Full version: Tandfyllningar
Jordgubbe
Om tänder kunde reparera och läka sig själv liksom övriga kroppen vore ju det absolut bästa, men ibland kan "oturen" drabba även den bästa och man kanske måste fylla med något. Slitage ålder och dålig hygien/leverna spelar ju också in.

Även om en fyllning aldrig kan bli lika bra/kännas som en vanlig tand, vad er era erfarenheter gällande fyllningsmaterial och eventulla biverkingar ?. Jag har fyllt 2 större håligheter med glasjonomercement vilket sägs vara "snällt" och biokompatibelt. Stelnar snabbt och kräver inget lim. Känslan helt ok men ännu lite sträv känska och rent färgmässigt är det ganska vitt i förhållande till tänderna. Påminner lite grand om när man fyller hål med silikon, samma känsla/utseende. Enligt tandläkaren så när det slitits ned lite kan man lägga på annat material så att ser naturligare ut än nu.

Känner inte av tänderna så mycket förutom när man äter, verkar känsligt än så länge mot varma drycker men tror att det kan bero på att cementen vidgat mellanrummet mellan tänderna. Annars verkar det bra & slitstarkt (i rimlig bemärkelse). Enligt tandläkaren kommer det även bli slätare och bli bättre rent färgmässigt med tiden.

Mycket funderingar, inte roligt innan, men nästan nu så jag "saknar mina orginaltänder" fast de var trasiga och behövde lagas. Är man inte mer än 30 och får problem är det ju klart att man funderar en del. En del har inga problem att prata om det med familj och vänner medan andra gärna tycker att det inte är sånt man pratar högt om. Jag vet att det pratats en del på odla.nu om problem med tänder tidigare så därför vänder jag mig till er för att höra om hur ni "gått/gick vidare" och er livsvisdom.

Jag har dock gett mig själv lite beröm eftersom jag valde att inte använda bedövning. Det gick bra ändå, men tandläkaren använde borr laser och lite healozone. En annan positiv sak är att det känns bra att äta igen, tagit det lite lugnt med kolhydrater och socker under 1 längre tid, ätit stärkande och tagit vitaminer. I en (avlägsen) framtid tror jag att man kommer att finna en lösning på hur människor kan hjälpa tänder att återväxa på naturlig väg. Det forskas idag en del stamceller och ultraljud men antar att man väntar på klartecken så att det inte ska kunna bli några eventuella biverkningar. Inte så att behovet av tandläkare kommer försvinna helt, men att lösningen på problemet kommer att vara enklare.



andersen
Amalgam är väl det som håller bäst, har lagningar av amalgam som är över 30år i mina tänder, nyare lagningar med plast/porslin vet jag inte hur långtid dom håller, om man går efter utsende så är ju nyare lagningar bättre.
kerstin z5-6
Glasjonomercement är utmärkt.Var vad min man använde på sina patienter i stort sett alltid.
Motti
Min mor var tandsköterska så man har ju koll ;)jag har en del amalganfyllningar men har sista åren fått vita fyllningar sådana man härdar med infra och dom håller precis lika bra som fast där sedan wink.gif
Motti
Vad är fel här ?hälften av det jag skrev i mitt inlägg bara försvann ? confused.gif Något är fel här ibland.
malcolm
Jag har också lite sådana här funderingar eftersom jag bitit av en bit av en hörntand, troligtvis i sömnen och har en tid den 10:e juni för att reparera densmma, dyrt kommer det säkert att bli men vad skall man välja om man nu får välj, dyrt kommer det säkert att bli omman nu får välja hos folktandvården.
Motti
Jag måste nu göra en rotfyllnig på min tand som jag haft en"krona på " i ett par år och ersätta den med en stifft tand så den sitter kvar ,så det innebär att det blir en kostnad på uppåt en 3,000 ungefär.Nu råkar jag ha råd med den !men alla har inte det 3000 är mycket pengar för en del en halv månadslön .
Jordgubbe
Nu vet jag varför det känns som om jag saknar min tand, lagningarna skedde i mellanrummet mellan två tänder och när tandläkaren lade i fyllningen så sattes tänderna ihop. Inget mellanrum. Känns inte konstigt, men när man ska använda tandtråd så går det inte att komma ned. Förstår att det är för att det ska hålla bättre, men ändå.

Blir en liten bi-effekt av det när man dricker varma drycker, känns av mer då.
Whiskuchi
Jag har några amalgamfyllningar kvar sen jag var liten, de nyare är i sådant där material som härdas med lampa. Sist jag hade ett hål valde jag att dra ut tanden istället, men det var för att det satt illa till i en visdomstand som växte snett - jag hade ändå behövt dra ut den förr eller senare.
Jordgubbe
Är det någon som vet om det är vanligt att lägga fyllningen mellan tänderna (som i mitt fall) ?, känns som det trycker ut tänderna och är väldigt känsligt mot varm och kall mat.
kerstin z5-6
Ja det händer, varm o kall sensationen blir bättre om du använder tex Sensodynetandkräm.Det avtar även med tiden
Christa
CITAT (Jordgubbe @ 21-05-2011, 09:30) *
Nu vet jag varför det känns som om jag saknar min tand, lagningarna skedde i mellanrummet mellan två tänder och när tandläkaren lade i fyllningen så sattes tänderna ihop. Inget mellanrum. Känns inte konstigt, men när man ska använda tandtråd så går det inte att komma ned. Förstår att det är för att det ska hålla bättre, men ändå.

Blir en liten bi-effekt av det när man dricker varma drycker, känns av mer då.


Konstigt, trodde inte man brukade göra så. Jag går hos folktandvården och sist när min största fyllning ramlat ut så gjorde den nya helt plan. Sedan ville han slipa på den friska tanden mitt emot för bettets skull men då sa jag stopp.

Börjar undra om de börjat göra en del budgetvarianter på folktandvården.

Skulle vara intressant om någon som jobbar i tandvården kunde kommentera både din och min typ av lagning.
Jordgubbe
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-05-2011, 13:21) *
Ja det händer, varm o kall sensationen blir bättre om du använder tex Sensodynetandkräm.Det avtar även med tiden


Jag använder den nya Sensodynetandkrämen Repair & Protect med Novamin som sägs kunna läka mindre hål som uppkommit i tänderna. Men det är inte ilningar jag känner av utan "sammandragningar" men det kanske också är en form av ilning.
Pius
CITAT (Jordgubbe @ 22-05-2011, 12:38) *
Är det någon som vet om det är vanligt att lägga fyllningen mellan tänderna (som i mitt fall) ?, känns som det trycker ut tänderna och är väldigt känsligt mot varm och kall mat.


Jag tycker det låter jättekonstigt. confused.gif När jag var i tonåren (för 35 år sen ungefär) så gjorde Folktandvården en sån lagning mellan två tänder. Många år senare när jag skaffade en annan tandläkare höll denne på att få spader över en sån tokig fyllning. Så han fick göra om den så det blev mellanrum mellan tänderna, är ju lätt att det kommer in bakterier som man inte kan ta bort med t ex tandtråd annars.

I slutet av 90-talet bytte jag ut samtliga amalgamfyllningar eftersom de började gå sönder en efter en. På den tiden gjorde tandtekniker nya bitar i porslin av något slag, de håller än, peppar peppar.

Pius
Skruttis
Jag vet inte vad de använt på mig sista tiden, men det härdas men någon form av lampa på någon minut. Färgen blir precis som mina andra tänder och det slipas tills det blir lent och fint.

Amalgam, aldrig mer!!!
Jag har fullt av gamla amalgamfyllningar som nu spränger sönder mina tänder en efter en. Tandläkaren säger att fyllningen ärgar och på så sätt utvidgar sig och till slut spricker det som är kvar av tanden. Hittills har två spruckit så mycket/illa att de fått sätta en krona över. 4.000:-/tand kostade det. crazy.gif
Det skulle egentligen löna sig för mig att borra ur och ersätta fyllningen i resterande tänder i förväg. Då kommer jag undan med ca hälften av den kostnaden.
Pius
CITAT (Skruttis @ 23-05-2011, 08:31) *
Jag vet inte vad de använt på mig sista tiden, men det härdas men någon form av lampa på någon minut. Färgen blir precis som mina andra tänder och det slipas tills det blir lent och fint.

Amalgam, aldrig mer!!!
Jag har fullt av gamla amalgamfyllningar som nu spränger sönder mina tänder en efter en. Tandläkaren säger att fyllningen ärgar och på så sätt utvidgar sig och till slut spricker det som är kvar av tanden. Hittills har två spruckit så mycket/illa att de fått sätta en krona över. 4.000:-/tand kostade det. crazy.gif
Det skulle egentligen löna sig för mig att borra ur och ersätta fyllningen i resterande tänder i förväg. Då kommer jag undan med ca hälften av den kostnaden.


Det var så mina också gjorde, 2 tänder gick sönder av gamla amalgamfyllningar och de fick ersättas av "inlägg" gjorda av tandtekniker. Så då bestämde jag mig för att byta ut alla amalgamfyllningar mot keramik (inte porslin som jag skrev i tidigare inlägg). Blev jättefint och det syns ingen färgskillnad alls. Inga besvär fick jag heller av att byta ut amalgamet, trots att jag och tandläkaren såg ut som rymdmänniskor i skyddsdräkt. flirting.gif

Amalgam är väl förbjudet nuförtiden? Det är ju jättegiftigt.

Pius
Jordgubbe
CITAT (Pius @ 23-05-2011, 12:31) *
Amalgam är väl förbjudet nuförtiden? Det är ju jättegiftigt.

Pius


Människor som fått biverkningar av det försökte väl driva igenom ett förlsag om förbud mot användning av det, dock vad jag vill minnas fick de dövörat av regeringen. Så vad jag förstått är det inte förbjudet men i och med att skriverier tror jag att många tandläkare inte tycker att det lönt att erbjuda det som fyllningsmaterial.

Dock har jag läst att det fortfarande förekommer i många andra länder där inte debatten varit så aktiv som här. Förmodligen på grund av att man inte har samma tandvårdsreformer och att det är en kostnads och klassfråga.

Läste om ett svenskt fyllningsmaterial Doxadent som många som hade amalgamfyllningar använde för att byta ut det med, som för bara några år sedan försvann. Synd eftersom detta också sades vara ett "snällt" alternativ.
Jordgubbe
Gjorde det sista lilla som var kvar att göra på tänderna den här veckan. Gick bra, och eftersom det var mellan framtänderna bad jag om att få behålla mellanrummet och det gick bra.

Jag var lite orolig för ett par veckor sedan men efter att jag lagat mina tänder så känns det bra. Hade även turen att välja en bra tandläkare.

Hade inte tänkt köpa det, men hittade en elektrisk tandborste för 40 kr också. Jag inbillar mig att det gör det lite roligare att borsta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon