Full version: Spinn och oliver
mammamonstret
Hej!
jag har fått spinn i nästan alla krukväxter härhemma och provat med såplösning utan något större resultat. Skulle nu vilja köpa spinätande kvalster. Vet någon hur man beställer sådana?

Jag har också en fråga om olivträd.
Jag tog ett ganska stort olivträd från Portugal i somras. Nu har alla bladen fallit av efter att ha rullat ihop sig innan. Växterna runtom har spinn så jag vet inte om trädet också är påverkat men kanske är det bara ljusbrist? Trädet ser ut att ha försökt skjuta knopp men att dessa liksom torkat in. Jag har hört att träden KAN tappa alla blad på vintern för att sedan börja grönska igen. Har någon mer erfarenhet runt detta och tror ni att jag ska försöka beskära trädet?
undrar Eva blink.gif
TeliaNet
hej.
är du säker på att det är spinn?
om så är fallet säger jag 1/3 såpa i groteska mängder i vatten som sprutas på.
om det inte hjälper blanda i grotäska mängder sprit.
för mig räckte det med såpa.
kerstin z5-6
jag har spinn på ett blommande citrusträd ..vad tror du törs jag groteska mej där med smile.gifsmile.gif Går inte med spray preparat för jag har fiskar därute
Undrar
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr finns det ju bara ett preparat i handeln som tar död på kryp som hör till spindelfamiljen =Provado Plus sprayen (spinn är inga insekter). Jag hittar ingen info om att det skulle vara farligt för fiskar på kemikalieinspektionens hemsida, men man vet ju aldrig så det kan ju vara dumt att chansa.
kerstin z5-6
Ok får väl släpa in trädet o spraya då ...maken får nog psykbryt om jag tar kål på hans koi smile.gif
mammamonstret
Hej!
Jag tror att det är spinn. Min fikus bredvid oliven hade spindelnät på sig och har lite mattprickiga blad. Det är också andra som haft nät.
Oliven är jag osäker på. kanske det bara är vintern, eller någonting annat skadedjur som fått bladen att rulla ihop sig?
Är osäker.
Hur ofta sprayar man med såpan och klara alla växter spritlösning?
/Eva:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon