Maggan H
Efter svampplockningen i går tvättade jag våra kläder utom min regnjacka som hängde ute i natt och togs in i morse. La kläderna i tumlaren i em och fick en stund senare se en krypande fästing på handleden. Jag har varit i trädgården och rensat i em men inte i högt gräs och jag har aldrig någonsin fått en enda fästing på mig från tomten. Kan det vara möjligt att fästingar klarar en timmes tvätt i 40 grader?
Myosotis
Det blir väldigt rena fästingar... biggrin.gif

Jag vet inte, men jag har hört att de klarar 3 dygn eller så i vatten, och 40-gradigt vatten tror jag inte tar död på dem. Dessutom har jag läst att en fästing överlevde i 18 år utan mat i laboratoriemiljö, men inomhus lär de inte klarar sig, det ska vara för torrt. Fast de dör ju inte på en gång när de kommer in.

Du klappade ingen katt eller så?
Flemming
Hittade en länk som kanske kan vara av värde.
http://www.zeckenschlinge.com/test.php?sprak=se

Obs! Inga garantier för att det är sant.
Myosotis
ohmy.gif Fyra veckor under vatten! Oj. Är nog ingen bra idé att spola ner dem i toaletten nej. Det var intressant läsning. Jag lägger dem i saltvatten (alltså mycket salt med lite vatten) eller häller kokande vatten över dem.
batski
Frysen borde funka eller?
andersen
Varför krångla till det, nyp hjäl dom.
Gossen Ruda
Som god smådjursavlivare använder jag givetvis ättiketer. Annars går det bra med en hammare.
Anma
Har jag tillgång till tändare eldar jag upp dem. Snabbt och smärtfritt, i alla fall för mig.
Maggan H
Åh fy bubblan, sick.gif tur jag tumlade kläderna i alla fall! fear.gif Det blir minst 50 grader nästa fästingtvätt! devil.gif
Gossen Ruda
Det är seglivade rackare, tänk på att de kan sitta i månader på ett grässtrå i väntan på nästa offer.
Peztis
Varför i hela friden läste jag den här tråden?!??! fear.gif
Maggan H
CITAT (Peztis @ 17-08-2011, 20:17) *
Varför i hela friden läste jag den här tråden?!??! fear.gif

Usch ja, det är ruskiga djur så små de är!
merlin68
CITAT (Myosotis @ 17-08-2011, 16:52) *
Jag vet inte, men jag har hört att de klarar 3 dygn eller så i vatten, och 40-gradigt vatten tror jag inte tar död på dem. Dessutom har jag läst att en fästing överlevde i 18 år utan mat i laboratoriemiljö, men inomhus lär de inte klarar sig, det ska vara för torrt. Fast de dör ju inte på en gång när de kommer in.



Huga nu blev jag rädd fear.gif
tjohoa
Jag fick själv årets första fästing i februari när det var -18 grader ute. Det borde vara omöjligt. Jag googlade då på nätet och läste om en "tysk fästing" tror jag det var som kan överleva inomhus och som kommit in i landet med hundar. Jag hade klappat en hund dagen innan.
Skruttis
CITAT (Gossen Ruda @ 17-08-2011, 18:19) *
Som god smådjursavlivare använder jag givetvis ättiketer. Annars går det bra med en hammare.


Hammare? w00t.gif Blir det inte väldigt stora blåmärken då? tongue.gif
Maggan H
Sent i går kväll upptäckte jag ytterligare en fästing, tydligt rätt fram på magens högra sida. Ingen ömhet el klåda, kände bara en förhöjning som ett myggbett och visst var det en liten jäkel till! Det är rött och lite svullet ff, undrar om jag fick den igår el förrgår.... tycker att jag skulle upptäckt den om den hade fastnat efter att vi varit i skogen för jag kollade noga då. Kan 'myggbettet' komma redan efter 4-5 timmar?
Mollis
CITAT (Maggan H @ 18-08-2011, 08:28) *
Sent i går kväll upptäckte jag ytterligare en fästing, tydligt rätt fram på magens högra sida. Ingen ömhet el klåda, kände bara en förhöjning som ett myggbett och visst var det en liten jäkel till! Det är rött och lite svullet ff, undrar om jag fick den igår el förrgår.... tycker att jag skulle upptäckt den om den hade fastnat efter att vi varit i skogen för jag kollade noga då. Kan 'myggbettet' komma redan efter 4-5 timmar?


Jag hade en på magen som inte ens hade satt sig fast ordentligt, ändå fick jag nästan direkt ett "myggbett" som kliade som attan.
Gossen Ruda
CITAT (Skruttis @ 18-08-2011, 07:21) *
Hammare? w00t.gif Blir det inte väldigt stora blåmärken då? tongue.gif

Fästingen må först avlägsnas från kroppen och läggas på hårt underlag. biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Skruttis @ 18-08-2011, 07:21) *
Hammare? w00t.gif Blir det inte väldigt stora blåmärken då? tongue.gif

rotfl.gif rotfl.gif [attachment=64034:Hammer.gif]

De där stora blodfyllda man kan ta på katterna är inte speciellt roliga att klämma ihjäl, blodet skvätter lång väg ju så därför lägger jag dem hellre i saltvatten.
Iren
CITAT (Peztis @ 17-08-2011, 20:17) *
Varför i hela friden läste jag den här tråden?!??! fear.gif


Ja jag kan bara hålla med!!! Är dom så seglivade... och vår katt som gärna ligger i allas sängar thumbdown.gif
Fågelvägen
Ren tur att våra alldeles för tama rådjur ogärna ligger i våra sängar. Och vi äter vitlök nästan varje dag, det gillar fästingarna inte. Påstås det... Otäcka sega kräk! sick.gif Har de någon plats i näringskedjan? rtfm.gif
Gossen Ruda
CITAT (Fågelvägen @ 18-08-2011, 11:04) *
Ren tur att våra alldeles för tama rådjur ogärna ligger i våra sängar. Och vi äter vitlök nästan varje dag, det gillar fästingarna inte. Påstås det... Otäcka sega kräk! sick.gif Har de någon plats i näringskedjan? rtfm.gif

De är sk toppredatorer, de lever på andra men ingen lever på dem. De har hittat en nisch utan konkurrens.
Gunilla T
CITAT (Fågelvägen @ 18-08-2011, 11:04) *
Otäcka sega kräk! sick.gif Har de någon plats i näringskedjan? rtfm.gif


Ja, jag vet inte men min svärdotter berättade att hon en gång gick på en föreläsning om fästingar när hon pluggade på högskolan, mest av nyfikenhet. En professor som av någon outgrundlig anledning ägnat mycket tid åt forskning kring fästingar berättade att fåglarna äter dom. När fåglarna går och pickar i gräset går det åt massor med fästingar.
Flemming
Här är en länk om fästingar och deras liv...
http://www.biomus.lu.se/o.o.i.s/9606
Det finns åtta sidor att läsa i denna länk,längst ner i texten finns en textremsa och en vit/blå pil,klicka på den...
Peztis
Och jag min dumbom fortsätter att äcklas och bara läsa vidare!
Måste vara något machosistisk drag eller något!

Jag har i allmänhet inga problem med småkryp men fästingar! Antar att det är för att de är parasiter!

Min man har nyligen avslutat en kur penicillin mot borrelia, jag gjorde detsamma för tvåår sedan. TBE är vi alla vaccinerade emot men det finns ju inga 100 %-iga garantier för det.

Peppar-peppar verkar det vara "dåligt" med fästingar i år, i alla fall här några mil norr om Stockholm.
Flemming
CITAT (Peztis @ 18-08-2011, 17:53) *
Och jag min dumbom fortsätter att äcklas och bara läsa vidare!


Tja,det är så man blir allmänbildad biggrin.gif
Berith
Fy fasen vad dom är äckliga! sick.gif

Jag tror inte ens deras mamma tycker om dom...
Peztis
CITAT (Berith @ 19-08-2011, 08:10) *
Fy fasen vad dom är äckliga! sick.gif

Jag tror inte ens deras mamma tycker om dom...

rotfl.gif
Motti
Vår kissekatt är nu 11 år och jag har nog plockat 9 fästingar på honom på hela sommaren !för körde vi Frontline men nu verkar det som han har byggt upp en egen imunitet mot dom ,som sakt 9 på hela sommaren utan fästingmedel .
tjohoa
Spindlar äter tydligen fästingar. Jag såg en gång en spindel norpa en fästing jag tagit bort från föräldrarnas katt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon