Full version: Grönsakslandet
Maggan zon 6
Vilka grönsaker eller bär tål inte vanlig träaska? Vilka vill väldigt gärna ha aska?
Maggan zon 6
Åsa, mälardalen zon 2
Det mesta tål aska men inte i potatislandet, aska kan höja pH-värdet och potatis vill ha lite lägre pH vid högre pH får de lättare skorv.

Krusbär och vinbär vill gärna ha aska, det gör dem något mer motståndskraftiga mot mjöldagg.
Blomstersmurfen
Hur ren måste askan vara? Jag eldar med ved men eldar också upp all reklam och en och annan (betald) räkning. Eftersom en del reklam är på glansigt färglatt papper - blir askan förstörd då, eller?
gammelnalle
Jag vet inte svaret på din fråga: Men glättat papper (som man trycker reklam på) är BESTRUKET med LERA!!!!! så DET kan inte vara farligt, men hur det är med färgerna får någon annan svara på !!
Ingrid på Västkusten
Jag blandar upp min aska - så jag kör aldrig 'ren' :-) utan blandar de med kompost brunnen kodynga, hönsgödsel etc till en bra häxblandning som jag använder innan plantering och emellan planteringar ( när nått är skördat och nått nytt skall dit)

Hälsar ingrid
*Boråstjej*
Fobo (Förbundet organisk-biologisk odling) säger att man skall vara försiktig med träaska eftersom den innehåller mycket kadmium. Den kommer från luftföroreningar och ansamlas i träden. Jag brukar använda en del träaska men inte för mycket. Beträffande papper som eldas så vet inte jag heller hur farlig färgen är men om den innehåller skadliga ämnen så kommer de också ut i luften med röken.
Ingrid på Västkusten
Glättat papper skall man itne elda överhuvudtaget = mestadels reklam, då mkt av det knappt kan kallas papper så fullt med fyllmedel å annen goja. Det enda som hamnar i min kamin är trä :-)
Det bildas ofta sura gaser när man eldar med reklam :-( man känner när grannarna eldar mjölkkartonger å annat bös hos mig.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon