Full version: Insektsbett
Rossi
Det började i onsdags. Det kändes som om jag hade en finne på ryggen och jag kliade lite. Sen i torsdags var jag illröd, svullen och varm. Min man säger att man kan steka ett ägg på ryggen, så het är jag. Märket var då stort som en hel manshand och är det fortfarande. Och det kliar och spänner. Jag sover jättedåligt om nätterna. Varje gång jag rör mig eller vänder på mig så vaknar jag för att det gör ont. Verkar vara ett insektsbett som jag fått en allergisk reaktion mot men jag har inte märkt av att jag har blivit stucken. Har varit på Apoteket och äter nu antihistamintabletter + baddar med Alsolgel och hydrokortisonsalva men det kliar lik förbannat och gör väldigt ont. Är irriterad i luftrören också och megatrött ...

Har någon haft en liknande reaktion av ett insektsbett? Hur lång tid har det dröjt i så fall innan det har lagt sig? Behövde ni gå till läkare och få antibiotika eller är det bara att avvakta?

Till saken hör att jag två veckor dessförinnan blev stucken av två bin. Ett stick på vardera arm. Fick en liten reaktion men inget större. Kan mitt stora utslag på ryggen möjligtvis vara en reaktion på bisticken - två veckor senare ...?
merlin68
Bältros kan ge ett liknande utslag som det du beskriver. Behöver inte var en "ring" första tiden. Gå till farbror doktorn snälla .

http://www.bältros.se/om-symptom.php
Rossi
Men jag har inga blåsor som man ju har vid bältros så det tror jag inte att det är.

Ja, får nog ringa läkaren imorgon.

Så här ser det ut. De blåa märkena runt om har min man ritat dit för att vi ska se om det sprider sig.

[attachment=63760:SAM_0130.JPG]
merlin68
Bäst att kolla upp, jag talar av erfarenhet. 2006 fick jag otroligt ont i örat, kändes som det du beskriver. Jag är ingen vekling så jag härdade ut i flera dagar tills jag nästan skrek av smärta. Föda barn var ingenting jämfört med det här crying.gif Blev inlagt med bältros i ansiktet och fick drogas ner med morfindropp i tre dagar.

Ville inte skrämma upp dig men bättre att gå en gång för mycket till doktorn ... kanske är det bara ett infekterat myggbett eller en reaktion efter de stick du fick för ett par veckor sedan. Krya på dig kram2.gif !
Rossi
Jag är tacksam för alla uppslag så tack för din input! På apoteket tittade de på märket och kvinnan där sa att hon såg var insekten har bitit/stuckit men min man kan inte se något ingångshål så att säga.

Var själv inne på bältros förut men sen när jag läste om det så stod det ju just det med att man har blåsor, vilket jag då inte har.

Men får ringa läkare imorgon. Kommer bara så olägligt - när gör det inte det, förresten? - för imorgon är första arbetsdagen efter semestern så jag kommer att ha mycket att göra men hälsan får komma först. Får se när jag får läkartid. Skriver och berättar när jag vet mer!

Lät inte alls kul med din bältros. Har hört att det gör väldigt ont. Skönt att det gick bra till slut!
Meriona
Usch det där såg inte roligt ut alls Rossi - stackare! trostar.gif
Vet inte vad det är tyvärr.
Lokan
Och du är säker på att det inte suttit en fästing där??
Rossi
Lokan: Jag har inte sett någon fästing i alla fall och har inte gått i bikini alls i sommar. En sjuksköterska som tittade på det sa att fästingbett/borrelia inte ser ut som mitt gör. Vid borrelia har man tydligen mer en ring runt bettet medan mitt märke ju är jämnrött.
Christa
Kan möjligen borrelia se ut så där?

Jag tycker också du skall till doktorn och begär en akuttid.

Jag gick och härdade ut alldeles för länge nyligen med en helt annan åkomma och när jag till sist sökte akut till vårdcentralen så skickade de mig till sjukhuset och jag blev inlagd direkt.

Saker kan bli onödigt illa om man väntar för länge med att söka läkare.
Lokan
Jag har själv haft väldigt tydliga "borreliaringar" men läste nyligen att kvinnor kan få helt annorlunda märken också! Men det är ju bra om du kan stryka borrelian iaf.!
Lycka till hos doktorn! Hoppas det bara är lite överkänslighet! smile.gif
kerstin z5-6
Visst kan det vara både borrelia och bältros..(Blåsorna kan komma sent i förloppet)området är stort sök hjälp i tid
Christa
Hittade det här

"Kvinnor som infekterats av den fästingburna sjukdomen borrelia riskerar att inte få rätt diagnos i tid. Utslaget på huden hos kvinnor ser ofta annorlunda ut än männens och det är det inte alla läkare som vet.

Ingen röd ring på huden
Hos kvinnor uppstår det ofta ingen ring. Istället utbreder sig en helröd rodnad, ofta med ett mörkare parti i mitten.

Det här är fortfarande ganska okänt i vården"

Du kan ju skriva ut det här och ta med dig så att de åtminstone testar dig för borrelia.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...;artikel=754963



Rossi
Tack för alla svar! Ska ringa läkaren imorgon bitti!
Trampendal
CITAT (Rossi @ 07-08-2011, 19:43) *
Men jag har inga blåsor som man ju har vid bältros så det tror jag inte att det är.

Ja, får nog ringa läkaren imorgon.

Så här ser det ut. De blåa märkena runt om har min man ritat dit för att vi ska se om det sprider sig.

[attachment=63760:SAM_0130.JPG]


Jag har haft borrelia två gånger och det har sett ut sådär.
Rossi
Ska till distriktssköterska idag och till en allmänläkare imorgon. Återkommer!
Myosotis
Skrev just i din andra tråd, jag tror att det är borrelia. Min såg ut precis så där båda gångerna, jag tycker det är dumt att alla pratar om den där ringen, det gör ju att folk missar att de har borrelia bara för att de inte har någon ring.
Rossi
En läkare tittade på mig idag och jag håller med om att man är fixerad vid den där ringen. Jag är nämligen mer och mer benägen att tro att det är Borrelia. Hursomhelst, läkaren konstaterade att det är en hudinfektion. Om det sen är Borrelia eller om infektionen beror på något annat vet man inte men jag fick utskrivet penicillin som även biter på Borrelia och det kändes faktiskt skönt!

Jag hade ju ingen bokad läkartid men distriktssköterskan kallade i alla fall på läkaren så han tittade bara på mig i max 2 minuter och sen gick han igen.

Ska hämta ut penicillinet på väg hem från jobbet och så hoppas jag att det verkar snabbt!

Tack för er support!
Meriona
Vad skönt Rossi! Då ordnar det sig ska du se! bravo.gif
merlin68
Hoppas du blir helt frisk snart!!! yes.gif
Myosotis
Så bra! Sätter man in penicillin så snabbt ska det ju inte bli några komplikationer. Ät nu upp alltihop ordentligt, 3 veckor är det väl hoppas jag?
Christa
Så bra att du fick penicillin redan idag och slapp vänta till imorgon men så fånigt att de inte tog något prov.

Dels hade det ju varit intressant för dig att få veta om det är borrelia och dels borde ju vårdcentralen vara intresserade för att bli bättre på att ställa diagnos om någon annan får det.

Var det samma distriktssköterska som tidigare sagt att det inte var borrelia eftersom det inte fanns någon ring?

Berättade du att du visste att det kunde se ut så där och inte behövde vara någon ring?
Rossi
Tack alla! Ja, hoppas att penicillinet hjälper. Har just tagit den första tabletten. Jag ska ta två tabletter dagligen i 10 dagar. Det brukar ju märkas snabbt om penicillinet verkar.

Jag hade med lappen där det stod att det inte behövde vara någon ring vid Borrelia. Distriktssköterskan såg det men inte läkaren. Ingen kommentar från sköterskan ... Och det var inte samma sköterska som i helgen sa att Borrelia inte såg ut som mitt gör.

Det tar tydligen 6 veckor för kroppen att bilda antikroppar mot Borrelia så dessförinnan är det inte lönt att ta något blodprov. Och även om provet visar att man har antikroppar så kan det vara från en infektion från långt tillbaka i tiden så blodprovet är enbart säkert om det 6 veckor efter bettet visar att man INTE har några antikroppar.
Christa
CITAT (Rossi @ 08-08-2011, 15:57) *
Tack alla! Ja, hoppas att penicillinet hjälper. Har just tagit den första tabletten. Jag ska ta två tabletter dagligen i 10 dagar. Det brukar ju märkas snabbt om penicillinet verkar.

Jag hade med lappen där det stod att det inte behövde vara någon ring vid Borrelia. Distriktssköterskan såg det men inte läkaren. Ingen kommentar från sköterskan ... Och det var inte samma sköterska som i helgen sa att Borrelia inte såg ut som mitt gör.

Det tar tydligen 6 veckor för kroppen att bilda antikroppar mot Borrelia så dessförinnan är det inte lönt att ta något blodprov. Och även om provet visar att man har antikroppar så kan det vara från en infektion från långt tillbaka i tiden så blodprovet är enbart säkert om det 6 veckor efter bettet visar att man INTE har några antikroppar.


Jaha, det visste jag inte. Undrar om alla som säger att de haft borrelia ett antal gånger har tagit prov efter så lång tid.

Håller tummarna att penicillinet hjälper!
*Stintan*
Det går oftast att ställa diagnos utan att ta blodprov.
Myosotis
CITAT (Rossi @ 08-08-2011, 15:57) *
två tabletter dagligen i 10 dagar.

Och jag som trodde att det måste vara 3 veckor när det gäller borrelia. Någon sjukvårdkunnig som kan kommentera det?
Lena i Torslanda
Man startar med 10 dagar - ger inte det effekt efter den perioden kan man öka upp till 21 dagar. Längre period än det ska man helst inte ge. Enligt Läkemedelsverket ger det ingen effekt.
Rossi
Dessutom vet vi inte om jag har borrelia. Min diagnos är hudinfektion och vad den beror på vet ingen. Vi får se vad som händer. Har bara hunnit ta två tabletter.
Gossen Ruda
Kör man en bildgoogling efter borrelia så kommer det upp några liknande bilder. Varför skulle kvinnor riskera att att få annat utseende på märket än män?
Myosotis
CITAT (Lena i Torslanda @ 09-08-2011, 12:19) *
Man startar med 10 dagar - ger inte det effekt efter den perioden kan man öka upp till 21 dagar. Längre period än det ska man helst inte ge. Enligt Läkemedelsverket ger det ingen effekt.

Jaha okej - men jag fick i alla fall 20 tabletter - 1 om dagen. Pappa åt antibiotika i veckor i flera omgångar för att bli av med sin borrelia.
Christa
CITAT (Rossi @ 09-08-2011, 12:20) *
Dessutom vet vi inte om jag har borrelia. Min diagnos är hudinfektion och vad den beror på vet ingen. Vi får se vad som händer. Har bara hunnit ta två tabletter.


Hållå Rossi! Hur gick det? Har du blivit frisk?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon