Full version: Wikipedia
Berith
Hur gör ni när ni kollar upp saker på Wikipedia? Läser ni bara rakt av eller kollar ni vem som skrivit in uppgifterna? Rättar ni om ni tycker det är åt skogen tokigt? Har ni skrivit in något själva?

Jag läser bara... Har inte rättat något och inte skrivit in något själv heller. Ser ju att det ofta länkas till just Wikipedia i många diskussionstrådar, och man borde kanske ifrågasätta mer än man gör av uppgifterna där?

Hur gör ni?
Aqvakul
Jag brukar göra en rimlighetsbedömning. Känns det tveksamt så kollar jag andra källor. Rena sakuppgifter brukar stämma på W, medan analyserande text ofta är tendensiös. Om populära fenomen har ofta många varit inne och skrivit och då känns det säkrare. Jag har hittills inte skrivit någor själv..
skånepåg
Jag har en kompis som skrivit in lite om olika okända diagnoser som inte fanns där, men det var några år sen.
Men oftast så finns där ju länkar till andra källor på Wiki som man kan kolla, eller bara googla, det mesta finns på nätet bara man vet var man ska kolla =)
Myosotis
Jag visste inte att jag kunde rätta ända tills jag läste en uppgift som jag inte stod ut med att se så felaktig (något skulle ligga i fel kommun) så jag testade och det gick!! Men det var enda gången. Jag tycker wikipedia är jättebra och av den informationen jag söker verkar det mesta rätt/trovärdigt.
Piccante
Som Aqua säger jag gör en sannolikhetsbedömning. Det är givetvis enklare inom områden som jag själv kan något om för då har jag åtminstone grundkunskap att utgå ifrån. I ämnen som för mig är okända kollar jag i referenslistan om de har citerat aktuell forskning, kända författare eller om de hämtat fakta från en artikel i Aftonbladet... Många gånger finns det länkar till rapporter, tidskrifter, forskning i referenslistan så man själv kan söka vidare och kolla källorna.
Egentligen är inte Wikipedia sämre än en skolbok som kan vara tryckt 2009 men är ett nytryckt av 1992 års upplaga där mkt lite har ändrats i texten. Ofta är det samma böcker men med nytt omslag.
Berith
ohmy.gif

Skulle kolla vad som skrivs om Odla på Wikipedia och vem som skrivit det... Jösses!

Odla.nu - "din trädgård på nätet"
skånepåg
Nämen, nån av er som kanske känner för att uppdatera wikin lite? =)
Eva i Skåne
Jag är nog lite dum blink.gif Har inte ifrågasatt vad som står där utan trott att det var fakta,
men när jag tänker efter såg jag ett faktafel där i sommar, ett årtal som var fel på ett år.
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 16-08-2011, 12:34) *
Som Aqua säger jag gör en sannolikhetsbedömning. Det är givetvis enklare inom områden som jag själv kan något om för då har jag åtminstone grundkunskap att utgå ifrån. I ämnen som för mig är okända kollar jag i referenslistan om de har citerat aktuell forskning, kända författare eller om de hämtat fakta från en artikel i Aftonbladet... Många gånger finns det länkar till rapporter, tidskrifter, forskning i referenslistan så man själv kan söka vidare och kolla källorna.
Egentligen är inte Wikipedia sämre än en skolbok som kan vara tryckt 2009 men är ett nytryckt av 1992 års upplaga där mkt lite har ändrats i texten. Ofta är det samma böcker men med nytt omslag.



tummenupp.gif Instämmer.
Gossen Ruda
Jag har rättat en del felaktigheter, stavfel och liknande. Man får som sagt var inte tro allt som står där och annorstädes på nätet.
Azur
Jag rättar saker jag snubblar över och vet är fel och förutsatt att jag inte själv är part i målet. Grundfakta är i regel bra, men politiska och populärkulturella saker får man se upp med, de är nästan alltid vinklade av nån med starka åsikter i frågan. Jag har i och för sig sett mindre sånt än i den engelskspråkiga versionen, där amerikanska religiösa konservativa har dille på att t.ex. editera sidor om evolution.
Myosotis
CITAT (Berith @ 16-08-2011, 13:01) *
ohmy.gif

Skulle kolla vad som skrivs om Odla på Wikipedia och vem som skrivit det... Jösses!

Odla.nu - "din trädgård på nätet"

Inga träffar alls, det var väl inte så konstigt? Men om du bara söker på odla.nu så får du en massa träffar: Apatosaurus ("lurig ödla"), förr kallad Brontosaurus... och en massa andra ödlor.
Berith
CITAT (Myosotis @ 16-08-2011, 14:23) *
Inga träffar alls, det var väl inte så konstigt? Men om du bara söker på odla.nu så får du en massa träffar: Apatosaurus ("lurig ödla"), förr kallad Brontosaurus... och en massa andra ödlor.

Ja men det är ju totalfel! Vill jag hitta ordet odla så ska väl inte svar på ödla dyka upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon