MRLINDELL
Tänkte bara ställa en fråga angående trädgårdsföreningar. Jag har sett lite på nätet, bilder och en del anslag, plus lite vibbar från odla.nu ..

Är majoriteten pensionärer med alzhimers lite? 90% tanter? Varenda bild en samling tanter.

Det känns som om dagens amatörodlare är antingen en vegan eller miljöpartist.

Jag måste erkänna att det skrämmer mej!! inte minst alla tanter ..

Finns det inga riktiga odlarföreningar?
Fialotta
Varför är du rädd för tanter...finns inget snällare ohmy.gif tongue.gif
Susanne i Linköping
Om du själv går med i en förening är det ju inte bara tanter med i den längre! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Inom både STA och RST finns det väl en hel del karlar??? Eller??

När det gäller trädgård som yrke verkar det dock bli mer och mer ett kvinnoyrke när jag pluggade till trädgårdsingenjör var majoriteten kvinnor + nu när jag undervisar är de flesta eleverna i vuxenklasserna kvinnor. Kanske de urusla lönerna inom trädgård hjälper till att göra det till ett kvinnoyrke??
Tesa
Det finns en helt "lössläppt" trädgårdsförening här och dom mest aktiva är faktiskt ett gäng karlar i varierande ålder och några "tanter" i 35-40 årsåldern och nån moderat politiker, och en väldigt socialdemokratisk och ett par penschis- tanter- alla köttätare vad jag vet.
Och jag som är bland dom yngsta är nog den som lider värst av Alzheimers medium (minst) wacko.gif
kerstin z5-6
Det är tanter """ i 70 års åldern som kan något om trädgårdsodling -herrar -gubbar med för den delen -de är guld värda sådeså !
Ett helt livs trädgårdmisstag .. varför göra samma -lär av dem medan de finns kvar !
Fö är det en hel del unga med i både sta o rst laugh.gif
kallar du mej för tant så kör jag över dej med sparken smile.gifsmile.gifsmile.gifsmile.gif
renate
mad.gif Jag känner mig defenetivt inte som tant,och penchis är jag från och med den 1 april.Alzheimer har jag inte heller(light)ibland,kan går utan rullator än så långe.Ärligt talat känner jag mig lite trampat på tåarna.Det är ingen som tvingar dig att går med i trädgådsförening om du tycker där är för många tanter med alzheimer.Går med i en Hipp hopp clubb istället.Så,där fick du av en som inte vill blir kallat tant.Det här skall inte vara ett påhopp,men jag blev lite arg. huh.gif mad.gif sad.gif Renate medlem i STA Hallandskretsen.
*Felix matte*
CITAT (MRLINDELL @ 27-02-2004, 22:20)
Tänkte bara ställa en fråga angående trädgårdsföreningar. Jag har sett lite på nätet, bilder och en del anslag, plus lite vibbar från odla.nu ..

Är majoriteten pensionärer med alzhimers lite? 90% tanter? Varenda bild en samling tanter.

Det känns som om dagens amatörodlare är antingen en vegan eller miljöpartist.

Jag måste erkänna att det skrämmer mej!! inte minst alla tanter ..

Finns det inga riktiga odlarföreningar?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Är du rädd för din mamma också laugh.gif jag menar, hon är väl också tant wink.gif
har väl passerat 40-strecket
Farbröder... håller de sig unga och "ofarliga" längre tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Magndani
Populationen i en odlarförenng är som i samhället. Det finns människor i olika åldrar. Med din inställning till "pensionärers" kunskaper får du nog starta en egen förening. Jag är jätteglad och evigt tacksam att jag har haft äldre personer att rådfråga i olika växt- och odlingsfrågor. Det har besparat mig mycket onödigt arbete, för att inte tala om kostnader. De är så givmilda och delar gärna med sig både av sin visdom och sina plantor. Tänk på det kära du, när du blir gammal kanske ingen vill ha dig med i någon förening. Dessutom tycker jag ine att du skall skoja om Alzheimer, var glad att du inte är drabbad.
Detta blev en riktig "fingeråthutning", men jag tycker att man skall respektera människor i alla åldrar. mad.gif
MRLINDELL
Det är bara du som inte förstår att föreningslivet håller på att gå i graven. Det är också en mycket gammal myt att äldre vet bäst. Men de äldre får gärna tro detta, kanske ett sådant där ålderstecken man inte får skämta om.
Unn
CITAT (MRLINDELL @ 28-02-2004, 15:40)
Det är bara du som inte förstår att föreningslivet håller på att gå i graven.

Men mr Lindell - föreningslivet som sådant går nog inte i graven! Med den trädgårdstrend som drabbat sverige de sista åren, tror jag att trädgårdsföreningarna fått mycket nytt blod.
Värre är det kanske med lite otrendigare föreningar..(..typ frimärken, bridge, gammeldans ...Kanske även det är en uppåtgående hobbytrend, men det tycks inte så från mitt perspektiv)
Själv har jag haft svårt att välja trädgårdsförening, slutar antagligen med ett antal olika.
Unn / drygt 30 år
MRLINDELL
Det beror kanske på var man bor. Jag skulle gissa att den förening min bror är med i har en medelålder på +65 och styrelsen betydligt äldre. För mig så verkar det vara så att de som har tid, dvs många äldre slår sina klor i föreningarna och sedan gör det svårt för yngre mera innovativa förmågor att ta plats. Pratar man inte orkideer i den här föreningen är man helt ute, på sommaren har de uteträffar med kaffe och boule. Kul för dem men synd om alla yngre trädgårdsintresserade som har lite större ambitioner än bara sällskap.

Jag tänker söka mig till Sollentuna som verkar ha blandad kompott med ett program som man även försöker genomföra.
Unn
Alternativet då herr Lindell, kan väl vara att starta en egen förening, kanske liggande under någon av de stora? Så tycks ha hänt i min lilla del av Sverige, vilket - bortsett från beslutsångesten (-och kanske ekonomin?) - kan ge en trädgårdsintresserad fler infallsvinklar i form av fler träffar, olika inriktning på föredrag, flera kunskapskällor, etc etc.
Själv tycker jag att all växtkunskap är kul (även om orkideer är lite underprioriterade)
rolleyes.gif Unn
nilla
CITAT
Finns det inga riktiga odlarföreningar?


Typ, en där man går tysta sida vid sida i gryningen beväpnade med motorsågar och jordfräsar? tongue.gif

En förening blir väl vad medlemmarna gör den till, eller? Det kan ju vara en bra ide att du skapar den sorts förening du vill ha - så populärt som odling är nu finns det ju plats för flera!

Fast jag skulle nog inte vilja va med i en som inte hade tanter med - som har oumbärliga kunskaper i odlingssammanhang!

Gunilla
MRLINDELL
Näe jag har varken jordfräs eller motorsåg.
Kör med handjagare hemma.
Enda motoriserade matcho verktyg jag kanske missbrukar är en stor vinkelkap som jag använder till att kantklippa gräset, perverst men effektivt och fint & snabbt.

Grönsaker och Perenner, kryddväxter/örter, frukt & bär är intressant. Jag kanske har udda trädgårdsintressen som inte är fina nog?
Tittiluringen
vad har hänt nu då? ohmy.gif

vad är det för gnäll på äldre männsikor och vad har du för problem egentligen?? Letar du efter en trädgårdsförening eller vill du bara gnälla? Gå med och påverka, varför är inte dina jämnåriga vänner med? Och lite kul vore det om du vågade sätta ut din ålder.

"finns det inga riktiga odlarföreningar?" och hur tycker du att en sån skulle se ut då?

Nä fy sjutton jag förstår er som blev mer eller mindre stötta, såna här inlägg ser man sällan på detta trevliga forum. Här är det kunskap och framför allt intresse som är viktigt inte nån siffra på ett födelsebevis.

Hälsningar Titti
Kajsa
Jobbar med gamla på ett Servicehus, om du bara visste vad många kloka,
smarta, roliga och fantastiska gamla jag mött, människor jag alltid bär
inom mig. Även om "skalet är gammalt" kan själen vara ung. Hur gamla vi
är spelar ingen roll, det är helt andra saker som är viktiga.
Jag samlar frimärken sedan många år, en dag flyttade en gammal bokhandlare in som samlade frimärken, varje ggn vi möttes blev det frimärksprat, så trevligt vi hade och inte brydde jag mig om att han var 90 år, huvudet var det inget fel på. Vi hade ett gemensamt intresse.
kerstin z5-6
Rst -verkar vara något för dej -de har många medlemmar , både yngre och äldre som är duktiga på grönsaksodling.Det är inte jag , men det betyder inte att jag föraktar någon som är det . Jag är med i både rst och sta samt lokala avd av dessa + 2 till
Varav en är sjyssta lökar och vi kommer inte att utöka -utan vara vi 8
-fast vi utnämner en del "hederslökar då och då smile.gif

Underavdelningar finns , man kan gärna var med i flera föreningar om man har lite olika intressen
Trädgårdsföreningarna lever -Nya poppar upp överallt
Rst s senaste heter Lappmarkens trädgårds sällskap I Lycksele -
16 mil från mej -Besökte dem häromdagen . Den medlem som bor längst bort åker 20 mil en väg för att delta i deras träffar.Då är man intresserad .
Den medlemmen var 26 år smile.gif biggrin.gif
gmasterb
Tycker själv inte att det är något fel på äldre. Tror att vi yngre kan bli lika ratade vi med från dem äldre. Men man kan se det på så sätt att vi yngre kan alltid lära oss en massa från dem äldre. Därför är det bara bra att ha med folk med lite kunskap.
Eller?
//Stefan "bara 22"
AnneG
Nå må dere være snille mot hverandre, da!!! smile.gif Jeg tror ikke debatten går på at man vil ha bort de eldre. Jeg skjønner godt at det ikke alltid er like morsomt å være den eneste under 50 år når man skal være med i en forening. I mitt lokale "trädgårdsselskap" er det også flest eldre mennesker. Jeg vil si at gjennomsnittsalderen ligger godt over 60 år. Det er fint med eldre mennesker, men jeg skulle ønske at det var flere yngre med der. Selv er jeg 36 - og den yngste!! Jeg savner flere unge med hageinteresse, som kan være med på å være kreative, ta initiativ til nye aktiviteter, osv. osv. Men det er ikke så mange jeg kjenner som har hageinteresse, så det er vanskelig å få noen med seg. Og til alle dere over "36" her inne; ikke ta dette ille opp, det er jo ikke de "eldre" jeg vil ha bort - det er bare det at jeg vil ha litt yngre mennesker inn - i tillegg!! Det er vel derfor jeg liker meg godt her på internett, for her er det en fin blanding av kjønn og alder. smile.gif smile.gif smile.gif
MRLINDELL
Tack Anne, vem du än är !! wub.gif wub.gif wub.gif
*Felix matte*
När jag tänker efter så kanske till och med min son tillhör "gamlingarna"
(enl. MrLindell)
Han har passerat Anne G,s 36 tongue.gif och äldsta dottern... hon kommer hackihäl... firar 30 i sommar
Huvvaligen vad gammal jag måste vara då laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Tacksam är jag iaf att jag än så länge förskonats från Alzheimer och Demens wub.gif
andreas i uppsala
Att bli kallad tant verkar inte vara populärt. Förr i tiden var det väl helt normalt att man kallade äldre tant, som tant rut och tant brun.De var väl inte så gamla. Jag har själv blivit kallad lilla gubben så länge jag kan minnas. Eftersom min kära mor nu är mycketkortare än mig så passar jag på att ge igen tongue.gif

Jag har själv en förening,Blomgatan palm och exotiska växtförening.Vi dricker lemonad(o vatten) och sitter under palmerna och under bananerna och vilar oss.Vi drar även på utflykter till olika spännande platser som tex den tropiska delen och medelhavsdelen.Ibland annordnas också promenader till botan. Vi byter även fröer och annat. Senaste bytet var med Kiril Donov från bulgarien. Det var det största "bytet" i föreningens historia!!!
Maxåldern ligger just nu på 15 år och minåldern på 5. Individer över 16år och individer under 80 är för tillfället portade, men vi håller på att se över reglerna, så att jag inte måste sluta om något år. smile.gif

Så tyvärr Mrlindell men du är tyvärr inte välkommen, så länge du inte är under 16 eller över 80. Visst är det tråkigt men såna är reglerna
MRLINDELL
Ingen fara Andreas.
Jag har också exotiska växter och önskar mej säkert några flera, men föredrar att ligga och krypa i rabatterna eller drivbänkar/växthus.
Just nu är det många tomater på hjärnan och mycket pyssel i förrådet i väntan på våren.

Vad hette leverantören av växterna som kom från Drakelius? Det måste ha stått något på fraktsedeln eller krukan etc etc. M.a.o via vem köper de växter typ i Danmark/Holland/Tyskland??
Cilla
I Pomologiska sällskapet finns både gubbar, gummor, tjejer och killar. Kul förening om man är intresserad av frukt- och bärodling som hobby. http://www.svepom.com

I Svenska Trädföreningen finns såväl äldre som yngre, forskare liksom trädklättrande arborister. Föreningen samlar främst folk med trädvårdsyrken. http://www.tradforeningen.se/
MRLINDELL
Inte helt fel, tack!
Ympning är intressant, värt ett besök när man ändå är på mässan.
andreas i uppsala
Du må ha exotiska växter men du slår aldrig BPEF's sortiment sleep.gif . För mig blir inget krypande utan snarare hoppandes och knäandes.(och machetandes)

Drakenius palmer kommer från norditalien där de står på friland för att sedan ryckas upp och sättas i kruka och skeppas till sverige. Så är det i allafall med deras 500 stora trachypalmer som de har där nere.

PS. Uppsala ligger i zon III (II-III hos mig)
renate
Jag blir glad när fler yngre blir trädgårdsintresserade,det är rolig med blandade åldrar,man lär av varandra.Min svärdotter har blivit trädgårdsintresserat hon är nästan mer inne på forumet än jag.Hon vill lära sig av mig hur man odlar vilket,hon ger mig bra inspiration hr jätte bra rabattförslag.Det är inte åldern som är viktigt,det är gemensamt intresse som för samman oss.Spela boule gör man väl inte på en trädgårstreff.Då skulle inte heller jag vill vara med. ohmy.gif
Jag tycker vi skall inte hacka på varanda,vi skall respektera varandra,de yngre har mycket att bidrar inte minst ideer.En trädgårsförening skall helst vara blandat,yngre,äldre,kvinnor och män. rolleyes.gif rolleyes.gif
slutar och kastar jordklumpar på varandra,lägg dem i rabatte istället. rolleyes.gif rolleyes.gif
Mvh.Renate(tant?)nää
andreas i uppsala
boule är kul. Det kör jag hela tiden varenda sommar under platanerna
Ewa L
Jag anmälde mig förra veckan till lokalavdelningen och talade om att jag ville bli medlem — har inte blivit av tidigare. Fick ett välkomnande e-mail tillbaka om hur trevligt det är med en ny medlem.
Nämnde det i förbifarten för min dotter och då tog hon fram en artikel i tidningen som jag missat. De (föreningen) hade inte fått en ny medlem på 10 år!! rolleyes.gif laugh.gif

Det betyder säkert en massa "tanter" och "farbröder" och jag glädjer mig mycket åt det. Dels en massa samlat kunnande + kanske jag får känna mig ung!

Ärligt talat, skiter jag fullständigt i deras ålder!! Vi har förhoppningsvis gemensamma intressen. Bryr mig lika lite om åldern på den som ger mig ett vettigt svar här på forumet.
birgitek
Håller med MRLindell lite grann, tycker att själva föreningsformen borde förnyas. Dom föreningar jag kommit i kontakt med, inte enbart trädgård, har styrts av ett gäng bessewissrar, inbördes beundran och snobbism.
Detta har dock inget med ålder att göra, är själv så kallad tant.
Efterlyser någon sorts friare förening där man delar intressen och har kul,
inte toppstyrs av en liten klick som vet hur allt skall vara.
Birgit Ek
andreas i uppsala
jag är en besserwisser, om än i inte särskilt stor skala, men vem är egentligen inte besserwisser wink.gif
Ann-Christine
Jag är med i styrelsen i en trädgårdsförening under RST. I styrelsen är kanske medelåldern 50 år och fast vi har ca 150 medlemmar just nu (ökar hela tiden) så är det ingen som är intresserad av att vara med i styrelsen så därför blir vi som redan sitter där, kvar år efter år fast vi kanske vill sluta. Men slutar vi så måste ju föreningen läggas ner så därför fortsätter vi. Det är nog mest tjejer som är medlemmar men det är säkert lika många gamla som unga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon