Mårbacka
Vad gör en 18-åring ifall denne inte kan bo kvar hemma, pga. vanvård, eller t.o.m. utsätts för kränkningar och ibland misshandel. Vart ska 18-åringen vända sig? 18-åringen har vänt sig till mig, men jag har ingen aning om hur jag kan hjälpa. Eller jo, socialtjänsten såklart. Men hur söker man? Vore tacksam för hjälp!
Blomstertanten
Ring socialen! Om ni vet vilket socialkontor eller distrikt 18-åringen tillhör så ring dit, annars kan du säkert bli kopplad till rätt ställe via kommunens växel.
KatteLatte
Men en 18-åring är ju myndig och "kan" ju flytta bäst den vill utan föräldrarnas medgivande.... Formellt kan den ju bara säga Tack och Adjö.

Ordna finansiering och bodende och flytta.

Sen kanske det kan vara jobbigt av de skäl du nämnde, men det är ju inte säkert att det nödvändigtvis skall vara en fråga för socialtjänsten eftersom ungdomen ifråga nu är myndig.
Gunilla T
Även myndiga personer kan söka bistånd hos socialtjänsten....finns ingen åldersgräns för rätten till bistånd wink.gif
Christa
Nu vet jag ju inte vad som ligger bakom men han kanske skulle behöva hjälp att reda ut orsaken till bråket också. Att vara osams med sina föräldrar resten av livet kan ju vara trist även om han just nu bara vill slippa dom.

Någon att prata med som kanske också kan medla och få till stånd en dialog.
Eva i Skåne
CITAT (KatteLatte @ 17-08-2011, 07:29) *
Men en 18-åring är ju myndig och "kan" ju flytta bäst den vill utan föräldrarnas medgivande.... Formellt kan den ju bara säga Tack och Adjö.

Ordna finansiering och bodende och flytta.

Sen kanske det kan vara jobbigt av de skäl du nämnde, men det är ju inte säkert att det nödvändigtvis skall vara en fråga för socialtjänsten eftersom ungdomen ifråga nu är myndig.


En 18-åring är förvisso myndig, men de flesta i den åldern går fortfarande i skolan och kan inte klara nån finansiering av eget boende. Har man problem hemma ska sociala myndigheten hjälpa till
varghem
och dom säger du får bo hos föräldrarna.... ända tills dom är 25 har dom ändrat till nu i den här kommunen
Alba
Om h*n går i skola kan ju ev. kurator på skolan hjälpa till.
andersen
hemskt och mitt råd är..18åringen borde söka stöd ifrån socialen och om det är möjligt bo hos någon annan så fort som möjligt. Visst är man myndig vid 18år men det är olika på person om man är färdig för vuxenlivet, många av dagens ungdomar är inte det och andra är det.
*Stintan*
Tycker också att 18_åringen själv ska söka hjälp hos Soc. TS kan vara ett stöd men soc kan kanske hjälpa till med ett annat boende.
Mårbacka
Jo, det var just det där med myndighet och sådant jag undrade. Man kan lyckligt nog söka hjälp när man är mer vuxen.
Jag har försökt hjälpa henne så bra jag bara kan! Men tyvärr så räcker mitt stöd inte till, annars kunde hon absolut bo med mig! Vi kom i alla fall fram till att börja prata med socialen. Tack för svaren.
Eva-Helene
Det där känner jag igen. Hade en gång i tiden en ung bekant som hade det likadant hemma. Tack och lov så har din unge/a vän dig som stöd! 18-åringen bör ringa soc. och be att den som har jouren ringer upp. H*n ska då berätta om sin hem-situation och be om hjälp. Socialsekreteraren ifråga ska då ordna ett personligt besök; tala med föräldrarna; se om det går att medla. Om det inte går (medla) så ordnar soc. ett jour-boende...sedan så rullar det på...
Hela tiden så är det bra om du "stannar kvar" som stöd till henom. Lycka till, till er båda - men främst till din vän!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon