Full version: brunt vatten
nirac
Vad ska jag göra, har en stor damm med vattenfall och fiskar. I våras var vattnet alldeles klart, men nu är det brunt så man ser inte fiskarna, bara när de kommer upp till ytan.
Läste nånstans här om jutesäck med halm. Har nu provat i en vecka men jag ser ingen skillnad. Halmen var gammal, kan tilläggas.

Nån som har nån ide´ confused.gif
varghem
halmen hjälper nog inte mot det bruna... är en utfällning i vattnet som gör detta... förmodligen järnhaltigt vatten... jag bekämpade min bruna sörja med ett filter... fungerar jättebra... nuförtiden är vattnet klart.
Gunilla T
Halm hjälper mot alger - inte brunt vatten. Har du satt torv runt dammen kan det vara det som orsakar missfärgningen eller att det läcker från planteringar. Pröva med filter som varghem tipsar om.
nirac
Tack för rådet, jag får väl skaffa ett filter och hoppas jag har samma lycka som du.

aromata
Jag provade utan filter i några år men det blev inte bra. Numera har jag ett filter med UV-lampa och vattnet är mycket klarare. Jag kan se botten på 125 cm. Jag tror också att mina fiskar är gladare. På våren gör jag två delvattenbyten för att få ner näringhalten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon