Full version: HALLON BUSKE?
TeliaNet
hej.
jag undrar om det går att ta ett hallon, från skogen, och plantera, växer det till en hallon buske eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det blir en hallonplanta ifall du planterar frön från hallon men du vet inte vilken typ av hallon, och om de får goda bär. +Du kan även gräva upp skott från vildhallon och plantera men isåfall bör du veta att hallon drabbas av en massa olika sorters virus och de flesta hallon man hittar i skogen eller i hallonland som har några år på nacken brukar vara smittade.

Själv tycker jag du ska leta upp ett ställe som säljer Herberts hallon-sorter, de är virusrensade så de får en bra start + många av de gamla sorter han säljer har en mycket bra smak ex. mormorshallon är underbart goda.

http://www.webben.net/hallon/

Och så svårt är det inte att få tag på hans hallonsorter jag hittade ex. mina otroligt nog på Plantagen i Bergianska (+min lokala växtmästaren butik hade också några av hans sorter förra året)


Odlar själv i hink och tycker det är kul att ha flera sorter, blir det för trångt i hinken delar jag plantan och vips har man två av den sorten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon