Full version: Alger
kemigatan
Vad skall jag använda för hjälpmedel.Dammen är på ca 1500 l har en pump med filter och uvlampa.gjort så det finns ett vattenfall och en liten porlande sk bäck och lufttillförsel.Har 3 koi som är på sitt andra år övervintrar i dammen.De här flytande algerna växer mycket snabbt rensar med håv varje dag men kommer snabbt igen och det ser precis ut som om det jäste i algsamlingen ,tar bort ca en femtedel vatten i veckan fyllar på med nytt efter en som odlar koi har sagt att det är bra för kvaliten på vattnet.Tycker inte att man skall behöva en massa apparater för att kolla allt med ph .mineraler osv osv.Är det någon som har ett kanon tips.
Gunilla T
Vattenbyte hjälper inte, det kan snarare förvärra algtillväxten.

Sätt halm i en jutesäck och har du en tunna som vattnet renas genom kan du sätta halmen i tunnan. Det bör vara ekologiskt odlad halm så man inte riskerar att få bekämpningsmedel i dammen. Det tar några veckor innan vattnet klarnar och halmen bör bytas några ggr under en säsong.

Ligger dammen väldigt soligt? Sol hela dagarna främjar också algtillväxten.

Helt utan alger blir man aldrig men vattnet skall inte vara grönslammigt...
lavendelgården
Du fick ett superbra svar. Jag hade också problem med alger i en av dammarna. Fick en halmbal av en bonde, dumpade den i dammen - la en sten ovanpå. Det är åtta år sedan - inga alger mer. Men då får man också betänka att jag låtit en del träd växa upp, så dammen har mer skugga och det är viktigt. Har en mindre damm där det bara är sol på förmiddagen - inga alger. Reningsverk och allt annat som trädgårdsbranschen vill att vi ska köpa, har jag skippat helt efter att för många år sedan ha haft en damm med alla dessa attiraljer utan att det hjälpte!
Halmbal alltså och byt inte vattnet....
Ha en bra sommar.
Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon