ängsvädd
Kan man frysa in mellanmjölk o naturell youghurt? Alltså - är de oförändrat goda efter upptining? Någon som prövat?
malcolm
Mjölk smakar sött efter nedfrysning men funkar till bakning, youghurt vet jag inte.
Meriona
Håller med malcolm, mjölk blir inte bra, det höll vi på med i segelbåten före kylboxarnas tid. Den skiktar sig något och smakar knepigt. Youhurt har jag heller inte testat.
andersen
mjölk är inga problem,youghurt vet jag inte, men det säljs ju frusen youghurt, så kanske är det ett allternativ att äta youghurten frusen.
Azur
Minimjölk går bra att frysa, tar ingen smak. Å andra sidan är det ju inte alla som gillar minimjölk över huvud taget...

Är det för utfärd med båt el dyl, finns det mjölk med lång hållbarhet att köpa - den är högpasteuriserad (steril) och håller i flera månader helt utan kylning. Tyvärr har den en lite konstig bismak av mandel pga att den hettats upp under tryck för att döda alla bakterier, men i kaffet funkar den bra.
malcolm
Numera finns det 12 Volts kylskåp och kylboxar om man skall ha i bil/båt/husvagn, har själv ett sådant kylskåp från Biltema men det går på 230 V också.
Myosotis
Mjölk skär sig men går att baka med utan problem. Yoghurt har jag inte testat.
Peztis
Precis, mjölk grynar sig när det tinar. Antar att fettet binds ihop och sedan inte löser sig. Men om man skulle värma upp mjölken (inte koka) för att sedan kyla ned den igen, hur blir den då?

Haha, nu har du fått många förslag på hur mjölk beter sig men ingen om yoghurt.
Överbölingen
Utmärkta frysklapar. Men i mål så gör man pannkakor av den tinade mjölken och blir det över är det en utsökt reservproviant under fisketuren.

Varning! Hade med mig på harjakt. - 15°. Vi kokade kaffe över värmebrasan och jag inmundigade frusna pannkakor.

Reultat: Racerbajs!!! Varning för fruset alltså!
ängsvädd
Tack för era svar biggrin.gif Mjölk skippar jag alltså att frysa in. Yoghurt ska jag testa att frysa in - jag testar med en liten mängd i en burk först. Ha ha - äta frusen yoghurt kanske det får bli smile.gif

Det kan bli så där någon gång när man handlar på nätet att man beställt för mycket wink.gif
skånepåg
Yoghurt borde det väl inte vara några större problem med att frysa in, blir väl bara yoghurtglass såfall? =)
*Stintan*
Jag brukar frysa in mjölk eftersom jag inte har lust att handla så ofta. Iof använder jag bara mjölk till matlagning och kaffe men det funkar jättebra och jag har aldrig märkt någon bismak eller grynighet när jag smakat på den.
Ålgryte
Jag fryser in både mjölk och grädde emellanåt. De får tina lååångsamt och jag använder dem som om de vore färska, dvs dricker mjölken och vispar grädden tummenupp.gif
Yoghurt har jag fryst in blandad med frukt, men aldrig ren. Kesella funkar efter frysen och då borde yoghurten också göra det. Ska testa!
ängsvädd
Vad bra Stintan o Ålgryte biggrin.gif Jag kommer att testa o frysa in mjölken också - det är mellanmjölk o låta den tina långsamt - i kylen biggrin.gif

Bregott behöver jag också frysa in men det har en kompis sagt att det går bra att göra smile.gif
skånepåg
CITAT (ängsvädd @ 10-08-2011, 10:16) *
Vad bra Stintan o Ålgryte biggrin.gif Jag kommer att testa o frysa in mjölken också - det är mellanmjölk o låta den tina långsamt - i kylen biggrin.gif

Bregott behöver jag också frysa in men det har en kompis sagt att det går bra att göra smile.gif

Smör och ost är det inga problem att frysa in, gör jag själv, köper typ ett kilo varje månad så det räcker ^^

Edit, glömde även att säga Bregott är den godaste smöret =)
Ålgryte
Jag lägger det öppnade kaffepaketet också i frysen när jag reser bort...

Har provat att frysa in vin också. Bra att ha i grytor och såser när jag fyllt dem i istärningspåsar. Rödvin måste förpackas ordentligt eftersom det blir som lös "isglass".

Som ni förstår har jag en stooor frys med många nödlinor i... giggle.gif

Edit: Jag hyvlar det frysta smöret el Bregotten till smörgåsen och lägger tillbaks paketet i frysen!
ängsvädd
Tack Ålgryte för tipset att hyvla det frysta smöret biggrin.gif Skånepåg - håller med - Bregott är godast och dessutom nyttigt då det inte innehåller något härdat vegetabiliskt fett - det är blandat av olja och smör biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon