Full version: Okynnesbeställning
Gossen Ruda
I lördags ringde svägerskans mobil och en förssäljare av barnvagnar undrade hur hennes beställda vagn skulle levereras. Svägerskan hade givetvis inte beställt någon men någon hade beställt en vagn för 11000 i hennes namn och adress och med hennes personnummer. Efter lite prat insåg försäljaren att någon hade lurats och annullerade beställningen. Hon skickade en kopia på ordern via mail till svägerskan som givetvis kommer att polisanmäla. Kan vara svårt att hitta rätt person men det finns en chans eftersom viss mailtrafik förekommit mellan beställare och försäljare. Om nu mailadressen går att spåra. Det var ju ingen risk att svägerskan skulle drabbas ekonomiskt för vagnen skulle betalas kontant vid leverans. Att säljaren ringde, och hade hittat mobilen via eniro, berodde på att den ursprungliga beställaren inte längre gick att nå. Kanske inte så konstigt.

Vad folk kan hitta på! Det enda säljaren kom ihåg var att beställaren hade utländsk brytning. Kanske nån på svägerskans jobb som vill hämnas på något, där jobbar många utlänningar och ett par gånger har någon släppt ut luften ur cykelhjulen.
Huggorm
En klassiker är ju att beställa en uppblåsbar barbara eller liknande till någon kamrat, och hoppas på att kartongen inte kommer inslagen i diskret papper rolleyes.gif
skånepåg
Allt finns på nätet, man kan köpa kontokortsuppgifter och massa annat, numera har ju många tröttnat på alla mail bedragare så folk ringer ju till helt okända personer med påhittade historier, har ju sirkulerat om banker och om att man har ett fel i sin dator som måste åtgärdas och en jäkla massa annat, jag har ett oregistrerat mobilnummer och min trådlösa hemtelefon är nästan aldrig på (ska säga upp den snart) För det ringer ju bara idioter fast man har Nix tongue.gif
Meriona
Jag tycker att det låter helt rubbat. Att beställa nåt i annans namn för att få nåt gratis själv är en sak, men i det här fallet skulle ju lurifaxen inte tjäna nåt på det själv, annat än det tvivelaktiga nöjet att se nån blir arg. Helknäppt! sad.gif
skånepåg
Personnummer och annat finns ju med att hitta om man betalar för en viss tjänst, allt är stort sett möjligt idag, inte våra såkallade starka krypteringar är säkra, även krypteringar på över 1000 bit går att knäcka på ett par dagar som var så säkert förra året, säkerheten måste ligga ett steg före så var vaksam ^^
Gossen Ruda
CITAT (skånepåg @ 15-08-2011, 21:44) *
Allt finns på nätet, man kan köpa kontokortsuppgifter och massa annat, numera har ju många tröttnat på alla mail bedragare så folk ringer ju till helt okända personer med påhittade historier, har ju sirkulerat om banker och om att man har ett fel i sin dator som måste åtgärdas och en jäkla massa annat, jag har ett oregistrerat mobilnummer och min trådlösa hemtelefon är nästan aldrig på (ska säga upp den snart) För det ringer ju bara idioter fast man har Nix tongue.gif

Det var ingen påhittad historia här iaf, vi kollade numret säljaren ringde från och det gick till en firma för babyprylar.
skånepåg
Hehe det tror jag säkert, men som han sa nån utlänning som ville fiska efter gratis saker bara kanske =(
Huggorm
Kostar barnvagnar 11000kr förresten? Nog sägs det att de är dyra, men det tyckte jag var i mesta laget
skånepåg
Och han bor säkert i närheten med för de har väl inte så stor koll på sin postlåda i (huset?) Lite svårare i lägenheter, vi har portarna stängda dygnet runt här nu, alltsköts elektroniskt så inga skumma folk kommer in ^^
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 15-08-2011, 21:54) *
Kostar barnvagnar 11000kr förresten? Nog sägs det att de är dyra, men det tyckte jag var i mesta laget

Skall man nu jävlas är det bra att ta i.

CITAT (skånepåg @ 15-08-2011, 21:55) *
Och han bor säkert i närheten med för de har väl inte så stor koll på sin postlåda i (huset?) Lite svårare i lägenheter, vi har portarna stängda dygnet runt här nu, alltsköts elektroniskt så inga skumma folk kommer in ^^

Låsbar brevlåda.
skånepåg
Ofan ok, då hade de inte planerat det så bra tongue.gif Hihi
Blomstertanten
Svårt att få ner en barnvagn i brevlådan! tongue.gif
Gossen Ruda
Nu har svägerskan varit hos Farbror blå. Under tiden hade det kommit 2 nya beställningar, en hos Netonnet som undrade om beställningen verkligen var sann för den såg lite skum ut. Redan de hade reagerat. Sen hade de även varit hos Tre men även de hade skippat beställningen pga oklarheter. Det är ju tur att sabotörerna är klantiga. Nu har svägerskan spärrat sitt personnummer hos kreditupplysningen så något mer blir det nog inte. Hon har pengar och kort så hon behöver inte köpa på krita. Polisen lär inte göra någon utredning.
Meriona
Det är ju för jävligt! sad.gif Varför ingen utredning?

Stackars din svägerska vad obehagligt, då är det ju ingen engångsföreteelse - fy sjutton! ohmy.gif
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 24-08-2011, 19:13) *
Det är ju för jävligt! sad.gif Varför ingen utredning?

Stackars din svägerska vad obehagligt, då är det ju ingen engångsföreteelse - fy sjutton! ohmy.gif

Det är väl nätt och jämt polisen utreder misshandel och rån. Fast nu är det nog ganska lugnt när personnumret är spärrat, gör någon firma något misstag och tar emot en beställning får de skylla sig själv.
Meriona
Men om hon skulle vilja ta ett lån eller nåt, hur går det då? Eller ett nytt telefonabonnemang eller hyra en lägenhet?
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 24-08-2011, 20:38) *
Men om hon skulle vilja ta ett lån eller nåt, hur går det då? Eller ett nytt telefonabonnemang eller hyra en lägenhet?

Inget av det aktuellt så länge hon och brorsan drar jämt. biggrin.gif Det finns dock en möjlighet att häva spärren efter diverse skriftväxling och bevisföring. Sen kan man lägga på spärren igen.
Meriona
Fy sjutton vad jobbigt. sad.gif När man är oskyldig liksom. Undrar hur de där bedragarna kan somna på nätterna, knappast utan droger. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon