Full version: Ättika i damm
Trädgårdstokan
Jag har hört att man kan ha ättika i dammen för att bli av med alger. Finns det någon som vet hur mycket ättika det behövs per liter vatten och vilken sort man ska använda?

rose.gif
Piccante
spontant låter det inte som någon vidare idé.
Anna-Karin Lundberg
Är det fisk i dammen? Alger kommer av att det finns näring i vattnet. Renate vatten - mindre alger. Använd dammvatten för att vattna med och fyll på nytt vatten i dammen, istället för att ta kranvatten i vattenkannan till växterna.

Man kan ta vanlig halm, kornhalm ska vara bäst, i en nätpåse, typ sån man köper apelsiner eller lök i, och sänka ned i dammen. Halmen gör att algerna minskar och är säkert för fisken.
Red Top
Anna-Karin Lundbergs tips är bra. Har själv testat det.

Det går också bra att använda juteväv att knyta in halmen i. Tänk på att det tar några veckor innan det märks någon effekt. Sedan blir vattnet klart, som genom ett trollslag.

Ättika eller andra "onaturliga" snabbverkande medel undviker jag alltid. Tycker det är bäst att låta naturen ha sin gång, eftersom även om man inte själv har planterat in fiskar i dammen, finns det alltid en mängd småkryp av olika slag, som har dammen som hemvist. Många utnyttjar också stillastående vattendrag för sin förökning.

Trollsländan, t ex, tillbringar det första stadiet av sin levnadscykel i vattnet. smile.gif
Gunilla T
Innan du häller ättika i dammen, vattna en krukväxt med ättika får du se vad som händer...
varghem
ja jag hade då inte använt ättika i någon damm.... alger går att bekämpa på bättre vis
ogräset
Jag har halm i dammen i en nät kasse, fungerar bra. Jag gjorde rent glaset till Uv lampan, vattnet blev mycket klarare på en gång. Har aldrig tänkt på att smutsen på glaset hämmar Uv strålningen, läste det på en blogg... det finns mycket kunskap på nätet.

Ättika låter inte bra tycker jag, tror inte att mina koi skulle gilla det... ättika bara till inlagd sill.

Birgitta :-)
[attachment=61890:Fiskar_i_grupp.jpg]
Trädgårdstokan
Jag fick tipset om ättika på en trädgårdsföreläsning av en trädgårdsdesigner. Tydlgen så skulle det varken skada växter eller djur.

Jag har inga fiskar i dammen, men där bor grodor och vattenödlor och annat småkryp. Det finns en pump med filter och jag har satt kabbeleka vid dammkanterna. Vad kan man plantera för växter som klarar en övervintring i bottenfrusen damm? Jag skulle helst vilja slippa ta upp och övervintra inomhus. Lite mer växter i sumpzonen skulle kanske vara bra.

Dammen är ca 3 x 4 m och 80 cm djup. Den är byggd med dammduk och det ligger runda stenar över hela botten.

rose.gif
ogräset
Jag tycker att det låter väldigt konstigt, jag använder trädgårdsättika på plattorna för att få bort gräset... Det funkar bra. Men jag har svårt för att tänka mig det i dammvatten, skall kolla runt lite på nätet.
Skojade bara när jag sa att ättika är bara för inlagd sill... kunde inte låta bli.

Kram Birgitta
Gossen Ruda
Ättika är ju inte direkt giftigt så små mängder skulle inte vara farlig, bara man håller koll på pH-värdet så det inte sjunker för mycket. Fast jag förstår inte riktigt mekanismen för hur algerna skulle förasvinna. Det där med halm var en ny grej. När man har akvariefiskar som behöver smått foder till ungarna man man lägga halm i vatten så kläcks en massa smådjur som man kan mata fiskynglen med. Kan det vara så att dessa infusionsdjur även äter alger? Tål att testa. Jag skall förhoppningsvis få igong min uttorkade damm vid sommarstugan, fast det är tyvärr bara ett projekt bland alla andra. Utan fisk så jag kanske slipper alger.
KatteLatte
Halm i vatten - nån som har använt det i akvariet? Har litet algbekymmer där....
Anna-Karin Lundberg
Jag har testat, men kan inte direkt ge ett svar. Jag hade blågröna alger som är en annan typ än de vanliga gröna man brukar ha på glaset och stenarna i akvariet. Fiskarna klarade sig fint, i alla fall. Det är främst hö som ger infusorier, alltså små encelliga djur som ynglen äter. Halm kanske gör det, men inte alls så mycket som hö.
De alger man ofta har problem med i dammen är svävalger, ytterligare en annan typ av alg. Dessa svävalger försvinner av halmen. Vad jag förstått är det ett enzym i halmen som påverkar svävalgerna.
fridsbacka
har själv gröna alger i dammen , såg om halm går det att använda vanlig halm som man har till djur ? har ju även en BH nätpåse och den borde gå att använda ?
Gunilla T
CITAT (Trädgårdstokan @ 20-06-2011, 19:28) *
Jag fick tipset om ättika på en trädgårdsföreläsning av en trädgårdsdesigner. Tydlgen så skulle det varken skada växter eller djur.

Jag har inga fiskar i dammen, men där bor grodor och vattenödlor och annat småkryp. Det finns en pump med filter och jag har satt kabbeleka vid dammkanterna. Vad kan man plantera för växter som klarar en övervintring i bottenfrusen damm? Jag skulle helst vilja slippa ta upp och övervintra inomhus. Lite mer växter i sumpzonen skulle kanske vara bra.

Dammen är ca 3 x 4 m och 80 cm djup. Den är byggd med dammduk och det ligger runda stenar över hela botten.

rose.gif


Jag använder halm i dammen och jag tycker det fungerar bra. Sätter halmen i en jutesäck i tunnan som vattnet renas genom men man får byta halm några ggr under säsongen. Det bör vara ekologiskt odlad halm så man inte riskerar att få bekämpningsmedel i dammen vilket kan slå ut allt djurliv. Helt fri från alger är det nog svårt att bli. Att man får en kraftig algtillväxt beror på obalans i dammens lilla och känsliga ekosystem så att mixtra med olika medel hjälper inte. Ligger dammen i stark sol brukar det främja algtillväxten.

Fler växter som förbrukar kvävet kan hjälpa. Den enda dammväxt vad jag vet som inte tål bottenfrysning är näckrosen, allt annat kommer snällt tillbaka varje år och dammväxter har en tendens att sprida sig för mycket.
ogräset
Hade trådalger i dammen för några år sedan, då hjälpte det med en gjutesäck med halm. Vattnet blev klart på några veckor.
I år var vattnet lite grumligt och grönt, tvättade glaset som man har Uv lampan i, har aldrig tänkt på det ... men det hjälpte.

Ha det bra!
Birgitta:-)
Solstorm
Olika ämnen i vattnet ger olika sorters alger. Fosforöverskott ger de gröna svävalgerna. Hornsäv är den växt som tar upp allra mest fosfor utav de som jag känner till. Det är mycket svårt att få ner fosforhalterna. Om man har otur så kommer de gröna svävalgerna att förbruka all kväve och det kan bildas cyanobakterier (kallades tidigare blågröna alger, vilket lär vara felaktigt nu) och det lägger sig som en slemmig massa överallt.

Överskott av järn ger trådalger.

När man startar upp en damm så är det inte fel att ha i lite kväve (nitrat) så att växterna har något att komma igång med så att inte svävalgerna tar över.

Halm har varit känt sedan många år att det ska vara bra mot alger. Jag försökte med hö en gång för att jag trodde att det var infusorierna som bildades som skulle förbruka svävalgerna. Det fungerade inte hos mig.

I en damm har jag torvblock i kanten. Där har jag inga problem med svävalger, istället bildas det trådalger där pga av järnöverskott. Jag har fyllt på med samma vatten i olika dammar ändå blir det högre järnhalt i dammen med torvblock. Det verkar som om det skulle vara järn i torvblocken vilket jag inte hade förväntat mig.
Gossen Ruda
CITAT (Solstorm @ 22-06-2011, 11:07) *
Olika ämnen i vattnet ger olika sorters alger. Fosforöverskott ger de gröna svävalgerna. Hornsäv är den växt som tar upp allra mest fosfor utav de som jag känner till. Det är mycket svårt att få ner fosforhalterna. Om man har otur så kommer de gröna svävalgerna att förbruka all kväve och det kan bildas cyanobakterier (kallades tidigare blågröna alger, vilket lär vara felaktigt nu) och det lägger sig som en slemmig massa överallt.

Överskott av järn ger trådalger.

När man startar upp en damm så är det inte fel att ha i lite kväve (nitrat) så att växterna har något att komma igång med så att inte svävalgerna tar över.

Halm har varit känt sedan många år att det ska vara bra mot alger. Jag försökte med hö en gång för att jag trodde att det var infusorierna som bildades som skulle förbruka svävalgerna. Det fungerade inte hos mig.

I en damm har jag torvblock i kanten. Där har jag inga problem med svävalger, istället bildas det trådalger där pga av järnöverskott. Jag har fyllt på med samma vatten i olika dammar ändå blir det högre järnhalt i dammen med torvblock. Det verkar som om det skulle vara järn i torvblocken vilket jag inte hade förväntat mig.

Funderar på myrmalm. Kanske lagras järnet upp i torven.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon