Victoria
Hej på er!

Jag vet inte riktigt om jag hamnat under rätt kategori, hoppas jag kan få så många hjälpsamma svar som möjligt wink.gif

Jag är rätt nybliven villaägare och i höstas när vi flyttade in så grävde jag om en igenväxt rabatt och tryckte ner en hejdundrans massa lökar som jag ivrigt väntar på att de skal komma. Det kommer blomma från kanske april juni. Vet inte riktigt när de sista tulpanerna har gjort sitt, men det borde vara i juni. Efter detta förgsprakande kalas kommer det bli en kal jordplätt och nu är frågan vad jag gör med den? Säg att rabatten är 2x4 meter och sluttar lätt. Den står vi husknuten och har MYCKET sol fram tills ca 13 sen blir det skugga. Nu har jag funderat på lite högra blommor typ lupiner, akleja, aster, rosenkrage i den nerdre, sluttande delan av rabbaten. Men då detta skal förkultiveras hur sjutton skal jag sätta mig och gräva ner dem mitt bland tulpan och lilelökanra? sen vill jag ha några marktäckande färgsprakande låga blommor i den övre delen av rabbaten, men de flesta blommor är då ettåriga och jag vågar som sagt inte gräva och grejje bland snödroppar ochh skal gudanne veta vad jag tryckt ner biggrin.gif Jag vill ha en självsående, relativt självskötnande lite halvt vildvuxen fast ändå fin och organiserad rabatt som blommar till september-oktober. Många krav va?! biggrin.gif Är det någon vänlig skäl som kan ge mig lite tips på blommor som klarar sig bra på egen hend så jag slipper förkultivera och balta med sånt sad.gif I år kmmer vi dessutom vara bortresta i juni så jag har ingen chans att plantera ut då sad.gif Har någon nått bra tips och förer man kan så/strö direkt i marken i maj eller så. Jag är VÄÄÄÄÄÄLDIGT tacksam för alla som kan ge nått svar och tips till en nybörjade som vill mycket men inte kommer igång för jag är villrådig. Tycker det är så svårt att läsa sig till på fröpåsar.

Ha det bra!!!

Kram // Victoria
Hannele
CITAT (Victoria @ 01-03-2004, 18:39)
Jag är rätt nybliven villaägare och i höstas när vi flyttade in så grävde jag om en igenväxt rabatt
och tryckte ner en hejdundrans massa lökar

Vet ni, vad som fanns i rabatten?
Hos oss tog det flera år, när det fortfarande poppade upp nya perenner! wub.gif
Allt det där med sol, sittplatser och allt... vet ni redan, hur ni vill ha det?
Det kanske fanns redan lökväxter i trädgården?
Ta det lite varligt 1:a året, är mitt råd.
Gunvor Nilsson
Hej Victoria och välkommen till forum!

Ja Hannele gav dej ett gott råd att ta det varligt första året så du ser vad som kommer upp.

Om du vill ha låga marktäckande växter, så satsa på ettåringar som du kan så direkt i marken, ex.vis slingerkrasse eller ringblommor (men då är du förstås bunden till gul/orange/röd färgskala). Den typen av ettåringar sköter sej i princip själva.

Astrar som också är ettåriga brukar finnas att köpa som plantor i kruka på våren, men dom behöver vattnas i början när man planterat dom så det kanske inte är så lyckat om ni reser bort i juni (kanske du kan hitta någon som vattnar åt dej) Rosenkrage känner jag inte till (perenn?) Vallmo av alla de sorter kan sås direkt på plats och blommar samma år. Pionvallmo finns i många färger och är tacksamma att odla.

Perenner blommar som regel inte första året så vänta med att så dem till i augusti så hinner de bli lagom stora så att de kan övervintra ute i rabatten och då blommar de nästa år.
Lupiner och akleja är perenner.

Jag tycker att du har ett spännande trädgårdsår framför dej - lycka till!
/Gunvor
Victoria
Hej Gunvor,

Det fanns inte så mycket i rabatten jag grävde upp och det som fanns slet jag upp. Det var mycket gröna marktäckande växter. Tror det en gång för länge sedan kan varit kryddträdgård eller liknande. Det fanns även lite violer kvar i höstas, men annars fanns inga lökar eller sånt. Det var en igenväxt rabbat med inte så myclet i. Jag minns det från i våras och somras när vi var och titade på huset smile.gif

Hur vet jag vad jag kan så direkt i marken. Det står på nått paket att de kan direktsås i maj. Innebär det marksådd? Det skulle ju vara smidigt att bara sprida ut lite fröer och kanske täcka med lite jord. Är det så man gör?

Vad beträfar Lupiner och Akleja skriver du att jag skal vänta med att så dem. Menar du på att jag skal sätta dem direkt i marken i augusti isf?

Rosenkrage måste nog vara en perenn. Skickar med en länk så du kan se vilken det är, om du är nyfiken smile.gif De är som prästkragar, fast färgade smile.gif

http://www.nelson.se/cgi-bin/seedseek.pl?I...nfoButton=21359

// Victoria
kerstin z5-6
Jag vill ha en självsående, relativt självskötnande lite halvt vildvuxen fast ändå fin och organiserad rabatt som blommar till september-oktober. Många krav va?!

ja! Det går men blir oftast inte så kul..
Bättre att bestämma sig för en höjdpunkt-förträdesvis vår + den tid på sommaren man brukar vara hemma ...
Då det ska vara riktigt maffigt ...

Lökar går utmärkt att flytta på när de blommat över

Direktsådd menas så direkt i jorden , men de måste vattnas o skötas om -ändå
Fingerborgsblommor självsår sig gärna

Rosenkrage är perenn
Gunvor Nilsson
CITAT (Victoria @ 01-03-2004, 20:51)
Innebär det marksådd? Det skulle ju vara smidigt att bara sprida ut lite fröer och kanske täcka med lite jord. Är det så man gör?

Vad beträfar Lupiner och Akleja skriver du att jag skal vänta med att så dem. Menar du på att jag skal sätta dem direkt i marken i augusti isf?

Jag sår mina ettåringar direkt där de skall vara. Vattna på en plätt, så fröerna och lägg på ett tunt lager (ca 1 cm) jord och platta till litet så fröna kommer i kontakt med jorden. Om man måste plantera om dom så tappar dom fart och det dröjer längre innan dom börjar blomma. Gallra småplantorna om dom står för tätt.

Perennerna har jag sått direkt i jord i pallkragar i höstas (aug/sept i köpejord med ett tunt lager såjord, S-jord, på ytan, då slipper man ogräs!) . Dom står nu kvar i kragarna över vintern. Uppepå har jag lagt gamla fönster och mellan de små plantorna har jag fluffat upp torkade ormbunksblad och lite halm. När snön kom så skottade jag upp snö runtom och på fönsterna och jag hoppas det räcker som isolering. Sen i vår planterar jag ut dom där jag vill ha dom.

Pallkrageodling verkar vara på frammarsch och det kan du läsa om längre ner i pallkrageavdelningen.

Jag är egentligen också nybörjare på 'aktiv' odling from förra året och massor av kunskap har jag hämtat här på Odla och AoT:s forum som har många kunniga forumister! Det är bara att suga i sej! tongue.gif

/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon