Christa
Hittade en snygg kappa/ jacka på nätet men när jag kollade tvättråden så är det bara kemtvätt på den.

Konstigt i och för sig eftersom den är tillverkad av bomull /polyamid.

Frågan till er är dock om det är vettigt att köpa en kappa/ jacka som inte går att tvätta i maskin?

Jag snubblade över den här och det var ju inte vad jag letade efter men jag tyckte den var snygg och den var nedsatt i pris. Den är så lång så den är nog mer kappa än jacka och eftersom jag inte har någon kappa så blev jag intresserad. Det är ju något jag skulle använda sällan så den behöver ju inte tvättas så ofta men jag blev tveksam.

Jag har inte lämnat något på kemtvätt på åratal och har ingen aning om vad det kostar. Miljövänligt är det ofta inte heller.
Chamomille
Jaa du, mycket är mysko vad gäller tvättråd. Själv tvättar jag min mockajacka mm som ska kemtvättas i tvättmaskinen - inga problem. Var hittade du den jackan? Postorder?
Christa
CITAT (Chamomille @ 19-08-2011, 07:32) *
Jaa du, mycket är mysko vad gäller tvättråd. Själv tvättar jag min mockajacka mm som ska kemtvättas i tvättmaskinen - inga problem. Var hittade du den jackan? Postorder?


Den finns på nätet så jag kan inte känna på den eller så.

En mockajacka i vattentvätt hade jag nog aldrig trott skulle gå. Skinn och mocka brukar ju bli plankstelt om det har varit i vatten. Men visst är tvättråd konstiga. Hittade också en blixtlåströja i 100 % bomull som skall tvättas i 30 grader... 40 grader är ju ganska vanligt på bomull numera men jag vet inte egentligen inte vad som händer om man tvättar dom i 50 eller 60 grader.

Jag vet ju inte hur det brukar vara med kappor. En finkappa behöver ju inte tvättas så ofta men kan vara bra att ha om man skall ha kjol och gå på någon tillställning.

Den var nedsatt till halva priset och snygg och speciell men kemtvätt - jag tvekar.

Skulle vara intressant att höra hur det brukar vara med kappor.

Lena i Torslanda
Alla kappor jag har och har haft har det varit kemtvätt på men det har nästan uteslutande varit kappor i ull eller med ullblandning.
Det är väl bara du själv som kan avgöra om det är värt det eller ej.
Christa
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-08-2011, 08:22) *
Alla kappor jag har och har haft har det varit kemtvätt på men det har nästan uteslutande varit kappor i ull eller med ullblandning.
Det är väl bara du själv som kan avgöra om det är värt det eller ej.


Jag har nog ett inbyggt motstånd mot att köpa kläder som bara går att kemtvätta. Yllekappor och skin är acceptabelt men i övrigt så är jag tveksam.

Lade ut tråden för att få bolla detta lite och få veta hur vanligt det är att kappor inte går att tvätta hemma och om folk i allmänhet köper dom ändå och tycker det är ok.

En finkappa behöver man troligen inte tvätta så ofta heller.

Jag har dock aldrig lämnat något på kemtvätt i hela mitt liv så det ingår liksom inte i min vardag. Har ingen aning om vad det kostar heller och om dom fortfarande släpper ut kemikalier i miljön.
*Stintan*
Vid kemtvätt tvättas inte plagget normalt i vatten. Tvättar du hemma i maskin så finns risk att plagg av bomull krymper dessutom är säkert ytterplagg som jackor och kappor imregnerade och den effekten försvinner ju också vilket man kan få hjälp med vid kemtvätt. Normalt ska man väl inte behöva tvätta en kappa mer än en gång per år.
Skruttis
Jag kikade in på Karlskoga Tvättcenter:s hemsida. De tar 220 kr för att tvätta en kappa. Sen kan ju priserna variera förstås, men kanske något att gå på.
Via en googling så verkar det som om det finns miljövänliga kemtvätterier.
I övrigt har jag ingen aning om hur miljöpåverkan är men själv tvättar jag en kappa en gång/år samt en dräkt kanske lika ofta, så jag känner mig inte som någon större miljöbov för det.
malcolm
Jag köper aldrig kläder som skall kemtvättas eller strykas.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Christa jag säger som Lena i torslanda att det är bara du själv som kan avgöra om det är värt det eller inte.

Det är bara att ta reda på vad det kostar och sen bestämmer sig. Tror inte att någon här kan ta detta beslutet för dig.

Malcolm det blir ju alltid något man måste stryka annars går man runt skrynkligt wink.gif
Meriona
Kappan jag köpte på Cassels för några år sen skulle också kemtvättas, men jag chansade och körde den i maskinen på skontvätt 40 grader utan sköljmedel. Den blev hur fin som helst, så ibland är de där tvättråden överdrivna. Underkläder i 30 grader står det ju ibland, känns inte fräscht, jag chansar alltid och det brukar gå bra.
Christa
Nu är det två som skrivit att andra inte kan besluta det åt mig. Uppfattade ni verkligen frågan så confused.gif

Meriona
CITAT (Christa @ 19-08-2011, 18:25) *
Nu är det två som skrivit att andra inte kan besluta det åt mig. Uppfattade ni verkligen frågan så confused.gif

Så uppfattade inte jag det iallafall, du ville ha andras synpunkter och erfarenheter bara väl?
Lena i Torslanda
CITAT (Christa @ 19-08-2011, 07:14) *
Frågan till er är dock om det är vettigt att köpa en kappa/ jacka som inte går att tvätta i maskin?


Jag uppfattade att detta var frågan - vem mer än du kan svara på om det är vettigt????? Vad som är vettigt är väl ändå högst personligt
*Stintan*
Jag tror att folk köper kappor/jackor för att man gillar dom och tycker att dom är snygga och funktionsdugliga och så bryr man sig inte om ifall det står kemtvät om man ens tittar efter tvättråden.
Christa
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-08-2011, 18:39) *
Jag uppfattade att detta var frågan - vem mer än du kan svara på om det är vettigt????? Vad som är vettigt är väl ändå högst personligt


Jag har aldrig ägt ett plagg som inte går att tvätta i maskin så jag har ingen erfarenhet av det och ville ta del av andras synpunkter och erfarenheter. Jag har ingen aning om hur vanligt det är att en jacka/ kappa inte går att tvätta på vanligt sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon