Full version: Schersminsfråga
Klint

Smultron eller ej?
Fick inte in bilderna men här kommer en länk på vår trädgård att där är en schersmin har jag förstått och skrev under bilden att den inte doftar så mycket men det gjorde den senare! Men kan nån säja om det är en smultron-eller nåt annat?

https://picasaweb.google.com/221.pia/Tradga...feat=directlink
*Stintan*
Ser ut som en doftschersmin.
Azur
Doftschersmin är väl samma som smultronschersmin, Philadelphus coronarius? Det finns några olika namnformer (med bl.a. fyllda blommor) men jag vet faktiskt inte om det odlas några andra schersminarter i Sverige?
*Stintan*
Jag har haft en dubbel(fylld) och den doftade inte ett smack.
Gröna mormor
Är det inte Kameliaschersminen som är dubbelfylld? Jag har en av varje sort och tycker att den vanliga schersminen doftar mer än kameliaschersminen.
Klint
thanks.gif Jag nöjer mej med att det är en Doft- sen om det är smultron eller inte får nog avgöras på plats Gubben sa iallafall -Va det luktar hallon när den blommade ja kanske menade han smultron jag hade aldrig hört det förrän jag läste här i dofta gott tråden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon