Full version: Köpa fastighet?
Samsara
Går och funderar lite, jag har hittat en lokal som jag är intresserad över att höra om det går att lägga bud och eventuellt köpa då jag ska starta eget. Men problemet är att lokalerna är uthyrda till ett företag som inte använder dessa lokaler utan endast har dessa så att inte konkurrenter kan öppna där. Om bud och försäljning går igenom, kan man vräka hyresgästerna? Kan man kräva att det ska läggas in i köpeavtal att dem som hyr att det kontrakt ska upphävas? Eller det går inte att göra så.
Meriona
Vräka dem kan du väl aldrig göra om de betalar hyran, men det finns väl inskrivet i hyresavtalet hur många månader som är uppsägningstid från båda håll, är det mellan företag är det oftast 12 månader.

Huggorm
Det finns ju något som heter "besittningsrätt" också
Samsara
Usch att vänta 12 månader, men måste man så får man väl göra så då. Känns bara så dumt att det ska stå i ett år utan att det används. Men man kanske kan komma överens om annat också? Men det tror jag knappast att dem vill eftersom man blir konkurrent med dem tongue.gif

Besittningsrätt?
malarmaster
hyresgästen har ju ett kontrakt med fastighetsägaren.byter fastigheten ägare behövs ett nytt kontrakt . det behöver man inte förnya utan uppsägning sker.dock har de uppsägningstid enl. gamla kontraktet eller enl. ök.är det en affärslokal kan man dessutom höja hyran så lär de flytta självmant.
det är andra regler på bostäder/hyresrätter. där är det mer reglerat. Ulf
Samsara
Detta handlar om en affärslokal som jag har spanat in och jag har fått höra från några som känner dem som äger fastigheten att dem är villiga att sälja till "rätt" köpare.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 15-08-2011, 19:39) *
Det finns ju något som heter "besittningsrätt" också


gäller bara bostäder..
ingrid fuxwall
Berätta gärna hur det blev/gick
Samsara
Ska kontakta ägarna till fastigheten i slutet av augusti, jag får återkomma med hur det går då smile.gif
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 15-08-2011, 19:39) *
Det finns ju något som heter "besittningsrätt" också

Besittningsskydd heter det.
"​Besittningsskydd innebär att du har rätt att bo kvar, även om värden försöker säga upp hyresavtalet. Du får alltså inte kastas ut ur din bostad hur som helst. Det här skyddet har du så länge du inte missköter sig grovt genom att till exempel inte betala hyra, vanvårda bostaden eller hyra ut i andra hand utan tillstånd. Om du är förstahandshyresgäst får du besittningsskydd redan från första dagen du hyr lägenheten.
Besittningsskyddet gäller för det mesta, utom i vissa speciella fall. Det kan till exempel vara om du bor i ett en- eller tvåfamiljshus som inte hyrs ut affärsmässigt, och köparen vill bosätta sig i lägenheten." Hyresgästföreningen.se


malarmaster
CITAT (Blomstertanten @ 16-08-2011, 07:47) *
Besittningsskydd heter det.
"​Besittningsskydd innebär att du har rätt att bo kvar, även om värden försöker säga upp hyresavtalet. Du får alltså inte kastas ut ur din bostad hur som helst. Det här skyddet har du så länge du inte missköter sig grovt genom att till exempel inte betala hyra, vanvårda bostaden eller hyra ut i andra hand utan tillstånd. Om du är förstahandshyresgäst får du besittningsskydd redan från första dagen du hyr lägenheten.
Besittningsskyddet gäller för det mesta, utom i vissa speciella fall. Det kan till exempel vara om du bor i ett en- eller tvåfamiljshus som inte hyrs ut affärsmässigt, och köparen vill bosätta sig i lägenheten." Hyresgästföreningen.se

gäller inte kommersiella lokaler typ affärslokaler,kontor m.m där gäller oftast ett kontrakt med hyrestid m.m oftast förnyas kontraktet automatiskt om inte någondera parten säger upp det. ny ägare innebär nytt kontrakt, i detta fallet gäller det en tom affärslokal som ny ägare vill ha. man förnyar m.a.o inte kontraktet utan låter det löpa ut. men det kan vara så långt som 12 månaders uppsägning,inget ovanligt. Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon