batski
Finns det några böcker som ni läst som sticker ut ur mängden? Som var extra fängslande, fick er att få upp ögonen för nånting ni inte hade tänkt så mycket på innan? Gett er nya kunskaper som ni är glada över?

Här är några av dem som jag är glad att jag läst:

- Sagan om ringen (triologi)

- Kleopatra: Liv och legend

- When Elephants Weep

- Bokhandlaren i Kabul

- Hundra och en dag

- Döttrarnas rike

- Jordens herrar

- Tomma burar

- Egalias Döttrar

- Kampen för Gud

- Med livet som vapen

- Galileis dotter

- The Plage Dogs

- Blomma i Afrikas öken

- Den vita massajen

- John

- Det kallas manshat

- Under det rosa täcket

- Djur och människor
batski
just det 1984. Den var också väldigt bra tyckte jag.
skånepåg
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, riktigt rolig bok som även blir film snart med Robert Gustavsson biggrin.gif
Men annars kan jag tipsa om "att handskas med skitungar" En flickvän som skrivit dem om sin barnuppfostran med damp barn biggrin.gif Rätt rolig läsning det med biggrin.gif
batski
CITAT (skånepåg @ 19-08-2011, 17:50) *
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, riktigt rolig bok som även blir film snart med Robert Gustavsson biggrin.gif


Ja den vill jag gärna läsa också smile.gif

Kom på en till som jag tyckte var bra: Gömda

Som ni ser är det inte så mycket fiction, men jag tycker om att lära mig saker smile.gif
Meriona
Hundraåringen är bra.
Men den boktrilogi jag läser om oftast är
Zenia Larsson - Skuggorna vid träbron ( och Lång är Gryningen och Livet till Mötes)
Hans-Ulrich Horster - Barn 312
Richard Adams - Den långa flykten

Såna böcker rensar man aldrig ur bokhyllan.
ninnisky
Oh, Den långa flykten, den måste jag läsa om snart!

En av mina absoluta favoriter är Vilda Svanar av Jung Chang. Det är annars svårt att peka ut favoriter tycker jag eftersom alla böcker är speciella och man läser olika böcker i olika skeenden av livet!
Christa
När jag var barn kunde jag läsa "Höghuset vid myren" hur många gånger som helst.

Det lustiga var att när jag vikarierade som lärare på 80-talet och berättade om boken för eleverna så sa de "Den läser fröken för oss just nu".

Det är enda gången jag träffat på någon som känt till den.

Handlar om ett höghus ute i skogen och bron som går dit rasar och människorna får leva på rostade myror och mjölka älgar och naturen i största allmänhet.
MissLeia
Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg och Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf. Dessa är mina absoluta favoriter, utan tvekan!
gnon49
Läser gärna Svensk samhällshistoria om hur det var förr, både i verkliga livet och i romanform, och som skildrar slitet, klassamhället, nöden och alla andra umbäranden. Det gör att man inser hur bra man lever i dagens Sverige egentligen.
Motti
"Lilla Fräckisboken " av Gunilla Dahlgren !den borde alla läsa .Allt måste inte vara gravallvarligt som man läser .
gunsta
Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov, en bra bok enl mitt förmenade.
Motti
Eller kan man läsa boken om "Dessire Clary "sidenhandlardottern från Marsiell som blev drottning av Sverige och gifte sig med Jean Batist Bernadott !dessförinnan var Napoleons fästmö innan han träffade Josephin .
mamamaggan
Hundraåringen är en av de bästa på senare år.

Kommer inte på några andra på rak arm sådär men visst har man läst böcker som gett en intryck t o m förändrat ens liv.

En bok som gör det eller gör att man vill veta mer om något är en bra bok för mig.

Ju mer man läser desto kräsnare blir man och boken som man förra året tyckte var så bra står sig inte alls i konkurrensen med den senaste som letat sig in i dina innerst hjärnvindlingar.

Nu kom jag på en som jag älskar fortfarande , " Bröderna Lejonhjärta " . Läste först själv som vuxen och sedan för mina söner .
Azur
Fursten, av Machiavelli. En handbok i realpolitik. Lite knökigt språk att komma in i först, men sen slås man bara av hur klarsynt han var, och hur lite som ändrats sedan 1500-talet.

Dvärgen, av Pär Lagerkvist. Ett porträtt av ondskan, men inte inte james-bond-skurk-ondska, utan ondskan hos någon som behandlats mycket illa och är lika mycket ett offer som de olyckliga öden som kommer i hans väg. Lagerkvists bästa bok.

Om kriget i Gallien, av Gaius Julius Caesar. Inte en väldigt bra, men en väldigt intressant bok. Jag hade ingen aning om att Julius Caesar, den romerske kejsaren, som jag mest kände från Asterix, skrev böcker. Skriven flera årtionden innan Jesus föddes, men språket är lättläst, klar, prosa.

omk
Ojojoj, det finns MASSOR !!!
Men jag ska försöka hålla mig till rubriken ...
(Kan inte välja bara 3, det blir sex böcker !)

Njutning: Röde Orm - Frans G Bengtsson, Äventyret - Peter Nilson
Kunskap: Salt - Mark Kurlansky, Spåren av kungens män - Maja Hagerman
Nya insikter: Barabbas - Pär Lagerkvist, Batseba - Torgny Lindgren
Rihane
Alla böcker i en lång serie av SF-författaren Isaac Asimov
'En elak komedi' av Robert A Heinlein
'Den som vandrar om natten' av Marianne Fredriksson
'Shikasta' av Doris Lessing
'Profeten' av Kahlil Gibran
'Tao te ching' av Lao Tzu
'Den tibetanska livs- och dödsboken' av Sogyal Rinpoche
'Ismael' av Daniel Quinn. w00t.gif Hittade en länk till boken i PDF. Får man lägga ut böcker på internet på det viset?
malcolm
Ingen dans på rosor av Hannah Green

Eric

Sotarpojken

Mor gifter sig

Den långa flykten

Huckleberry Finn

... och många fler.
andersen
Ja böcker som jag läste i min ungdom.

Biggles, hjortfot, dom var jag helt inne i.

Som vuxen så läser jag sällan böcker, och när jag gör det så handlar det om faktaböcker som rör mina intressen och dom tittar jag i rätt så ofta.
batski
CITAT (Rihane @ 20-08-2011, 10:24) *
'Ismael' av Daniel Quinn. w00t.gif Hittade en länk till boken i PDF. Får man lägga ut böcker på internet på det viset?


Hmm trodde att det bara var gamla skrifter som Bibeln och Döda Havsrullarna som man fick göra det med. "Den tibetanska livs- och dödsboken" låter intressant.

omk: "Röde Orm" har jag läst och tyckte om den men det var många år sen. Har även läst Njáls saga som skrevs på Island mot slutet av 1200-talet. Ganska intressant. Inte lika lättläst som "Röde Orm" dock tongue.gif

Azur: Julius Caesars "Om kriget i Gallien" nämns i "Kleopatra: Liv och legend" som jag läst ganska nyligen och jag tänkte att det skulle vara intressant att läsa den just för att den skrevs på den tiden av en så känd historisk person. "Alexander den store" av Arrianos står i bokhyllan i väntan på att bli läst.

Tack alla för att ni delar med er! smile.gif
malcolm
Glömde alla Asterixalbumen som trots att det är mer serietidningar än böcker ändå innehåller en hel del fakta som man kan lära sig mycket av.
Mollis
I kallt blod - Truman Capote, den boken skrämde skiten ur mig, blev mörkrädd och nojig efter att ha läst den (för ca 30 år sen)

Ändrat - "Med kallt blod" menar jag ju givetvis
malcolm
Vredens druvor av Steinbeck är en annan klar favorit.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 20-08-2011, 11:33) *
Vredens druvor av Steinbeck är en annan klar favorit.

Absolut! tummenupp.gif
mamamaggan
CITAT (malcolm @ 20-08-2011, 11:33) *
Vredens druvor av Steinbeck är en annan klar favorit.



Läste jag som tonåring och kan fortfarande känna hur det kändes när jag läste den !


Då läste jag också några av de " stora " ryssarna typ Krig och fred .


Vore kul att veta hur man har påverkats av det man läst . Vem hade man varit i dag om man inte läst det man läst och/ eller läst andra böcker .
merlin68
Den första boken jag läste på svenska var Wodehouse "Dronningen av Blandings".
Det tog flera veckor att läsa den med ordboken bredvid...Då hade jag bara bott i Sverige i en månad, fattar inte att jag klarade att läsa den som inte kunde ett endaste ord svenska. Jag lärde mig faktiskt svenska genom att läsa en massa böcker:) Att lära sig att tala svenska tog däremot ganska lång tid, ni har ju så konsktiga ljud - en massa tj, skj, stj och annat konstigt och svåruttalat tongue.gif
batski
CITAT (mamamaggan @ 20-08-2011, 19:40) *
Vore kul att veta hur man har påverkats av det man läst . Vem hade man varit i dag om man inte läst det man läst och/ eller läst andra böcker .


Ja verkligen! smile.gif
Överbölingen
Läste som en galning i tidig ungdom. Och då håller jag med Andersen. Nästa period var romerska kejsartiden rena guldgruvan. Feutvanger och Henri Zienkewich. Marcus Aurelius. Sedan kom fiskeidolerna (15-årsåldern). Hans Lidman, Färnström, Linde och Grubbström.
Så en blandad deckarperiod med de första pocketböckerna. Ian Flemmingm fl. Jag läser inte så mycket, eller lyssnar numera. Håkan Nesser med egen uppläsning gillar jag samt Marika Lagerkrans och David Ls uppläsningar. En liftares väg till Galaxen är en höjdare tack vare uppläsaren som jag glömt vem det var.
I dag skulle jag köpa en pocketdeckare eller två om jag skall på resa utan "uppdrag".

Bland kåsörerna så står Olle Carle högst upp (Cello), Och krönikeberätttren Herman Lindkvist.
Sedan har jag väl missat div poeter och andra älskade författare.
omk
CITAT (batski @ 20-08-2011, 11:17) *
omk: Har även läst Njáls saga som skrevs på Island mot slutet av 1200-talet. Ganska intressant. Inte lika lättläst som "Röde Orm" dock tongue.gif


VA !!! w00t.gif Du har OCKSÅ lyckats ta dig igenom den ??? Det tog 2 månader för mig och då hade jag kommit igenom kanske 2/3-delar ... Sen var det en känsla av "1/3 del kvar, jag MÅSTE" !!
"Inte lika lättläst"; det var årets underdrift, Batski !! rolleyes.gif

(Tilläggas bör, att jag oftast läser ut en bok på 1-2 dar .....)


Edit; har fått lite boktips, kanske jag läser istf att hänga här ... sleep.gif
Aqvakul
Den bok som gjort starkast intryck på mig under de senaste åren är:

Sofi Oksanens "Utrensning" som utspelar sig på två tidsplan i Estland. Två kvinnoöden, rysk trafficking och sovjetiskt förtryck. En oerhört stark roman...
Krolliljan
Vargmonstret - Tadeusz Konwicki
Barabbas , Pär Lagerkvist
Räddaren i nöden , J.D. Salinger
Ut på den yttersta grenen,Shirley Mclain
Att växa genom möte och Att välja glädje,Kay Pollak
Mollis
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2011, 06:30) *
Den bok som gjort starkast intryck på mig under de senaste åren är:

Sofi Oksanens "Utrensning" som utspelar sig på två tidsplan i Estland. Två kvinnoöden, rysk trafficking och sovjetiskt förtryck. En oerhört stark roman...


Svärmor talade om den häromdan, hon tyckte att det var en bok man måste läsa och att den definintivt inte lämnar en oberörd så jag ska köpa den
Rihane
CITAT (Krolliljan @ 21-08-2011, 08:24) *
Vargmonstret - Tadeusz Konwicki
Barabbas , Pär Lagerkvist
Räddaren i nöden , J.D. Salinger
Ut på den yttersta grenen,Shirley Mclain
Att växa genom möte och Att välja glädje,Kay Pollak


Glömde, "Att växa genom möten". Den andra boken av honom har jag inte läst.
batski
CITAT (omk @ 21-08-2011, 01:53) *
VA !!! w00t.gif Du har OCKSÅ lyckats ta dig igenom den ??? Det tog 2 månader för mig och då hade jag kommit igenom kanske 2/3-delar ... Sen var det en känsla av "1/3 del kvar, jag MÅSTE" !!
"Inte lika lättläst"; det var årets underdrift, Batski !! rolleyes.gif


Hahaha, ja biggrin.gif tongue.gif Och ja lite så kändes det för mig också. Men den ger en intressant inblick i den tidens vikingasamhälle.

CITAT (omk @ 21-08-2011, 01:53) *
(Tilläggas bör, att jag oftast läser ut en bok på 1-2 dar .....)


Det var verkligen inte illa!! Dettar lite längre tid för mig tongue.gif

CITAT (omk @ 21-08-2011, 01:53) *
Edit; har fått lite boktips, kanske jag läser istf att hänga här ... sleep.gif


000.gif
Whiskuchi
De jag kommer på såhär på rak arm är:

Fogelströms Stockholmssvit
Mästaren och Margarita
Ringen-trilogin

sen finns det ju en massa böcker som varit storartad underhållning under tiden jag läst dem men som inte lämnat några större spår eller lust att läsa om dem, de flesta deckare faller under den kategorin.
merlin68
CITAT (Whiskuchi @ 21-08-2011, 12:21) *
De jag kommer på såhär på rak arm är:

Fogelströms Stockholmssvit
Mästaren och Margarita
Ringen-trilogin

sen finns det ju en massa böcker som varit storartad underhållning under tiden jag läst dem men som inte lämnat några större spår eller lust att läsa om dem, de flesta deckare faller under den kategorin.



Mästaren och Margarita! DÄr satte jag kaffet i vrångstrupen fear.gif Jo jag vet ätt den är kult men jag avskyr den. Mådde faktiskt fysiskt dåligt när jag läste den...fick den av en kompis som sa att den var väldens bästa bok....

Om några böcker har tillfört mig något så är det Guy de Mautpassants verk. Älskar alla hans böcker och även hans dikter. Läste även Zola och Flaubert som ung och gillar den naturalistiska tidens författare:)
Annars gillar jag Goethe blush.gif och har läst det mesta av honom, allt från den unge Werthers lidanden till Faust och hans "färglära" som än idag känns aktuell och intressant att läsa tummenupp.gif



herkules
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2011, 06:30) *
Den bok som gjort starkast intryck på mig under de senaste åren är:

Sofi Oksanens "Utrensning" som utspelar sig på två tidsplan i Estland. Två kvinnoöden, rysk trafficking och sovjetiskt förtryck. En oerhört stark roman...

den boken var mycket bra.
de böcker som betytt mycket för mig är fem-böckerna av enid blyton, vilka äventyr!
som barn läste jag även vilhelm moberg och selma men enids böcker slog det mesta smile.gif
batski
CITAT (herkules @ 22-08-2011, 10:35) *
den boken var mycket bra.
de böcker som betytt mycket för mig är fem-böckerna av enid blyton, vilka äventyr!
som barn läste jag även vilhelm moberg och selma men enids böcker slog det mesta smile.gif


Ja jag gillade också Fem-böckerna smile.gif
ninnisky
CITAT (batski @ 22-08-2011, 16:27) *
Ja jag gillade också Fem-böckerna smile.gif


Dom har jag läst för barnbarnen nyligen! Härliga äventyr,
merlin68
CITAT (ninnisky @ 22-08-2011, 18:41) *
Dom har jag läst för barnbarnen nyligen! Härliga äventyr,


Visst var de härliga att läsa. Sträckläste alla fem-böckerna. Men allra mest gillade jag Blythons Mysterie-böcker och var hemligt kär i den coola killen Fatty som kunde öppan en dörr utan nyckel smile.gif Hans hund Buster som alltid jagade polismannen var också en favorit:)
Klint
Dan Korn har skrivit många bra böcker ex Se himlen genom taket,de handlar om olika människoöden där man ser lite bakom fasaden
En annan bok som jag gärna bläddrar i och som gett tips till flera resor är Upptäck Sverige av Mats o Åsa Ottosson med många vackra inspirerande bilder av Peter Hanneberg mfl.
omk
MÅSTE tipsa om en otroligt bra bok som lästes ut idag: "The curious incident of the dog in the night-time" av Mark Haddon. (Läste den på engelska. På svenska heter den "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten", men jag vet inte hur översättningen är.)

Jag-personen är Christopher, ett autistiskt 15-årigt mattesnille, som bestämmer sig för att utreda Wellingtons död (grannens svarta pudel) och hur han hittar sin "döda" mamma.
Fantastiskt bra skrivet ! Man får verkligen leva sig in i hur autister uppfattar omvärlden. Inte minst är den rolig ! Sicken kille, alltså ! kiss.gif

Kort kul utdrag, när Christopher ska köpa en tågbiljett till London:

I said, "I want to go to London".
And the man said, "Single or return ?"
And I said, "What does single-or-return mean ?"
And he said, "Do you want to go one way, or do you want to go and come back ?"
And I said, "I want to stay there when I get there."
And he said "For how long ?"
And I said " Until I go to university." ( tummenupp.gif )
And he said "Single, then," and then he said, "That´ll be £32."
gunsta
Håller fullständigt med "omk", fantastiskt bra och lärorik bok, den svenska översättningen har jag inget särskilt minne av, ok troligen.
batski
Låter som en intressant bok! tummenupp.gif


CITAT (omk @ 23-08-2011, 21:42) *
MÅSTE tipsa om en otroligt bra bok som lästes ut idag: "The curious incident of the dog in the night-time" av Mark Haddon. (Läste den på engelska. På svenska heter den "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten", men jag vet inte hur översättningen är.)

Jag-personen är Christopher, ett autistiskt 15-årigt mattesnille, som bestämmer sig för att utreda Wellingtons död (grannens svarta pudel) och hur han hittar sin "döda" mamma.
Fantastiskt bra skrivet ! Man får verkligen leva sig in i hur autister uppfattar omvärlden. Inte minst är den rolig ! Sicken kille, alltså ! kiss.gif

Kort kul utdrag, när Christopher ska köpa en tågbiljett till London:

I said, "I want to go to London".
And the man said, "Single or return ?"
And I said, "What does single-or-return mean ?"
And he said, "Do you want to go one way, or do you want to go and come back ?"
And I said, "I want to stay there when I get there."
And he said "For how long ?"
And I said " Until I go to university." ( tummenupp.gif )
And he said "Single, then," and then he said, "That´ll be £32."

omk
CITAT (batski @ 24-08-2011, 00:23) *
Låter som en intressant bok! tummenupp.gif

Inte så tjock, ca 225 sidor, men den har 233 kapitel (!), eftersom Christopher använder primtal till kapitelnummer, "bara för att han gillar dem" ... coolgleam.gif
Rekommenderas verkligen !!
Myosotis
CITAT (omk @ 24-08-2011, 02:18) *
Inte så tjock, ca 225 sidor, men den har 233 kapitel (!), eftersom Christopher använder primtal till kapitelnummer, "bara för att han gillar dem" ... coolgleam.gif

bravo.gif Sånt gillar jag. Tack för tipset, den måste jag läsa.
Farbror Blå
CITAT (malcolm @ 20-08-2011, 11:23) *
Glömde alla Asterixalbumen som trots att det är mer serietidningar än böcker ändå innehåller en hel del fakta som man kan lära sig mycket av.


Jaa=)
Dessutom är alla latinska namn så rasande roliga, eftersom alla romare fått namn efter sina egenskaper, Semper batallius, Nonpossumus och andra=)
Farbror Blå
Först: Tack Meriona för att du skrev ordet trilogi rätt

Hör följer en del böcker jag minns:

LOTR, . Tolkien självklart

Narniaböckerna, C S Lewis fortfarande strålande

The Cruel Sea, ( Grymma havet) av Nicholas Montsarrat. Otrolig andravärldskrigsskildring. Fortfarande
mycket högt på min lista av bästa boken jag läst

Lynleyböckerna, Elisabeth George. Originalen som BBC gjort såna skitdeckare av

Mystery och The Throat av Peter Straub. Gamla kriminalfall som går genom generationer

Dracula. Bram Stoker. En ruggigt bra originalbok, faktiskt, man biter på naglarna

A Painted House John Grisham. Mycket gripande berättelse om 50-talets fattiga lantarbetare
The Last Juror också av Grisham. Lyssnat som talbok två gånger och gråtit mej genom slutet.

In a dry season , Peter Robinson DCI Banks löser fall i Yorkshire. Sannolikt en av världens bästa
deckarromaner!
Three Men in a Boat , Jk Jerome. Buskul fortfarande efter hundra år, kanske killhumor, men ändå


Nu har jag hänvisat till de engelska titlarna, helt beroende på att jag aldrig läser engelsk litteratur översatt, så jag kan faktiskt inte titlarna på svenska.
vindspel
har ingen förkärlek för böcker men läst ändå.. om än med ett suck men Lars Gustafsson är en synnerligen bra författare. Yllet, Herr Gustasson själv mm
Annars blir det
"Makt och motmakt" med Thomas Mathiesen
"Älska dig själv" med Dr Wayne Dyer .. denna har skrivit många bra böcker på senare tid också och det finns föreläsningar att lyssna på youtube.
mamamaggan
CITAT (vindspel @ 25-08-2011, 13:27) *
har ingen förkärlek för böcker men läst ändå.. om än med ett suck men Lars Gustafsson är en synnerligen bra författare. Yllet, Herr Gustasson själv mm
Annars blir det
"Makt och motmakt" med Thomas Mathiesen
"Älska dig själv" med Dr Wayne Dyer .. denna har skrivit många bra böcker på senare tid också och det finns föreläsningar att lyssna på youtube.




Yllet , där kom en bok som jag gillar. Tror att det är den som ligger till grund för en film som heter " Sprickan i muren " och som var suverän.
Motti
Charles Dickens böcker !underbara och man lär sig kanske att vara lite ödmjuk och att acceptera även dom som är "líte" udda ,mycket kärlek och att ställa upp för dom som har det svårt och att hålla ihop när det är jäkligt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon