merlin68
Läste precis detta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13226115.ab

Hemskt! Undrar hur detta fortsätter? Midsommar är ju en av de största högtider i Sverige (fruktar att en och annanSaab-anställd försöker dricka sig "glad" i kväll med följder för familj och barn crying.gif ) och att behöva oroa sig för att kunna betala sina räkningar är fördj......! Skickar kramar till de drabbade och deras familjer trostar.gif
Eva i Skåne
En tragedi för alla drabbade.
Jag såg det på nyheterna igår och en intervju med vår näringsminister som i vanlig ordning bara flinade. thumbdown.gif
Meriona
Det här var en stor grej här i Trollhättan ändå från igår morse, alla pratar och har pratat om det. Själv jobbar jag inte på Saab längre så jag fick allt min lön som vanligt. Men jag känner en familj där båda två jobbar på Saab, det kan inte vara muntert! Det är väl inte bara midsommar som går om intet, det är ju i denna löneutbetalningen som semesterpengarna kommer dessutom. Så det kanske bli många omkullkastade planer om det inte kommer några pengar snart. Känns INTE så positivt, jag undrar om det inte är spiken i kistan, jag. Isåfall påverkar det oss alla här i stan, inte bara de som jobbar på just Saab. sad.gif
Eva i Skåne
Jag tror som du Meriona. Den spiken har varit väntad länge. sad.gif
gnon49
Skulle tro att dom flesta SAAB-anställda är så luttrade vid det här laget att ingenting förvånar dom. Fabriken har ju stått stilla och då går det snabbt utför.
Har man inte en buffert att ta av blir det säkert tufft för många anställda. Överlever SAAB så blir det säkerligen i kinesisk ägo. Och då finns nog risken att produktionen flyttas till Kina. För hur många vågar köpa en SAAB i dagsläget. anställda som blir utan lö kommer säkert att söka sig ut på arbetsmarknaden efter nya jobb. Tyvärr SAAB, drömmarnas tid är förbi.
Piccante
SAAB har levt på hoppet men nu har nog sista tåget gått...
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Eva i Skåne @ 24-06-2011, 15:09) *
En tragedi för alla drabbade.
Jag såg det på nyheterna igår och en intervju med vår näringsminister som i vanlig ordning bara flinade. thumbdown.gif


Och vad skulle hon göra? Inte kan dom sponsra varje missköt företag. Hur länge har inte Saab gått med förlust?


Piccante
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-06-2011, 15:52) *
Och vad skulle hon göra? Inte kan dom sponsra varje missköt företag. Hur länge har inte Saab gått med förlust?

Jag tycker heller inte att regeringen ska göra något speciellt för SAAB. Men att bemöta frågor om en så allvarlig situation med ett flin ser alltid dåligt ut.
Eva i Skåne
CITAT (Markus_H @ 24-06-2011, 16:17) *
Jag tycker heller inte att regeringen ska göra något speciellt för SAAB. Men att bemöta frågor om en så allvarlig situation med ett flin ser alltid dåligt ut.

Precis så. Tack Markus

Nej, men GUD så söt midsommarkatt du har i din bild Markus!!! wub.gif Ny bild för idag, eller?
Gunilla T
Hörde det på nyheterna igår...så tragiskt för alla som drabbas...vilken oro för framtiden dethär medför. Känner djupt för alla anställda.
Eva i Skåne
Hade ni stannar kvar och jobbat vidare igår efter ett sånt besked på morgonen??? dunno.gif
Jag hade gått hem direkt.
malarmaster
saken är den att du får inte arbetsvägra pga utebliven lön.kommer inte pengar inom några dagar är det andra som får agera genom att försätta företaget i konkurs.därefter kan lönegarantin träda in o ev. rekonstruktionsförsök påbörjas.nu tror jag att det är kört för saab då de haft problem länge o det räcker inte med att pumpa in pengar,här krävs nya tag o ideer.personligen förstod jag inte varför inte företaget las ner för 1 år sedan.ett företag som gått med förlust i alla tider o där ägarna stoppat in miljard efter miljard.skulle mot förmodan det lyckas att skaffa fram ytterligare kapital nu är det bara en tidsfråga innan nästa kris.saab har tyvärr ingen framtid i sverige,möjligt att kineserna kan rädda något från företaget när det gäller kompetens o teknik o bygga något i kina. ulf
gnon49
Lojala anställda är ju ett företags största tillgång. Får man inte sin lön så har man inte råd att vara lojal mot företaget. Arga underleverantörer, arga anställda, arga kunder som inte får sin bil. V.M är nog inte SAAB:s räddning.
Huggorm
CITAT (Eva i Skåne @ 24-06-2011, 18:05) *
Hade ni stannar kvar och jobbat vidare igår efter ett sånt besked på morgonen??? dunno.gif
Jag hade gått hem direkt.

Jag hade sett mig om efter ett annat jobb för flera år sedan om jag varit saabanställd... Hur kul blir det att försöka hitta ett annat jobb i konkurrens med flera tusen andra med liknande yrke och erfarenhet?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Läste förut om Mullers lyxliv. Hur många miljoner har han plockat ut ur Saab?
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-06-2011, 19:13) *
Läste förut om Mullers lyxliv. Hur många miljoner har han plockat ut ur Saab?

Fanns det några miljoner att plocka ut? Förtjänsten blir efter konkursen när de flyttat tillverkningen till Kina och kan börja massproducera billiga bilar
varghem
Nu är det ju så här att Kina vill ha någon i Europa så dom kan sälja sina billiga bilar där. Tror inte Saab riskerar flyttas, däremot gå i konkurs. Och då blir inte bara Trollhättan utan även stora delar av Västra Götaland ödemark.
Huggorm
CITAT (varghem @ 24-06-2011, 21:43) *
Nu är det ju så här att Kina vill ha någon i Europa så dom kan sälja sina billiga bilar där. Tror inte Saab riskerar flyttas, däremot gå i konkurs. Och då blir inte bara Trollhättan utan även stora delar av Västra Götaland ödemark.

Det enda som händer är att folk får pendla till Göteborg i stället för Trollhättan. Huspriserna i Trollhättan lär falla som stenar, och hamna på mer rimliga nivåer för området. Dessutom hände ungefär samma sak i Trollhättans grannstad Uddevalla för tjugofem år sedan när varvet lades ned, och efter en kortare period av problem växte en stor mängd småföretag fram och arbetslösheten är inte större där än i motsvarande städer. Om några år kommer nästan inga trollhättingar sakna saab, utan snarare förundras över hur de stod ut med det enformiga och intelligensbefriade arbetet vid "linan".
Wilmer
Vi hade inte planerat någon lyxsemester och har inrättat livet sedan länge för att ev. bli arbetslösa, någon chock lär det inte bli om det går så. Men himla tragiskt. Vi får käka sork naughty.gif och mördarsniglar.
Meriona
CITAT (Wilmer @ 24-06-2011, 22:39) *
........
Vi får käka sork naughty.gif och mördarsniglar.


sick.gif


Just i familjer där båda antingen jobbar på Saab eller på företag som är helt beroende av Saab så kommer det bli tungt. Alla kan/orkar inte med lätthet att pendla om man har småbarn eller även värk kan spela in i såna lägen, och vad ska man pendla till? Det lär ju knappast vara brist på bilbyggare, ekonomiassistenter och tekniker ett tag framöver. Att flytta till andra änden av landet känns inte som nåt man gör i första taget, sälja huset till underpris och behålla skulderna? Får maken jobb om frun får det på nya orten, eller måste de dela på sig? Nää, även om det inte kommer som nån överraskning så hoppar man knappast jämfota. sad.gif

Och även byggföretaget som jag jobbar på lär ju bli drabbat, ingen köper hus eller lägenhet för ett par miljoner i det här läget. Och är man ensam om inkomsten med hemmavarande barn så är det inte så tokfett i vanliga fall, med a-kassa lär man få ställa av bilen. Orkar man cykla till svampskogen? ohmy.gif

OM det nu blir nedläggning så får man ju hoppas att regeringen går in med stöd så att det kan skapas nya arbetstillfällen, men det tror jag väl faktiskt att de måste, helt enkelt.

Aqvakul
Jag sänder Trollhätteborna en varm tanke. Det var kanske inte oväntat att detvskulle gå så här illa men timingen var ju sällsynt dålig... kompiskram.gif trostar.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 25-06-2011, 09:11) *
OM det nu blir nedläggning så får man ju hoppas att regeringen går in med stöd så att det kan skapas nya arbetstillfällen, men det tror jag väl faktiskt att de måste, helt enkelt.
De kommer säkert lova guld och gröna skogar, men hur snabbt skapar man arbete för tusentals bilbyggare? I praktiken tror jag det kommer bli så att ett stort gäng börjar pendla till arbeten i Göteborg, särskilt sådana som bor söder om Trollhättan. 45:an kommer bli ännu mera tättrafikerad. Sedan kommer ett gäng börja veckopendla till Norge, särskilt då sådana som har något annat yrke i botten som de kan återgå till. En del som passerat 60 pensionerar sig, vissa flyttar från orten helt och en inte oansenlig skara kommer få studera för att lära sig något annat yrke. Det kommer nog bli trångt på högskolan och västra götalands alla kommuners KY-utbildningar. Om ett par år har läget stabiliserat sig, arbetslösheten gått tillbaka till normala nivåer, och folk är nöjda med sitt liv.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 25-06-2011, 10:01) *
De kommer säkert lova guld och gröna skogar, men hur snabbt skapar man arbete för tusentals bilbyggare? I praktiken tror jag det kommer bli så att ett stort gäng börjar pendla till arbeten i Göteborg, särskilt sådana som bor söder om Trollhättan. 45:an kommer bli ännu mera tättrafikerad. Sedan kommer ett gäng börja veckopendla till Norge, särskilt då sådana som har något annat yrke i botten som de kan återgå till. En del som passerat 60 pensionerar sig, vissa flyttar från orten helt och en inte oansenlig skara kommer få studera för att lära sig något annat yrke. Det kommer nog bli trångt på högskolan och västra götalands alla kommuners KY-utbildningar. Om ett par år har läget stabiliserat sig, arbetslösheten gått tillbaka till normala nivåer, och folk är nöjda med sitt liv.

och ett, förhoppningsvis mindre, antal människor slås ut från arbetsmarknaden och förlorar fotfästet i livet... -cry-.gif
Meriona
Jag tror knappast att den som har knegat på Saab hela livet har råd att frivilligt pensionera sig vid 60, man går miste om ganska mycket på att inte ha de där sista 5 åren med sig. Nån har säkert lagt undan i pensionssparande, men långt ifrån alla. Och inte är det lätt att få jobb när man är 60, det är tyvärr bara de allra duktigaste inom sitt gebit som får det, de med specialkunskap.
Wilmer
Många mår riktigt riktigt dåligt, ovissheten är ju sjukt jobbig. Jag är tacksam över att det gick ett tag till, nu är i allafall världsekonomin inte lika kass (?). Om det nu gör något, men det känns lite bättre på något sätt. I mitt fall skulle jag gärna studera för att få nytt jobb (om det skulle behövas) men hur många yrken är det rimligt att man tar lån för sweatingbullets.gif De ska ju betalas tillbaka... Och om båda är arbetslösa kan man inte unna sig lyxen att bara leva på bidragsdelen. Jaja, spekulationer, den dagen den sorgen.
Meriona
Jag undrar om jag skulle orka läsa nåt, jag tycker det är jättetrögt att plugga när man är så här "gammal". Spanskan gick inte alls in automatiskt som de språk gjorde man läste som ung. sad.gif
herkules
nu ska dom få lön, det är ju bra. fast jag skulle nog se mig om efter ett annat jobb, eller ngn utbildning, tror inte Saab håller ut längre, vilket ju så klart är urtrist sad.gif
malarmaster
är det slut nu?kineserna vill inte vara med längre o kassan är helt slut.
eller kanske väntar kineserna o räknar med att köpa saab efter konkurs för en spottstyver?
i vilket fall,saab försvinner från sverige. ulf
gnon49
Visst är det kört för SAAB. Alla vet det, men blundar. En bilfabrik som inte tillverkar bilar är en död fabrik. Skeppa det som är kvar till Kina och ge personalen en chans till nystart med andra arbeten.l
KatteLatte
Det har redan länge varit dags att stänga av respiratorn för det där företaget.

Så j-la sjukt agerat mot dom anställda som verkar ha ställt upp i ur och skur, tagit lönesänknigar osv och sen sätter Mueller de i den sitsen att inte betala ut några löner och fortsätter med sina glada tillrop att han har pengar på gång. Den karln är ju vedervärdig och fullständigt avknoppad från verkligheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon