt. I somras kom alla våra sju ungdomar eller är dom vuxna!! ohmy.gif jag vet inte för när vi spelar krocket är dom som små barn igen.

NU VILL JAG HA SOMMAR!!
silos
Mycket vackert!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon