Eva i Skåne
Nyligen blev jag diagnostiserad med ÅNN (Åldersbetingad Nedsättning av Närminnet)

Så här visar sig symptomen: Jag bestämde mig för att tvätta min bil. När jag började gå mot garaget upptäckte jag posten på hallbordet.

"Jag borde kolla igenom posten innan jag tvättar bilen" sa jag till mig själv. Jag lade bilnycklarna på bordet, lade reklamen i

papperskorgen under bordet och lade märke till att papperskorgen var full.

Jag lade därför tillbaka räkningarna på bordet och beslöt mig för att tömma papperskorgen först.

Eftersom jag trots allt går förbi postlådan på vägen för att tömma papperskorgen kan jag lika väl betala räkningarna först.

Jag ser mitt checkhäfte liggande på bordet, men det finns bara en check kvar. Mina extra checker ligger på skrivbordet på kontoret,

så jag går in på kontoret där jag finner en flaska juice som jag börjat dricka från. Jag skall börja leta efter mina checker,

men först måste jag ställa undan juicen så att jag inte spiller ut den över skrivbordet.

Juicen håller på att bli varm och bör ställas in i kylen för att hållas kall.

På väg till köket för att ställa in juicen i kylen fångar min blick en vas med blommor som står på bänken.

Blommorna behöver vatten, så jag ställer ifrån mig juicen på bordet och ser mina läsglasögon, som jag letat efter hela morgonen, liggande på bänken.

Det är bäst jag lägger tillbaka dem på mitt skrivbord, men först ska jag vattna blommorna.

Jag lägger ifrån mig glasögonen på diskbänken och fyller en vattenkanna med vatten då jag plötsligt får syn på fjärrkontrollen till TV:n.

Någon har lagt den på köksbordet.

Ikväll när vi skall se på TV så kommer vi att leta efter fjärrkontrollen, men ingen kommer ihåg att den ligger på köksbordet.

Jag borde lägga tillbaka den, men först ska jag vattna blommorna. Jag häller lite vatten på blommorna, men det mesta hamnar på golvet.

Jag lägger tillbaka fjärrkontrollen på bordet för att gå och hämta papper att torka upp vattnet med.

Sedan går jag till hallen för att försöka komma ihåg vad det var jag planerade att göra.

Vid dagens slut är bilen fortfarande inte tvättad, räkningarna är inte betalda, det står en flaska med varm juice på bänken,

blommorna är inte vattnade, det finns fortfarande bara en check i mitt checkhäfte, jag kan inte hitta TV:ns fjärrkontroll,

jag kan inte hitta mina glasögon och jag har ingen aning om var bilnycklarna har blivit av.

Jag försöker förstå varför ingenting har blivit gjort idag. Det är förbluffande för jag vet att jag varit upptagen hela dagen och jag är helt
FÄRDIG!!
Ralf
Jag har nog samma symtom. :/
Elelr beror allt på att man ska tänka åt barnen oxå?
pimpim
Åhh...va jag kände igen mig Eva unsure.gif

Pia
gammelnalle
Jag vet inte om man verkligen kan hänföra detta till åldern??

Vem känner inte igen sig??? Och vem känner inte igen sina ungdomar???

Och Eva: DU kan inte ha dåligt minne som kommer ihåg allt det och i vilken ordning...

För mig är det inte närminnet som inte funkar, för mig är det VAR?-minnet !
smile.gif smile.gif smile.gif
Wargen
Men så länge HUR-minnet funkar så går det ju rätt bra ändå.... rolleyes.gif
Den dagen både När, Var och Hur lägger av...ja, då lägger jag oxå av!
Zanna
Jag har nog också ÅNN för jag känner igen mig. Vad skönt att ha en diagnos! laugh.gif biggrin.gif laugh.gif ... och jag har inga barn jag behöver tänka åt så jag kan inte skylla på det... får skylla på hunden i stället!

Det värsta är att för tillfället känns det som jag har ÅNN på jobbet också - och det är inte kul!!!! Väldigt virrig.
Berith
Jahaja.... Tydligen en åkomma som sprider sej över landet. biggrin.gif
Oldwolfie drabbades ju för ett tag sen.

Jag känner inte igen mej alls. wink.gif
Posse
Med mig är det så att jag oftast har svårt att komma ihåg vad jag har glömt bort.
Tesa
Ha! tongue.gif tyckte det var en mycket bra beskrivning av hur dagarna ter sig från den dag mamma slutade tänka åt mig och överlät det på mig själv... dvs dom senaste 20 åren..... blink.gif och när jag väl börjat lära mig att tänka själv hade jag egna barn att tänka åt...... och när jag slutar tänka åt dom så bryter väl Alzheimers ut... sad.gif tongue.gif (och jag tycker jag får skoja om det för det är vad jag har att vänta med mina gener....)

Men livet vore nog mycket tristare om man fick gjort allt man skulle göra, det är väl när man hamnar på sidospår som det som är spännande dyker upp.... wacko.gif
Eva i Skåne
Oj då, har den funnits på forumet en gång tidigare. Det kunde jag inte minnas, men du kunde Berith, men så kände du ju inte heller igen dig. Skönt för dig att slippa vara drabbad av ÅNN. smile.gif
petrea
Känner sååå igen mig... tongue.gif laugh.gif blink.gif
Vilken underbar beskrivning!!!

Vet inte om jag kan skylla på ålder, stress eller barnen men det var iaf skönt att veta vad man lider av!! laugh.gif tongue.gif

Ibland kan man ju undra när man kommer på sig själv med att sitta på toa samtidigt som man tvättar handfatet, byter toarulle, torkar på golvet och lägger rätt alla tidningar... blink.gif Vad håller jag på med??

Kanske rent av har glömt varför jag satte mig!!??

Fick mig iaf ett skratt!! laugh.gif laugh.gif

Petra

Bättre med en tokig idé än inga alls!!
vickeva
Är det ÅNN jag har??? Finns det medicin??
abborrmaster
fyfan haha.... Nåväl för att jag e lammköttet men det e no så i alla åldrar...
Ella
Tack för det goda skrattet! Och visst känner jag igen mig! Får aldrig gjort det jag egentligen ska!

Mitt vapen emot det är en lista, önskelista, öveer det jag vill göra och det bästa med den listan är att när dagen är slut så kan den faktiskt påminna mig om att det jag ändå har lyckats göra smile.gif
Unn
Jag har inte ÅNN, mina helt likartade symtom kallas
UNN

rolleyes.gif
Unn
gammelnalle
CITAT (Unn @ 06-03-2004, 06:50)
Jag har inte ÅNN, mina helt likartade symtom kallas
UNN

rolleyes.gif
Unn

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kajsa
Ja vem känner inte igen sig Eva, så där håller väl många på.
Man stressar och har för mycket på gång. Som tur är har man ännu
klara ögonblick, och dagar allt blir rätt. Tror också vi kvinnor har fler bollar
i luften, i alla fall på hemmaplan. Mycket ska hinnas.
Blomstertanten
Ibland glömmer jag redan innan jag kommit på

tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon