Full version: Hjälp med förslag
Gröna mormor
Vi flyttade till detta hus 1994 och varje år har jag haft ett trädgårdsprojekt. 2008 var det dags att ta bort en massa krypenar och kapa nedersta grenarna på en över 30 år gammal cypress. Lite självsådda coutenaster och hagtorn åkte också med, liksom en jättefläder. Jag behöll och beskar vårolvonet och lät också den självsådda bärapeln stå kvar. Jag har försökt att få bort så mycket rötter jag kunnat men har sen inte gjort något mer. Planteringen ligger i sydväst ut mot gatan och har en mur bakom. Jag har påbörjat lite plantering av nya växter såsom några benved lite ölandstok, några små hagtorn och så lite perenner. Jag vill gärna hålla färgskalan i gult och vitt. Nu skulle jag gärna få lite tips, för trots att det gått tre år sen jag planterade på den högra delen, har det svårt att sätta fart. Sen har jag inte några idéer för den högra sidan, funderar ev på skuggröna eller så fler benved. Skulle gärna få lite tips även på något som kan dölja den vita sockelns som blir alldeles grå after varje regnfall.
Klint
Här kan du få lite inspiration om du inte redan kollat förstås!

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=109777
Gröna mormor
Ja, den har jag tittat på men jag hade nog inte tänkt mig så avancerat.
ingrids
Rödskaftad daggkåpa längsmed sockeln (om den inte är mer än 30 cm hög). Har slutat rekommendera jättedaggkåpa eftersom jag är så trött på min egen men den är förstås ett alternativ. Båda sorterna har gulgröna blommor som är fina länge. Vitblommande vintergröna och vit eller gulblommande sockblomma under buskarna. Tulipa tarda för vårfägring.

Jag tror att just marktäckare kan ge dig den där känslan av att det tagit fart, en rabatt med kal jord ser alltid mindre färdig ut.
KatteLatte
Jag skulle nog våga klatscha till med mer färg än gult framför gul vägg, utan att för den sakens skull ta bort nåt av det gula som redan står där.

Vitt kombinerat med mörkt blått och mörkt rött tycker jag är snyggt; troligen en (eller några Klematis upp för väggen.


Annars kanske att fortsätta på temat som redan finns; leka litet med färg och form på bladen; om du inte vill ha nåt på väggen (du har ju klängväxt från andra sidan; att ta upp nåt på den här sidan kanske bara kommer att göra att de trasslar in sig i varandra), så litet olika höga buskar/Thujor, kombinerat med iögonfallande grässorter, t.ex. elefantgräs och/eller nån silverfärgad variant, och så litet daggkåpa. Mörkbladig revsuga eller mörkbladiga Alunrot (vita blommor)skulle nog också passa til det där. Eller fortsätter det då att vara för 70-taligt?
Gröna mormor
Jag har också tröttnat på jättedaggkåpan, har massor på andra ställen i trädgården. Visst är dom vackra när dom blommar, men på hösten blir dom inte så roliga. Eftersom planteringen är ut mot gatan, vill jag gärna ha den snygg året om. Har satt en hel del vårlökar, så på våren är den fin, har även satt dit lite ödleblad, men även dom har begränsad tid. Skuggröna kommer jag nog att satsa på.
Gröna mormor
CITAT (KatteLatte @ 10-08-2011, 11:14) *
Jag skulle nog våga klatscha till med mer färg än gult framför gul vägg, utan att för den sakens skull ta bort nåt av det gula som redan står där.

Vitt kombinerat med mörkt blått och mörkt rött tycker jag är snyggt; troligen en (eller några Klematis upp för väggen.
Annars kanske att fortsätta på temat som redan finns; leka litet med färg och form på bladen; om du inte vill ha nåt på väggen (du har ju klängväxt från andra sidan; att ta upp nåt på den här sidan kanske bara kommer att göra att de trasslar in sig i varandra), så litet olika höga buskar/Thujor, kombinerat med iögonfallande grässorter, t.ex. elefantgräs och/eller nån silverfärgad variant, och så litet daggkåpa. Mörkbladig revsuga eller mörkbladiga Alunrot (vita blommor)skulle nog också passa til det där. Eller fortsätter det då att vara för 70-taligt?


Ja på baksidan av muren har jag klätterhortensia som jag hoppas skall sprida sig ner över muren. Clematis var ett bra förslag, men klarar den sig i så djup skugga? Både cypressen bärapeln är nog 7-8 m höga och vårolvonet ca 4-5 m.
KatteLatte
Hm; för skuggit för Clematis, tror du?

Jag tänkte nog mest att du skrev sydvästläge; det blir eftermiddagssol. Brukar du få sol på muren; cypressen och apeln är ju så höga att solen borde kunna koma under den utom just den tiden på året det blir så där jättevarmt?

Jag har en Clematis (viticella) som står vid nord-östra hörnet och får skugga innan lunch och den blommar friskt och ohejdat. Även några (bla President och Jackmani som står tätt intill häcken som går i sydlig riktning och bara får direktsol korta delar av dagen och de går också tillräckligt bra. (skuggade fån ena sidan av gannens stora björkar och från andra siden av vårat hus. Så jag tror det skulle kunna funka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon